Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 4835
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 12 aug 2017 20:43

Paul, een dubbelwerkende 4 takt, hoe ziet dat eruit? Ja ik weet het, ik ben ook een oldtimer maar dit is toch nog wel van ver voor mijn tijd :wink:

Patru
Berichten: 1668
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Mooie Tankers

Bericht door Patru » 13 aug 2017 10:50

Jan, deze typen zijn ook van ver voor míjn tijd.
Bij een oude machinist is het principe wel bekend neem ik aan, maar een goede foto heb ik nog niet kunnen vinden.
Ook ik ben benieuwd naar de uitvoering van vooral zo'n onderkop waar de zuigerstang doorheen loopt.
In die kop moeten dan ook nog kleppen en verstuivers zitten.
Ik zoek nog wat verder in boeken van Werkspoor en Stork, maar die heb ik niet bij de hand.
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5761
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 13 aug 2017 11:46

Ik had op "Stoommachines en diesels" (of hoe heet dat topic) een link naar een gascompressor gezet... Dat is een zuigercompressor, aangedreven door 2 (of 3 ?) diesel-cilinders, allemaal op 1 zuigerstang. Die cilinders zijn 4T dubbelwerkend, met klepbewegingen op de cilinders.
Misschien moeten we dan in die richting denken...
Hier nog eens de link: https://www.youtube.com/results?search_ ... rks+engine
...en hier: https://www.youtube.com/watch?v=JKXqm49c1Qg
...en hier eentje met iemand die er wat over verteld.... https://www.youtube.com/watch?v=XN_LBFR9oxU
Maar ergens daar op Joetjoep zag ik ook zo'n filmpje van iemand (in een rood jasje) die uitleg gaf over die dieselwerking...maar zie het zo 1-2-3 niet terug: zelf ff zoeken dus...

PS Uitleg door een blauw shirtje, mag dat ook ? :-D https://www.youtube.com/watch?v=eFprmhfVUO4
Laatst gewijzigd door jdbvos op 13 aug 2017 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7724
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten » 13 aug 2017 11:47

------------------------

------------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------Hierboven een dubbelwerkende 4-takt Burmeister & Wain uit de twintiger jaren van de vorige eeuw.

Doorsnede gescand uit Diesel Engines van Arthur H. Goldingham, 3de editie 1927. Als er belangstelling is voor de bijbehorende tekst, wil ik die wel scannen en plaatsen.

------------------------------
Laatst gewijzigd door Theo Horsten op 13 aug 2017 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 13 aug 2017 11:48

De Marpessa, ook gebouwd in 1927.

Marpessa.jpg
Marpessa.jpg (120.59 KiB) 1210 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4835
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 13 aug 2017 16:14

Bedankt voor de uitleg en de plaatjes, ik had al wel begrepen hoe zoiets moest kunnen werken. Net als Werkspoor lught en Doxford een hoop gedoe om het anders te doen.
Veel stangetjes , palletjes en ander gedoe waar veel onderhoud en stelwerk aan zit.
Een dubbelwerkende tweetakt B&W, waar nog een werkende van bestaat, is toch met stip het eenvoudigst.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1066
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Mooie Tankers

Bericht door Henk van der Moolen » 13 aug 2017 19:28

Ik pleit toch voor de dubbelwerkende Stork als de eenvoudigste.
Argument: die heeft slechts 1 zuiger per cilinder en geen kleppen.
Dus niks afstellen met palletjes enz er valt gewoon niks af te stellen.

vr gr Henk

Patru
Berichten: 1668
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Mooie Tankers

Bericht door Patru » 13 aug 2017 21:48

Henk,
Ik ben het met je eens dat de dubbelwerkende 2-takt van Stork een stuk eenvoudiger is doordat er alleen poorten zijn en geen kleppen.
Maar ja, op de zoektocht naar grotere vermogens was de ontwikkeling van de 4-takt dubbelwerkend toch een interessante stap, al heeft de toepassing niet lang geduurd. Daarom plaats ik voor belangstellenden toch maar een artikel dat op 11 oktober 1926 in een krant stond en ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.

Werkspoor 4tdw 1926-0.jpg
Werkspoor 4tdw 1926-0.jpg (338.97 KiB) 1074 keer bekeken
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 4835
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 13 aug 2017 22:11

Bedankt Paul, leuk om te weten en inderdaad ingewikkeld. Daar was meneer Lugt toch erg goed in, iets ingewikkeld maken. Overigens toen Werkspoor zich met de Hotlo ging bemoeien werd het ook gelijk ingewikkelder, brandstofpomp en zuigers uitbouwen en zo nog wel wat zaken.

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 15 aug 2017 10:48

Er is niets te vinden over een "Telene" bij de RDM, Werkspoor of bij de Anglo-Saxon Petroleum Company.
Weet iemand meer over dit schip?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 15 aug 2017 11:04

Het moet de TELENA zijn, Erik. :wink:


Telena.jpg
Telena.jpg (195.43 KiB) 938 keer bekeken
IDNo: 5129942 Year: 1927
Name: TELENA Type: Tanker Flag: GBR Tons: 7406
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[badly damaged 1940, sold and rebuilt] - [1957 re-engined] - 42 GERONA
BU Barcelona 5.75

Als Gerona

Gerona.jpg
Gerona.jpg (203.72 KiB) 936 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7724
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten » 15 aug 2017 11:36

Patru schreef:ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.
Ik zal de doorsnede en de bijbehorende tekst van de dubbelwerkende 4-takt B&W op het topic Stoommachines en Dieselmotoren plaatsen.

-----------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Jacob Bothof
Berichten: 217
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jacob Bothof » 16 aug 2017 16:05

Bab 3.jpg
Bab 3.jpg (140.68 KiB) 804 keer bekeken
Een tankertje langs de Nieuwe Waterweg

Martinus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Mooie Tankers

Bericht door Martinus » 16 aug 2017 16:10

Wat ziet het water er bij de boeg van de Gerona onnatuurlijk uit.

Hanseaat
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hanseaat » 17 aug 2017 01:07

Iemand vroeg mij onlangs waarom, zo in de loop van de jaren '60, alle opbouw op tankers en bulkers naar het achterschip verhuisde. Geen brug en accommodatie midscheeps meer dus. Ben het antwoord schuldig gebleven, alhoewel Ik heb iets van "mode" gemompeld heb. Maar ik neem aan dat er ook technische overwegingen een rol speelden?
(voorheen deventer05)

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten » 17 aug 2017 03:21

@Hanseaat

Me dunkt heeft het niet zozeer met "mode" te maken, danwel met doeltreffendheid. Automatisering, minder personeel en sneller ter plaatse mocht er iets misgaan. Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben. Tot zover mijn "twee kwartjes" :) Ongetwijfeld zullen er meer redenen zijn.

MVG
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jacko, Yahoo [Bot] en 30 gasten