Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Onderstaand plaatje is afkomstig uit het boek "Afzien op Zee" van Arne Zuidhoek.
Over dit soort afzien droomde je alleen maar aan boord van een tanker.
In de laadhaven in de PG zag je soms een Noorse stewardess, in het Suezkanaal de enkels van een gesluierde vrouw, daar moest je het mee doen.
De in jouw jeugdige ogen, stokoude vrouw van de hwtk werd met de dag mooier....
All the best
Jos

Afbeelding

ronny

Bericht door ronny »

Dat plaatje doet me denken aan een reis die ik met de paleisgracht heb gemaakt van japan,china naar kiribati isl (tarawa) en door naar new-zeeland(tauranga).
Op kiribati zaggen die dames er ook nog zo uit als ik daar aan terug denk wil ik zo weer een reis naar kiribati maken.
Wat heb ik genoten en kappie maarten als reisleider wie doet je wat?
ps: kap die vlag heb ik nog steeds hoor je hoeft niet meer te zoeken in de flagenkast :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een hele mooie ECHTE tanker, waar de stuurlui na gedane arbeid van hun RUST konden genieten.
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Rook op de Pijp.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:shock: :shock:

Nou mot je het "hier en gunder" toch niet gekker maken Komen

"zwarte Rook op de pijp" om de bliksum niet, hoe we die ouwe pleuris MAN altijd op een schone verbranding hielden, mag een Godswonder heten, maar we deden het! As d'r een Poot stond te roken omdat er een bloemkooltje an de verstuiver hing, dan werd er eventjes "on the fly" een nieuwe verstuiver in gesmakt.
Op bovenstaande foto kijk ik nog met trots naar dat jacht, volle kracht varend en net een klein pluimpje stoom van de veiligheid van die prachtige Schotse ketels, alleen maar "hete lucht" op de schoorsteen van die kar.

Je hebt wellicht ooit gezien dat er een klappie zwarte rook uit de pijp van de ketel kwam (niet te verwarren met de schoorsteen van de HOMO!) als ik net met "de LONT" een vuurtje in de ketel stak!!!

"Zwarte Rook op de pijp" ut mot nie gekker worden Komen!! Het zal je verbazen, maar ik HEB nog vrienden in Nederland en we weten waar je woont!! :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Koomen gaat nu ook tot de elitaire groep koren die body-guards om zich heen krijgt? Zal Akkie waarderen echte kerels ...... (mijn adres is niet bekend hoop ik)
Louis (of iets wat erop lijkt)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Forest Hill liep met zijn MAK zonder bloemkooltjes op de verstuivers slechts 15 knoopjes.
Kan me vaag herinneren dit schip een keer te zijn voorbijgestoven, met de Gulf Hollander, die liep in ballast 18 knopen!
18.000 pk, 100 ton bunkerverbruik per dag.
De wtk van de wacht vroeg me nog of hij effe kon roetblazen als we de Forest Hill langszij hadden, maar daar heb ik een stokje voor gestoken.
Tenslotte weet je maar nooit of je die gasten 41 jaar later op een scheepvaartforum tegenkomt.
Over het bierverbruik zal ik het maar niet hebben.
That's another Story.

All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

MAN versus MAK

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:wink:
Hallo Kombuis!
Als het op snelheid van schepen aankomt dan maken die stuurlui d'r altijd een potje van, gevogel met lijntjes over de muur, roodgeschilderde bierdozen, listige klokkies en de goeie God mag het weten waar ze mee aankomen draven! HOE dan ook het bleef altijd onderwerp van gesprek EN vermogens zijn er verspeeld om in te schatten WANNEER we ergens aan zouden komen (om d'r nu maar niet over te praten van WAAR!)

MAK maakte toen nog niet van die grote karren stuurman (en NOG niet!!), het was een MAN ennuh, 15 mijl, daaaaar droomden we alleen maar fan! DAT was een snelheid die OOIT misschien op de proefvaart met de kombuis volle bak bij was gehaald, we moesten alle zeilen bijzetten om een gemiddelde van 12.5 mijl uit het circus te scheuren, staat me bij!!

(Staat me bij dat we ooit eens geladen met een cholere gang (zal wel 15 mijl of zo geweest zijn) vlak onder de kust van Natal door kwamen "scheuren" met de Agulhas stroom op de kont of zo!)

18 mijl in ballast, ja die Kanenbraaiers op die Gulf bootjes kwamen altijd met een hoop bravour voorbij stormen, maar ja wij stookten d'r zo'n 28 ton per dag door, dus toch wel zuinige jongens dacht ik zo.

Hoe dan ook, ik pik een hoop van de dekdienst, maar "Zwarte rook op de pijp, DAT wordt te gek"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Harry, dacht ik eens aardig te zijn en de snelheid van de Forest Hill op 15 knoopies te schatten...
Inderdaad wij stoven alle tankers voorbij, mooi gevoel als je op de brug staat.
Maar op jaarbasis maakten we een reis meer dan die Slowboats.
Dus reken maar uit wat dit opleverde met 48.000 ton crudeoil.
We kregen jaarlijks een extra bonus, via de jongens van Vinke Rotterdam, die kregen een jaarlijks Budged van Gulf en daar moesten ze maar van zien rond te komen.
Ik kan nu wel leuk vertellen hoeveel we daar verdienden, maar na een paar weken verlof was het toch altijd op, of je nu veel of weinig verdiende.
Ik heb een aantal foto's bekeken van de Forest tankertjes en inderdaad er komt slechts witte rook uit de schoorsteen.
Uit de Funnel van onderstaande Speedboat Gulf Hansa komt meer troep.
Zou ik dan de Forest Hill met een ander schip verwisseld hebben?
Een andere motortanker, zoveel waren er niet destijds.
Het kan natuurlijk ook zijn dat jij met verlof was toen ze zwarte rook produceerden.
Bloemkooltje op de verstuiver? Kan geen kwaad, zolang het maar geen steenkool is.
Ik lul maar een end weg, en neem me voor om in 2005 mijn leven te gaan beteren.
All the best
Jos


Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Als ik dit zo lees, komt 't nooit meer goed tussen
die stuurlui en die uit de machinekamer.

gr Gerrit
Groetjes Gerrit.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gerrit, daar heb je helemaal gelijk in.
Lees maar het verhaal van Dirk van Lopik over "Norse Leo".
Helaas heb ik nooit met Norse Leo gevaren maar wel met wtk's die vonden dat geen enkele stuurman deugt.
Op de Kaap Hoorn, ik kwam daar als jeugdig tweede stuurman toen de fusie HBT met de wilde vaartschepen net een feit was.
Ik had een rode T achter mijn naam staan, dus ik werd van de gemoedelijke Walcheren tegen mijn zin in op de Kaap Hoorn geplaatst.
Ik loste een tweede stuurman af met een aardappel in zijn keel, die van de SMN kwam en helemaal de balle verstand van tankers had. Begon een heel lulverhaal over de ranglijsten en hij zou eigenlijk al kapitein moeten zijn. Ik vroeg hem waar mijn doosie bier stond, was ik gewend om dat voor mijn aflosser achter te laten.
Nooit van gehoord. Dus ik ben maar aan dek gegaan en samen met de pompman zo snel mogelijk er achter zien te komen hoe de leidingen en de pompkamer in elkaar zat.
De tweede stuurman werd geacht met de hoge druk mee te eten.
Oude gewoonte bij de SMN.
Heb ik meteen uitgepikt.
Ging toen bij de andere officieren aan tafel, meteen ruzie met de tweede wtk, die hoorde bij de SMN dus niet bij de hoge druk.
Ik ben tafelhoofd!
Zal mij aan mijn reet roesten.
Ik ging ergens op een vrije stoel zitten.
Ingewortelde gewoontes bij een rederij krijg je er maar moeilijk uit.
Er waren ook twee bars (keilewinkels) op de Kaap Hoorn.
Stuurlui kwamen daar nooit, de een was voor de bemanning en de andere voor de wtk's, want die woonden op het achterschip.
Ik had na mijn wacht wel trek in een potje, dus ik die bar in.
Wat moet jij hier? werd me gevraagd.
Ik kom een rondje voor de hele zaak geven.
En ik neem zelf ook wat.
Hoorde nog de opmerking van de 3 wtk, dat de nieuwe 2e stuurman een knappe slanke jongeman was. Zoiets vergeet je nooit, vandaar dat ik het toch even plaats.
(Ik zal maar niets over die 3e wtk zeggen)
Maar na verloop van tijd werd het toch nog gezellig op de Kaap Hoorn en ik vond het ergens jammer dat ik toen overgeplaatst werd naar de Voorne, want ik moest in Chittagong aan boord stappen.
But that's another story
All the best
Jos


Afbeelding


Plaats reactie