Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jacob Bothof »

Bedankt voor het bijwerken van mijn foto, ik ben nog aan het oefenen hoe het beter moet. :)
Jacob

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Esso Orion 1954

Esso Orion.jpg
Esso Orion.jpg (256.89 KiB) 3501 keer bekeken
IDNo: 5107803 Year: 1954
Name: ESSO LIGURIA Type: Tanker Flag: ITA DWT: 10219
Country of build: ITA Builder: Tirreno Location of yard: Riva Trigoso
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-12
69 ESSO ORION - 74 FERRYSHIP L.
BU Kaohsiung 20.7.77
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Lidfold 1959 (heeft veel weg van een A-tanker van de Schelp)

Lidfold.jpg
Lidfold.jpg (161.99 KiB) 3394 keer bekeken
IDNo: 5207897 Year: 1959
Name: LIDVARD Type: Tanker Flag: NOR DWT: 19950
Country of build: SWE Builder: Kockums MV Location of yard: Malmo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
67 LIDFOLD - 75 PETROSTAR IV - 87 ETROSTAR
BU Chittagong 2.5.87
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Limatula.jpg
Limatula.jpg (224.42 KiB) 3310 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Garonne 1959

Garonne.jpg
Garonne.jpg (162.53 KiB) 3176 keer bekeken
IDNo: 5126380 Year: 1959
Name: GARONNE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 37383
Country of build: GBR Builder: Vickers-Armstrongs Location of yard: High Walker
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
73 ST.THOMAS
BU Kearny 2.76
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Mooie Tankers

Bericht door Martinus »

Waarom al die gangen op het brughuis? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men daar maar voor andermans ramen gaat rondhangen? Het zal ook wel een hoop meer roest tot gevolg hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Makkelijk met ramen lappen en het dekhuis tjetten, op andere schepen moest je daarvoor op van die stalen stukkies rond staan die aan het dekhuis gelast waren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------
Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren. Of het geen geld kostte. En dat in 1960, toen de crude nog geen 3 dollar per barrel kostte. Per bemanningslid sleurde dat schip nog geen 1000 ton crude over de wereld. Nu is dat meer dan 12.000 ton per bemanningslid. En nu kost de crude 50 dollar per barrel. Ik bedoel: dat is weer eens een heel andere kijk op een mooie tanker. :-D
-------------------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Of het geen geld kostte.
Alles is relatief in het leven Theodorus. Toen ik in de 1980tiger jaren hier bij "toendertijd" de grootste Canadese Olieboer op de loonlijst stond,( korte tijd DE lieveling van de beurs/aandeelhouders/investeerders EN de banken....later veranderde dat heeeel snel!) toen had ik natuurlijk nog de " centen-stuivers en dubbeltjes tellende instelling"van iemand die net bijna 9 jaar op een centen tellende scheepswerf scherpe kosten begrotingen had proberen te maken. Ik bleef dat ook in eerste instantie dus doen bij projekten voor die olieboer waar ze echter gewend zijn om begrotinkies maken " in de duizenden" EN waar toen onder het Canadese P.I.P. programma het OOK nog eens gold dat -Money is NO object- EN " hoe meer je uitgaf, hoe meer je verdiende" i.v.m. een listig belasting regeltje geloof het of niet. :roll: Als gevolg van het " zomer-baantjes voor studenten van de Lokale Technische Hogeschool" kreeg ik een paar studenten toegewezen met als instrukties " je ziet maar wat je d'r mee doet" :lol: ......Het waren best slimme jongens en een van de drie zette ik aan het werk voor een kosten begroting, waar hij na enkele dagen mee op de proppen kwam, behoorlijk gedetaileerd en ALLES uitgerekend " in duizenden $$", tot het kleinste liflafje toe "1000$"
Ik las hem in eerste instantie een beetje " the riot act" en omschreef dat ik " in dollars" dacht en NIET in " factors of duizenden $$" waarop Mike zei:
" Met alle respect Harry, maar DAT zie je dus goed verkeerd hier bij een olieboer in Calgary en ik citeer:

" These oil-company's can't help it but to make money!"

Met de wijsheid van achteraf had Mike daar ook het grootste gelijk van de vismarkt mee, ECHTER dus niet in het geval van ons beider baas toendertijd, want DIE ging al snel daarnaa failliet met het toenmalige grootste failissement in de Canadese bedrijven geschiedenis.......ik wazzuh d'r bie maar ben Mike's z'n opmerking nooit vergeten :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren
Deze opbouw heeft alleen een verdiepinkie meer dan andere tankers uit die tijd, Theo. :wink:
Op een gewone tanker woonden alleen die ouwe, de stuurlui, de Sparks en de hofjood in het witte huis.
Misschien was het daar aan boord anders geregeld gezien de accommodatie achteruit en de drie telefoonhokkies op de kippeloop. :wink:
Of er was een speciale verdieping voor de ownerscabins, die nooit gebruikt werden.
En net als op de Caltex en Gulftankers destijds beginnen met 45 koppen en iedere reis een koppie eraf.
Wasbaas, baas timmerman, kabelgast, kapiteinsbediende, matrozen en stokers.
Dubbele wachten op de brug bleek ook niet zo noodzakelijk meer, dus geen leerlingen en vierde stuurlui meer.
Ook de zevende machinist werd het slachtoffer van de bezuinigingen.
Een mooi onderwerp voor het potje na de wacht...Bezuinigingen aan boord :lol:


Plaats reactie