Mooie Tankers
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Mooie Tankers
Bedankt voor het bijwerken van mijn foto, ik ben nog aan het oefenen hoe het beter moet.
Jacob
Jacob
Re: Mooie Tankers
De Esso Orion 1954
IDNo: 5107803 Year: 1954
Name: ESSO LIGURIA Type: Tanker Flag: ITA DWT: 10219
Country of build: ITA Builder: Tirreno Location of yard: Riva Trigoso
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-12
69 ESSO ORION - 74 FERRYSHIP L.
BU Kaohsiung 20.7.77
IDNo: 5107803 Year: 1954
Name: ESSO LIGURIA Type: Tanker Flag: ITA DWT: 10219
Country of build: ITA Builder: Tirreno Location of yard: Riva Trigoso
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-12
69 ESSO ORION - 74 FERRYSHIP L.
BU Kaohsiung 20.7.77
Re: Mooie Tankers
De Lidfold 1959 (heeft veel weg van een A-tanker van de Schelp)
IDNo: 5207897 Year: 1959
Name: LIDVARD Type: Tanker Flag: NOR DWT: 19950
Country of build: SWE Builder: Kockums MV Location of yard: Malmo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
67 LIDFOLD - 75 PETROSTAR IV - 87 ETROSTAR
BU Chittagong 2.5.87
IDNo: 5207897 Year: 1959
Name: LIDVARD Type: Tanker Flag: NOR DWT: 19950
Country of build: SWE Builder: Kockums MV Location of yard: Malmo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
67 LIDFOLD - 75 PETROSTAR IV - 87 ETROSTAR
BU Chittagong 2.5.87
Re: Mooie Tankers
De Garonne 1959
IDNo: 5126380 Year: 1959
Name: GARONNE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 37383
Country of build: GBR Builder: Vickers-Armstrongs Location of yard: High Walker
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
73 ST.THOMAS
BU Kearny 2.76
IDNo: 5126380 Year: 1959
Name: GARONNE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 37383
Country of build: GBR Builder: Vickers-Armstrongs Location of yard: High Walker
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
73 ST.THOMAS
BU Kearny 2.76
Re: Mooie Tankers
Waarom al die gangen op het brughuis? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men daar maar voor andermans ramen gaat rondhangen? Het zal ook wel een hoop meer roest tot gevolg hebben.
Re: Mooie Tankers
Makkelijk met ramen lappen en het dekhuis tjetten, op andere schepen moest je daarvoor op van die stalen stukkies rond staan die aan het dekhuis gelast waren.
Re: Mooie Tankers
--------
Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren. Of het geen geld kostte. En dat in 1960, toen de crude nog geen 3 dollar per barrel kostte. Per bemanningslid sleurde dat schip nog geen 1000 ton crude over de wereld. Nu is dat meer dan 12.000 ton per bemanningslid. En nu kost de crude 50 dollar per barrel. Ik bedoel: dat is weer eens een heel andere kijk op een mooie tanker.
-------------------------------
Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren. Of het geen geld kostte. En dat in 1960, toen de crude nog geen 3 dollar per barrel kostte. Per bemanningslid sleurde dat schip nog geen 1000 ton crude over de wereld. Nu is dat meer dan 12.000 ton per bemanningslid. En nu kost de crude 50 dollar per barrel. Ik bedoel: dat is weer eens een heel andere kijk op een mooie tanker.
-------------------------------
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Tankers
Alles is relatief in het leven Theodorus. Toen ik in de 1980tiger jaren hier bij "toendertijd" de grootste Canadese Olieboer op de loonlijst stond,( korte tijd DE lieveling van de beurs/aandeelhouders/investeerders EN de banken....later veranderde dat heeeel snel!) toen had ik natuurlijk nog de " centen-stuivers en dubbeltjes tellende instelling"van iemand die net bijna 9 jaar op een centen tellende scheepswerf scherpe kosten begrotingen had proberen te maken. Ik bleef dat ook in eerste instantie dus doen bij projekten voor die olieboer waar ze echter gewend zijn om begrotinkies maken " in de duizenden" EN waar toen onder het Canadese P.I.P. programma het OOK nog eens gold dat -Money is NO object- EN " hoe meer je uitgaf, hoe meer je verdiende" i.v.m. een listig belasting regeltje geloof het of niet. Als gevolg van het " zomer-baantjes voor studenten van de Lokale Technische Hogeschool" kreeg ik een paar studenten toegewezen met als instrukties " je ziet maar wat je d'r mee doet" ......Het waren best slimme jongens en een van de drie zette ik aan het werk voor een kosten begroting, waar hij na enkele dagen mee op de proppen kwam, behoorlijk gedetaileerd en ALLES uitgerekend " in duizenden $$", tot het kleinste liflafje toe "1000$"Of het geen geld kostte.
Ik las hem in eerste instantie een beetje " the riot act" en omschreef dat ik " in dollars" dacht en NIET in " factors of duizenden $$" waarop Mike zei:
" Met alle respect Harry, maar DAT zie je dus goed verkeerd hier bij een olieboer in Calgary en ik citeer:
" These oil-company's can't help it but to make money!"
Met de wijsheid van achteraf had Mike daar ook het grootste gelijk van de vismarkt mee, ECHTER dus niet in het geval van ons beider baas toendertijd, want DIE ging al snel daarnaa failliet met het toenmalige grootste failissement in de Canadese bedrijven geschiedenis.......ik wazzuh d'r bie maar ben Mike's z'n opmerking nooit vergeten
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Tankers
Deze opbouw heeft alleen een verdiepinkie meer dan andere tankers uit die tijd, Theo.Wat een opbouw! Kun je begrijpen hoeveel man er op die boot voeren
Op een gewone tanker woonden alleen die ouwe, de stuurlui, de Sparks en de hofjood in het witte huis.
Misschien was het daar aan boord anders geregeld gezien de accommodatie achteruit en de drie telefoonhokkies op de kippeloop.
Of er was een speciale verdieping voor de ownerscabins, die nooit gebruikt werden.
En net als op de Caltex en Gulftankers destijds beginnen met 45 koppen en iedere reis een koppie eraf.
Wasbaas, baas timmerman, kabelgast, kapiteinsbediende, matrozen en stokers.
Dubbele wachten op de brug bleek ook niet zo noodzakelijk meer, dus geen leerlingen en vierde stuurlui meer.
Ook de zevende machinist werd het slachtoffer van de bezuinigingen.
Een mooi onderwerp voor het potje na de wacht...Bezuinigingen aan boord