Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 17 feb 2018 19:36

Heren, beiden helaas mis. Zie onderstaande link. Ik hoop, dat dit geen al te grootte teleurstelling is voor Harry.

Grt.

Mario

https://www.sjohistorie.no/no/skip/27751/

jdbvos

Bericht door jdbvos » 17 feb 2018 19:49

MAN
oeioeioei...
:lol:
Denk om je hart, Harry !
Hoest, trouwens ?

PS: bedankt voor de aanvulling, Mario !
Greetz!
Jan DB Vos

v+d

Bericht door v+d » 17 feb 2018 21:19

Tankers heren, ook die met een Dieselmotor van M.A.N of welk illuster ander merk dan ook hebben (meestal) stoom nodig voor de verwarming van de lading. Dus dat karretje loopt prima maar er wordt even roet geblazen. Ik probeerde dat zelf altijd te doen als de wind op de kont stond, dan had je er het meeste plezier van :lol:

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 17 feb 2018 22:59

maar er wordt even roet geblazen
.
Als oud tanker massinist op de " Reuzen van Heusden" met Schotse ketels voor hulpstoom, hoop ik dat jullie me wel geloven dat " ik daar ook gelijk aan dacht".......maaaaar ik dacht " kom laat ik eens een knuppeltje in het hoenderhok gooien" een Zweedse tanker, dan klinkt Gotaverken best aannemelijk....ja toch? seg nou selluf :lol: .....mede om die Vos zijn tanker kennis eens wat op te poetsen, maaar Mario en Jan maaien me hier het " gras voor de voeten" :lol:
Over de meest geschikte windrichting tijdens deze affaire zal ik nu maar niet verder doorzagen! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 19 feb 2018 16:07

V+D schreef:
stoom nodig voor de verwarming van de lading
En voor de winches en om je handen aan te warmen als het erg koud was.
Omhuld met rommel, dat vol zat met asbest :evil:
Maar ik rookte toen ook nog
En dronk
En ging de wal op om te . . . :lol: :oops:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

v+d

Bericht door v+d » 19 feb 2018 20:07

Ja Erik, als je er goed over nadenkt had je niet hoeven te gaan varen om dat allemaal te kunnen doen.
Nou ja, je handen warmen dan, maar om daar nou voor naar zee te gaan :lol: :wink:

jdbvos

Bericht door jdbvos » 19 feb 2018 20:11

"...om een T-shirtje en tandpasta ten kopen "

Vroeger kocht ik in d' Oost nog wel eens een behaatje voor m'n vriendin....
Ik kon de maat maar niet onthouden, en zei dat ik dat met m'n handen wel kon vergelijken. Keek de kring van helpsters even rond, wees er eentje aan, wapperde even met m'n handen en vroeg "skjoes mie...but koet joe oblaais ? dsjust for de saais"
Meestal een rood hoofd en heftig nee schuddend....maar die uitzonderingen op de regel.... 8)
...en ik had geeneens een vriendin ! :lol:

Soms de vraag "laaik eppels ?" "Nee, kleiner" "Laaik ègs ?" "Ja ! maar dan gebakken !" :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 22 feb 2018 10:52

Jan schreef:
...om een T-shirtje en tandpasta ten kopen
Het heette "een blauwe broek kopen en een brief aan je moeder posten", geloof ik. En dat liep altijd verkeerd af. Eindigend in schaars verlichte locaties met harde muziek en met dartele schepsels die mijn hart op hol deden slaan. Schepsels die op mijn kosten dure wodka-orange bestelden, maar als je ze een keertje échte wodka-orange voorgeschoteld kregen, zich daarin danig verslikten. Omdat er alcohol in zat.
Iets klopte er dus niet, maar ik had al teveel koppijn om daar nog acht op te slaan. en dat kwam niet alleen van het nafta laden.
Duur. Heel erg duur allemaal. Een levensles zeg maar.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Chr.Vr.

Bericht door Chr.Vr. » 22 feb 2018 14:50

Maar wat hebben we over het algemeen genoten van de neven bezig heden van de " store middag"
grtn,
Chr. Vr.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 22 feb 2018 15:40

Op m'n eerste ghv-boot, de (vanwege het topic: de tanker) Zonnekerk, zei na aankomst te Dar-es-Salaam, op een vrijdagmiddag de 2nd tegen me "Kijk jij eens aan de wal of ze 'n spuitbus compressie hebben, leerling. Dat hebben we bij vertrek weer nodig.."
"Jazeker, 2nd"
Dus ik naar m'n hut, gesopt en stappak aangetrokken, voorzien van de broodnodige necessaires ( :-D ), en met het eerstvolgende bootje naar de wal...
Dat heb ik toen nog vastgelegd:
zonnekerk dar-es-salaam 1.jpg
zonnekerk dar-es-salaam 1.jpg (38.36 KiB) 1849 keer bekeken
Afijn, maandagochtend 07.35 ongeveer, stapte ik weer aan boord en schoof ik weer aan de ontbijttafel aan, wat de 2nd de kreet ontlokt "Gvd, leerling ! Waar heb jij al die tijd uitgehangen en wat heb jij in gotsnaam uitgespookt"
"2nd, ze hebben hier van álles te koop....maar geen spuitbussen compressie, het spijt me... En wat ik allemaal gedaan heb, geen idee hoe het allemaal heet, maar het wordt wél m'n hobby...!
Tsjonge ! Wat kon je dáár lekker eten aan de wal...!
Greetz!
Jan DB Vos

