Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7607
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten » 17 aug 2017 06:37

Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.

Ook op een tanker met de brug midscheeps heeft de machinekamer sinds jaar en dag achterin gezeten, dus de lengte van de schroefas is geen argument.
Maar het bouwt natuurlijk aardig makkelijker, vooral toen de sectiebouw begon en de tankers maar steeds groter werden. Je bouwt een romp en plakt daar een voor- en achterschip aan vast. Was er geen ruimte, dan werden er twee halve schepen gebouwd die later aan elkaar werden geplakt.
Als je er even over nadenkt, is er geen enkele reden om de brug, de besturing van een schip, in de midscheeps te zetten. Pas toen de stoomvaart begon, was die reden er wél. Die zware stoommachine en die enorme ketel vol met water en die hele lading kolen voor de brandstof kon moeilijk ergens anders dan in de midscheeps en toen lag het voor de hand om daar dan ook de brug te plaatsen. Met alles achterop kwamen we weer terug bij normaal, zeg maar. :wink:
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Hanseaat
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hanseaat » 17 aug 2017 18:49

Theo bedankt !
(voorheen deventer05)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30790
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 18 aug 2017 11:20

Tja, ik wist destijds niet beter, een tanker had de brug midscheeps. :wink:

De supertanker Havkong 1959 in Port Said.

Havkong.jpg
Havkong.jpg (112.12 KiB) 917 keer bekeken
IDNo: 5144215 Year: 1959
Name: HAVKONG Type: Tanker Flag: NOR DWT: 41750
Country of build: SWE Builder: Gotaverken Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
68 MICHAEL
BU Kaohsiung 13.2.78
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten » 18 aug 2017 13:36

@ Theo, @ Hanseaat

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de schroefas. Over het hoofd gezien, was namelijk net bezig met stukgoedschepen. Sorry. :oops:

MVG
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5581
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 20 aug 2017 11:23

Gevonden op StS
Er zijn wel erg veel soorten tankers....de Fransen hadden zelfs wijntankers , zusjes van onderstaande oa....
Deze werd/wordt hier misbruikt als brandweer-oefenobject...
Als je er goed over nadenkt, eigenlijk een trots einde voor een fier schip...
(Als het goed is kun je, als je de foto evt hebt gedownload, (muis)klik dan rechts, en in keuzemenu op "eigenschappen", dan tabblad "details", en bij "opm" alle bijschrift-details lezen/kopiëren)
Bijlagen
Sahel (details).jpg
Sahel (details).jpg (158.83 KiB) 796 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30790
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 22 aug 2017 18:21

Ik kreeg vanmiddag dit mailtje. :wink:

BESTE BEHEERDER   IK ZOU GRAAG EEN FOTO WILLEN ZIEN VAN DE FORREST TOWN UIT
 1962 IS DIE FOTO ER NOG  ALS HET ZO IS  WILT u HET DAN OP DE KOMBUIS
ZETTEN  

Bij deze. :wink:

forest_town.jpg
forest_town.jpg (125.08 KiB) 669 keer bekeken
Onderstaande foto is eerder geplaatst door Harry Hogeboom.

ForestTown-Antwerpen-1969.jpg
ForestTown-Antwerpen-1969.jpg (165.38 KiB) 669 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4664
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 22 aug 2017 19:27

Een tanker met de hut achterop en een kraaiennest in de voormast, helemaal vertrouwen deden ze die afstand tot de bak toen nog niet :wink:

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten » 22 aug 2017 19:37

Hello ya'll

Gevonden op YouTube:

Zaterdagmiddag kwam de olietanker ‘Olympic Leopard’ van Olympic Shipping aan in de Rotterdam. De tanker vaart onder de Griekse vlag. Het schip werd begeleid door slepers van Kotug Smit en in samenwerking met het Loodswezen Rotterdam-Rijnmond en de roeiers KRVE Rotterdam is het schip aangelegd. Leoencis van der Stek, zelf oud-roeier bij de KRVE, heeft een filmpje gemaakt vanaf de wal bij de Pistoolhaven, Europoort waarvan ik dit fotootje heb gescand. Moest wel even wennen aan de accomodatie 8)

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Bijlagen
Olympic Leopard.png
Copyright Leoencis van der Stek
Olympic Leopard.png (273.16 KiB) 641 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

v+d
Berichten: 4664
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 22 aug 2017 22:33

Nou Dirk, echt lelijk vind ik haar niet.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30790
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 22 aug 2017 23:07

v+d schreef:
22 aug 2017 19:27
Een tanker met de hut achterop en een kraaiennest in de voormast, helemaal vertrouwen deden ze die afstand tot de bak toen nog niet :wink:
Dit was inderdaad een van de bedenkingen die we in de jaren 60 hadden tegen tankers met alles achteruit, Jan. :wink:
Op de Caltex- en Gulftankers nokte de radar er soms mee en dan was het tijdens mist alleen maar op de zintuigen navigeren.
We moesten er niet aan denken hoe dit gegaan zou zijn als we de brug achterop hadden. :wink:
Er was één groot nadeel als je tijdens mist in de midscheeps woonde, je deed geen oog dicht als je wou pitt'n en er regelmatig een lange stoot gegeven werd, want de stoomfluit zat in de schoorsteen. :roll: :wink:
Maar verder was het in de midscheeps een oase van rust. :-D
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30790
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 23 aug 2017 22:59

