Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten »

Voor wat betreft de vreemde stellage op het achterschip van de "Esso London":
Zou het misschien een loop-kat kunnen zijn zoals op nieuwere schepen ?
Ik zie echter geen losse delen aan de uiteinden en ook geen luik er onder.
Zo maar een gedachte.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Geen idee, Dirk....
Jouw gedachte kan uiteraard ook de oplossing zijn....
je doet het iig beter dan ik: ik heb werkelijk geen idee wat dát voor moet stellen...

Een stellage voor zonnepanelen valt af: die had je destijds niet, nog afgezien dat dan de vele plankiers boven de topdekken daar vele malen beter geschikt voor zouden zijn geweest....
Dus ik denk ook dat we in een dergelijke richting moeten denken.....maar wát voor iets zou dan met zo'n grote loopkat van boord naar boord vervoerd moeten worden ???? Hele grote machine-onderdelen ?? daggutniet :? ..... En waarom dan die plankiers daaronder ???? :roll:
Maar het lijkt op de foto wél of die constructie 'tot over de railing' uitsteekt, wat de loopkat-optie plausibeler maakt.....
Ik heb 'gaain verstaand faan' tankers, maar ik heb zo hier-en-daar wel eens gelezen over laad/los-installaties over de boeg waarbij constructies werden bedacht en aangebracht.....wellicht is er ook zo'n soort "slangenbezweerder" voor het laden/lossen over de kont ??? Ik roep ook maar wat, hoor !

En die Katharina-V.... Dat vind zelfs ik een mooie tanker. :-D
Waarom dan die dektanks (?) niet meteen tot boord toe zijn uitgevoerd zal wel te maken hebben met eoa meting mbt 'betalen'....

Schepen worden op zoveel verschillende manieren 'gemeten'....een pakjesboot in metrische tonnen, een tanker (denk ik, vanwege alle verschillende soortelijk-gewichten) in kubieke meters want bijvoorbeeld een 100.000 m3 avgas weegt maar 77.000 T , en een reefer in kubieke voeten want een doos bananen van 35x40x60 cm weegt nou eenmaal geen 84 kg...
En die avgastanker is nou eenmaal vol bij 100.000 kuub, en die reefer bij een x-tal bananendozen ook...
En beide gevallen: als je beide schepen in m3 of ft3 vól gooit met beton, dan is spreekwoordelijk "de boot an", want die boten komen waarschijnlijk nooit meer ergens aan; sg beton is ca 2,4 :mrgreen:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

want die boten komen waarschijnlijk nooit meer ergens aan; sg beton is ca 2,4 :mrgreen:
Ja Jan, ik herinner me dat we met de Kara in '76 op de rede van Lagos / Apapa lagen en er om ons heen wel 200 andere schepen lagen te wachten.
Te wachten op wat eigenlijk? Het bleek om veel schepen te gaan die cement vervoerden.
En dan maanden, soms jaren lagen te wachten om op een keer te worden gelost.

Ik ben er pas later achter gekomen hoe dat kwam. Destijds had een minister van bouwzaken van Nigeria (familie van de president natuurlijk, en daarom geselecteerd en zeker niet vanwege zijn bouwkundig inzicht) al die cement besteld. Want Lagos moest en zou een wereldstad worden die op de kaart kon worden gezet! Dus hoogbouw en opvallende torens van beton!

Oliegeld was er genoeg, dus bestellen maar. In de door deze intelligente minister eigenhandig berekende hoeveelheid zat blijkbaar een kommafout. 10 keer meer dan de bedoeling was. Oftewel 90% meer dan ze ooit voor hun toch al ambitieuze plannen konden gebruiken. Tsss!
En dat terwijl de mensen op straat van de honger omkwamen.

Het schijnt dat veel van die schepen, met inmiddels hard geworden cement, vanwege het vocht in hun ruimen, meteen geladen en al naar de sloop konden.
Of natuurlijk onderweg werden vermist en nooit meer terug gevonden . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Tankers

Bericht door Bob R.I.P. »

Esso London: Waarvoor is dat gat in de achtrkant? Heeft misschien iets te maken met de "loopkat"?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Mooie Tankers

Bericht door Chr.Vr. »

Misschien wel het "katteluik"
C.Vr
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat gat is waarschijnlijk voor het hekanker, Bob, of het moet toch iets met te maken hebben met de stellage. Zou het dan toch voor een soort Miri leiding zijn? (laden via de poop) :?:
Nog maar een foto van de Esso London, maar ik word er niet echt wijzer van. :(
Esso London-1.jpg
Esso London-1.jpg (623.5 KiB) 3575 keer bekeken
Gebruikersavatar
DWS8
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2016 16:35
Locatie: Voorne

Re: Mooie Tankers

Bericht door DWS8 »

Het lijkt inderdaad op de overloop voor de mk onderdelen.

