Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 20 feb 2017 00:10

Zijn ze hier aan het roetblazen of ligt het aan de stookolie? :wink:
Hastula.jpg
Hastula.jpg (490.79 KiB) 1756 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 20 feb 2017 10:29

Zijn ze hier aan het roetblazen of ligt het aan de stookolie
Nou, Jos.... je kunt er zowat vergif op innemen dat dit géén roetblazen is/was; dat werd 's nachts gedaan, omdat de rustiger en koudere lucht dan het neerslaan tegenging...overdag had je teveel 'atmostorische veringen'....
Anderzijds had je de zgn "meester's verrekijker": een soort periscoop waarmee je de kleur van de rookgassen kon zien vanaf de stookvloer.
Ergens bovenin de schoorsteen zat aan de ene kant een lichtpunt (lampje) en precies daar tegenover de bovenkant-spiegel van die 'periscoop' (wat die kijker in feite was...)
Op die manier kon je op de stookvloer zien hoe je verbranding was: een dergelijke zwarte rook duidde op een groot deel "onverbrand" (teveel brandstof voor de aanwezige zuurstof, waardoor een deel van de brandstof niet kán verbranden) en per definitie dus een zéér ongewenste grote CO-uitstoot ipv een mooie CO2-met 0,05% (liefst zo klein mogelijk) luchtovermaat.
Of je had kleurloze rook: dan had je juist véél te veel lucht, en misbruikte je een groot deel van de brandstof dus om de atmosfeer op te warmen.
Een mooie lichtbruin waasje was het loffelijk streven van de stoker....

Nee, zo'n plaatje als hierboven is een typisch fenomeen van de voortschrijdende automatisering die (eveneens) de brugbediening mogelijk maakte, en het een strijd werd op de brug wie op zijn wacht de meeste mijlen kon maken, en dan geheel per ongeluk (opzet sluiten we uiteraard uit) op de brandstofhandle leunden.... 8)
...en hier is zo'n leunende brugwachter betrapt ! :lol:
Helemaal ongemerkt kon dat dus niet: diezelfde automatisering had de stoker-op-de-vloer vervangen, en werd de rookgas-samenstelling middels het "Mono-toestel" keurig op grafiekpapier voor het nageslacht vastgelegd....

Bij gebruikmaking van dieselmotoren kon je datzelfde fenomeen bereiken door teveel "gas te geven" bij aanzetten of opvoeren.
Bij grotere vermogens met turbo-oplading (die dus nog stilstaat bij het aanzetten) moest je een mechanische ventilator op de spoelluchtbalk zetten om genoeg zuurstof (luchtdruk) te krijgen óf alle mk-openingen te sluiten en alle mk-fannen op zo hoog mogelijk toerental te zetten.
Vooral de Stork SW's hadden dat: die 1e optie zag ik bijv op de Leuvelloyd; die 2e optie op de Waalekerk.
Maar ook de MAN was daar gevoelig voor; bij een B&W heb ik dat fenomeen nooit aangetroffen, maar dat kan toeval zijn...
Ook werd bij het aanzetten 'eventjes' een beetje teveel aanzetlucht gegeven om de turbo's ff op gang te helpen...

Maar met de voortschrijdende brugbediening werd op dergelijke zaken (natuurlijk ??) geen acht meer geslagen :lol: :lol:

Voor wie geinteresseerd is in het roetblazen en die chemische rook-analyse mbv dat Mono-toestel: veel plezier met het ontcijferen van mijn handschrift hieronder (uit mijn memoriaal op de Abel Tasman) :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0010_1.jpg
IMG_0010_1.jpg (690.23 KiB) 1689 keer bekeken
IMG_0011_1.jpg
IMG_0011_1.jpg (600.32 KiB) 1689 keer bekeken
IMG_0012_1.jpg
IMG_0012_1.jpg (586.55 KiB) 1689 keer bekeken
IMG_0013_1.jpg
IMG_0013_1.jpg (453.98 KiB) 1689 keer bekeken
IMG_0008_1.jpg
IMG_0008_1.jpg (404.73 KiB) 1686 keer bekeken
IMG_0009_1.jpg
IMG_0009_1.jpg (257.39 KiB) 1686 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 20 feb 2017 21:43

je kunt er zowat vergif op innemen dat dit géén roetblazen is/was; dat werd 's nachts gedaan
In mien tied werd er op de tankers 's middags tijdens de achtermiddagwacht ook geroetblaasd, Jan, als de omstandigheden dit toelieten uiteraard, maar dat gold ook voor 's nachts.
Tijdens het roetblazen werd er ook altijd afgeslackt, had je net een schip opgelopen, kwam die je weer voorbijkachelen. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Hanseaat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hanseaat » 20 feb 2017 22:06

Goed verhaal Vos. Bedankt !
(voorheen deventer05)

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 487
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 20 feb 2017 22:16

Zijn ze hier aan het roetblazen of ligt het aan de stookolie? :wink:
Zeg Jos, weet jij dat?
Op die Hastalia is, in tegenstelling tot de foto erboven van de Hemisinus en net als elke andere H- of K-tanker die ik ken, een groot verschil te zien, waar Jan en Harry vast niet blij van waren geworden.
Zowel de hut van de HWTK, als de bar (nog erger) zijn op de Hastalia vervangen door en soort portacabin.
Sliep daar de Meester in? Of had ie straf? :mrgreen:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 20 feb 2017 22:32

soort portacabin. Sliep daar de Meester in?
Ach, je moet ze toch ergens kwijt? :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 20 feb 2017 22:58

Of had ie straf?
Dat kon best als-ie overdag roet ging blazen... :lol: :lol: :lol:
Maar Jos zei al dat dat bij het schellepie routine was.....

Ik weet niet beter dat roetblazen een nachtelijke activiteit was... Niet omdat het het daglicht niet zou kunnen verdragen, maar vanwege de weersomstandigheden: het waait 's nachts doorgaans minder, en de lucht is kouder..
Rookgassen zijn idealiter minimaal ca 130'C...op die wijze benut je bijna de volledige verbrandingswarmte in de ketel en eco's zonder beneden het stolpunt van zwaveldamp te komen. Dat laatste creeert met de eveneens aanwezige waterdamp zwavelzuur, en dan duurt het niet lang voordat je schoorsteen spontaan overboord valt. Een 150-160'C werd liever aangehouden "voor alle zekerheid"...
In juist die rustiger en koudere nachtlucht stijgt de afgassenkolom mooi omhoog, en dwarrelt de roet daarna neer op een plek waar het schip enige tijd daarvóór nog pleegde te vertoeven, maar door de rustige omstandigheden inmiddels een beter heenkomen had gezocht...
Iedereen tevreden, tóch ?

En dat strandhutje bovenop die achter-superstucture bedoel je, Erik ?
Ik heb van tankers geen kaas gegeten, en heb dus geen idee hoe dat zit met de meester's hutje, en z'n kantoor: de bar ! :lol:
Maar 'van horen zeggen' was dakkomedoassie van tankers fenomenaal !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 20 feb 2017 23:25

Roetblazen....dit onderwerp is hier uiteraard al vaker ter sprake gekomen. :wink:
De derde wtk was chef roetblazer, deze functionaris was ook chef watermaker, maar dit ter zijde.
Ik heb hele rustige 3e wtk's meegemaakt, die vonden het best als het roetblazen even moest worden uitgesteld omdat het op de brug effe niet goed uitkwam.
Dit waren ook altijd degenen met wie je een potje na de wacht pakte. :wink:
Maar er waren er bij....die reageerden alsof ze zelf in hoge nood waren.
"We gaan NU roetblazen", maar als we de wind doodvoeren en ik in een nauw vaarwater tussen meeliggers zat dan moest ik het roetblazen afblazen. :wink:
Wederzijds begrip, dat kreeg je meestal tijdens een potje na de wacht.
Maar helaas was dit niet altijd het geval. :(
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11645
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 feb 2017 23:30

Zijn ze hier aan het roetblazen of ligt het aan de stookolie?
Jan steekt hier natuurlijk een uitermate kundig en dan OOK nog eens gedocumenteerd " Roetblazen verhaal" af...e.e.a. van een zodanig hoog massinisten niveau dat ik het in mijn "tanker archief" heb opgeslagen om nog weer eens nader te bestuderen............DESondanks en nietegenstaandeDAT denk ik dat die forse rookpluim net is genomen op het moment dat ze d'r een klappie bij doen en "ze" een of twee vuurtjes er IN staken!!........was deze fraaie plaat 3 minuten later genomen dan was de hele handel weer gebalanceerd.........maaaar " een mooi verhaal is het Jan!"

Trouwens dat " roetblazen bij nacht" is weer nieuws voor mij....IK ben groot gebracht met " roetblazen NA het afzetten van de dekwas" :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2486
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer » 20 feb 2017 23:51

Op de Asiatic werd ook altijd 's nachts roet geblazen en kon je iedere morgen gaan beginnen met dek wassen. Daar was één man een hele ochtend mee bezig! Dit vele roet op dek werd eigenlijk veroorzaakt door een ronde plaat boven de uitlaat die het regenwater moest tegenhouden.Daardoor vloog het roet ( en uitlaatgassen ) niet omhoog maar dwars uit naar alle kanten.Heb toen het roetblazen verzet naar mijn wacht overdag en dat ze mij eerst belden zodat ik kon koers veranderen zodat er zo min mogelijk roet aan dek kwam. Scheelde heel wat doch er kwam toch altijd nog wat roet aan dek door die domme schoorsteen uitlaat constructie.
Heb nog gevraagd om er een "kromme pijp" op te lassen welke het roet/uitlaatgassen naar achteren zou blazen doch dit werd "te duur" bevonden. Een man iedere dag vier uur dek te laten wassen kostte schijnbaar niets :? .

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11645
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 feb 2017 00:27

IK ben groot gebracht met " roetblazen NA het afzetten van de dekwas" :roll: :mrgreen:
Dit waren ook altijd degenen met wie je een potje na de wacht pakte. :wink:
Om nou niet de indruk te wekken.......na even mijn "uit principe" eventjes de stuurman pesten" :lol: ...dat ik na de wacht GEEN potje deed met de stuurman......moet ik dit natuurlijk even corrigeren. Stuurlieden van de " Christelijke Lange Tanker Omvaart" en van het ouwe stempel die weten donders goed DAT....als je uit je zelf niet slim genoeg was om " ROET blazen in overleg met de brug" te doen.........DAN maakte je die fout slechts eeenmaal en dan ook NOOIT van se lang sal se leven OOIT meer...dit werd je dan....as ut helemaal niet anders kon voor de moeilijke verstaanders ook hardhandig......aan je massinisten verstand gebracht.
WAAAANT.....er IS " roetblazen" met hulpketeltjes en waterpijp keteltjes en ander kleinschalig stoomketel gesnor..........en dan is er "ROETBLAZEN"..dat laatste is dan van toepassing op de befaamde Schotse ketels en dan nog wel 2 stuks 4 vuurs Schotse ketels!!!........Als je beide ketels bij had op de Reuzen van Heusden tijdens b.v. ladingverwarming van die dikke waxy shit uit de Kalimantan of zo en je moest alle stoomgedreven zeilen bijzetten op die cholere zooi redelijk pompbaar te houden voor die donderse Worthington armen en benen lading pompen tegen de tijd dat je b.v. in Nippon voor de kant lag, DAN wilde je wel zorgen dat die vlampijpen bij iedere vuurgang zo schoon mogelijk bleven en MOEST je wel roetblazen........8 - ACHT- keer min of meer achter elkaar. Wilde je dan voorkomen...zo niet uit sociale overwegingen, dan toch ZEKER uit overwegingen van levensbehoud!!! :roll: ......wilde je dan voorkomen dat je de rest van je leven met zichtbare lichamelijke gebreken door moest brengen dan belde je eerst even met de stuurman van de wacht.Ik kan me niet meer herinneren dat we OOIT roet hebben geblazen in een haven, dan kreeg je de komplete regionale brandweer op je dak!!Met name als het er "een keer of wat bij in was geschoten"......DAN kwam er toch een partij shit uit die pijp, daar zijn die voorgaande foto's slechts " natte scheten" bij vergeleken.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