Varen in de mist op een tanker en de radar werkte niet...
Ik heb dit een paar keer meegemaakt en steeds was het in ballast in het Engels Kanaal en waren we niet gassiefree. :roll:
Dubbele wacht lopen, extra uitkijk en uitluisteren maar.
De stoomfluit kon op automatisch gezet worden, maar er was een kapitein waar dit niet mocht, er zou namelijk een schip voorlijker dan dwars kunnen zitten die het ook op automatisch gezet zou kunnen hebben en steeds op hetzelfde moment zou blazen als wij. :wink:
Tja, als je een paar dagen alleen maar mist ziet en alleen maar schepen om je heen hoort blazen, echt leuke herinneringen heb ik daar niet aan.
Alleen de enorme opluchting als het eindelijk was opgeklaard. :-D
Na zes uur naar niets kijken, alleen maar mist en op de vleugel luisteren naar mistsignalen was je blij dat je de kooi in kon.
Maar echt pitt'n was er niet bij, die misthoorn bleef loeien en als het schip in de midscheeps heftig begon te trillen betekende dit dat we achteruit aan het slaan waren.
Daar lag je dan bovenop één grote gasbel...

Zo ging het er in de jaren 30 aan toe, toen hadden ze nog nooit van radar gehoord. :wink:

mist-1.jpg
mist-1.jpg (349.72 KiB) 462 keer bekeken
mist-2.jpg
mist-2.jpg (347.58 KiB) 462 keer bekeken
Uit Schippers naast God door J. Gerhard Toonder.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 aug 2017 23:28

IK ZOU GRAAG EEN FOTO WILLEN ZIEN VAN DE FORREST TOWN
Just for the memoriiiieeees :lol:
Bijlagen
ForestTown-1.jpg
ForestTown-1.jpg (75.52 KiB) 446 keer bekeken
ForestTown-2luik.jpg
ForestTown-2luik.jpg (93.06 KiB) 446 keer bekeken
Forest-Town-Nancy Heath.jpg
Forest-Town-Nancy Heath.jpg (60.07 KiB) 446 keer bekeken
NancyHeath-NastyHeap.SelfsPointHobart.JPG
NancyHeath-NastyHeap.SelfsPointHobart.JPG (77.21 KiB) 446 keer bekeken
NancyHeath-NastyHeap.SelfsPointHobart2.JPG
NancyHeath-NastyHeap.SelfsPointHobart2.JPG (126.39 KiB) 446 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 4664
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 24 aug 2017 09:15

Als je dat eenvoudige koppenbordesje ziet is het toch niet voor te stellen dat dat een werkboot voor machinisten was :( ?
Al die deuken, werden die er door ome Cor standaard bij geleverd of bespaarde hij ook op plaatdikte? :wink:

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1037
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Mooie Tankers

Bericht door Henk van der Moolen » 24 aug 2017 12:17

Inderdaad een eenvoudig koppen bordesje.
Zelf heb ik een paar reizen met de Oldekerk gedaan en daar stond een 8 cylinder MAN van 7800 APK in.
Het schip was gebouwd door Wilton Fe..noord.
Bij de VNS stond deze boot bekend als een sanatorium boot.
In al die tijd slechts 1 maal liggen drijven door problemen met de uitlaatschuiven as. :o :o
Ik ben tijdens die reizen flink aangekomen door het weinige werk dat er was. :P :P
Ik kwam toen van de Ommenkerk met een Stork hotlo en daar was 2 keer per week drijven ongeveer de norm. :evil: :evil:

vr gr Henk

Da Silva
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 24 aug 2017 12:45

En het gewicht Henk, is dat ooit nog goedgekomen met die Hotlo's :lol:
Of is dat gecompenseerd, door de inname van meer groene jongens.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 aug 2017 14:33

Als je dat eenvoudige koppenbordesje ziet is het toch niet voor te stellen dat dat een werkboot voor machinisten was
Tjaaa...Jan, Henk et all.......eenvoudig ogende koppenbordesjes kunnen soms heel erg bedriegelijk zijn, zoals ze dat aan deze kant van de plas zo mooi kunnen zeggen " What you see is NOT what you get" :lol: Ware het niet dat de direktie toendertijd tijdens 2 reizen een redelijk nauwkeurig journaal had bijgehouden dan zou ik jullie ook haast weer gaan geloven en waren de zuigertrekkende avonturen waarschijnlijk al lang weer verdwenen in de nevelen van het geheugen.Hieronder een van de zeer vele voorbeelden van een journaal notitie, ik zal het eenvoudig en ook kort houden voor de personen met een gering voorstellingsvermogen :roll:

Vrijdag 25 December 1970.
Vanmorgen half 5 is zuiger 2 totaal in de barrels gevaren, helemaal kapot.Na veel beraadslaagd te hebben, kwam men overeen om hem 'smiddags af te blinden en om op 8 poten verder te gaan.............

Wat de deuken betreft Jan, kwait nait, misschien wel te maken met TE laat achteruit slaan, wat dan -zoals gebruikelijk- DE schuld van de MK is! :lol:
@Henk. De uitlaat-schuiven as zat er bij deze Ome Cor uitvoering niet meer in.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belumo, Bing [Bot], Google [Bot], jan stolp en 35 gasten