Mooie Tankers
Re: Mooie Tankers
Ja, die draaien... Flettner (of Fletcher??)-cilinders, heet dat geloof ik.
En met de wind geven die een "zeil-effect" vanwege de 'lift' die dat genereert
Ergens moet ik nog een foto hebben van de 1e die dat deed, ergens beginjaren 1900, dus het is al een oud systeem.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht in bibliotheken (want Kombuispraat, waarnaar je nu in 90% van zoektochten naar wordt verwezen, bestond nog niet... ), omdat ik tijdens een vaartochtje op een druilerige dag in de buurt van Lemmer een klein bootje met dat systeem zag "zeilen"...
En wanneer ik nu dat effect opvraag in Goegel, wordt ik keurig netjes verwezen naar het Magnus-effect...: http://www.quantumuniverse.nl/het-magnu ... um/18081/1
Maar het is al een oeroud systeem, al gebruikt voordat mensen wisten dat dat een Magnus-effect heette !
Hier die eerste, geloof ik: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship
En met de wind geven die een "zeil-effect" vanwege de 'lift' die dat genereert
Ergens moet ik nog een foto hebben van de 1e die dat deed, ergens beginjaren 1900, dus het is al een oud systeem.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht in bibliotheken (want Kombuispraat, waarnaar je nu in 90% van zoektochten naar wordt verwezen, bestond nog niet... ), omdat ik tijdens een vaartochtje op een druilerige dag in de buurt van Lemmer een klein bootje met dat systeem zag "zeilen"...
En wanneer ik nu dat effect opvraag in Goegel, wordt ik keurig netjes verwezen naar het Magnus-effect...: http://www.quantumuniverse.nl/het-magnu ... um/18081/1
Maar het is al een oeroud systeem, al gebruikt voordat mensen wisten dat dat een Magnus-effect heette !
Hier die eerste, geloof ik: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship
Oost, west...ook best
Re: Mooie Tankers
Bedankt Jan dus het is niets nieuws ! Maar wel intresant
Wie onder weg is, vorderd
Re: Mooie Tankers
Lossen in Milfordhaven.
IDNo: 5107786 Year: 1962
Name: ESSO LIBYA Type: Tanker Flag: GBR DWT: 89788
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
BU Kaohsiung 1.9.76
IDNo: 5107554 Year: 1962
Name: ESSO HAMPSHIRE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 85429
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17.5
BU Kaohsiung 26.9.75
IDNo: 5107786 Year: 1962
Name: ESSO LIBYA Type: Tanker Flag: GBR DWT: 89788
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
BU Kaohsiung 1.9.76
IDNo: 5107554 Year: 1962
Name: ESSO HAMPSHIRE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 85429
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17.5
BU Kaohsiung 26.9.75
Re: Mooie Tankers
Rijzen er bij mij n.a.v. die 2e foto een paar vragen:
zie ik nou zoveel telefoonhokjes op die voorste kippenloop? Oh nee, da's nog de Oban van gisteren, denk ik. Fout gekeken, alleen de achterste loop heeft er twee.
Vraag 2: Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd? Toch niet hetzelfde als met die Verolme/MAN karren denk ik?
Tot slot: ik meen me te herinneren dat oud-collega H.A. Seeboldt (RIP) ooit een cartoon van die Esso Hampshire had gemaakt (en dat ding was natuurlijk in die jaren een b-e-e-s-t van een schip en daarop had ie achter de bak aan dek een benzinepompstation getekend, uiteraard met grote letters "SHELL" op het dak. Dit weer n.a.v. de recente discussie over Gulftankers die gewoon voor Shell voeren
Maar ja, dat soort "beesten" is al lang tot scheermesjes verwerkt
zie ik nou zoveel telefoonhokjes op die voorste kippenloop? Oh nee, da's nog de Oban van gisteren, denk ik. Fout gekeken, alleen de achterste loop heeft er twee.
Vraag 2: Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd? Toch niet hetzelfde als met die Verolme/MAN karren denk ik?
