Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6031
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 05 mar 2018 14:42

op de Reuzen van Heusden zaten geen "regelaars"
Klopt helemaal, Harry, ik heb het zelf ook nooit anders meegemaakt, zelfs ook met thermische olie...de afsl een KH'tje open of dicht was de toevoerregeling.
Maar de afvoerregeling werd bepaald door condensaat (bij die thermische olie niet, natuurlijk: dat regelde je met de afvoerafsluiter)... want je wilt geen stoom richting warmwaterbak; dat ging middels condenspotten (steamtraps), en die bedoelde ik eigenlijk in het vuur van het betoog....
Maar je hebt gelijk : da's idd géén regelaar...dus ik drukte me verkeerd uit...
Op de dieptank-verwarming (mits aanwezig) zat volgens mij wél een thermostatischsche regelklep, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker meer.

En hoe zat het dan met de ladingverwarming op die VLCC's, ULCC's en AJGT's (AllerJessusGroteTankers) ? Werden die toen ook nog op het handje geregeld ?

En dan nog een praktische vraag: op pakjesboten was de warmwaterbak toch gauw (LxBxH) 1,5 x 1 x 1,5 m askmenievergizz. Dus een redelijke tank om te kijken of er brandstof in het condensaat zat, of er een condenspot stuk was, en om er een emmer trinatriumfosfaat (Trifo) doorheen te roeren
Hoe groot is zo'n warmwaterbak op zo'n AJGT dan wel niet ??
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11047
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 mar 2018 16:38

Ik vond het wel bijzonder, dat die "stripping pomp" van Hyundai min of meer op het zelfde principe gebouwd is. Je zou toch zeggen, dat in 2018 er wel iets simpeler variant van een zuigerpomp
Mario, Jan & Jan,
In de pak weg laatste 15 jaar voor mijn pensionering was ik verschillende keren in de gelegenheid om een in Korea gebouwde VLCC en/of ULCC eens op m'n gemakkie van stuurmachine tot ankerlier, inklusief het karter van de homo, te bekoekeloeren.Terwijl er-in mijn gedachtengang- geen perfecte schepen bestaan, was ik zonder mankeren bijzonder onder de indruk wat die Koreanen in elkaar spijkerden, gewoon eerste klas vakwerk.Ik herinner me nu een grappig voorval, bij een van die - toen zo goed als nieuwe-VLCC's hadden we wat te knutselen aan het schroefas lager en daardoor was de Technische grote baas van de Hyundai werf aan boord.Hij sprak redelijk goed Engels, maar het kwam af en toe een beetje krom over in mijn toen reeds "MK dovende oren"...hahahhaa. Ik was redelijk op de hoogte van hun scheepbouw technische kunnen, mede door de informatie via een kollega die een mooi poossie op die werf had rondgespookt. Tijdens een beleefdheidshalve koffiepraatje met genoemde Koreaanse Meneer maakte ik mijn komplimenten over hun produkt en vroeg ik hem " hoeveel van dit soort loeressen bouwen jullie nu in een jaar?".....waarop de beste man zei " eighty".........maaaar ik verstond "eighteen" en zei: " Eighteen...wel allemachtig tjonge jonge ga t'r maar aanstaan" :lol: Toen werd die beste man een beetje nijdig en zei nogmaals op zijn voor hem meest duidelijke Koreaanse Engels " eighty".......waarop ik weer zei : " Ja ik begrijp dat, eighteen, een geweldige prestatie" :roll:
Toen was het gesodemieter afgelopen en de beste man greep een servetje en schreef met grote letters met een viltpen 80 op dat servetje en zei :" NOW eighty, next year 86".Ik verdenk hem ervan dattie nu af en toe bij gelegenheid dit verhaaltje ook verteld en dan refereert naar die stomme Canadees die dacht dat "we" maaaar 18 van die oliepot scheepies per jaar bouwden.
Wat betreft die mederne uitvoering van een ouderwetse " stripper" kan ik dat helemaal zien, ik heb ze wel bekeken op die schepen en die orgels "zuigen als de pest" dus ik denk zomaar dat voor dit soort gebruik ze perfect geschikt zijn.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 146
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze » 05 mar 2018 17:51

jdbvos schreef:
05 mar 2018 14:42
en AJGT's (AllerJessusGroteTankers)
ROFLOL

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11047
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 06 mar 2018 00:05

zo'n AJGT dan wel niet ??
Et al,
Het is inmiddels alweer een pikheetje geleden, maar de lokale olieboer , alsmede vroegaah mijn ouwe baas en ook eigenaar van de Raffinaderij in Saint John's N.B. was toendertijd eigenaar van een stel VLCC's ( ik meen van 3) welke de crude aanvoerden vanuit de PG en omstreken.Een oud kollega en toendertijd goede bekende was een poossie hoofdstoker op een van die loeressen en besloot op een fraaie zonnige dag toen ze geladen onderweg naar Canada waren om de benen wat te strekken en eens een fikse wandeling naar het voorschip te maken.
Op een gegeven moment zag ie dat er de nodige kommotie was op het hoofddek voor de opbouw en wilde daar vanzelf het zijne van weten en versnelde zijn retour naar het achterschip. Het bleek dat "ze" op zoek naar hem waren want de homo was er " out of the blue" mee genokt.........hij had er aan dek niks van gemerkt. :lol: Bij een volgende wandeling dus wel een wallekie tallekie meenemen :mrgreen: Ik ben nu vergeten wat de oorzaak was, maar het staat me bij van iets zeer onbenulligs in het compu programma.

PS1. Tot mijn grote verbazing vondt ik nog wat plaatjes van genoemde VLCC, ik denk dat ik ze rond 2000 heb genomen.
Ik zal er later nog een paar meer plaatsen
Bijlagen
Hulpketels.jpg
Hulpketels.jpg (86.23 KiB) 734 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 315
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 06 mar 2018 00:32

V+D
Ja waarom ze voor lucht kozen weet ik niet. Volgens mij werd voor de ketel-regeling (Baily stookbord) ook lucht gebruikt. Maar ik weet daar te weinig (zeg maar gerust niks) van. In de luchtvaart wordt volgens mij geen gebruik gemaakt van perslucht. Vroeger bij de Fokker F27 (van horen zeggen) werkten de remmen d.m.v. van een luchtsysteem. Ze gebruiken wel de zogenaamde bleed-air, die wordt afgetapt uit de compressor van de straalmotor. Ze wordt gebruikt voor o.a. de airco (vandaar soms de vieze luchtjes) en de startmotor. Maar de nieuwste toestellen, zoals de Boeing 787-Dreamliner starten electrisch. Dus daar staan de ontwikkelingen ook niet stil.

Niet gek drie maanden Portugal. Zeker 10 jaar geleden, dat ik daar geweest ben. Mijn ouders en grootouders, waren vissers bij Oporto. Ze hebben het land in 1933 verlaten. Ik ben in 1940 in Rotterdam geboren. Het enige wat aan mij Portugees is, is de naam. Maar ik voel me Nederlander en heb een Belgische vrouw :lol: . Ik kom nog wel regelmatig Macau als we in Hongkong zijn. Nu doen we dat nog met de Ferry. Vanaf 1 juli 2018 is de brug/tunnel van Hongkong naar Macau gereed en kunnen we met de bus of auto.

De Kaap Hoorn ben ik nooit op geweest, maar wel op veel van die K-tankers. Alleen Shell had al ongeveer 70 stuks onder Nederlandse/Britse/Franse-vlag. Verder zijn er ook nog een hele rits gebouwd voor andere rederijen in binnen- en buitenland. Er waren soms er ook wel wat verschillen tussen de Nederlandse K-klasse en de Engelse H-klasse (manoeuvreerstand, stookbord, enz.) . Er waren er ook een paar met electrische voortstuwing. Ik ben bij W.F regelmatig op die schepen geweest. Op de één of andere manier "had ik wat" met die dingen, net als met Liberties en Victories. Het spijt me echt, dat ik toen geen foto's heb gemaakt. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij stond er helemaal beneden een kleine "armen en benenpomp", voor de voeding van de ketels hadden ze een electrische- en een turbine aangedreven pomp.

Bijgaand nog een paar foto's van de site van de K.R.L. Voor mij een leuke herinnering, zo kom je nog eens ergens via de Schotse-ketels,

Grt.

Mario
AMELAND-(NL)-1956-2894.jpg
AMELAND-(NL)-1956-2894.jpg (49.1 KiB) 736 keer bekeken
AMELAND-(NL)-1956-3043.jpg
AMELAND-(NL)-1956-3043.jpg (39.17 KiB) 736 keer bekeken
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5287.jpg
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5287.jpg (44.23 KiB) 736 keer bekeken
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5289.jpg
AMELAND-ex KRAUSSINA-(SMR)-(HBT)-1956-5289.jpg (43.87 KiB) 736 keer bekeken

Da Silva
Berichten: 315
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 06 mar 2018 00:43

@Harry,

Die Koreanen kunnen er wat van, dat is zo. Ik heb op Discovery, de documentaire over de bouw van die "Maersk E-klasse" gevolgd. Ja en die pompen, was natuurlijk al een beproefd product.Ik weet niet of er nog een octrooi van Worthington ( of Weir ?) op zat. Misschien gekocht (of gejat). Je kunt dat maar moeilijk een eigen ontwerp noemen.
Ik weet niet of die MAN-B&W motoren alleen licentie-bouw is, of zouden ze daar ook nog wat ontwikkeling doen?

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11047
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 mar 2018 03:14

I
k zal er later nog een paar meer plaatsen
Ik ben dat mooie glimmend schone carter van die VLCC Mitsubishi nooit vergeten, daar konden we slechts van dromen met die MAN van Ome Cor.
Een 7 cylinder met een slag van 315 cm
Bijlagen
Mitsubishi-ME.jpg
Mitsubishi-ME.jpg (75.98 KiB) 633 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 497
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co » 07 mar 2018 20:57

Beste mede-kombuizers,

Nog even terug komen op de WARMWATERBAK. vraag van Jan Vos op de "ontiegelijk grote oliebakken".

Op de grootste VLCC (230.000 Ton), waar ik op gevaren heb, was geen tankverwarming, alleen spiralen in de beide SLOP tanks.
Dit werd op de hand geregeld. Stoom via de Steam-steam generator.
Ik kan me niet meer herinnneren dat er een OBSERVATIE tank was..... :(
De ATMOSFERISCHE condensor van de lading- en ballast pomp turbines drainde naar een atmosferische drain tank, die weer automatisch geleegd werd naar de CASCADE tank. Dit was de eigenlijke WARMWATERBAK. Lufa sponzen incluis.
Dit was echt wel een grote tank van zo'n 3m x 2m x 2,5m LxBxH.

Stoom stripper (armen en benen) (dus zuiger pomp) werkt als de beste, er is niets beters om de boel echt leeg te krijgen.

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6031
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 07 mar 2018 23:19

Dank je Co ! Dat moet idd wel een grote tank zijn, vandaar m'n vraag....waarbij ik eveneens bedacht dat het een min-of-meer gesloten tank moet zijn, anders klotst de tank teveel over de rand :-D ... Dat deed die kleine op pakjesbootjes al vaak genoeg...
Door alle gesprekken of hulpstoom moest ik ineens weer aan die tank denken, zodoende...
Ff een watermonstertje nemen voor een pH-metinkje: gewoon je Erlenmeijertje in het water dopen, rode fenolftaleine erbij, en dan maar zilvernitraat titreren tot het ineens weer blank wordt. (Ja, tóch ??)
...en Lufa-sponzen...idd...in de gekste vormen...ja ! die waren er idd ook ! Al helemaal vergeten.... :roll:
En de belerende vinger én preek van hwtk Faber in gedachten houden: "Altijd in een Erlenmeijer, en nooooooit in een glas: stel je voor dat iemand een slokje neemt...!"
Geen idee wat er dan gebeurt, maar wél altijd een Erlenmeijertje gebruikt :lol:
Hier staat hij nog, bij een bbq op de Zonnekerk, hwtk Faber....
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (141.58 KiB) 519 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 13 mar 2018 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6031
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 07 mar 2018 23:45

Harry, heb je misschien een beter plaatje van die typeplaat van die motor ? Gewoon de data ff hier intypen kan natuurlijk ook 8)
Een slag van 3,15m..!!! :shock:
Ik vond de 1,8m van de SW van de Twentsche Ooievaar al veel :o
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11047
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 mar 2018 02:54

de eigenlijke WARMWATERBAK. Lufa sponzen incluis. Dit was echt wel een grote tank van zo'n 3m x 2m x 2,5m LxBxH.

Hoi Co, alles kits!
Ik heb geen specifieke maten van de waterbak van de " Rezuen van Heusden" en ga dus puur op mijn herinnering af.....maaaar dat waren ook best grote bakken, ik ben genijgd om conservatief te zeggen zeker 2X2X1.5...of misschien wel 2.5X2.5X2 mtr. Ik zeg dit gebaseerd op een hoop gekoekeloer mijner zijds in die bak- en het schoonmaken en opnieuw vullen met lufa sponsen- EN vergelijk dit in gedachten met mijn eigen toenmalige lengte van bijna 2 mtr.Ben nu gekrompen tot net onder de 1.9mtr :lol:

Jan die foto van dat Mitsubishi plaatje is een beetje glitterig en kan ik niet verbeteren, maar omdat jij het bent plaats ik hieronder enkele foto's van de zuigerstang en de reserve voering die al redelijk voor zich spreken( ietsie vertekend i.v.m. aanpassen voor Kombuis).Na de foto met een vergrootglas bestudeerd te hebben kan ik zeggen:
ser.# 3738. Datum Sept 1996. Type 7 UED85 SI. Vermogen 38000 PS. RPM 090. Stroke 3150 mm.
Ik zie zo gauw geen zuiger diam. Wat de slag betreft " ze" noemen dit soort karren niet voor niks " super long stroke" :lol:
Hou je tv kassie maar even op z'n kant :lol: :lol: :mrgreen:
Bijlagen
Mitsubishi-ME1.jpg
Mitsubishi-ME1.jpg (142.7 KiB) 497 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 4948
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 08 mar 2018 09:53

Hallo, wat een zooitje daar in Japan, kassie op zijn kant?
Mitsubishi-ME1.jpg
Mitsubishi-ME1.jpg (121.32 KiB) 462 keer bekeken
gewoon het bootje even rechtop zetten :) Voor het plaatje aan stuurboord moet ik eerst weer even knippen dus later. :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6031
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 08 mar 2018 12:03

Wow, wat een ding. En wát een zuigerstang...!
Naar de foto kijkend en de schaal wat inschatten, is de zuigerdiam toch ook gauw rond de 900-1000mm schat ik zo...
Wát een compressiedruk is dat dan, zeg...! Maar goed dat zo'n zuiger schraapveren heeft, anders ging-ie gewoon op smeerolie aan de gang....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11047
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 mar 2018 16:06

Hallo, wat een zooitje daar in Japan, kassie op zijn kant?
Nou met zoveel tegenwind van Jan zal ik beter mijn best doen, hier zijn nog een paar betere plaatjes van die glimmende kar.Toendertijd zat er een goede kennis van me op als hoofdstoker en zodoende regelde hij de surveys hier.Bij de inspektie van een hoofdmetaal bleek dat de crew de bovenste lagerkap niet los kon krijgen, nou dat zouden "wij" ( dus hij en ik samen) dan die jonge jochies wel even laten zien :roll: . Nou niks hoor, de 2 "zijpoten" aan de lager-kap konden we misschien 2 duim op en neer bewegen met het takel, maar dan liep de handel mooi klem.......dus "iets" was er veranderd sinds de installatie en moest door Mitsubishi worden opgelost. De schepen zijn daarna verkocht en ik ben ze uit het oog verloren.
Bijlagen
Mitsubishi-ME2.jpg
Mitsubishi-ME2.jpg (120.54 KiB) 379 keer bekeken
Mitsubishi-ME3.jpg
Mitsubishi-ME3.jpg (140.73 KiB) 379 keer bekeken
Mitsubishi-ME4.jpg
Mitsubishi-ME4.jpg (75.88 KiB) 379 keer bekeken
Mitsubishi-ME5.jpg
Mitsubishi-ME5.jpg (90.16 KiB) 379 keer bekeken
Mitsubishi-ME6.jpg
Mitsubishi-ME6.jpg (101.63 KiB) 379 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11047
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 mar 2018 16:38

Volledigheids halve is hier een plaatje van genoemde tanker de voormalige " Irving Galloway"
Bijlagen
IrvingGalloway.jpg
IrvingGalloway.jpg (99.64 KiB) 363 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

BenW
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Mooie Tankers

Bericht door BenW » 08 mar 2018 17:02

Hallo Harry,

De zuigerdiameter van die Mitsubishimotor is 850 mm. Je vindt hem terug in de type aanduiding. Prachtige foto's. Ook het carter zo schoon. De carters van de VTBF en de KEF serie van Burmeister en Wain waren ook zo schoon. Je ging er met een witte overall in en kwam er met een gele uit. Dit in tegenstelling tot die oude MAN-motoren met omkeerspoeling. Wit erin en zwart eruit. MAN patent = ellende zonder end. Dat laatste zal wel niet meer gelden sinds ze overgegaan zijn op langsspoeling na de fusie met B & W.

Groet, Ben

Plaats reactie