Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

...en hoe minder van die (uitlaat-)kleppen in de kop, hoe minder kans op trouble…
Ikzelf vond de Hotlo en de SW fijne en mooie machines, maar 4 kleppen per cilinder geeft 4 x meer kans op een lekke klep dan bij bijv de B&W met maar 1 klep... Dus ook ik voer graag met de B&W
Maar als je -net als ik- handmatig een B&W-klep hebt geschuurd (Zonnekerk en Amstelburcht), was je blij met een Stork-klep met slijpsetje (Spaarnekerk, oa)
Op de NL Freetown hadden ze het helemaal voormekaar: een hydraulische klepschuurmachine met bijbehorende Chinees !
En wie ooit een vastgelopen roterende uitlaatschuif heeft moeten wisselen bejubelt die zoveel geprezen motor niet meer. Raad nou maar welke 8)
…en laat ik de motoren met zuigerkoelwater en bijbehorende telescooppijpen maar helemaal niet noemen....of de kwetsbare kniegewrichtjes van het alternatief voor de telescooppijp... :roll:
Alle motoren, met al die op-en-neergaande, of heen-en-weergaande piefjes, palletjes, jukjes en schuifpassinkjes, betekenden plenty oplettende oogjes, oortjes, gevoelige handjes en/of vingertjes, en onderbuikgevoelens.
Wat dat betreft kon je veel beter een geheel gesloten stoomsysteem hebben, waarbij juist de ketel weer een heikel punt was.
En wie ook regelmatig handmatig een cilinderkop/voeringtop heeft moeten schuren, vervloekt elke motor :lol:
Iedereen heeft het over 'los kleppos' (zoals ik die de Spaanse 3e wtk op de Oceanic helaas als taak bij de dagelijkse werkverdeling toebedeelde), en iedereen is de kopzitting blijkbaar vergeten...
In 'Het land der techniek" bestaat Utopia ook niet. Maar -geef toe- het hield ons prettig van de straat. ! :-D
Oost, west...ook best

ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Mooie Tankers

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

ik heb ervaring met Sulzers die van het type SD karren zonder problemen ( soms wel een warmloper in de afdichting tussen cilinderbalk en carter . Bij deze motoren was de cilinderbalk gescheiden van het carter , en de afdichting met schraapveren gaven wel eens problemen , De Sulzer Rd weinig.
Bij de MAN is het een ander verhaal, maar ik heb er altjd prettig meee gevaren en heeeel veel geleerd ( ook hard werken), maar de kroon spande de DMR ( een MAN uit de DDR ) .


groet ruud Sijmons
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Mooie Tankers

Bericht door ruudsijmons »

nagekomen bericht
bovenstaande hoort eigenlijk onder een ander topic te staan denk ik

groet ruud sijmons
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Mooie Tankers

Bericht door Sparks316 »

OK, OK, toch wel een hot point, een dieselmotor. Ook na jaren.
Van de Doxford begreep ik destijds al dat je die beter niet kon hebben.
Van de Hotlo heb ik destijds al begrepen dat je regelmatig lag te drijven, ook al omdat het reguliere onderhoud zo lang mogelijk werd uitgesteld, ook niet geheel vreemd in de dieselende koopvaardij.
Destijds, op de Reuzin van Zwartsluus, waar ene meneer Henk Appelo de grote en beslissende man aan de wal was begreep ik al dat als hij zei "Tja mien jong, we doen het zo en niet zo" dan betekende dat gewoon weer na zoveel tijd een nieuw lagertje inschrapen, ook voor de sparks 8)
Maar het frappeerde me altijd weer als je hemelse blikken zag bij het noemen van de naam Sulzer en ook B&W. Dat duurde even voordat ik doorhad dat ze niet BMW bedoelden, maar iets anders....
Ach ja, en dan de blikken van d'n stuurlui als je na je wacht niet kwam ouweheinen op de brug maar naar d'n vetloods verdween... Good 'ole times again! :mrgreen:
Mijn OMO-wit overalletje is pas in de MK eg zwart geworden en ik was er maar wat trots op :lol:
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat was pas een machinistenverdriet erc. etc.
Als ik "met de wijsheid van een mooi pikheetje achteraf" EN met verschillende massinisten petjes op!! naar die vraag van Sparks Linke Louitje kijk dan sluit ik me "om te beginnen" bij Jan aan...die het in eeen woord zegt " machinisten verdriet" en dan bedoel ik dus haast "per definitie" iedere kar! Nu is het WEL zo dat je dat verdriet soms wat "binnen de perken" kan houden afhangkelijk over welke machine je spreekt.......maar "verdrietig" wordt bekant iedere zinnige machinist als ie tenminste met een wat nuchtere blik naar die zware olie slurpers kijkt.Goed en kwalitatief gebouwde machines tesamen met goed en degelijk en vooral regelmatig en kundig onderhoud doet dan enkele karren heel wat beter uit de verf komen dan sommige hierboven genoemde ellendelingen, maaaar "ellende veroorzaken ze allemaal vroeg of laat" EN 100% gegarandeerd als het onderhoud tesamen met reservedelen in de uitverkoop de mist ingaat.
Met name tijdens mijn meest recente ervaringen met schepen/machines/bemanningen van "diverse pluimage" werd deze opvatting nog weer eens sterk benadrukt en in feite gedeeld door velen van de vaak kundige massinisten waarmee ik dit onderwerp haast te pas en te onpas heb aangesneden.Wat er vroegaah speelde of niet speelde, al of niet zware olie etc. maakt in feite geen ene moer meer uit, want het is eenvoudig niet meer van toepassing.De Doxfords, Storks, Werkspoors en weet ik veel welke karren nog meer zijn van het toneel verdwenen, door welke reden dan ook en de kwaliteit van de huidige machines is stomweg niet meer te vergelijken met b.v. " De MAN netjes van Ome Cor" waar ik best een lulverhaaltje op Kombuis over op kan hangen.....maaar wat in feite niks meer ter zake doet in de huidige MK wereld. De fabrikatie, materialen, alarmeringen , bewakingen etc. etc. van de huidige machines zijn exponentieel beter dan " het ijzer van vroegaah"
Ik zou dus de vraag van Louitje niet kunnen beantwoorden gebaseerd op persoonlijke en sleutelende ervaingen, maar ik kan die vraag wel redelijk nauwkeurig beantwoorden gebaseerd op de ervaringen van andere kompetente personen waarmee ik dit besprak. LET WEL....ik spreek hier dus alleen over grote en langzaamdraaiende 2 takt kruiskop machines en denk NU aan die buitengewoon ervaren Griekse Hoofdmachinist op een VLCC waarmee ik dit besprak. Hij was net zo oud als ik, met dit verschil dat hij ALTIJD was blijven varen en al jaaaren als baas op de mooiste en nieuwste schepen van de klub voer. Een massinist van het zuiverste water met hart en liefde en buitengewone brede kennis voor z'n vak alsmede met een zeer brede en ook diepe ervaring met voornoemde verschillende machines....de ontwikkelingen van hogere vermogens van Marine Diesel naar Zware Olie shit enz. enz.Ik was een jaar of 8-10 terug een paar dagen bij hem a/b op visite in Newfoundland i.v.m. een hele hoop papieren trammelant en de daarbij behorende surveys etc.dus plenty tijd voor een potje na de wacht en ouwehoeren over zuigertrekken- ik kreeg er nog leuk voor betaald ook! In zijn MK kon je werkelijk zonder enig probleem " in je trouwpak en op sokken" rondlopen...tjonge jonge had die man zijn zaakies op orde, zowel de bouten en de moeren als ook zijn administratieve kant van de handel.Hij was dus zonder enige twijfel van mening dat een B&W gebouwd door Mitsubishi ABSOLUUT en BY Far de beste kar was waar hij OOIT mee had gevaaarn, volgens hem konden de Sulzers daar niet aan tippen.Ik had er daarvoor al eens eerder een paar gezien en ook bewonderd, het geen dus naadloos met zijn zeer ervaren mening overeenkwam.Zowel dat schip alsmede die Griekse baas ben ik dus niet vergeten, ik heb nog een foto van hem.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Karpaty 1959

Karpaty.jpg
Karpaty.jpg (170.58 KiB) 3152 keer bekeken
IDNo: 5182700 Year: 1959
Name: KARPATY Type: Tanker Flag: POL DWT: 19939
Country of build: YUG Builder: Uljanik Location of yard: Pula
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
78 SANROCCO
BU Gadani Beach 22.5.82
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jan Sprong »

Weer prachtige verhalen, doet mij ook weer denken aan het schuren van de uitlaatkleppen van de B en W in Buenos Aires of in de Persische Golf
en was je blij dat het gereed was en je weer kon varen..

Groet,Jan
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kelletia (1929) in Niigata.

Niigata Harbour.jpg
Niigata Harbour.jpg (133.87 KiB) 3009 keer bekeken
IDNo: 5079513 Year: 1929Name: HOPEMOUNT Type: Tanker Flag: GBR Tons: 7434
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Wallsend
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11.5
[1955 cv to ore carrier, 7775gt] - 45 KELLETIA - 55 CORAL RIVER
BU Hong Kong 2.65

1955 cv to ore carrier
Als bulkfiets.

Coral River.jpg
Coral River.jpg (154.53 KiB) 3009 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Kelletia (1929) in Niigata.
Memoriiieees....doet me denken aan de " Forest Hill" in 1965 in Niigata, er was daar toen net een fikse aardbeving geweest en een flinke puinhoop daar tussen die "plankies met papier" Japanse huisies.Kocht er wel een Minolta camera, alle Asahi Pentax jobs waren uitverkocht :lol: Ook was er een fotograaf die een plaatje van de "F Hill" maakte, maar kan het nu net FF nait vinden.Vroegaah op de lagere school was ik-vraag me nou even niet hoe?- met een correspondentie vriendinnetje uit Tokyo in kontakt geraakt, zij stond daar toen pontificaal met haar moeder op de steiger...beiden kompleet met parachutes op de rug en met Japanse klompies en witte sokkies. Dat gaf nog wel het nodige rumoer in het pikheethok :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Drie BP-tankers opgelegd in Barry 1977.

Barry Docks.jpg
Barry Docks.jpg (193.68 KiB) 2851 keer bekeken


Plaats reactie