Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een van de eerste Shelltankers, de Sultan van Bangkat.

Sultan Van Langkat.jpg
Sultan Van Langkat.jpg (171.62 KiB) 3610 keer bekeken
HIER de gegevens van deze Sultan.


Nog zo'n ouwe Sultan, de Sultan van Koetei. :wink:

Sultan Van Koetei-1.jpg
Sultan Van Koetei-1.jpg (187.28 KiB) 3610 keer bekeken
Sultan Van Koetei-2.jpg
Sultan Van Koetei-2.jpg (140.9 KiB) 3610 keer bekeken
HIER is de levensloop van dit schip te lezen.

Als SHELL DEZASSETE met de bekende schelp in de schoorsteen.
Klein schelpie, dun schoorsteentje, toen was de Schelp nog niet Royaal. :lol:

Shell Dezassette.jpg
Shell Dezassette.jpg (160.21 KiB) 3604 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Abu 1953

Abu.jpg
Abu.jpg (123.8 KiB) 3407 keer bekeken
IDNo: 5001487 Year: 1953
Name: BRACONDA Type: Tanker Flag: NOR DWT: 19019
Country of build: SWEBuilder: Uddevallavarvet Location of yard: Uddevalla
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
59 ABU - 68 MEK TRADER - 68 AEGIS STAR - 73 H.ENDURANCE
fire at Freetown 9.2.74 & BU Santander 1.3.75
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Bergesund 1959

Bergesund.jpg
Bergesund.jpg (163.04 KiB) 3280 keer bekeken
IDNo: 5042144 Year: 1959
Name: BERGESUND Type: Tanker Flag: NOR DWT: 33138
Country of build: NOR Builder: Rosenberg Location of yard: Stavanger
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
67 AL MORGAN - 96 SALEM CARRIER
deleted about 2007 (depot ship at Alexandria since 9.77)

Als Al Morgan

Al Morgan.jpg
Al Morgan.jpg (255.05 KiB) 3280 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Bij die Abu (paar bootjes naar boven) stond nog
BU Santander 1.3.75
...dan denk ik dat ze voor die reis naar Santander is omgedoopt in "Abis".... :-D



(Indonesisch voor 'op, klaar')
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Zo te zien "botert' het wel tussen die tankertjes.......

Dit was op StS het bijschrift:
21/07/1980 in Lyme Bay, Devon, England.
Photo taken from the bridge wing of the Dutch Shell tanker 'Onoba' during lightenening operations.
After which we sailed for discharge at Stanlow (& I happily paid off).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
'Onoba' built in 1962 by the Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam, Netherlands (299), 31,450 g.t. & 53,444 dwt., as :-
'Onoba' and always under this name and until she arrived at Yantai, China for demolition on 10/06/1985.
Bijlagen
Halia_18a_Onoba_20071980.jpg
Halia_18a_Onoba_20071980.jpg (197.1 KiB) 3120 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo te zien "botert' het wel tussen die tankertjes.......
Mooie foto, Jan. :wink:
Dat lichteren heb ik nooit meegemaakt, alleen bunkerbootjes langszij en dan wisten die donderse machinisten soms nog een overflow voor elkaar te krijgen. :(
Ik stond samen met de pompman meer dan 4000 ton per uur te laden in 33 tengen zonder een spatje olie aan dek en die vetputtenaren hoefden maar 2 tengen in de peiling te houden terwijl ze 50 ton per uur of zoiets laadden. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ja...dat gebeurde wel eens ....
Ik heb 2 x olie aan dek gehad, maar met de hand op m'n hart: ik kon er niets aan doen !
De eerste keer was als 4e op de Nedlloyd Freetown: ik mocht van de hwtk NIET mengen, en dat was godsonmogelijk met de hoeveelheid die hij had besteld...
Dat heb ik 3 x aan hem gemeld, en in overleg met de 2nd dan toch maar wat gemengd in een wingtank, en verder alle andere 'tot de rand' afgetopt...
Tsja, en als je dan 2 dagen later in water vaart waar de temperatuur 10 graden hoger is, én de tankverwarming her-en-der bij moet nemen.....
De 2e keer was op de Celtic: volgeladen met boter in een droogdok liggend te Hamburg: de tanks waren vol en de overlooptank begon ook vol te raken, en die bunkerboot was niet te bereiken: beide tegenwerkers zaten druk kwekkend in een blijkbaar geluiddichte stuurhut, en luisterden werkelijk nergens naar, zelfs niet naar onze ouwe die inmiddels de knop van de fluit beroerde en via de marifoon zichzelve schor riep....
Ik kon nog wat olie kwijt in de settlingtank, maar de hoeveelheid bestelde olie was al met zo'n 50m3 overschreden. Dus: ik stond erbij en keek ernaar: do overlooptank kwam bruisend tot leven en het gangboord begon effen zwart te worden, evenals de pasgeschilderde scheepshuid.
De olie spreidde zich mooi uit over het dek van het dok, en toen de regenboogkleurtjes langs de stuurhut van de bunkerboot dreven werden onze helden gestoord in hun zeer drukke 'bezigheden', en kwam er eindelijk (we praten nu echt over minimaal 10 minuten overloop) leven in de brouwerij...
Alles werd netjes door de werf opgeruimd, en eerlijk gezegd: ik kan me niet herinneren er ooit weer iets over gehoord te hebben. Het nét uitgevonden oliejournaal ging alleen maar over lenzen. Voor alle zekerheid heb ik het wél allemaal genoteerd in het MK-journaal, én het oliejournaal, en de ouwe noteerde het in het scheepsjournaal, Maar dat was het ! Er kwam zelfs geen havenautoriteitenbootbemanning (mooi puzzelwoord) langs, dus blijkbaar mocht HowaldsWerke een potje breken....
Er kwam hail'ndal niemand ! Nou, ik geef je op een brieffie dat dat in oa R'dam destijds al héél anders ging...
Maar choet...2 dagen later gingen we weer schoon, en 'shiny white', meteen tot aan ons merk SG (stop, genoeg) te water, en vertrokken een paar uurtjes later...

