Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 08 mar 2017 15:43

Maori-Monowai.jpg
:lol: Mooie raampjes voor de hh stuurlieden!

Bij deze foto zou je je af kunnen vragen: "Hoe dronken denk je te zijn, als je de gangway bent opgestrompeld en dan dit dek aantreft?"
Bijlagen
Mactra.jpg
opgekruld dek
Mactra.jpg (292.61 KiB) 1246 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Erikdepooter op 08 mar 2017 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 08 mar 2017 16:27

Deze foto komt uit een interessante fotoserie over de werfbeurt a.g.v. de explosie op de Mactra van ene John Pegden op Flickr.
Zie:
https://www.flickr.com/photos/100970631 ... 195962345/
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 11 mar 2017 23:07

Toen wij van Rotterdam vertrokken... :wink:
Gulf Hansa 1965, we hebben in Europoort de lading crude gelost na onze narrow escape in Bandar Mashur.
Ik had het journaal voor vertrek ingevuld en vermeld dat het schip hecht en sterk was en voorzien was van voldoende proviand en bunkers om de reis naar de PG te ondernemen en te volbrengen. :wink:
Voor en achter verliep voorspoedig, de sleepboten trokken ons netjes onder loodsaanwijzing richting Nieuwe Waterweg.
De loods gebruikte nog de stoomfluit om deze aanwijzingen aan de sleepboten te geven, korte stoten, maar opeens werd het één hele lange stoot, die maar niet ophield.
De fluit bleef hangen. :wink:
Dit duurde wel heel erg lang in mijn herinnering, ik stond op de brug het manoeuvreer boekie bij te houden, paniek alom, terwijl er eigenlijk verder niets aan de hand was, de sleepboten trokken ons netjes slaags en op een goed moment was de stoom op de fluit ook op, na nog een laatste vertwijfelde piep. :wink:
Aankomst Rotterdam verliep toen ook niet smetteloos, daar kom ik later wel op terug.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5750
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 12 mar 2017 00:57

ja...dat lijkt me logisch....
als je net vertrokken bent, duurt het ff voor je weer aankomt... :mrgreen:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 12 mar 2017 11:31

Mijn fluitje is ook wel eens blijven hangen. Maar dat was in een andere haven. :mrgreen:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5750
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 12 mar 2017 15:28

:lol: :lol: :lol:
Hoe was dat spreekwoord ook alweer over duit en fluit ???
...en hebben ze het bij jou eveneens opgelost met het afknijpen van de toevoer ??? :-D :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Bob
Berichten: 3107
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Tankers

Bericht door Bob » 13 mar 2017 13:00

Was het niet zo: "Dit is mijn geweer en dat is mijn spuit. Hiermee vecht ik en daarmee ga ik uit".
Ik meen uit de film Dirty Dozen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 13 mar 2017 13:44

Een dikkop!
Niet van het fluitje, maar van het bootje.
Jullie beseffen natuurlijk, dat ik destijds alleen de wal op ging om naar de kapper te gaan of een nieuwe broek te kopen :evil:

Dikkop.jpg
Elisabeth Knutsen
Dikkop.jpg (43.91 KiB) 878 keer bekeken
IMO number 9131357
Name of the ship ELISABETH KNUTSEN
Type of ship SHUTTLE TANKER
MMSI 235064647
Gross tonnage 71850 tons
DWT 124768 tons
Year of build 1997
Builder ASTILLERO LA NAVAL - SESTAO, SPAIN
Flag ISLE OF MAN (UK)
Home port DOUGLAS (ISLE OF MAN)
Class society DET NORSKE VERITAS
Manager KNOT MANAGEMENT - HAUGESUND, NORWAY
Owner KNUTSEN OAS SHIPPING - HAUGESUND, NORWAY
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Martinus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Mooie Tankers

Bericht door Martinus » 13 mar 2017 15:15

Wat is dat voor schuif daar in de boeg?

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 13 mar 2017 15:52

Het is een shuttle tanker. Die laadt over de boeg. Zie: http://offshore-fleet.com/data/shuttle-tanker.htm
Bijlagen
Bow-loading-system.jpg
Bow-loading-system.jpg (137.51 KiB) 844 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Erikdepooter op 13 mar 2017 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7718
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten » 13 mar 2017 15:53

-------------------------------
Klik voor een animatie HIER.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5750
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 13 mar 2017 17:40

shuttle tanker
Jesses: die tankeritus gaat wel erg ver....op de bak badmintonnen....
Greetz!
Jan DB Vos

Meestertje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Mooie Tankers

Bericht door Meestertje » 13 mar 2017 21:48

Heren Nautici, please explain :-)
Panamaxer: 230x32 ; +/- 60 T/cm
Gespot op een tanker, geen OBO!
Bijlagen
IMG-20170223-WA0001.jpg
IMG-20170223-WA0001.jpg (102.32 KiB) 1952 keer bekeken
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 mar 2017 00:41

Gespot op een tanker, geen OBO!
" Ge wiet mar nooit" zegt onze zig-zaggende Broabaaantse Braziliaan, na het nuttigen van een slokkie Presidente :lol: ..........maaaar dit heeft te maken met "de verschillende mogelijkheden bij het berekenen van DE Loadlijn Certificatie" De van toepassing zijnde details...o.a. b.v. al of niet op de Noord Atlantic enz. enz. zijn me op dit moment nou even ontschoten. Ooit had ik er eens mee te maken, ik meende dat dit voornamelijk bij bulkfietsjes gebruikelijk was.Zodoende is het dus mogelijk dat "een schip" verschillende Loadlijn Certificaten heeft"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Meestertje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Mooie Tankers

Bericht door Meestertje » 14 mar 2017 00:59

Wel Nief, da ken wel wiezuh(Kattuks), maer anno 2017... is dit toch vrij bijzonder.
Met zo'n technisch antwoord, wordt ik niets wijzer :-)
Ik heb wel eens de melk horen klotsen (Panama en Suez tonnages) maar weet nog steeds niet waar de tepel hangt 8)
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 mar 2017 13:22

maar weet nog steeds niet waar de tepel hangt
Wel Meestertje, ik zou zeggen, schaf je de desbetreffende Lloyds Register Rules aan, bestudeer ze zeer gedetaileerd EN " tot in lengte van dagen" betreffende de nitty gritty van Loodlijn berekeningen ( en dus niet zozeer betreffende de Panama of Suez Tonnage regulations!) en dan gaat het lichie vanzelf wel wat aan " al of niet vlak bij waar die tepel hangt".Bij dit soort zaken moet je behoorlijk thuis zijn "en detail" van AL die regeltjes.......dus " all the best" t'r met!! Fill y'r boots...zeg'n ze dan hier ik heb je neus in de juiste richting gezet. :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jeroen, Patru en 29 gasten