Op de foto van Auke Visser wordt het een stuk duidelijker. Daar is de buiten het schip overhangende rail te zien in het zwart.

http://www.aukevisser.nl/uk/id563.htm

http://s1080.photobucket.com/user/tanke ... 9.jpg.html

Weet niet of de linkjes werken, anders ff goochelen op Auke Visser - Esso London II :)

Brgds,
Rob Hazelbag
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Erik:
De schepen lagen allemaal te stinken buiten, omdat Nigeria een geheel nieuwe hoofdstad liet bouwen. Daar ging idd heel wat bouwspul naar toe. Had je een lading autobanden, kon je na aankomst meteen doorkachelen naar Apapa, waar je asap werd gelost. Je moest -als je dan tóch een nachtje moest wachten- beter wat heen-en-weer blijven kachelen, want anders reden die banden uit zichzelf naar de wal
Had je idd cement, dan was je de pisang...
De Nedlloyd had er niet zo heel erg veel last van: die had eigen lichters. Maar die werden soms ook illegaal ingeschoren door de Lagonezen, en ook Nedlloydschepen met bouwstoffen moesten ff geduld hebben....
Overdag voer een Nigeriaanse marineboot bij alle schepen langs voor de sloffen sigaretten en flessen Jantje Wandelaar, en diezelfde boot, maar nu met een tarpaulin voor de kentekens langs en bemanning zonder uniform (officiele piraten), en het voorste kanon op de opbouw gericht, kwam rond middernacht even de container met dat-en-dat nummer, en die staat 2 rij van voren op de 3e tier in ruim 3B, en of wij die met ons laadgerei ff bij hun aan dek konden zetten....het stuwplan hadden ze nb in de hand...
En in de tussentijd, tussen zondondergang en die middernacht, kwamen de officieuze piraten met hun toen-nog-niet-aluminium-snelboten-met-500pk-bb-motoren (die kwamen pas eind jaren '70 toen ze genoeg zuurverdiend geld hadden) je ff verlossen van je trouwring, radio, camera en stapcenten, en wat ze verder wel leuke hebbedingetjes vonden, en zich klemzopen aan je drankvoorraadje.....en dat allemaal al zwaaiend met pistolen, geweren, kalasnikovs, machete's, zelfgemaakte pijl-en-bogen.....
Zelfs massieve blokken staal zouden in onderdelen meegenomen worden.
Ik heb destijds heel wat keren gebeden of ons lieve heer eventjes een week lang benzine kon laten regenen in dat godvergeten kutland, en meteen daarna een onweersbuitje...
Of dat eoa schip uit Verweggistan eens zou vergeten z'n achtertrosje los te gooien en dat hele Nigeria de vergetelheid in zou slepen

Zo rond 1980 hadden ze ter financiering van die nieuwe hoofdstad alle olie tot 2075 al verkocht... :shock:
En nu lopen ze te bleren dat die oliemaatschappijen hun olie "stelen".... :roll:
Sjit ! Ik ga zometeen nog ff zo'n gebedje doen. :evil:

Maar goed: in de Bittermeren liggen ook nog altijd een paar scheepsvormige blokken beton...dat ijzer zal zo langzaam aan wel in onderdelen door de familie van Ali zijn meegenomen, of inmiddels zijn weggerot....
Hoe hebben ze dat met dat extra kanaal gedaan ? Zouden ze die schepen hebben laten liggen waar ze waren of zijn ze verdonkermaand ?? Ee beetje NLse zandzuiger haalt zó wat vastegrond onder die wrakken vandaan en verplaatst ze naar een paar verdiepingen lager....Bergen van een paar duizend ton beton gaat héél wat kosten, ben ik bang....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer »

Denk dat de Esso Londen een loopcat op het achterschip heeft. Dat hadden we op de Nayadic (reefer) ook. Niet zozeer om "zware" mk onderdelen de mk in/uit te kunnen krijgen maar om de proviand vlakbij de stores te kunnen zetten. Zet de proviand anders maar eens voor de acomodatie neer, hoe krijg je dat naar de storeruimte? Door een hoop gesjouw door de bemanning.Hier is dus over nagedacht heren 8) .

Dat met cement op Lagos varen heeft voor veel Grieken "goud" opgeleverd. Als je je meldde bij Lagos Port Control gingen je ligdagen in. Dus die Grieken hadden aardig wat sloopschepen hier ingezet, des te langer ze lagen dus te meer ze verdienden.Mochten ze teveel gaan lekken werden ze op het strand gezet doch werd er niets gezegd. Pas als het duidelijk werd voor die Nigerianen dat er wat aan de hand was meldden ze zich af en die ligdagen waren binnen.Kassa!

De Europeanen werden natuurlijk ook al slimmer dus wat deden die? Laadden pakweg 500t cement in een schip en gooiden de rest vol stukgoed voor de omliggende W. Afrikaanse havens. Voeren eerst naar Lagos waar ze zich meldde en liggeld begon te tellen. Gelijk weer anker op en gingen hun stukgoed in de volgende havens lossen.Liggeld tikte lekker door...Na gelost te zijn weer terug ten anker in Lagos en wachtten tot ze opgeroepen werden om te lossen.Deze werkwijze is lang goed gegaan totdat het al vaker voorkwam dat een opgeroepen schip na dagen nog steeds geen antwoordt gaf en men langzaam wakker werd.Mooie tijden voor de (slimme) reders was dat toen.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Sjit ! Ik ga zometeen nog ff zo'n gebedje doen. :evil:
Schitterend, die verhalen, bedankt Jan (en ook K. Brouwer). Ik herinner me dat we met de Kara een dikke week moesten wachten en zelfs dat was me al teveel. De wal op? Mooi niet, pas na het inklaren. Het hielp inderdaad om de heren customs een slofje Marlboro toe te steken. Dan mocht je die ander zes sloffen zelf verkopen en legde niemand je meer een strobreed in de weg.

Piraterij aan boord is me bespaard gebleven. Misschien dat het kwam door de dubbele dekwacht die met de brandspuit en met de daarop aangesloten Butterworth-heater ze op voorhand teveel afschrok. Zelfs voor een piraat is water van 70 graden blijkbaar nog te pijnlijk en concentreerden ze zich daarom op de buren. :twisted:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie