Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Dat heeft te maken met massa, Mario...
In een waterpijpketel zit maar weinig water, en in een Bensonketel zelfs verrekte weinig water.
De ketelregeling moet daarvoor heel snel kunnen reageren, op een niet te snel fluctuerende afname.
De stoomverwarming op bijv de db-bunkers kunnen in principe allemaal tegelijk opengaan, en trekken dan een grote hoeveelheid stoom weg van een ketel met een simpele regeling....
Maar de massa water die in een vlampijpketel zit, is gigantisch (in vergelijk), en dat water in die ketel is 'op kooktemperatuur' van de druk waaronder hij werkt. 6bar, dus -zo uit m'n blote hooffie- de temperatuur een kleine 165 graden.
Zodra die druk door plotselinge grote afname ook maar een beetje zakt, is de kooktemperatuur van het water te hoog, en gaat onmiddellijk koken, en weer stoom vormen. Of er nu vuur in de ketel zit of niet.
Maar de ketel is niet meteen leeggeblazen: er zit een gigantische buffer in de ketel, die bij verder dalende druk steeds harder stoom produceert.
Op een bepaald ingesteld punt zal de brander opengaan door de ketelregelaar, en verhit het water weer waardoor ook de druk weer stijgt.
Latere electronische regelingen werkten niet alleen maar op druk (zoals een tuit-vaan-regeling) maar ook op de afname (lijn van drukdaling)

Maar het zit um dus in de buffercapaciteit van de ketel, Mario. Of zoals je wilt: de massa

Het probleem waarover Harry vertelde, is -denk ik- gebaseerd op hetzelfde fenomeen: Als een ketelpeil op laag werkpeil staat, en op dat moment gaan alle regelaars van alle db-bunkers (of lees: stoomafnemers) open, daalt de druk, en gaat het water meteen weer koken, zoals ik al uitlegde. Er vormen zich allemaal dampbellen in die ketel die het water aan de kant drukken. Je peil loopt daardoor drastisch omhoog, tot zelfs boven het hoog-peil. (Druk maar eens een voetbal in een volle emmer: de emmer is dan nog steeds tot de rand gevuld en dus voor het oog vol, maar 75% van de inhoud is zojuist over je poezelige voetjes heengelopen...)
Je kunt je de gevolgen al wat voorstellen, denk ik: de voedingwater stopt met voeden (want het peil is te hoog), en je brander ibegint bij te komen en loopt naar vol vermogen. Op dat moment sluiten alle db-bunkerregelaars weer, en meteen loopt de druk op in de ketel. Het opkoken stopt ineens, de dampbellen verdwijnen en je peil stort helemaal in. Het was al laag, en er verdampt een grote hoeveelheid, en de voedingwaterpomp moet nog gaan opstarten of is daar mee bezig.. en intussen is alle peil uit je glazen verdwenen....
Ja, dan kan het je dun door de broek dreutelen, zoals Harry al verwoordde.
Gelukkig zijn deze scenario's voor 90% hypothetisch. Maar als die 10% jou net overkomt, moet je heel snel zijn, en er toevallig naast staan...
Oost, west...ook best

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Jan, bedankt voor je uitleg. het is me duidelijk. Ik heb die berekening van de enthalpie en gasssen (Boyle Gay Lussac ??) ook gehad maar, omdat ik er in de praktijk nooit meer mee te maken heb gehad, ben ik alles kwijt/vergeten (bouwjaar 1940). Maar wat ik me nu nog afvraag met welke druk werkte zo'n turbo-ladingpomp zoals op dat fotootje van dat motorschip ? Als ik me goed herinner was de keteldruk van die K-tankers in de haven 30 bar en op zee 40 bar en draaiden die ladingpompen ook op die druk. ( Als ik me niet vergis heb ik van jou eens ergens gelezen, dat je een "VAKANTIE-REIS" op de Kaap Hoorn gemaakt hebt). Volgens mij had die dezelfde installatie.
Betekent dit, dat de turbo-ladingpompen op die beroemde tankers van Harry :lol: , op een veel lagere druk draaiden ? Of waren dit pompen, die door een zuigerstoommachine werden aangedreven?
Misschien wel lastig die vragen, maar het interesseert me nog steeds.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en op dat moment gaan alle regelaars van alle db-bunkers (of lees: stoomafnemers) open
Tjaa Janneman...dat klinkt allemaal heel mooi, maaar nu heppik een trieste mededeling voor je........op de Reuzen van Heusden zaten geen "regelaars".....nergens in het stoombedrijf en in feite nergens in de hele installatie ( behoudens de reduceer in de werklucht! en ook de Viscorator voor de zware olie van de homo!) die laatste werkte NOOIT.
Ik kan hier naar eer en geweten mededelen dat "we" ALLES op het handje deden, koelwater/smeerolie temp's; ketelvoedingwater, luchtpomp.......THE works.Toendertijd wist ik niet beter, NU dus wel.........maaar NU weet ik dat dit " alles op handje" ook je massinisten inzicht, gevoel,ingebouwde alarm systeem etc. etc.goed op scherp had staan.
Combineer dit met de wetenschap dat die 2 "armen en benen" voedingwater pompies en de zelfde stijl maar wat grotere luchtpomp er op de meest ongewenste momenten mee nokten of konden nokken EN je bleef dus vanzelf goed bij de les.
In den beginne hadden we redelijk beknijsde Spaanse stoker/olielieden; die al ras werden vervangen door volgelingen van Mao, waar ik wel "spannende" ervaringen mee heb gehad.Ik kan me niet heugen dat er ooit eentje bij was die je kon vertrouwen.Ik zou hier met naam en toenaam een Hwtk. kunnen noemen R.I.P. ( en een zeer bekwame man!) die dit op een gegeven moment " goed zat" was en op kantoor een opmerking maakte van " zij er af of ik neem de zak".......dat laatste was dus " ter plekke geregeld. :roll: Al reeds vele..vele jaren snappik mezelf niet dat ik niet naar een andere klub ben gegaan...........maaaaaar eerlijkheidshalve TOEN vond ik dit wel prachtig....EN ik heb er veel van geleerd dat me later heel goed van pas is gekomen, alsmede enkele vrienden voor het leven.
Betekent dit, dat de turbo-ladingpompen op die beroemde tankers van Harry
TURBO...lading pompen????........op de Reuzen van Heusden????.........dubbelwerkende Worthington "armen en benen" ladingpompen zo hoog als je huis zal je bedoelen, met TIG bronzen kleppen roosters met TIG kleppies en dan 4 stuks.Ik krijg NOG grijzer haar als ik aan die orgels denk........jullie spreken over " mederne takers" :lol: breek met het gebit nou niet los :roll:
Boyle Gay Lussac ??)
Boyle-GayLussac-Dalton!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Hoi Mario, die vakantiereizen op de Kaap Hoorn die maakte ik. Zo voelde het ook voor iemand die een poosje op motorschepen met de onvolprezen Hotlo had gewerkt.
De Kaap Hoorn had turboladingpompen en twee waterpijpketels. Omdat ik zo'n stoombedrijf maar matig interessant vond heb ik niet zo goed opgelet helaas, ik kan je dus echt niets vertellen over de druk waarmee de pompen werkten maar het moet haast wel de werkdruk van de ketels geweest zijn.
Immers ik kan mij niet voorstellen dat je gaat reduceren naar een lagere druk, je zou een enorme reduceer nodig hebben, nooit gezien.
Overigens voer de Kaap Hoorn in mijn tijd met SMN bemanning en daar bemoeide de machinekamer zich niet met het ladingpompgebeuren, dat was werk van de pompmannen en de stuurlui. Wij gaven slechts stoom aan dek en hielden de lampjes aan :) , echt een vakantieboot voor machinisten dus. De stuurlui hadden het niet zo makkelijk op dat kleine tankertje dat altijd de rotklusjes moest varen, dus veel verschillende ladingen vaak tanks schoonmaken, havens waar anders nooit iemand kwam en allemaal onbekend gedoe voor die pakjesboten jongens. Enfin Jos heeft ook op dat schip gevaren die weet wel hoe het er aan dek toe ging.
Ik kan het mis hebben maar ik dacht dat de ladingpompen in de pompkamer stonden op het achterschip tegen het machinekamerschot.
Ik ben terwijl ik aan boord was nooit in de pompkamer geweest, wel heb ik vaak aan gesleuteld aan winches en die ventilatoren in de masten.
Ik kan helaas niets meer nakijken alle wachtboekjes zijn kwijt, maar ik denk zomaar dat de keteldruk 60 kg/cm2 was. De ketels stookten we op de hand, dat weet ik wel zeker omdat ik vaak zelf de branders wisselde als de olieman met de verdampers aan het stoeien was.
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit paniek was door te laag voedigwaterpeil, alles werd toen op de hand geregeld dus ging er niets automatisch plotseling dicht. Ver vooruit wist je al dat er een brander bij of af moest, in havenbedrijf werkte 1 ketel en de andere stond standby,
Ik kon met een olieman/stoker dat spulletje op mijn gemak bijhouden.

De Koningswaard was van een geheel andere orde, een Hotlo en ook nog twee ketels daar werkte je je uit de naad, maar leerzaam.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Leuk dat die Ferncrest toch zoveel losmaakt. :-D
Nog even opgezocht:
De drie schotse ketels, = twee treks, hebben een VO van 250 m2 en ontwerpdruk van 14 kg/cm2.
De 2 turbo ladingpompen draaien ook op die druk.
Er was ook een turbo generator van 220 kW, en twee hulpdiesels van 430 pk met 330 kW DC 220 Volt generatoren.
Verder fungeren die schotse ketels natuurlijk ook nog als water afscheider voor de Spanner uitlaatgassen ketel.
Die had een VO van 350 m2.
Op de tekening zie je uitlaatgassen ketel.
Hoofdmotor 10 cyl, Eriksberg B&W 740x1600 mm., met 3 Rateau turboblowers.
Stoomwinches aan dek.
Op de eerste geladen reis met 15.3Kn bij 105 klappen, een brandstof verbruik van 40 MT voor voorstuwing en 1.8 MT voor hulp bedrijf.
Dit alles uit de Motorship van Maart April 1956.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Goeieavond V+D.

Bedankt voor reactie. Sorry, ik dacht dat het een uitspraak van Jan Vos was. Ik had dit even moeten uitzoeken.
Die drukken weet ik ook niet precies meer. Het was een Engelse tanker van de H-Klasse (identiek aan de Nederlandse K-Klasse van Shell en wat soortgelijke tankers van andere reders. De bemanning was Engels/Chinees. Nadat de reparaties (o.a voortstuwings--turbines) waren uitgevoerd, ben ik namens de werf met mijn ploegbaas mee geweest op een soort proefvaart. Ik zelf had alleen aan die turbine van die ladingpomp gewerkt. Ik weet wel, dat voor vertrek de keteldruk werd opgevoerd met ca 10 bar.
Die turbine van die ladingpomp stond in de machinekamer ergens op een "tussen bordes" tegen/boven de pompkamer. Dus de turbine in m.k. was d.m.v een as verbonden met de pomp in de pompkamer.
Ik was toen bankwerker/monteur, maar vanwege mijn avondstudie aan wat toen de avond-mts was, was ik uitermate geïnteresseerd in de technische installaties (en de bediening ervan). Die branders verwisselen gebeurde daar door een van de Chinezen. Ik vond ook nog een aantekening over de peilglazen. Als deze schepen leeg voor de wal lagen, "hingen"ze erg achterover. Hierdoor dacht ik op een gegeven moment, dat er onvoldoende water in de peilglazen zichtbaar was. Dit kwam door de langsscheeps geplaatste stoomhouder. Niets loos dus. Ik kom in mijn schriftje ook nog iets tegen over een steam/steam systeem (stond voor de sb. ketel), ik heb geen flauw idee meer wat dit was. Ik kan me voorstellen, dat je het stoombedrijf maar matig interessant vond en dat je liever met motoren werkte. Op mij kwam het toen (en achteraf nu nog) als een complex systeem (met allerlei subsystemen )over. Ik denk dat dit komt, omdat toen de systemen in de luchtvaart (mijn latere werk) overzichtelijker waren en minder complex. Later is daar met de komst van de "flight management systemen" , de grotere toestellen en de turbo-fan motoren ook veel veranderd. Maar die machinekamer installaties hebben op mij een enorme indruk achtergelaten. En die interesse is er nog steeds.
Turbine v ladingpomp K-klasse..jpg
Turbine v ladingpomp K-klasse..jpg (43.42 KiB) 2559 keer bekeken
@Harry. Je hebt toevallig zeker geen foto van zo'n pomp.

Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Co,

Bedankt voor je aanvullende informatie over de "Ferncrest". Wat ik niet had gedacht, is dat de stoomdruk van die ladingpompen "slechts" 14 kg/cm2 bedroeg. Maar zoals je gemerkt zult hebben, ben ik slechts een leek met interesse in deze techniek.
Hartstikke leuk toch.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Een steamsteam (steam2) of stoomstoom (stoom2) is een stoomomvormer. In feite is het een ketel, die dan echter niet wordt verhit dmv vuur, maar door HD oververhitte stoom, en daarmee maak je LD (oververhitte) stoom.
Het principe zit um in het enthalpieverschil, en kun je (zoals op de ouwe Hunze-centrale) met 125 bar stoom en 540'C (of 70bar/540 herverhittestoom) stoom maken van 20 bar en 350'C.
In een warmtewisselaar...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Hallo Mario,
Ja 14 kg/cm2 is laag voor een turbine.
Het laagst waar ik mee gewerkt heb voor turbo lading pompen, was 22 bar, op Mitsubishi turbines.
en het hoogst 62 bar op Peter Brotherhood turbines.
Vier van die "jongens" vol aan de bak gebruikten 110 ton stoom per uur, de enkele :cry: ESD III ketel op zijn max.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Hallo Co,

Ja inderdaad. Ik zal zo nog eens in een stoomtabelletje kijken wat dit allemaal betekent. En dan die 62 bar is ook geen kattepis. Ik weet niet wat de max. druk is die ooit is toegepast bij scheepsinstallaties.

Hallo Jan,

het zag er inderdaad uit als een warmte-wisselaar. Als ik mij goed herinner, lag die horizontaal voor het front van sb-ketel. Slim systeem. Ik heb er nog steeds spijt van, dat ik niet allemaal op foto heb vastgelegd.

Grt.

Mario


Plaats reactie