Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 25 jul 2018 03:33 Het grootste in Brazilie gebouwde schip. De BARAO DE MAUA
Bouwjaar 1979
Draagvermogen 280.000mt
Van 2004 - 2006 opgelegd in Rio de Janeiro
In 2006 te Singapore verbouwd tot FPSO PETROBRAS 54 (platform)
en er niet mooier op geworden.
De afkorting die alles verklaart is FPSO. Dat staat voor Floating Production, Storage & Offloading. Ouwe tankers (tegenwoordig ook nieuwbouw) worden omgebouwd tot een drijvende bak die de ruwe olie oppompt (voor)raffineert en opslaat. Daarna kan het of worden overgepompt in een shuttletanker, of in een pijpleiding naar de wal geperst.

Een buitengaats olieveld kan worden geëxploiteerd met (hef)eilanden), maar boven een bepaalde waterdiepte doe je dat met FPSOs. De waterdiepte is steeds maar toegenomen tot wel 3 km regenwoordig.

https://www.bluewater.com/fleet-operati ... s-an-fpso/

De FPSO ligt verankerd met een z.g. ankerspread. De kettingen zitten vast aan een draaitafel (turret in goed Nederlands). Door die draaitafel gaan een aantal vloeistoffen vanaf de tanker naar en van de zeebodem zoals ruwe olie, spoelwater en weet ik wat al niet meer. De FPSO moet vrij kunnen windvanen met de wind, golven en stroming. Maar de draaitafel zit verankerd aan de zeebodem en daartussen zit een z.g. swivel, vergelijkbaar met de waterkoppeling in je draaibare tuinslanghaspel. Alleen heb je hier significant hogere drukken en temperaturen.
De al of niet schotse ketels van de ex olietanker worden dankbaar gebruikt voor de energie- en warmtebehoefte van het Process gedeelte

En een FPSO-tanker mooi vinden... In geen 1000 jaar. Met het ontwerp, de ombouw en exploitatie van FPSOs is wel ontiegelijk veel geld verdiend.

Adri

Edit: wat Harry zegt dus.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De FPSO ligt verankerd met een z.g. ankerspread
Zie de foto van de zgn. turret, die " normaliter" -weliswaar dus draaibaar!- IN de FPSO constructie zit verankerd......MAAR op de "Terra Nova" FPSO...( die nog niet zooo lang geleden vanaf Newfoundland in Nederland in dok is geweest!) is die HELE turret meloochum met een "druk op de knop"....( nou ja min of meer :roll: ) AF te koppelen i.v.m. eventuele ijsbergen die een verkeerde koers voorliggen en dan binnen een bepaalde radius van de FPSO komen. ER is dan een hele specifieke volgorde van AF koppelen, te beginnen vanzelf met de oliehoudende slangen...etc. etc. Maaar uiteindelijk laten ze dan een knijter van een stalen DONUT waar alle ankers aan vast zitten UIT de turret zakken en kan de FPSO weg varen! Ik meen me te herinneren dat dit hele zaakie binnen de 30 minuten kan gebeuren........oooit " vroegaah" was ik genoeg bij de les om dit eens op m'n gemakkie te bekoekeloeren of die oliebeoeren dat wel goed voor elkaar hadden. :lol:
De laatste keer dat ik er a/b was liep ik dus ook tegen een Yank met de gebruikelijke " grote oliebeoeren bek van in Texas is alles groter" aan....maar die bedaarde toch wel een beetje toen ik hem meenam naar de RVS plaat met ALLE 90++ namen van de Newfoundlanders die daar "onder leiding van een soortgenoot van hem" waren verzopen bij het vergaan van de " Ocean Ranger" ( begin 1980tiger jaren!! R.I.P.).....en hij werd heel stilletjes toen ik zei dat dit ......ALS ik het even kon helpen......dus NIET weeeer ging gebeuren met een briefie a/b met mijn naam er op.
Bijlagen
4.1-Image-5-Illustratie-turret-mooring-integration-in-hull-317x439.jpg
4.1-Image-5-Illustratie-turret-mooring-integration-in-hull-317x439.jpg (26.23 KiB) 2791 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze »

Behalve voor ijsbergen zijn de meeste turrets ook om andere redenen afkoppelbaar, iirc. Wat dacht je van typhoons in de Zuid Chinese zee en orkanen in de Caraiben en de West Atlantiek. Vraag maar aan de kapitein v.d. Al Faro ( oh nee, dat kan niet meer).

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zijn de meeste turrets ook om andere redenen afkoppelbaar
Daar twijfel ik niet aan Adri........de diverse FPSO's zijn er aan vast geknoopt, DUS kunnen ze ook weer los ervan...de kernvraag is dus " hoe vlug of hoe langzaam?"
Bij de "Terra Nova" FPSO heppik toendertijd begrepen dat dit loskoppelen hier dus relatief heel snel kan, vergeleken met andere FPSO/Turret installaties.Ik weet nu niet meer precies "hoe lang"...maar ooit...toen ik nog brandstof had op alle cylinders :roll: en GEEN rook op de pijp :lol: heppik dat nog eens zelf getest en de tijd opgenomen en vervolgens een boterbriefie uitgeschreven voor die olieboer....30 minuten staat me bij.Weer een mooi poossie later nog eens een pikheetje via een camera en met duikers met piepstemmetjes naar dat hele spulletje onder water zitten gluren, dikke kettingen gemeten - sommige stukken ook vervangen- en dat soort gesnor.
Zie specifiek de notitie van Quick disconnect hieronder.

Hieronder is een mooi overzicht van diverse FPSO's....maar of dat nog bij de les is weet ik niet....ik raak vanzelf ook steeds minder " bij de les"

http://www.hse.gov.uk/research/otopdf/2 ... 01073c.pdf
Bijlagen
TerraNova-System.gif
TerraNova-System.gif (24.79 KiB) 2718 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze »

Hoho, vergeet niet dat ik (bijna) net zo oud ben als jij. Dus ik ben ook steeds minder 'bij de les'. Toevallig vanmiddag weer een (pensioen)afscheid van een oud SBM collega en dan hoor je wel weer wat smeuige roddels. Want in die FPSO business is zo asociaal veel geld verdiend, dat het onvermijdelijk is dat er financiële schandalen ontstaan. Strijkstok enzo.

Mooi lijstje van Noordzee installaties.

Adri
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Mooie Tankers

Bericht door Allen »

FPSO Petrobas 54 op de vorige pagina (609).

Ik dacht dat @Stoffel Krol (R.I.P.) ook op deze werkzaam was, om ‘het spul, draaiende te houden.

@Stoffel heeft zich toentertijd ook ingezet om de laatste HOTLo
van de werf in Angra dos Reis naar Hengelo (Ov) over te brengen.
Helaas het ging niet door wat de laatste HOTLo betreft.



>>> viewtopic.php?t=5377
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Mosli 1953.

Mosli.jpg
Mosli.jpg (110.27 KiB) 2565 keer bekeken
IDNo: 5337185 Year: 1953
Name: MOSLI Type: Tanker Flag: NOR DWT: 16730
Country of build: DEU Builder: Deutsche Werft Location of yard: Finkenwarder
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
62 SPRINGWATER
BU Kaohsiung 19.9.73
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jacob Bothof »

Ook dat moet voor een tanker doorgaan
HvH-2.jpg
HvH-2.jpg (52.05 KiB) 2555 keer bekeken
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door hondasevenfifty »

Technisch gezien zijn dit de interessantste schepen onder de tankers.LNG Tankers zijn straks de toekomst hier dat weten ze alleen nog niet in den Haag
Er is aardgas genoeg om voorlopig ons leidingnet te blijven gebruiken en het gas uit Groningen alleen te gebruiken om de rekening te betalen van alle schade die het daar aangericht heeft, maar dat zal wel niet gebeuren stel je voor dat ze daar in het Noorden eens hun eigen geld terug krijgen dan hebben ze niets om in den Haag te verdelen.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Denk aan Blauwe meer, en Blauwe stad....
Sluizen bouwen tegen de verzakkende bodem was veel te duur: onder laten lopen, en een groepje aandeelhouders daar veel geld geven voor een stad voor hoogbegaafde westerlingen, die dan met een nieuw te bouwen HSL tussen Amsterdam en Blauwe stad konden pendelen....
En maar roepen dat dat héél goed kon !
Het is een debacle dat miljarden heeft gekost, dus nóg meer sluizen gaat niet door. Blauwe stad zal wel uitgebreid gaan worden tot Blauw Groningermeer...Van Lauwersmeer tot Dollart tou...Van Drenthe tot aan't wad
Kunnen die intelligente westerlingen daar mooi recreeren…
..en als je dat voortijdig NIET meldt, ben je meteen van die vervelende, domme, en véél-te-veeleisende Grunnegers af... 2 Vliegen in 1 klap...
Dat doet het uitstekend op Beursplein 5. Iedereen (die ertoe doet) tevreden, tóch ?
Oost, west...ook best


Plaats reactie