Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Jan schreef:
Wow, wat een ding. En wát een zuigerstang...!
Verrek! Ik dacht dat het een schroefas was! :lol:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Leslie J.Thompson 1959.

Leslie J Thompson.jpg
Leslie J Thompson.jpg (112.28 KiB) 4056 keer bekeken
Op haar oude dag als Fiona Jane.
Fiona Jane.jpg
Fiona Jane.jpg (163.19 KiB) 4056 keer bekeken
IDNo: 5206958 Year: 1959
Name: LESLIE J.THOMPSON Type: Tanker Flag: GBR DWT: 24700
Country of build: BEL Builder: Cockerill-Ougree Location of yard: Hoboken
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
70 FIONA JANE
BU Pusan 25.7.77
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Frithiod 1958, zo te zien op een van haar eerste reizen. :wink:
Slangen uit zee gevist om te laden of te lossen.
Dit deden we begin jaren 60 ook met Caltextankers, om te laden in Sidon of te lossen in Savona.
Het moest dan wel mooi weer zijn, dus echt een succes werd deze methode niet.
Later met Nedgulf tankers regelmatig op de rede van Escravos geladen met twee ankers en op de boeien, ook geen succes omdat er vaak teveel swell stond.

Frithiod.jpg
Frithiod.jpg (50.6 KiB) 4051 keer bekeken
IDNo: 5121823 Year: 1958
Name: FRITHIOD Type: Tanker Flag: SWE DWT: 24840
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
69 ELIN NAFTIKOS - 71 OKEANIA
explosion & fire at Santander 28.4.71 whilst repairing - aft BU
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Frosta 1961.

Frosta.jpg
Frosta.jpg (180.65 KiB) 3946 keer bekeken
IDNo: 5122023 Year: 1961
Name: FROSTA Type: Tanker Flag: NOR DWT: 36157
Country of build: DEU Builder: Bremer Vulkan Location of yard: Vegesack
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
BU Aioi 13.3.79
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Wazdannou?
LNG als deklast??
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jacob Bothof »

Ik weet het niet, maar wij hadden vroeger ook wel eens een tig aantal vaatjes aan dek staan op onze pakjesboot
richting Braziel/Argentinie .
Deze vaatjes moesten wel 24 uur per dag onder de brandslangsproeier staan, dus continu water aan dek.
Maar wat er in zat ?????? en onder welke veiligheidsnormen deze vaatjes vielen ???????
Jacob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en onder welke veiligheidsnormen deze vaatjes vielen ???????
Over veiligheids-normen gesproken schiet me nu plotsklaps de volgende gebeurtenis deur ut heufd!
Ik was reeds 4 of 6 weken of zo 7e meester op mijn eerste reis op H.M. Reus van Heusden de m.t. " Forest Hill"; ondanks deze relatief korte tijd had ik toch al het e.e.a. geleerd over wat wel en wat niet te doen. Er staat me o.a. van die periode bij dat mij uitdrukkelijk werd mede gedeeld om " vooral overal met m'n klauwen AF te blijven en onder geen beding zonder specifieke instrukties aan afsluiters te draaien" ( ALLES en dan ook ALLES werd op het handje geregeld en toen ik wat later tijdens het manouvreren de koelers moest regelen gebuerde dat op instrukties van de Chef van de wacht -waar ik recht boven stond boven de manouvreer stand- die de desbetreffende afsluiter dan aanwees en het aantal slagen dicht/open instrueerde....maar ik dwaal af!)
Betreffende veiligheids instructies of wat dan ook...waar we heden ten dage kennelijk niet meer zonder kunnen!! :mrgreen: ... had zich niemand van de Snr. hap ook maar enigzins druk gemaakt.........DAT leerde je kennelijk " on the fly"
Goed ik liep dus de hondewacht met 3e Meester Rinus Kuipers R.I.P. en toen ik om 04.00 van wacht kwam liep ik zonder blikken of blozen met een brandend shekkie van DE WEduwe in m'n gezicht voooor de opbouw over dek van SB naar BB op een met Little Aden crude geladen tanker, ken je naaaagaaan :lol: .Tegelijkertijd hing 1e stuurman Dirk Hofland R.I.P. met een bakkie leut uit het open raam op de brug en zag dat gloeiende sjekkie in het donker over dek schuiven.Toen ik aan BB was gearriveerd kwam Dirk daar ook met min of meer donders geweld de deur van de accommodatie uit scheuren en kleunde mij met redelijk fors geweld tegen de opbouw aan, ondertussen door toepassing van op de Christelijke Nederlandse Langen Omvaart gebruikte terminogie mij aan het verstand brengende dat je zoooooiets dus NOOIT doet.Dirk zijn les methode werkte uitstekend, want ik weet het NU nog!Ben overigens tot aan Dirk zijn overlijden, nog niet zo lang geleden, goede vrienden met hem gebleven. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Fernhaven 1958.

Fernhaven.jpg
Fernhaven.jpg (107.54 KiB) 3674 keer bekeken
IDNo: 5114179 Year: 1958
Name: FERNHAVEN Type: Tanker Flag: NOR DWT: 18600
Country of build: GBR Builder: Charles Connell & Co Location of yard: Scotstoun
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
67 POLLUCE
fire off Cape Corse 29.6.81 & BU La Spezia 9.7.81
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Edward Stevinson 1961.

Edward Stevinson-2.jpg
Edward Stevinson-2.jpg (139.26 KiB) 3510 keer bekeken
Edward Stevinson-1.jpg
Edward Stevinson-1.jpg (153.01 KiB) 3510 keer bekeken
IDNo: 5097709 Year: 1961
Name: EDWARD STEVINSON Type: Tanker Flag: GBR DWT: 47907
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
BU Kaohsiung 10.4.81
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 26 mar 2018 21:22
PS.je: Als ik me goed herinner waren in die tijd die "Gulf bootjes" van die Linke Binke van Vinke, nogal eens - weliswaar als Flinke Binke!!- bij een bakkie betrokken :mrgreen: :roll:
(Quote van het topic Smit & Co).

Hier nog een "bakkie" met de Gulf Italian.
Ik heb ook met Komdeur, de Ruiter en Witsen gevaren. :wink:

https://sites.google.com/site/nedgulf/h ... en/canario


Plaats reactie