TonyfH
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Mooie Tankers

Bericht door TonyfH » 21 feb 2017 10:19

Goedemorgen,

Om ook even wat zwarte shit de lucht in te blazen, in mijn tijd bij Shell Tankers werd er altijd op de 8-12 roetgeblazen en altijd in overleg met de brug zoals hiervoor al vermeld.
In een haven werd er nooit roetgeblazen, sterker nog, als je al een rookpluim maakte dan had je zo commentaar, of je de bak in wilde of zo, vooral in de USA.
Verder hielden de stoker en wij goed in de gaten of de boel rookte, en net als Harry al meldde, bij een brander bij zetten was een pluim zo goed als onvermijdelijk en afhankelijk van de ervaring van de stoker of machinist was de pluim wat dikker of dunner.
Bij de laatste foto denk ik zelf aan brander wisselen of problemen met de verbrandingsluchttoevoer, ventilator uitgevallen of zo?
@ Jan, expiriment met brugbediening lijkt mij sterk op een H-boot, die zaten te kort voor de sloop als je het mij vraagt.
De eerste brugbediening die ik meegemaakt heb was op de D schepen (1966) en die keren dat ik er op gevaren heb is er zegge en schrijven een keer op brugbediening gemanoeuvreerd en dat was geen succes meen ik.
Zelfs op nog nieuwere M en L schepen werd niet via brugbediening gevaren die keren dat ik er op zat, wel eens geprobeerd maar blijkbaar niet voor herhaling vatbaar.

@Erik, scherp gezien van die afwijkende accomodatie, het was mij niet opgevallen en van de K schepen kan ik mij zoiets niet herinneren.

Dan wil ik nog iets weten naar aanleiding van het verhaal van Jan over roken van dieselmotoren.
Jan, hadden die Stork en MAN soms drukvulling volgens het zogenaamde gelijkdruksysteem?
Ik heb zelf alleen met B&W gevaren (en 4-takt MAN maar dat telt hier niet) en die hadden drukvulling volgens het stootsysteem en hadden geen extra spoelluchtventilator nodig.
Tenminste voorzover ik mij de theorie van school nog kan herinneren.
Op de D schepen heb ik het nooit meegemaakt (alleen als 5e op gevaren), maar op de A schepen heb ik ook wel eens zonsverduisteringen geproduceerd precies zoals jij beschreef, net wat te zuinig met aanzetlucht en dan bleef de motor wel draaien op zeer langzaam, maar optoeren ho maar, de enige remedie was dan stoppen en met extra veel aanzetlucht opnieuw beginnen.
Vanzelfsprekend kreeg ik dan bij het potje na de wacht commentaar wat ik aan het doen geweest was.

Waar je ook een vies dek mee kon maken, de eerste klap lucht na het wassen van de uitlaatgassenketel op een D boot, dikke zwarte klodders alom en niks dwars op de wind omdat dat alleen maar voor anker liggend gedaan werd dus moest je maar afwachten waar het neerkwam.

Tot zover mijn herinneringen dan maar.

Groeten en tot een volgende keer, Teun.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 feb 2017 10:22

Nog maar een bijpassende foto. :wink:
Achatina.jpg
Achatina.jpg (89.71 KiB) 1815 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 21 feb 2017 14:40

Teun:

Die Stork SW's waren zonder uitzonderingen allemaal 6-cilinders van een kleine 20.000 pk. Op oa de Leuvelloyd, Waalekerk en de Straat Freetown.
Die hadden allemaal 2 knijters van turboblowers, welke dus door 3 cilinders/stuk werden aangedreven.
Beide blowers voedden 1 lange spoelluchtreceiver via koelers, en zijn dus alle van gelijkdruksysteem. Stootsystemen, zoals Büchi, had je toch alleen maar bij 4T ???
Hoedanook...bij het aanzetten en dus stilstaande blowers, hebben die motoren behoorlijk ademnood. Op de Leuvelloyd en Straat Freetown (én bij de Sulzer van de Mississippilloyd) was gekozen voor een ventilator met aparte persklep ivm de hogere druk van de blowers, en al-dan-niet automatisch gestart, maar de W-kerken hadden de hele mk als drukvat. De Hydraulisch bediende skylights werden voor het manoeuvreren gesloten, evenals de deur naar het hoofddek en de deur in de schoorsteen, en de mk kon dan alleen nog betreden worden via de luchtsluis: dubbele deuren met een kleine ruimte ertussen, en alle mk-fannen werden gestart (als ze niet al draaiden)
Als je de deur aan de accommodatie-kant niet goed dicht had, kreeg je zelfs met 2 man de mk deur niet open vanwege de druk. 1e deur goed dicht, een paar seconden wachten, en dan kon de volgende deur (pas) worden geopend...
Askmenievergis was de overdruk 0,05 bar... Dat klinkt niet veel, maar dat is echt héél veel !! Zo'n deur is ca 90cm bij 180cm, dus reken zelf maar uit hoeveel kg kracht er dan op zo'n deur staat....
Bijlagen
Waalekerk 38.JPG
Waalekerk 38.JPG (192.4 KiB) 1766 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 523
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co » 21 feb 2017 16:41

Beste mede-kombuizers en Jan,
Het is niet mijn bedoeling om "ienwies" over te komen of betweterig, maar Jan, de Stork SW had toch echt het STOOT systeem.
Onderstaand uit schip&werf:
Stork scheepsdieselmotor met grote boring
De eerste produktiemotor van het type SW 85/180 is
bestemd voor het m.s. N eder R ijn van de Stoomvaart
Maatschappij Nederland. Het schip (11.600 t. dw), in aanbouw
bij de Howaldtswerke Hamburg zal met deze motor
— bij een dienst vermogen van 15.000 pk bij 110 om w /m in
— een snelheid van 19,5 mijl per uur lopen. De S.M.N.
heeft, zoals vrijwel alle andere grote Nederlandse rederijen,
reeds een aantal Stork motoren met kleinere afmetingen in
bedrijf.
In maart 1960 kwam een 3-cilinder proef motor van de
grote boring van 850 mm en een slag van 1700 mm gereed,
waarin — in samenwerking met Werkspoor — verschillende
constructiekenmerken van de Werkspoor-Lugt motor werden
toegepast. Bij de vele beproevingen bleken de resultaten daarvan
zodanig, dat deze constructies ook in de produktiemotor
werden toegepast. Bovendien werd van de W erkspoor-Lugtmotor
de manoeuvreerbeweging overgenomen, aangepast aan
het motortype van Stork.
Evenals de tot dusver gebouwde Stork motoren is de nieuwe
motor een enkelwerkende tweetaktmotor met langspoeling,
met druk vulling volgens het stootsysteem, waarbij de luchtlevering
uitsluitend verzorgd wordt door de drukvulgroepen.


De aanzet luchtstoot zorgt er dan echt wel voor om de blowers op gang te helpen.
Dat gaat bij een gelijke druk systeem NIET werken omdat daar de drukpuls verloren gaat in de dikke receiver.

Groeten van Co.
Sorry Jos, dit had dus bij motoren gemoeten.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 feb 2017 17:20

dit had dus bij motoren gemoeten.
Ach, het begon met roetblazen, logisch dat we dan in de vetput terecht komen. :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie