Mooie Tankers
Re: Mooie Tankers
Da's een goeie, Jan....een filterinstallatie....
Zou dat al een (vroegtijdige) rookgas-wasinstallatie zijn ?
Zou dat al een (vroegtijdige) rookgas-wasinstallatie zijn ?
Oost, west...ook best
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Tankers
FRONAPE vervolg
deze is later omgebouwd tot FPSO PETROBRAS 54 1985 1951
1985
1979deze is later omgebouwd tot FPSO PETROBRAS 54 1985 1951
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Mooie Tankers
@ Jan,
Was de Esso London met een (veel sierlijker) constructie achterop wat bijna niet anders dan een soort loopkat systeem moet zijn.
Op pagina 577 vind ik haar terug, geplaatst op 02-03-17.
Was de Esso London met een (veel sierlijker) constructie achterop wat bijna niet anders dan een soort loopkat systeem moet zijn.
Op pagina 577 vind ik haar terug, geplaatst op 02-03-17.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Re: Mooie Tankers
Ja Wim, dat was um ! Bedankt
Het blijft een vreemde constructie, maar is vast niet aangebracht voor wat stores of mk-onderdelen, daarvoor lijkt het me te eenzijdig bruikbaar, en te duur... Het moet dus wel iets anders zijn, lijkt me.
Jan V&D kon best gelijk hebben met eoa filterinstallatie...
Daarentegen: dat is dan wel héél erg ver vooruit-in-de-tijd voor (bijv) een rookgasreiniging...maar op deze foto zie je idd iets dergelijks onder de kat staan. Op beide schepen kan het gaan om eoa expierement…. (en een expierement is -zoals elke NLer weet- een draaiorgel na een aanrijding)
The thick plottens, als variant op Sherlock Holmes z'n uitspraak...
...maar het maakt me wel nieuwsgierig... 2 schepen, beide tankers, met een loopkat-inrichting bovenop het achterste van de opbouw...en hier op het forum kennen we de verklaring daarvoor niet....
Nou wottie helemaal fraai !
Dat ik het niet weet, over tankers, is logisch: daar weet ik naks van....bij het zien van de eerste tanker die was uitgerust om aan zo'n laad/los-boei vast te maken, dacht ik dat de bouwer het begrip 'preekstoel' wel héél erg letterlijk had opgevat....
Je weet maar nooit met tankerreders.... Een bekende tankerreder uit Griekenland ging zó vaak failliet dat z'n debacles in 1 adem met z'n naam werd vereenzelvigd: Arie 's total-loss Onassis...
…ik bedoel maar....
Het blijft een vreemde constructie, maar is vast niet aangebracht voor wat stores of mk-onderdelen, daarvoor lijkt het me te eenzijdig bruikbaar, en te duur... Het moet dus wel iets anders zijn, lijkt me.
Jan V&D kon best gelijk hebben met eoa filterinstallatie...
Daarentegen: dat is dan wel héél erg ver vooruit-in-de-tijd voor (bijv) een rookgasreiniging...maar op deze foto zie je idd iets dergelijks onder de kat staan. Op beide schepen kan het gaan om eoa expierement…. (en een expierement is -zoals elke NLer weet- een draaiorgel na een aanrijding)
The thick plottens, als variant op Sherlock Holmes z'n uitspraak...
...maar het maakt me wel nieuwsgierig... 2 schepen, beide tankers, met een loopkat-inrichting bovenop het achterste van de opbouw...en hier op het forum kennen we de verklaring daarvoor niet....
Nou wottie helemaal fraai !
Dat ik het niet weet, over tankers, is logisch: daar weet ik naks van....bij het zien van de eerste tanker die was uitgerust om aan zo'n laad/los-boei vast te maken, dacht ik dat de bouwer het begrip 'preekstoel' wel héél erg letterlijk had opgevat....
Je weet maar nooit met tankerreders.... Een bekende tankerreder uit Griekenland ging zó vaak failliet dat z'n debacles in 1 adem met z'n naam werd vereenzelvigd: Arie 's total-loss Onassis...
…ik bedoel maar....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Mooie Tankers
Ik volhard in mijn standpunt dat op de "Esso London" en de "Avare" we te maken hebben met een loopkat systeem.
Voor stores, spare parts maar vooral smeerolie in drums waar je vandaag de dag nog gek van wordt want bijna nergens in bulk te krijgen.
Bijgaand een plaatje van een loopkat zoals die op moderne schepen nog wordt toegepast. De onderste rail kan voor bij de bovenste zodat je boven de kade kunt komen, h balk is ook "open". Maar hoe dat precies werkt kun je op deze foto niet goed zien. Kwam laatst ook nog een uitspraak tegen van het tuchtcollege betreffende zo'n kraan, even zoeken...
Uitspraak:
http://www.tuchtcollegevoordescheepvaar ... 22kraan%22
Voor stores, spare parts maar vooral smeerolie in drums waar je vandaag de dag nog gek van wordt want bijna nergens in bulk te krijgen.
Bijgaand een plaatje van een loopkat zoals die op moderne schepen nog wordt toegepast. De onderste rail kan voor bij de bovenste zodat je boven de kade kunt komen, h balk is ook "open". Maar hoe dat precies werkt kun je op deze foto niet goed zien. Kwam laatst ook nog een uitspraak tegen van het tuchtcollege betreffende zo'n kraan, even zoeken...
Uitspraak:
http://www.tuchtcollegevoordescheepvaar ... 22kraan%22
"Beauty is in the eye of the beholder"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Tankers
Smeerolie IN Vaten........vaten verkopen =$$$ = bier.vooral smeerolie in drums waar je vandaag de dag nog gek van wordt want bijna nergens in bulk te krijgen.
Smeerolie IN vaten........vaten leeglurken met een lucht-duplex pompie=O.T. = $$$ = bier.
WHAt's the problem
PS: Loopkatten.
Ik heb ook wel zulke soortement loopkatten gezien maar dan op doossies bootjes, maar dan zaten ze tussen de Accomodatie-opbouw en de MK opbouw/schoorsteen in en AAN de opbouw, dus veeel minder duidelijk/opvallend van buitenaf te zien. Echter typisch voor stores/onderdelen/ EN fanselluf " smeerolie IN vaten"
Wat betreft het a/b piekelen van zware delen, zuurstof/gas en/of freon flessies en/of stores. e.e.a. verpakt in gans verpekelde kratjes...b.v. van een op en neer dansende ouwe verpekelde dhow of zooo, ergens in de buurt van Bandar Abbas...maar dan met een stoom-melooochum liertje en een hijsdraadje op een kaapstander kop, kan ik mededelen " dat DAT ooook niet altijd ALLES is"
Eindschakelaartjes????.........hoezoooo??
Wat een geneuzel van die ouwe knakkers van vroegaaah!! :roll:ik gaa vlug weer verder met knutselen aan m'n ouwuh houtuh bootje en zal proberen om geen vingers af te zagen op de lintzaag, NOCH van de trap te lazeren als ik op het mezzanine vloertje in de shop moet weeezuh, moet nog wel een nieuw CO2 allarrumpie installeren bij de pellet kachel....." Ge wiet maar nooit" sprak een befaamde ouwe Kombuizer onder een bananenboom in Brazilie!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Tankers
Tsja, Wim, met zo'n mooi fotootje van zo'n kat op een modern bootje, kunnen we niet meer om die conclusie heen: wél voor stores e.d., duzzz…
Had ik niet verwacht.....
Wellicht (in die tijd) alleen maar op tankers; pakjesboten krijgen ruzie met kraandrijvers bij aan- of afmeren met zo'n overstekend ding op de 'oude foto's'... Op dat nieuwe bootje hebben ze dat probleem op slimme manier getackeld
Stores, mk-onderdelen, en bovenal oliedrums en bierfusten. Dáár houden we het op !
Bedankt voor het mooie verduidelijkende fotootje, Wim !
Had ik niet verwacht.....
Wellicht (in die tijd) alleen maar op tankers; pakjesboten krijgen ruzie met kraandrijvers bij aan- of afmeren met zo'n overstekend ding op de 'oude foto's'... Op dat nieuwe bootje hebben ze dat probleem op slimme manier getackeld
Stores, mk-onderdelen, en bovenal oliedrums en bierfusten. Dáár houden we het op !
Bedankt voor het mooie verduidelijkende fotootje, Wim !
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Mooie Tankers
Wat vaten leegpompen met lucht in mijn tijd gooiden we ze plat aan dek,
direct via een trechter leeg laten lopen in de bunkerpijp. Grote prop onder, met de kleine
prop boven in het vat de uitvloeisnelheid regelen. en niks aan dek knoeien anders brak de pl.... uit.
direct via een trechter leeg laten lopen in de bunkerpijp. Grote prop onder, met de kleine
prop boven in het vat de uitvloeisnelheid regelen. en niks aan dek knoeien anders brak de pl.... uit.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Mooie Tankers
hey hey
wat betreft de boel binne takelen oke maar tegenwoordig zijn de bierfusten en dozen bier taboe op de ch ned koopvaardij is wel een schande
groet sijmpie
wat betreft de boel binne takelen oke maar tegenwoordig zijn de bierfusten en dozen bier taboe op de ch ned koopvaardij is wel een schande
groet sijmpie
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Tankers
DAT gaat veeeel te vlug Jacob........smeerolie overpompen dient vooral kassie an te gebeuren.....more days more $$$in mijn tijd gooiden we ze plat aan dek,direct via een trechter leeg laten lopen in de bunkerpijp. Grote prop onder, met de kleine prop boven in het vat de uitvloeisnelheid regele
en uuuh Sijmpie......je bent dus duidelijk TE laat geboooorn Het was vroegaaah op Den Christelijke Koninklijke Nederlandse Langen Omvaart......vooral met de wijsheid van achteraf .....lang niet overal "Rozengeur met Chinese Maneschijn" en al helemaal niet op de toenmalige " Reuzen van Heusden".......maaaar ik heb er EN werken geleerd EN wel ervaring opgedaan waar ik mijn hele verdere leven veeeeel plezier en oook vooral " veeel rente" van heb gehad.......EN.... " we hadden bier!.....zelfs KOUD bier!! niet altijd HET beste bier......maaaaar BIER! met net zoveel borreltjes van Blanhenheim & Nolet erbij als je maar lustte EN meestal nog wel een maatje voor een koud potje na de wacht ook.Wat je dus vooral NIET moest doen.....was.....teveel bier zuipen en iemand anders voor je wachie op laten draaien.......DAT was dus geeen goed idee!!! ......DAT werd dan heeeel snel geregeld zonder verdere inmenging of geneuzel van " Personeelszaken"
Op pakkiesbootjes met een lijndienstje werd er veelal geneuzeld met "2 potjes max/persoon/per dag"........maaaar daar deden we a/b van de Reuzen dus nooit aan mee. Veeel in de tropen gevaaaarn waar de hofjood zonder maar te vragen een doossie per dag koud zette voor zwetende massinissies......dan slikken de zoutpillen wat makkelijker.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"