Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Peter van Denzel stuurde deze mooie foto uit de tijd dat geluk nog heel gewoon was en ze ook nog mooie tankers bouwden.
Zelf heb ik het geluk gehad om op dit soort tankers te varen, de foto's zijn te bewonderen op scheepspraat.nl.
Maar de jongens van de Royale Schelp hebben het lang volgehouden om hun tankers er fraai uit te laten zien.
Dit in tegenstelling tot de Verolme tankers, zoals b.v. de Forest Hill waar Harry G.Hogenboom als zevende machinist zijn eerste reizen maakte.
"Pleur de hele accomodatie maar op het achterschip" en dat was het begin van het einde.
Wel was er nog scheiding gemaakt tussen de Wtk's en de Stuurlui.
Aan bakboord had je de Vetsteeg en aan stuurboord woonden de stuurlui.
All the best
Jos


Afbeelding

Bron: www.nedships.nl

Frans Willemse

Bericht door Frans Willemse »

Hallo Jos,
Mooie foto van de Acmaea.
Daar heb ik van 13/12/1962 tot 2/7/1963 op gevaren als sparks.
Daarna ook nog op de Acteon en Abida.
Heb op 9 okt een reunie bezocht van oud-Shelltanker mensen en ontmoette daar mannen die ik 40 jaar geleden voor het laatst had gezien.
Prachtige belevenis om te horen wat ze nog van je weten.
Naast deze A-schepen heb ik ook nog een 4 tal K-schepen gevaren en de Onoba. Van de laatste moet ik maar weer eens gauw een "Hebbiewellis"-verhaal schrijven: "Hebbiewellis haring gevangen met een 50.000 tons tanker??"
Groeten
Frans
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Dat waren inderdaad de mooiste tankers om te zien met de brug in het midden, toen ik op de rijn voer, (ook op tankers) waren er schepen van de gele zweits die hadden ook de (brug) stuurhut in het midden dat waren ook pracht schepen.

gr.Rob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Stuurlui IN de Midscheeps!!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:shock: :shock:

Zeg Hallo Koomen!! :D

Een beetje meer respect voor m'n ouwe "Forest Hill" ondanks die Graf Verolme MAN die d'r instond was het toch een schip met een warm plekkie in m'n hart.
Gebouwd bij Verolme Heusden als een zusje van "De Reus van Heusden" (DAT was de "Tahama" de eerste van de serie!)

En mag ik er misschien even op wijzen dat het als stuurman een gevaarlijke zaak is als je met BB en SB in de war raakt!!!! 8) 8)

De Scheepswerktuigkundigen!! woonden aan SB en die stuurlui woonden aan BB!!! VET priesters!!! waaaar haaaalen ze het vandaaaan!!
(Misschien was VET kardinaal een beter woord op die "en we voeren AL zuiger trekkend naar Japan!!" jachten van Neerlands Grrootste Scheepsbouwer Cornelis V. :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans, ben benieuwd naar de nieuwste "Hebbiewellis".
Hier een mooie K-tanker, dat waren ook Echte Schepen.
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry, de plaats van de Vetsteeg was afhankelijk van waar de werf de deur naar de Vetput inbouwde.
Op de Eemhaven was het aan bakboord.
Op de Erasmusgracht gaat de accomodatie vanwege de breedte de hoogte in en daar hebben ze een Vetplein, een hele etage alleen voor de Wtk's.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op deze foto. waarschijnlijk gemaakt toen de "Gulf Hollander" nieuw uitgehaald werd in Uddevalla Varvet zat ik als leerling aan boord.
Natuurlijk Gassie Free in Port Said, we krgen toen een mooi plekkie op de boeien voor het warenhuis van Simon Artz.
Er zat een Zweedse garantiemachinist aan boord met de bijnaam: Zandstorm. Hij heette eigenlijk Sundsturm of zoiets.
Als een wervelwind vloog hij dagelijks over het schip, vetput in, ladingtanks in en uit want onderweg waren we steeds ballast aan het shiften om alles uit te testen. Voor mij als leerling een zeer leerzame ervaring, zo leer je het schip, dus het leidingsysteem en de pompkamer goed kennen. Ik heb wat achter die Zandstorm aangerend.
All the best
Jos


Afbeelding
juter

mooie tankers

Bericht door juter »

de motoren waren wat minder maar de accomodatie was vakwerk gezellig en degelijk timmerwerk van die jongens uit heusden zij bouwden zes 20.000 tonners n.l TAHAMA. PRESTO. NEASS TERN. FOREST HILL. FORES LAKE en de PRONTO.Volgens een oud machinist [vd.Straaten]waren het oerdegelijke tankers . zelfs in de zwaarste zeeén voelde je aan dat ze niet kapot te krijgen waren.Dat gaf vertrouwen. of had jij een ander gevoel harrie[hoogenboom]
gegroet oud Verolme Heusden scheepsbouwer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een mooie tanker die er vanwege de intensieve reizen er even niet zo mooi uitziet.
De bovenste foto is opgestuurd door Peter van Denzel (Marinero).
Mooi hé?
Die boot lekker achterover gooien zodat de borrelglaasies en de potten bier bij de wtk's van tafel schuiven.
Zo te zien zijn deze foto's in dezelfde haven op dezelfde dag genomen.
All the best
Jos

Afbeelding
Bron bovenstaande foto: www.nedships.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Tankers van Verolme Heusden

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dag Meneer Juter :D

We maken op deze website van ons hart geen moordkuil maar zijn ons er wel van bewust dat deze rubriek door velen wordt gelezen, vandaar dat we het altijd op prijs stellen om te weten met WIE we spreken!
Ik spreek hier dus ook niet over anderen met naam en toenaam, wel kan ik stellen dat, net zoals overigens met vele zaken in het leven!!! HET is maar net hoe je het bekijkt! Het boek "90 jaar scheepsbouw in Heusden" en inhoud alsmede de werf zelf en haar kapaciteiten tot en met het bouwen van de "Queen of the Netherlands" is mij wel bekend. Een van de oud direktie leden van de werf uit de periode van "Net na de Reus van Heusden" was een goede vriend en scheepsbouw mentor van me. Ik denk dus ook dat het fair is om te stellen dat de schepen in het algemeen goede produkten waren, wat niet weg neemt dat de "Verolme Man Hoofdmachienes" menig wtk tot vertwijfeling en "de drank" hebben gebracht en op geen enkele wijze waren te vergelijken met de kwaliteit van de toendertijd gebouwde Sulzer en of B&W machienes. Mijn opmerking van "we voeren al zuigertrekkend naar Japan" kan ik indien gewenst met details waarmaken, zoals b.v. zuiger no. datum , lokatie enz. enz. Er is weinig voor nodig en ik herinner me "het natte zweet" wat er bij te pas kwam, wel moet ik er OOK bij zeggen dat ik TOEN niet beter wist!!! NU echter WEL!
Het is nog niet zo lang geleden dat ik een collega uit die periode sprak, die vertelde dat ie nadat deze schepen onder de Liberiaanse vlag waren gebracht, hij bij een andere klub ging varen, waar ze OF Sulzer OF B&W hoofdmachienes hadden, nu spreek ik dus pak weg begin 1973 of zo. Hij monsterde in Japan aan en ze voeren, aldus zijn zeggen!, ZONDER 1 X TE STOPPEN naar Europa!! Hij wist NIET wat hem overkwam! Zoals gezegd, details van de persoon in kwestie publiceer ik hier niet, echter feiten zijn feiten! :D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie