Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Mooie Tankers

Bericht door Henk van der Moolen »

Waar diende die portaalmast eigenlijk voor op een tanker?
Aan de foto's valt weinig af te leiden.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een gewoon mastje is net zo makkelijk, Henk. :wink:

Gulf Italian-1.jpg
Gulf Italian-1.jpg (110.85 KiB) 2753 keer bekeken
Die dingen stonden eigenlijk alleen maar in de weg, maar het oog wil ook wat. :wink:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Mooie Tankers

Bericht door Sparks316 »

Jos Komen schreef: 20 sep 2018 12:59 Een gewoon mastje is net zo makkelijk, Henk.
Die dingen stonden eigenlijk alleen maar in de weg, maar het oog wil ook wat. :wink:
Daar is nou juist de portaalmast voor uitgevonden, Jos. Een stuurman wil recht vooruit onbelemmerd zicht hebben, bij een portaalmast keek je dus tussen de twee palen en onder de ligger door.
Bovendien kon je daar minstens 3 uitkijkjes neerzetten, die stonden dus hoog en konden ver weg zien.
Louis
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Onbelemmerd zicht, Louis?? :)
Twee extra dode hoeken bedoel je, op een streek aan bakboord en aan stuurboord, zowel visueel als op de radar.
En dan nog het onderhoud aan die dingen.
Nee, geef mijn maar een klein massie recht vooruit. :wink:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Helemaal geen mastje nog beter, die dingen dienden slechts om de vislijnen van de Sparks te drogen.
Op sommige tankers werden ze later ingekort om onder bepaalde bruggen door te kunnen, je had er alleen maar last van.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een Gulftanker die in charter voor Shell voer en ging lossen bij Esso in Milfordhaven
Olieboeren!...da's synoniem met "geld verdienen"....veeeel geld verdienen!! :mrgreen:
Vroegaah....in de " Go West Young man...GO West" dagen in Alberta, kreeg ik eens twee zomer Engineering studenten "aangewezen" door Personeelszaken, MIke & Pierre. Ze dachten daar dat ik die jongr binkies in het praktijkjaar van school nog wel wat kon leren :roll: :mrgreen: Beiden waren hele slimme jongens en het duurde niet lang dat Mike eens tegen me zei:"THEY can't help it BUT making money isn't it Harry!" :lol: Ondanks mijn toenmalige bemoeienissen zijn ze toch beiden heel goed "terecht gekomen" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Mooie Tankers

Bericht door jandikker »

Komen schreef: ↑20 sep 2018 12:59
Een gewoon mastje is net zo makkelijk, Henk.
Die dingen stonden eigenlijk alleen maar in de weg, maar het oog wil ook wat.

Dat hadden ze op de kalibootjes heel gauw door. Daar stond eerst een voor mast op met laadgerei voor het ruim dat in de bak gebouwd was. Inclusief lier. Toen de vaart op Buatan aanving is de hele zooi verwijderd ( zal echt wel verkocht zij. zie opmerking van Harry.) Op het brughuis werd een driepootje geplant met alle lichies die je maar kon wensen en voor de vonkentrekkers extra haakjes voor hun waslijnen. Kon natuurlijk ook een slokje meer meenemen van de velden in Lirik.

Groeten

Jan.

PS
Op "Stanvac" vind je nog wel een paar plaatjes.
Aait vedan :-D
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Mooie Tankers

Bericht door Otter »

Die twee cilinders aan dek bespaar 10% brandstof per jaar! Wie weet er meer van?
Die twee cilinders aan dek bespaar 10% brandstof per jaar! Wie weet er meer van?
726BA1B3-6B2D-4415-B1FC-D12946B9CB1C.jpeg (174.11 KiB) 2628 keer bekeken
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ja, die draaien... Flettner (of Fletcher??)-cilinders, heet dat geloof ik.
En met de wind geven die een "zeil-effect" vanwege de 'lift' die dat genereert
Ergens moet ik nog een foto hebben van de 1e die dat deed, ergens beginjaren 1900, dus het is al een oud systeem.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht in bibliotheken (want Kombuispraat, waarnaar je nu in 90% van zoektochten naar wordt verwezen, bestond nog niet... :-D ), omdat ik tijdens een vaartochtje op een druilerige dag in de buurt van Lemmer een klein bootje met dat systeem zag "zeilen"...

En wanneer ik nu dat effect opvraag in Goegel, wordt ik keurig netjes verwezen naar het Magnus-effect...: http://www.quantumuniverse.nl/het-magnu ... um/18081/1
Maar het is al een oeroud systeem, al gebruikt voordat mensen wisten dat dat een Magnus-effect heette !

Hier die eerste, geloof ik: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Mooie Tankers

Bericht door Otter »

Bedankt Jan dus het is niets nieuws ! Maar wel intresant
Wie onder weg is, vorderd


Plaats reactie