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 26 feb 2018 12:48

De Ferncrest 1956.

Ferncrest.jpg
Ferncrest.jpg (167.61 KiB) 1694 keer bekeken
IDNo: 5114064 Year: 1956
Name: FERNCREST Type: Tanker Flag: NOR DWT: 34800
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
64 CRESTA - 68 ARO
BU Santander 27.11.78
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Co

Bericht door Co » 27 feb 2018 20:03

Beste mede-kombuizers,
Hee dacht ik, toen Jos de Ferncrest postte.
Daar heb ik eens een bijdrage van gepost.
De foto's zijn inmiddels niet meer zichtbaar op het forum.
Doordat Jos de mooie foto plaatste triggerde dit mijn bijdrage voor deze keer.
Deze tanker had twee turbo-ladingpompen en in de voorpompkamer nog eens twee compound duplexpompen.
3 stuks drievuurs Schotseketels, uitlaatgassenketel, 2 st diesel- en 1 st turbo generator.

Groeten van Co.
Ferncrest_1[1].jpg
Ferncrest_1[1].jpg (118.69 KiB) 1569 keer bekeken
Ferncrest_4[1].jpg
Ferncrest_4[1].jpg (98.49 KiB) 1569 keer bekeken
Ferncrest_3x_3_vuurs_Schotse_ketel[1].jpg
Ferncrest_3x_3_vuurs_Schotse_ketel[1].jpg (148.45 KiB) 1569 keer bekeken
Ferncrest_staande_voedingpomp[1].jpg
Ferncrest_staande_voedingpomp[1].jpg (192.61 KiB) 1569 keer bekeken
Ferncrest_turbo_ladingpomp[1].jpg
Ferncrest_turbo_ladingpomp[1].jpg (161.23 KiB) 1569 keer bekeken

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 mar 2018 19:51

Op de 1e foto van die Ferncrest staat "World largest MOTORtanker"....een diesel voor de aandrijving, denk ik..
Dan zijn dat wel 3 grote Schotse ketels voor een behoorlijk hulpbedrijf....
Zou dan een stoominstallatie, in die tijd, dan niet een betere keus zijn geweest ? Ik roep maar wat, hoor
Want stoom voor verwarming (en winches ?) hoeft geen 60+ bar te hebben, zo'n vlampijpketel zal een 20 bar geweest zijn, schat ik zo ??
Dan een stoomomvormertje, ofwel een stoomkwadraat, was dat niet een logischer keus geweest ?

De "zaterdagse werkzaamheden" op tankers...
...althans: volgens Jan Sanders
Bijlagen
Jan Sanders tanker.jpg
Jan Sanders tanker.jpg (183.55 KiB) 1452 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 03 mar 2018 23:37

een diesel voor de aandrijving, denk ik..Dan zijn dat wel 3 grote Schotse ketels voor een behoorlijk hulpbedrijf...
.
" denk ik"????.........daarom heet het een " Motortanker"Jan :lol:

Max stoomdruk van een Schotse ketel 12.5 kg/cm2 Jan.....d.w.z. " als de Kombuis alles bij heeft staan".....3 X 3 vuurtjes is 9 vuurtjes da's zegge en schrijve eentje meer als op de " 2 X 4 vuurtjes" van de Reuzen van Heusden, dus niks geen bijzonders.
Bij ladingverwarming/butteren/lossen heppie dat allemaal hard nodig om de handel aan de praat te houden, zeker als de nieuwigheid er wat af is. Als ik naar die foto's kijk begin ik gelijk al te zweten, 8 brullende vuren er in, muchas problema's met die " op en neer GRAF voedingpompen" geen water meer in het glas en met dichtgeknepen billetjes en de hand op de voeding leiding om te voelen of die graf pomp nog werkt " bidden om water".......oooit lagen we in Hull te lossen....de hele meute de wal op vanzelf en ik was " in charge"...me hoelaaaa... ik scheet in m'n pendekkie met die rotpompen en draaide stoom an dek dicht en trok de vuren er uit........einde oefening......stuurman in paniek, de wal de pest in en dreigde ons van de steiger te sturen.......uiteindelijk de zaak weer aan de praat gekregen :roll: dan wordt je oud voor je tijd!!
Tjaaaa die Jan Sanders en zijn "Zaterdagse werkzaamheden" :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos

Bericht door jdbvos » 04 mar 2018 01:18

Ik heb m'n ketelboeken allemaal kado gedaan, dus kan het niet meer nakijken, Harry, maar ik geloof je op je woord.
Er was met die Schotse ketels wel een groot verschil tussen de geklonken en de gelaste versie, ook qua druk
Op -als ik het me goed herinner- de Z-kerken en de S-kerken (waarop ik gevaren heb) stonden vlgs mij gelaste 2tr Schotse ketels, en op de meeste andere 3tr Werkspoor ketels. En ze hadden allemaal rond de 6 bar werkdruk, en de meeste met 2 vuurgangen.
Alleen op het ss Abel Tasman stond een Clarkson, met een wd van 12 of 15 bar meen ik....
Op de centrales stonden diverse merken hulpketels, maar vlgs het Werkspoor 3tr principe, en allemaal 20 bar...

Hoe heette dat vet ook alweer dat je op die zuigerstangen van die zuigervoedingwaterpompen smeerde met een kwast ?? Dat was heel speciaal vet.....
...en nou niet aankomen met "zuigerstangenvet", natuurlijk :-D
Was het niet een op ongel- en talk gebaseerd vet ?

Om nog even aan ieder aan te geven waarom ik de vuurgangen apart vermeld....: Veel mensen noemen zo'n ketel een 2tr als er 2 vuurgangen zijn. En dat is een misvatting. Dan zou de ouwe Bensonketel van de EC20 een 24tr ketel zijn... :lol:
De trek is een ketelpassage. De 1e tr is bij zo'n Schotse ketel is de vuurhaard en de 2tr is wanneer de gassen via een keerkast aan de achterkant van de ketel terug door de ketel middels 'vlampijpen' nogmaals door de ketel gaan, en dan worden afgevoerd.
Bij een 3tr wordt de gasstroom nogmaals middels een keerkast en vlampijpen door de ketel gevoerd. Op de centrale heb ik eens een hele discussie gehad of de OVO (oververhitter van de stoom door een bundel stoompijpen in de eerste keerkast te voeren) niet een 4e trek is...
Verschil van mening was of een 'trek' alleen maar ter stoomopwekking dient en niet voor stoomverhitting, of dat ook de stoomverhitting een trek is...
Ikzelf hield de 1e, algemeen toegepaste, versie aan: de pijpen die daadwerkelijk dóór de ketel gaan is een trek. En dan zie ik de keerkasten als een appendage. Maar discutabel was het wel....Een discussiestilte brak uit toen iemand zei dat je het voedingwater ook nog eens via een bundel in de 2e keerkast zou kunnen voeren... :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva

Bericht door Da Silva » 04 mar 2018 12:18

Naar aanleiding van het verhaal van Harry en Jan vraag ik mij eigenlijk af waarom er in die tijd op motortankers nog Schotse ketels werden toegepast. Waarom geen waterpijpketel(s). Ik heb het allemaal niet meer paraat en ook mijn ketelboeken (Kloet ??) heb ik niet meer. Heeft dit te maken met prijs, stoomproductie, afmetingen en gewichten. Of is er nog een andere reden. Uit mijn W.F.-periode kan ik me nog die Werkspoorketels op die vrachtschepen herinneren. Maar die dienden als ik het goed heb hoofdzakelijk voor de verwarming van de bunkers en eventueel een paar dieptanks.

Ik weet niet wat het stoomverbruik van een turbo-lading pomp is. Ik kan me die dingen nog wel herinneren op die K-tankers van de Shell. Als ik het goed heb stonden er drie of vier.

We hebben eens zo'n turbine ter plaatse gesloopt, omdat die in de puin was gedraaid. Dit was veroorzaakt, door het regelmatig opstarten zonder (voor)smeeroliedruk. Ik weet er het fijne niet meer van, maar het kwam hier op neer dat het voorsmeren omzeild werd. Als een dergelijke pomp gestart moest worden, werd met een vleugelpomp voordruk opgebouwd voor de lagers, maar ook voor een klep (of regelateur) bediend die de turbine startte. Nu hadden ze daar aan boord een goochemerd gehad, die deze klep (of regelateur) op de hand wist te openen. Hierdoor werd er pas oliedruk opgebouwd tijdens het opstarten met alle gevolgen van dien. Misschien kan iemand die met deze tubine-pompen gevaren heeft, mij dit nog eens uitleggen. Ik weet er na al die jaren niet het fijne meer van. Maar de schade was veroorzaakt door gemakzucht. Een gigantische rel daar aanboord, dat kan ik mij als buitenstaander nog herinneren.

Grt.

Mario

Plaats reactie