Ik heb er eigenlijk nooit echt een jota van begrepen waarom men persé alle tanks af wil toppen (vaak in opdracht van een charteraar overigens: "hoeveel hebben jullie nog?", en dan naar tankenplan op de m3 nauwkeurig olie te bestellen).
Dat is gewoon vragen om moeilijkheden, en wat heb je er nou aan om die 10m3 extra even later na het bunkeren over dek richting buitenboord te zien lopen...
Da's toch zonde van je geld en je mooie schip ??? Bestel dan een beetje minder ! Vol=vol(+klotsruimte in je overlooptank)
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja, Jan, overflows en spuiters.... :wink:

De Texaco Rhode Island, zo te zien op een van haar eerste reizen.

Texaco Rhode Island.jpg
Texaco Rhode Island.jpg (207.56 KiB) 2779 keer bekeken
IDNo: 6418754 Year: 1964
Name: TEXACO RHODE ISLAND Type: Tanker Flag: USA DWT: 25413
Country of build: USA Builder: Bethlehem Steel Co Location of yard: Sparrows Point
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17.5
90 STAR RHODE ISLAND - 94 KEYSTONE RHODE ISLAND
BU Alang 14.12.96
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik stond samen met de pompman meer dan 4000 ton per uur te laden in 33 tengen zonder een spatje olie aan dek
alleen bunkerbootjes langszij en dan wisten die donderse machinisten soms nog een overflow voor elkaar te krijgen.
Ben ik even druk met m'n eigenste brandstofsysteempie, let ik eventjes nait op en nou DIT :lol: ...die donderse Komen weer " high on Ras Tanurah of Kharg Island Crude sniffers" :lol: :lol: Je raakt toch niet over de rooie Jossie van die verhuizing of zo?? :roll: Gewoon eventjes lekker gaan wandelen met Mabeltje..........en dan trekt het langzaam an wel weer weg!!! :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb zojuist met Mabeltje gewandeld, maar het is nog steeds dikkejassenweer. :(
Ik ga maar weer eens verhuisdozen inpakken, daar krijg je het tenminste warm van. :wink:

De Texaco Rhode Island na meer dan 30 jaar als Keystone Rhode Island.

Keystone Rhode Island.jpg
Keystone Rhode Island.jpg (191.02 KiB) 2655 keer bekeken


Plaats reactie