Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Robert Stove 1955.
Aan de zwarte vlekken op de witte huid bij het malieveld en achter aan dek waar gebunkerd werd, is te zien waarom de meeste tankers buitenboord zwart waren. :wink:
De enkelwandige Nedgultankers moesten daarom op hun ouwe dag zwart geschilderd worden, want daar kwamen de zwarte strepen ook van binnenuit.
Maar een witte nieuwbouwtanker was destijds een lust voor het oog (Onassis tankers). :wink:

Robert Stove.jpg
Robert Stove.jpg (128.55 KiB) 5758 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar soms lukte dat zwart schilderen niet zo best. :)

Illinois.jpg
Illinois.jpg (136.62 KiB) 5747 keer bekeken
Rodestar.jpg
Rodestar.jpg (205.14 KiB) 5747 keer bekeken
IDNo: 2221400 Year: 1921
Name: ILLINOIS Type: Tanker Flag: USA Tons: 6702
Country of build: USA Builder: Texas SS Co Location of yard: Bath
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
47 BURCROSS - 50 RODESTAR
BU Dunston 4.2.55
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Mooie Tankers

Bericht door John Baar »

Eigenlijk kan deze foto van de Tanker zo in . Dazzle painted Ships.
Dit is de tijd die hier dit beeld creëerde.
GR John
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Chrysanthy 1959.

Chrysanthy.jpg
Chrysanthy.jpg (241.16 KiB) 5535 keer bekeken
IDNo: 5108508 Year: 1959
Name: ESSO SWITZERLAND Type: Tanker Flag: PAN DWT: 35535
Country of build: ITA Builder: Riuniti Adriatico Location of yard: Monfalcone
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
[1962 Lg & deepened, 235.6/225.9m, 29141gt/49802dw] - 69 CHRYSANTHY
BU Kaohsiung 2.12.76
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De tankers uit de jaren 60 zagen er meestal goed onderhouden uit, bij Nedgulf tankers was dit eigenlijk het enige wat een eerste stuurman belangrijk vond.
Bij aankomst Rotterdam er pico bello uitzien, daarmee maakte je een goede beurt. :wink:
Verder had een eerste stuurman weinig te doen, de lading was bijna iedere reis hetzelfde.
Hij liep dagdienst, op werkdagen had hij niets te doen en in het weekend was hij vrij. :)
Ook nog eens vast overwerk.
En zich geestelijk voorbereiden op een eventuele promotie: Schipper naast god.
Je zou zeggen dat hij dan tijdens het manoeuvreren op de brug zou moeten staan om de kneepjes van het vak te leren, maar de eerste stuurman moest altijd naar de bak.
Niet dat er zoveel te manoeuvreren viel, onder loods aanwijzing werd je door de sleepboten voor de kant gesleurd.
Alleen in Port Said moest je zonder sleepboten op de boeien meren.
En in Escravos met de running moor: met de kont tussen de boeien en voor twee ankers en dit ging wel eens fout als er deining stond.
Maar verder had de eerste stuurman een luizenbaantje.
Lage drankrekening, want hij kon heel wat dozen bier als representatie tekenen.
Toch waren er eerste stuurlui die 's ochtends om zes uur aan dek stonden, tijdens butteren was dit wel normaal, maar ook als we gassyfree waren.
Je zou zeggen dat zoveel matrozen destijds genoeg waren om het schip 8 uur per dag te onderhouden, maar toch maakten ze vaak dagelijks 4 uur overwerk.
De Engelse Gulftankers waren altijd roestig en zagen eruit als een ouwe slettebak, maar wij waren altijd heel trots dat we er zo goed onderhouden uitzagen.
Mooie tankers dus. :wink:
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

aan dek T2.jpg
aan dek T2.jpg (78.12 KiB) 5352 keer bekeken
Aan dek van een mooie tanker.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie actiefoto. :wink:
Zo te zien gassyfree en in ballast.
Zodra het mooi weer was kwamen de wtk's aan dek om onderhoud te plegen aan winches etc. :)
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

Moest wel mooi weer zijn Jos.
Wij noemden dat Technies Weer.
Lekker in de zon aan dek sleutelen.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

maar de eerste stuurman moest altijd naar de bak.
Mmmm. Bij Shell was je daar als 3e voor aangewezen. Daar kon die Ouwe nog zien wat je deed of juist niet deed. Achterop stond de tweede stuurman, want daar hadden ze geen zicht op vanaf de brug. De eerste stuurman was dus wel degelijk op de brug. Maar of hij daar de kneepjes leerde weet ik niet. Want ik was 3e en stond op de bak . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij Nedgulf Tankers stond ik als derde stuurman tijdens het manoeuvreren bij de telegraaf, hield het manoeuvreerboekje bij en controleerde de roerganger, Erik.
Vond het wel prima zo. :)

De Cove Tide, een vergrote T2 tanker.

Cove Tide.jpg
Cove Tide.jpg (248.72 KiB) 4994 keer bekeken
IDNo: 5081358 Year: 1945
Name: COUNCIL GROVE Type: Tanker Flag: USA DWT: 16613 Ship Design: T2-SE-A1
Country of build: USA Builder: Alabama DD & SB Co Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1961 Lg & widened, 193.1/186.9 x 22.9m, 15254gt/25521dw] - 80 COVE TIDE
BU Gadani Beach 21.9.83


Plaats reactie