Tot slot: ik meen me te herinneren dat oud-collega H.A. Seeboldt (RIP) ooit een cartoon van die Esso Hampshire had gemaakt (en dat ding was natuurlijk in die jaren een b-e-e-s-t van een schip en daarop had ie achter de bak aan dek een benzinepompstation getekend, uiteraard met grote letters "SHELL" op het dak. Dit weer n.a.v. de recente discussie over Gulftankers die gewoon voor Shell voeren
Maar ja, dat soort "beesten" is al lang tot scheermesjes verwerkt
Louis
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Tankers
Eeeeh Louitje...best wel een intelligente vraag voor een Sparks over die tribunes Hoe liep dat af met dat Oban flessie van je??Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd
Het is mij niet bekend dat Ome Cor zelf tribunes kon bouwen....volgens mijn Balvenie benevelde brein hattie daar EN de machines EN de competentie niet voor en "ik denk" dat die OF bij de Schelde zijn gebouwd ( die hadden/hebben daar wel de nodige competentie EN machine spullen voor en konden vroegaah en wellicht NU nog o.a. de meest praaachtige en zeeeer gekompliceerde hoge vermogens Marine Tandwielkasten bouwen- met b.v. twee dikke Gastribunes van G.E. d'r an in een geluidsdicht hokkie en dan ook nog eens een 3e ingaande as met een dieseltje ergens voor de economic speed en DAN dat heel zooitje weer flexibel opgesteld EN nog eens voor 2 schroeven inclusief clutches EN de mogelijkheid om met b.v. BB gas-tribune de SB as aan te drijven....in geval van "niks nie bang nie trammelant" EN die dan OOK nog eens een keer een buitengewoon laaag geluidsniveau produceerden, wat misschien wat moeilijk is voor een Sparks om te vatten, gewend zijnde aan die oorverdovende en knetterende vonken .....maaaar dat is dus een gevolg van zeeeer precies en minitieus bewerken van kei-harde tandwielen etc. etc. en da's geeen kattepis geloof me maar)...OF bij z'n ouwe baas Stork in Hengelo, waar ze dat ook wel konden.....niet zo'n reputatie als de Schelde...maaaar TOCH zeer competent.Het zal me nu niet verbazen als de Schelde dat NU nog kan en kon best wel eens de enige in nederland zijn, alhoewel "tribunes bouwen" wel iets uit het verleden is.....die Marine tandwielkassies dus niet!!Voor het gewone " Jan boeren fluitjes scheepstandwielkassie" betaalde je vroegaah bij de Schelde door de neus, momentueel weet ik niet maar zou me zeer verbazen!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Tankers
Dan toch maar ff hier, want volgens mij bestaat er geen topic "Goeie scheepsdiesels" o.i.d, maar ik kan me eigenlijk niet anders herinneren dan dat w.t.k.'s in mijn jaren altijd verheerlijkt omhoog begonnen te kijken als je het woord "Sulzer" in de mond nam. Doorgaans waren dat mannen die met MAN (al dan niet built by Verolme), Stork of Werkspoor gewend waren te werken.
Hier lees ik ook altijd iets van "Oh ja, Sulzer, dat was pas machinerie" en meer van dat.
Nou vroeg ik destijds ook wel "wat is dan wel een goeie masjien?" en steevast was het eerste merk Sulzer en wat ik me kan herinneren was het volgende merk B&W (oftewel Burmeister & Wain).
Na al die jaren wil ik het nou wel eens echt weten, klopt dat een beetje van die B&W?
Zelf heb ik ooit alleen maar gevaren met in de vetloods spullen van Götavärken, Stork, Werkspoor, MAN, Caterpillar (geen voortstuwing!) plus dan nog ik ben gewoon geen wtk - ook niet één met VD - dus wat kon/kan ik nou oordelen maar na al die jaren zijn mij toch wel benieuwd
Een restantje Oban voor degene met het goede antwoord, al dan niet bij Maria
Hier lees ik ook altijd iets van "Oh ja, Sulzer, dat was pas machinerie" en meer van dat.
Nou vroeg ik destijds ook wel "wat is dan wel een goeie masjien?" en steevast was het eerste merk Sulzer en wat ik me kan herinneren was het volgende merk B&W (oftewel Burmeister & Wain).
Na al die jaren wil ik het nou wel eens echt weten, klopt dat een beetje van die B&W?
Zelf heb ik ooit alleen maar gevaren met in de vetloods spullen van Götavärken, Stork, Werkspoor, MAN, Caterpillar (geen voortstuwing!) plus dan nog ik ben gewoon geen wtk - ook niet één met VD - dus wat kon/kan ik nou oordelen maar na al die jaren zijn mij toch wel benieuwd
Een restantje Oban voor degene met het goede antwoord, al dan niet bij Maria
Louis
Re: Mooie Tankers
Wat dacht je van dit topic, Sparks?want volgens mij bestaat er geen topic "Goeie scheepsdiesels" o.i.d
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=2704
Re: Mooie Tankers
Sulzers waren tamelijk saaie en brandstof slurpende machines.
De Hotlo was al zuiniger met brandstof en de B@W was in ieder geval een zeer betrouwbare machine, althans toen ik nog op de manoeuvreerstand voor Pias speelde.
Het is allemaal verklaarbaar, kleppen in de kop zorgen voor langsspoeling en dus een betere vulling van de cilinder met verse lucht, dwarsspoeling had je vroeger ook in tweetakt brommers, dat is dus eigenlijk gewoon een slecht systeem.
Enfin, lurk dat vingerhoedje Oban even leeg dan slaap je zonder dat je wellicht nog van een Doxford gaat dromen , dat was pas een machinistenverdriet en nog gevaarlijk ook !
De Hotlo was al zuiniger met brandstof en de B@W was in ieder geval een zeer betrouwbare machine, althans toen ik nog op de manoeuvreerstand voor Pias speelde.
Het is allemaal verklaarbaar, kleppen in de kop zorgen voor langsspoeling en dus een betere vulling van de cilinder met verse lucht, dwarsspoeling had je vroeger ook in tweetakt brommers, dat is dus eigenlijk gewoon een slecht systeem.
Enfin, lurk dat vingerhoedje Oban even leeg dan slaap je zonder dat je wellicht nog van een Doxford gaat dromen , dat was pas een machinistenverdriet en nog gevaarlijk ook !
Re: Mooie Tankers
...en hoe minder van die (uitlaat-)kleppen in de kop, hoe minder kans op trouble…
Ikzelf vond de Hotlo en de SW fijne en mooie machines, maar 4 kleppen per cilinder geeft 4 x meer kans op een lekke klep dan bij bijv de B&W met maar 1 klep... Dus ook ik voer graag met de B&W
Maar als je -net als ik- handmatig een B&W-klep hebt geschuurd (Zonnekerk en Amstelburcht), was je blij met een Stork-klep met slijpsetje (Spaarnekerk, oa)
Op de NL Freetown hadden ze het helemaal voormekaar: een hydraulische klepschuurmachine met bijbehorende Chinees !
En wie ooit een vastgelopen roterende uitlaatschuif heeft moeten wisselen bejubelt die zoveel geprezen motor niet meer. Raad nou maar welke
…en laat ik de motoren met zuigerkoelwater en bijbehorende telescooppijpen maar helemaal niet noemen....of de kwetsbare kniegewrichtjes van het alternatief voor de telescooppijp...
Alle motoren, met al die op-en-neergaande, of heen-en-weergaande piefjes, palletjes, jukjes en schuifpassinkjes, betekenden plenty oplettende oogjes, oortjes, gevoelige handjes en/of vingertjes, en onderbuikgevoelens.
Wat dat betreft kon je veel beter een geheel gesloten stoomsysteem hebben, waarbij juist de ketel weer een heikel punt was.
En wie ook regelmatig handmatig een cilinderkop/voeringtop heeft moeten schuren, vervloekt elke motor
Iedereen heeft het over 'los kleppos' (zoals ik die de Spaanse 3e wtk op de Oceanic helaas als taak bij de dagelijkse werkverdeling toebedeelde), en iedereen is de kopzitting blijkbaar vergeten...
In 'Het land der techniek" bestaat Utopia ook niet. Maar -geef toe- het hield ons prettig van de straat. !
Ikzelf vond de Hotlo en de SW fijne en mooie machines, maar 4 kleppen per cilinder geeft 4 x meer kans op een lekke klep dan bij bijv de B&W met maar 1 klep... Dus ook ik voer graag met de B&W
Maar als je -net als ik- handmatig een B&W-klep hebt geschuurd (Zonnekerk en Amstelburcht), was je blij met een Stork-klep met slijpsetje (Spaarnekerk, oa)
Op de NL Freetown hadden ze het helemaal voormekaar: een hydraulische klepschuurmachine met bijbehorende Chinees !
En wie ooit een vastgelopen roterende uitlaatschuif heeft moeten wisselen bejubelt die zoveel geprezen motor niet meer. Raad nou maar welke
…en laat ik de motoren met zuigerkoelwater en bijbehorende telescooppijpen maar helemaal niet noemen....of de kwetsbare kniegewrichtjes van het alternatief voor de telescooppijp...
Alle motoren, met al die op-en-neergaande, of heen-en-weergaande piefjes, palletjes, jukjes en schuifpassinkjes, betekenden plenty oplettende oogjes, oortjes, gevoelige handjes en/of vingertjes, en onderbuikgevoelens.
Wat dat betreft kon je veel beter een geheel gesloten stoomsysteem hebben, waarbij juist de ketel weer een heikel punt was.
En wie ook regelmatig handmatig een cilinderkop/voeringtop heeft moeten schuren, vervloekt elke motor
Iedereen heeft het over 'los kleppos' (zoals ik die de Spaanse 3e wtk op de Oceanic helaas als taak bij de dagelijkse werkverdeling toebedeelde), en iedereen is de kopzitting blijkbaar vergeten...
In 'Het land der techniek" bestaat Utopia ook niet. Maar -geef toe- het hield ons prettig van de straat. !
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Mooie Tankers
hey hey
ik heb ervaring met Sulzers die van het type SD karren zonder problemen ( soms wel een warmloper in de afdichting tussen cilinderbalk en carter . Bij deze motoren was de cilinderbalk gescheiden van het carter , en de afdichting met schraapveren gaven wel eens problemen , De Sulzer Rd weinig.
Bij de MAN is het een ander verhaal, maar ik heb er altjd prettig meee gevaren en heeeel veel geleerd ( ook hard werken), maar de kroon spande de DMR ( een MAN uit de DDR ) .
groet ruud Sijmons
ik heb ervaring met Sulzers die van het type SD karren zonder problemen ( soms wel een warmloper in de afdichting tussen cilinderbalk en carter . Bij deze motoren was de cilinderbalk gescheiden van het carter , en de afdichting met schraapveren gaven wel eens problemen , De Sulzer Rd weinig.
Bij de MAN is het een ander verhaal, maar ik heb er altjd prettig meee gevaren en heeeel veel geleerd ( ook hard werken), maar de kroon spande de DMR ( een MAN uit de DDR ) .
groet ruud Sijmons