Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 436
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten » 05 mar 2017 12:16

Voor wat betreft de vreemde stellage op het achterschip van de "Esso London":
Zou het misschien een loop-kat kunnen zijn zoals op nieuwere schepen ?
Ik zie echter geen losse delen aan de uiteinden en ook geen luik er onder.
Zo maar een gedachte.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5379
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 05 mar 2017 14:15

Geen idee, Dirk....
Jouw gedachte kan uiteraard ook de oplossing zijn....
je doet het iig beter dan ik: ik heb werkelijk geen idee wat dát voor moet stellen...

Een stellage voor zonnepanelen valt af: die had je destijds niet, nog afgezien dat dan de vele plankiers boven de topdekken daar vele malen beter geschikt voor zouden zijn geweest....
Dus ik denk ook dat we in een dergelijke richting moeten denken.....maar wát voor iets zou dan met zo'n grote loopkat van boord naar boord vervoerd moeten worden ???? Hele grote machine-onderdelen ?? daggutniet :? ..... En waarom dan die plankiers daaronder ???? :roll:
Maar het lijkt op de foto wél of die constructie 'tot over de railing' uitsteekt, wat de loopkat-optie plausibeler maakt.....
Ik heb 'gaain verstaand faan' tankers, maar ik heb zo hier-en-daar wel eens gelezen over laad/los-installaties over de boeg waarbij constructies werden bedacht en aangebracht.....wellicht is er ook zo'n soort "slangenbezweerder" voor het laden/lossen over de kont ??? Ik roep ook maar wat, hoor !

En die Katharina-V.... Dat vind zelfs ik een mooie tanker. :-D
Waarom dan die dektanks (?) niet meteen tot boord toe zijn uitgevoerd zal wel te maken hebben met eoa meting mbt 'betalen'....

Schepen worden op zoveel verschillende manieren 'gemeten'....een pakjesboot in metrische tonnen, een tanker (denk ik, vanwege alle verschillende soortelijk-gewichten) in kubieke meters want bijvoorbeeld een 100.000 m3 avgas weegt maar 77.000 T , en een reefer in kubieke voeten want een doos bananen van 35x40x60 cm weegt nou eenmaal geen 84 kg...
En die avgastanker is nou eenmaal vol bij 100.000 kuub, en die reefer bij een x-tal bananendozen ook...
En beide gevallen: als je beide schepen in m3 of ft3 vól gooit met beton, dan is spreekwoordelijk "de boot an", want die boten komen waarschijnlijk nooit meer ergens aan; sg beton is ca 2,4 :mrgreen:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 340
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 05 mar 2017 16:28

want die boten komen waarschijnlijk nooit meer ergens aan; sg beton is ca 2,4 :mrgreen:
Ja Jan, ik herinner me dat we met de Kara in '76 op de rede van Lagos / Apapa lagen en er om ons heen wel 200 andere schepen lagen te wachten.
Te wachten op wat eigenlijk? Het bleek om veel schepen te gaan die cement vervoerden.
En dan maanden, soms jaren lagen te wachten om op een keer te worden gelost.

Ik ben er pas later achter gekomen hoe dat kwam. Destijds had een minister van bouwzaken van Nigeria (familie van de president natuurlijk, en daarom geselecteerd en zeker niet vanwege zijn bouwkundig inzicht) al die cement besteld. Want Lagos moest en zou een wereldstad worden die op de kaart kon worden gezet! Dus hoogbouw en opvallende torens van beton!

Oliegeld was er genoeg, dus bestellen maar. In de door deze intelligente minister eigenhandig berekende hoeveelheid zat blijkbaar een kommafout. 10 keer meer dan de bedoeling was. Oftewel 90% meer dan ze ooit voor hun toch al ambitieuze plannen konden gebruiken. Tsss!
En dat terwijl de mensen op straat van de honger omkwamen.

Het schijnt dat veel van die schepen, met inmiddels hard geworden cement, vanwege het vocht in hun ruimen, meteen geladen en al naar de sloop konden.
Of natuurlijk onderweg werden vermist en nooit meer terug gevonden . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Bob
Berichten: 3034
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Tankers

Bericht door Bob » 05 mar 2017 16:41

Esso London: Waarvoor is dat gat in de achtrkant? Heeft misschien iets te maken met de "loopkat"?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Chr.Vr.
Berichten: 311
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Mooie Tankers

Bericht door Chr.Vr. » 05 mar 2017 17:30

Misschien wel het "katteluik"
C.Vr

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30362
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 05 mar 2017 18:44

Dat gat is waarschijnlijk voor het hekanker, Bob, of het moet toch iets met te maken hebben met de stellage. Zou het dan toch voor een soort Miri leiding zijn? (laden via de poop) :?:
Nog maar een foto van de Esso London, maar ik word er niet echt wijzer van. :(
Esso London-1.jpg
Esso London-1.jpg (623.5 KiB) 792 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
DWS8
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2016 16:35
Locatie: Voorne

Re: Mooie Tankers

Bericht door DWS8 » 05 mar 2017 19:01

Het lijkt inderdaad op de overloop voor de mk onderdelen.

Op de foto van Auke Visser wordt het een stuk duidelijker. Daar is de buiten het schip overhangende rail te zien in het zwart.

http://www.aukevisser.nl/uk/id563.htm

http://s1080.photobucket.com/user/tanke ... 9.jpg.html

Weet niet of de linkjes werken, anders ff goochelen op Auke Visser - Esso London II :)

Brgds,
Rob Hazelbag

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5379
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 05 mar 2017 19:11

Erik:
De schepen lagen allemaal te stinken buiten, omdat Nigeria een geheel nieuwe hoofdstad liet bouwen. Daar ging idd heel wat bouwspul naar toe. Had je een lading autobanden, kon je na aankomst meteen doorkachelen naar Apapa, waar je asap werd gelost. Je moest -als je dan tóch een nachtje moest wachten- beter wat heen-en-weer blijven kachelen, want anders reden die banden uit zichzelf naar de wal
Had je idd cement, dan was je de pisang...
De Nedlloyd had er niet zo heel erg veel last van: die had eigen lichters. Maar die werden soms ook illegaal ingeschoren door de Lagonezen, en ook Nedlloydschepen met bouwstoffen moesten ff geduld hebben....
Overdag voer een Nigeriaanse marineboot bij alle schepen langs voor de sloffen sigaretten en flessen Jantje Wandelaar, en diezelfde boot, maar nu met een tarpaulin voor de kentekens langs en bemanning zonder uniform (officiele piraten), en het voorste kanon op de opbouw gericht, kwam rond middernacht even de container met dat-en-dat nummer, en die staat 2 rij van voren op de 3e tier in ruim 3B, en of wij die met ons laadgerei ff bij hun aan dek konden zetten....het stuwplan hadden ze nb in de hand...
En in de tussentijd, tussen zondondergang en die middernacht, kwamen de officieuze piraten met hun toen-nog-niet-aluminium-snelboten-met-500pk-bb-motoren (die kwamen pas eind jaren '70 toen ze genoeg zuurverdiend geld hadden) je ff verlossen van je trouwring, radio, camera en stapcenten, en wat ze verder wel leuke hebbedingetjes vonden, en zich klemzopen aan je drankvoorraadje.....en dat allemaal al zwaaiend met pistolen, geweren, kalasnikovs, machete's, zelfgemaakte pijl-en-bogen.....
Zelfs massieve blokken staal zouden in onderdelen meegenomen worden.
Ik heb destijds heel wat keren gebeden of ons lieve heer eventjes een week lang benzine kon laten regenen in dat godvergeten kutland, en meteen daarna een onweersbuitje...
Of dat eoa schip uit Verweggistan eens zou vergeten z'n achtertrosje los te gooien en dat hele Nigeria de vergetelheid in zou slepen

Zo rond 1980 hadden ze ter financiering van die nieuwe hoofdstad alle olie tot 2075 al verkocht... :shock:
En nu lopen ze te bleren dat die oliemaatschappijen hun olie "stelen".... :roll:
Sjit ! Ik ga zometeen nog ff zo'n gebedje doen. :evil:

Maar goed: in de Bittermeren liggen ook nog altijd een paar scheepsvormige blokken beton...dat ijzer zal zo langzaam aan wel in onderdelen door de familie van Ali zijn meegenomen, of inmiddels zijn weggerot....
Hoe hebben ze dat met dat extra kanaal gedaan ? Zouden ze die schepen hebben laten liggen waar ze waren of zijn ze verdonkermaand ?? Ee beetje NLse zandzuiger haalt zó wat vastegrond onder die wrakken vandaan en verplaatst ze naar een paar verdiepingen lager....Bergen van een paar duizend ton beton gaat héél wat kosten, ben ik bang....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2392
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer » 06 mar 2017 00:46

Denk dat de Esso Londen een loopcat op het achterschip heeft. Dat hadden we op de Nayadic (reefer) ook. Niet zozeer om "zware" mk onderdelen de mk in/uit te kunnen krijgen maar om de proviand vlakbij de stores te kunnen zetten. Zet de proviand anders maar eens voor de acomodatie neer, hoe krijg je dat naar de storeruimte? Door een hoop gesjouw door de bemanning.Hier is dus over nagedacht heren 8) .

Dat met cement op Lagos varen heeft voor veel Grieken "goud" opgeleverd. Als je je meldde bij Lagos Port Control gingen je ligdagen in. Dus die Grieken hadden aardig wat sloopschepen hier ingezet, des te langer ze lagen dus te meer ze verdienden.Mochten ze teveel gaan lekken werden ze op het strand gezet doch werd er niets gezegd. Pas als het duidelijk werd voor die Nigerianen dat er wat aan de hand was meldden ze zich af en die ligdagen waren binnen.Kassa!

De Europeanen werden natuurlijk ook al slimmer dus wat deden die? Laadden pakweg 500t cement in een schip en gooiden de rest vol stukgoed voor de omliggende W. Afrikaanse havens. Voeren eerst naar Lagos waar ze zich meldde en liggeld begon te tellen. Gelijk weer anker op en gingen hun stukgoed in de volgende havens lossen.Liggeld tikte lekker door...Na gelost te zijn weer terug ten anker in Lagos en wachtten tot ze opgeroepen werden om te lossen.Deze werkwijze is lang goed gegaan totdat het al vaker voorkwam dat een opgeroepen schip na dagen nog steeds geen antwoordt gaf en men langzaam wakker werd.Mooie tijden voor de (slimme) reders was dat toen.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 340
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 06 mar 2017 17:02

Sjit ! Ik ga zometeen nog ff zo'n gebedje doen. :evil:
Schitterend, die verhalen, bedankt Jan (en ook K. Brouwer). Ik herinner me dat we met de Kara een dikke week moesten wachten en zelfs dat was me al teveel. De wal op? Mooi niet, pas na het inklaren. Het hielp inderdaad om de heren customs een slofje Marlboro toe te steken. Dan mocht je die ander zes sloffen zelf verkopen en legde niemand je meer een strobreed in de weg.

Piraterij aan boord is me bespaard gebleven. Misschien dat het kwam door de dubbele dekwacht die met de brandspuit en met de daarop aangesloten Butterworth-heater ze op voorhand teveel afschrok. Zelfs voor een piraat is water van 70 graden blijkbaar nog te pijnlijk en concentreerden ze zich daarom op de buren. :twisted:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30362
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 06 mar 2017 17:39

Piraterij aan boord is me bespaard gebleven
Er viel ook niet veel te halen op tankers, Erik. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5379
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 06 mar 2017 18:54

Oh jawel hoor ! Als-ie gewone trossen uit had staan ipv staaldraad op de tensionwinches, dreef hij tussen 6 en 7 (avondeten) geheid trosloos de rivier af....
Op de Noordzee had ik een persluchtkanon gemaakt, waarmee je lege bierflesjes (méér dan) 100m ver kon schieten, en daarmee heb ik al een paar achterburen (oa een Griekse bulkfiets op het achterdek en een Engels vrachtschip op het voorschip; deze laatstgenoemde door de 2e strm's snelle kanonneer-aktie) dat gebeuren bespaard.
Het ging blijkbaar met nogal wat herrie gepaard, want achter elke poort stonden diverse verschrikte gezichten te kijken op die Griek.
De trossendieven dropen af, en hoe die Grieken hun achterdek weer vrij van glassplinters hebben gekregen is mij te ene male ontgaan....'
...ook hoe die trossendieven zichzelf hebben ontdaan van hetzelfde bijverschijnsel, is mij eveneens geheel en al ontgaan, mede doordat zich dat verre buiten mijn gezichtsveld voltrok.
De dieven waren iig niet blij, maar daar had ik schijt aan....
Dat schijt hebben aan, deden die Nigerianen ook, zoals dit fotootje genomen vanuit mijn hutje laat zien: een NL'se vissersboot (NLse ouwe en off'n) voer onder Nigeriaanse vlag (ze heetten daar Egiri en Ediri) vertrekt van vlak vóór ons liggend, en een Nigeriaanse bootman (van deze mensen bij deze bedrijven een eindje upriver had je helemaal geen last, overigens) zit hier te tonen wat hij ervan dacht.....
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (114.06 KiB) 1221 keer bekeken
Last in Nigeria, had je trouwens alleen maar in Lagos en Port Harcourt....verder viel het allemaal best mee. Dat moet ik wel ff zeggen....eerlijk is eerlijk...
Dus had ik in zo'n gebedje eigenlijk om een (zeer) plaatselijk buitje moeten vragen.... :-D
Als je veel in Lagos kwam -en dat kwamen die reefers nogal.... moet je héél goed en secuur vooruitplannen. Met een stichtelijke veiligheidsposter, zoals destijds veelvuldig gebruikt werd....maar dat spreekt, natuurlijk !
Bijlagen
plan ahead.jpg
plan ahead.jpg (129.76 KiB) 1221 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 436
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten » 07 mar 2017 01:11

Vlak Bonny ook niet uit, daar konden "ze" ook alles gebruiken wat los -en vast- zat.
Vlaggelijnen, knevels van de brandslangkasten en meer van zulk spul. De crew was
wat blij om de fire-monitors te bemannen en spoot er lustig op los, met onverwarmd
zeewater bij het minste of geringste onraad.
Als dank voor 't "aangenaam verpozen" aldaar mochten we die 80.000 ton crude wel
helemaal naar Abidjan brengen... en na lossing aldaar rechtsomkeert terug naar
Bonny. De loods opgepikt en meneer wenste te dineren en wel op de brug en wel
meteen. Kokkie streek zijn hand over zijn hart, maakte een paar sandwiches en liet
die boven brengen, vergezeld van een paar soft-drinks. Meneer ging er eens goed voor
staan, begon met rechts te knagen, onderwijl met volle mond roer-orders gevend en
met links tegelijkertijd allerlei vage dingen doend aan de zuidzijde van z'n anatomie.
Volgens ons stond ie z'n aambeien terug te duwen... althans, daar leek het wel op.
Kortom, een hoogst onsmakelijke vertoning. Het enige goede aan die twee reizen
was dat we nergens op hoefden te wachten en/of lang voor anker te liggen.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 340
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 07 mar 2017 11:41

vage dingen doend aan de zuidzijde van z'n anatomie
:-D Heel herkenbaar, Dirk

En ze roken altijd zo lekker, die loodsen daar.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30362
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 07 mar 2017 13:55

De British Gull met een fraaie opbouw voor de ruime accommodatie zoals bij de meeste BP-tankers het geval was.
British Gull-1.jpg
British Gull-1.jpg (300.26 KiB) 1063 keer bekeken
British Gull-2.jpg
British Gull-2.jpg (321.98 KiB) 1063 keer bekeken
IDNo: 5052723 Year: 1960
Name: BRITISH GULL Type: Tanker Flag: GBR DWT: 15320
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Govan
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
BU Kaohsiung 1.4.82
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30362
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 08 mar 2017 11:54

Waarschijnlijk ergens in Nieuw Zeeland.
Maori-Monowai.jpg
Maori-Monowai.jpg (420.69 KiB) 960 keer bekeken
Owner: Australasian Tankships (Panama) SA PAN Panama
IDNo: 5028320 Year: 1957 Name: ATHELCREST Type: Tanker Flag: GBR DWT: 10455
Country of build: GBR Builder: Lithgows Location of yard: Port Glasgow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
71 MAORI - 79 AL SALIMI V
BU Gadani Beach, perhaps late 1980

IDNo: 7329235 Year: 1973 Name: MONOWAI Type: Tug Flag: NZL Tons: 303
Country of build: NZL Builder: Whangarei Eng Location of yard: Whangarei
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-11
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten