Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ja Co...als het in de boeken staat.... :shock:
Misschien noemen ze het een stootsysteem omdat wanneer er 1 blower wordt gevoed, deze een andere spoelende cil ongeveer bedient van lucht....
Dat wordt bijv door Büchi heel mooi inzichtelijk gemaakt...(hier in dit topic staat ergens een MAN-motor met een plaatje van dat Büchi-systeem)
Maar ik (persoonlijk) kan met de beste wil een 6-cil met 2 blowers en 1 lange spoelluchtreceiver niet een stootsysteem noemen.....maar wie ben ik....
Zoals je aantoonde: het staat in de boeken, dus is het een stootsysteem :roll:
Maar dank je voor die gegevens ! :-D
Oost, west...ook best

TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Mooie Tankers

Bericht door TonyfH »

Hallo Jan en mede Kombuizers,

Jan, nu zie ik waar je de fout in gaat, je kijkt naar de spoelluchtkant en het gelijkdruk / stoot verhaal gaat over de uitlaatgassenkant.
Eigenwijs als ik ben en alles zeker willen weten heb ik eea natuurlijk eerst opgezocht.

Een stukje uit mijn takenboek uit 1973
blowers001.jpg
blowers001.jpg (163.82 KiB) 2741 keer bekeken
blowers002.jpg
blowers002.jpg (89.27 KiB) 2741 keer bekeken
Dat gaat over de volgende motor, eigenlijk die van de Diadema, maar dat is eenzelfde als van de Diloma en de Dosina:
39 hoofdmotor Diloma.jpg
39 hoofdmotor Diloma.jpg (83.26 KiB) 2741 keer bekeken
Een 9 cilinder Smit B&W van ca. 20.000 pk bij ca. 112 rpm.
Elke 3 cilinders voeden een turboblower, ze blazen alle drie via een spoelluchtkoeler op een gezamenlijke spoelluchtreceiver.

Ook het motorenboek van Ten Tijen uit mijn zeevaartschooltijd had ik bij de hand en die verteld hetzelfde als in mijn takenboek beschreven, alleen dan veel uitgebreider.

Waar je vanaf roetblazen al niet terecht kunt komen.

@ Jos, prachtige foto's weet jij altijd te vinden, waar haal je ze toch vandaan?

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als oud MAN massinissie wordt ik helemaal nerveus op mijn ouwe dag van al die kleppen Teun......moet dat nou? :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Nou, Harry, dat komt omdat Cor en Teun gelijk hebben....Stork noemt het wel degelijk een stootsysteem !
en wij motormuizen kijken niet op een kleppie méér of minder....je zal maar moeten werken met iets afschuwelijks als een roterende uitlaatschuif, of zo... :mrgreen:
Ik vond dat in het handboek van de doorontwikkelde Hotlo, die al het SW-aanzetwiel had, dus zeg maar: zo eentje als uit Brasil werd verwacht....
Daar hadden ze zelfs een 3e reserve-blower ingeschoren....
Chappeau Teun ! :-D
Wie het na wil lezen kan dat hier (127MB, dus alleen downloaden) en/of hier (3,5 MB)
(met nog altijd grote dank aan Jan V+D)
Bijlagen
drukvulling Hotlo 2.jpg
drukvulling Hotlo 2.jpg (124.35 KiB) 2726 keer bekeken
drukvulling Hotlo.jpg
drukvulling Hotlo.jpg (161.07 KiB) 2726 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Ik ben op vakantie, dus kan effe niets nakijken. Dan maar even zo uit het denkraam; ik heb op de Neder Rijn gewerkt(nou ja :wink: ), en weet zeker dat de blowers de spoellucht na de koelers in een gezamenlijke spoelluchtleiding afleverden. Je kon er gebogen in staan, dat stukkie pijp was ook vaak de oorzaak van spoelluchtbrandjes als om de een of andere reden er olieresten in bleven staan(Meestal dikke bagger).
Overigens, ik heb dat al eens eerder ergens beweerd, de Hotlo was een makkelijk te bedienen motor. Zelfs bij een zeer lage startluchtdruk kwam ze nog gemakkelijk in de benen en kwam mooi op toeren vooral als er overgeschakeld was op dieselolie.
Soms, als iemand een Hotlo niet kende en voor het eerst bediende werd er teveel brandstof gegeven en dat moest nu juist niet.
Dat de Camerounkust dus niet reageerde op een commando(zoals ergens anders verteld werd) komt mij onbekend voor, ik heb een aantal jaren op die bootjes gevaren. Het is mij nooit overkomen dat de motor niet wilde starten.
Vandaag waren wij in Porto Covo vlak bij Sines daar lagen enkele schepen op rede, een van de wachtende schepen blies een enorme zwarte rookwolk uit, waarop ik tegen Marieke zei dat het anker op ging. En inderdaad even later ging die containerbak naar binnen, dus ook met brugbediening op moderne schepen wordt er wel eens een rookwolkje geblazen :)
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Ik heb weliswaar geen opleiding scheepswerktuigkunde gedaan. Maar bij de opleiding werktuigbouwkunde op de avond HTS kregen we toch nog aardig wat over voortstuwingsinstallaties. Omdat ik al een poosje "uit het vak ben" en mijn leeftijd tussen de 75 en 80, ben ik veel vergeten. Maar de ademhaling van de dieselmotoren vond ik een interessant onderwerp. Erg leuk, dat het hierterugkomt.
Als ik mij goed herrinner is het stootsysteem ontwikkeld met de komst van de tweetakt motoren. Als ik onzin uitkraam, hoor ik dat graag. Maar bij toepassing van één gezamelijke uitlaatgassen receiver, is het onvermijdelijk dat een of meerdere cilinders gelijktijdig (of bijna gelijktijdig) met de uitlaatslag bezig zijn. Dit veroorzaakt een te hoge en ongewenst druk in de uitlaatgassen-receiver. Hierdoor wordt de spoeling minder effectief, vanwege de tegedruk. Door het toepassen van meerdere uitlaatgassen-receivers (en blowers) wordt voorkomen dat tijdens het spoelproces, meerdere cilinders met de uitlaat bezig zijn. Ik weet het fijne er niet meer van, maar ik dacht dat dit er ook mee te maken had.
Ben benieuwd, of ik er totaal naast zit.

Grt.

Mario
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We zijn gezellig aan het zigzaggen, dat komt ervan als je een paar streken koers moet veranderen om te voorkomen dat die shit aan dek terechtkomt. :wink:
Ga er hier maar gewoon mee door, na het roetblazen gaan we wel weer terug op koers. :wink:

Het heeft geen zin om dit te verplaatsen naar het topic motoren, want de berichten worden op tijdstip verplaatst en dan wordt het daar één grote Babylonische spraakverwarring.
Dus houwe zo, ik krijg wel een belletje van de derde meester as tie klaar is met roetblazen en dan pakken we in de Ambuggie wel een potje na de wacht. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Terwijl het Nautisch misschien niet altijd jofel is, mag dat zig zaggen van mij best, het doet me denken aan de toch wel goede tijden van " HET Potje na de wacht" waar uiteraard het " vaststaan van de gespreks agenda" een geheel onbekend verschijnsel was, naast het feit dat die " potjes" soms werden omgeturnd in " doossies" :lol: Dit soort verhalen waar je via tankers op roetblazen bij tribunes terecht komt moet je denk ik " met een zaklampie zoeken" en dat maakt het destemeer interessant. Nu er " links en rechts" handgeschreven stukkies uit Memorialen worden gescand moest ik aan mijn eigen Memoriaal tijd denken en het in mijn ogen zeer unieke geval dat ik 50+ jaren na dato nog steeds in communicado ben met mijn toenmalige baas en Hwtk. die toen mijn Memoriaal aftekende alsmede de Ouwe op de " Tahama".....DE Originele " Reus van Heusden"
Deze zomer was er een Reunie van de Ouwe Muller & Co tanker hap en daar kom ik zeer gaarne voor naar Nederland, kan me niks schelen wat dan omgerekend een potje bier kost!! :roll:
Deze zomer was ik zo slim om mijn Memoriaal mee te nemen en dezelfde Hwtk. en Kapitein die het in 1965 hebben afgetekend deden dat deze zomer in Nunspeet weer!!In mijn ogen zeer bijzonder!Uiteraard speelden we toendertijd ook met tribunes, zie bijgesloten.
Bijlagen
Memoriaal-Gotenburg.jpg
Memoriaal-Gotenburg.jpg (103.4 KiB) 2597 keer bekeken
Memoriaal-Gotenburg1.jpg
Memoriaal-Gotenburg1.jpg (41.89 KiB) 2597 keer bekeken
Memoriaal-Gotenburg1a.jpg
Memoriaal-Gotenburg1a.jpg (42.4 KiB) 2597 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten »

Hier onderwijst men de jeugd - pardon - leek in de edele kunst van het roetblazen.


Heren,

Een ieder bedankt voor jullie bijdragen aan dit topic, ’t is puur genieten en leerzaam tegelijkertijd. Niet dat ik denk dat velen van ons het nog in de praktijk zullen moeten toepassen, maar dan nog. Wat is er vroeger toch veel gememoralieerd (Taal en zo :?: ) maar ’t is fascinerend dat het allemaal ook bewaard gebleven is. Chapeau !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Iets héél anders, een heavylift tanker! :wink:
Borag.jpg
Borag.jpg (352.34 KiB) 2538 keer bekeken
IDNo: 5376466 Year: 1958
Name: VARAGH Type: Tanker Flag: FRA DWT: 34185
Country of build: FRA Builder: Atlantique (Penhoet-Loire) Location of yard: St Nazaire
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
69 BORAG
wrecked 25.12N/121.44E 7.2.77 [Mena Saud-Senao, fuel oil]

Meer info:
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=718603


Plaats reactie