Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Iris 1919

Iris-1.jpg
Iris-1.jpg (189.53 KiB) 2598 keer bekeken
Iris-2.jpg
Iris-2.jpg (113.68 KiB) 2598 keer bekeken
1942-02-15:
De IRIS, in gebruik als stationnair depotschip van de Koninklijke Marine te Pladjoe (bij Palembang), werd op 15 februari 1942 ter voorkoming van in-beslagname door de Japanners, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Op 14 oktober 1942 door de Japanners gelicht, hersteld en als KIKUSUI MARU in de vaart gebracht.


HIER alle gegevens van Marhisdata.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Irenes Charisma met 2 zwarte ballen.

Irenes Charisma.jpg
Irenes Charisma.jpg (111.71 KiB) 2512 keer bekeken
IDNo: 5152420 Year: 1954
Name: HOEGH SWORD Type: Tanker Flag: NOR DWT: 18100
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
65 SWORD - 79 IRENES CHARISMA - 79 ALASKAN TRADER
BU Gadani Beach 29.1.82
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

2 zwarte ballen.
Zuigertrekken en/of klepschuren, natuurlijk, met de ene diesel :lol:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Duurt het nog lang, meester? :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

mwôh….nog effe roetblazen in die dieselpijp, "for old time's sake", en dan geven w'um weer een luchtinjectie...
Dus pet andersom opzetten, stormband onder de neus, en de stuurwielspaken onderhands beetpakken, want nou gaan we vaartmaken !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zuigertrekken en/of klepschuren, natuurlijk, met de ene diesel
Tjonge jonge, dappere praat van die Vos, ooit heppik een tanker in dok gehad waar een Tjeutavarken Diesel in stond, kan me nog herinneren dat we een zuiger met stang in de draaibank hadden, kweet nait meer wat er mee was en zal de Motoornbijbel van Piek en/of Tijen/Kapsenberg er eens bij halen om te kijken hoe zo'n Sjeutavarken ook alweer in elkaar zat, staat me bij dat "ze" ook een typisch voorbeeld was van " waarom salluh we het makkelijk doen ast ook moeilijk kan" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja, ja, je lult goed, maar je vreet beter, meester.
Maarrr wanneer kunnen we ons weer als werktuiglijk voortbewogen vaartuig beschouwen? :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Nou euh...je leest het: eerst mot de tjeuterkneiterzuiger uit de draaibank worden gehaald....
:lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ja, ja, je lult goed, maar je vreet beter, meester.
Jaa, jaa stuurman even geduld nog,neem nog maar een pilsje van me, ik hoor net dat er problemen zijn met de " ruk en trek stangen" van de uitlaatklep van cylinder 3, ook is er teveel slack gevonden in de Renold ketting van de nokkenas van de brandstofpompen, dus laat die 2 zwarte ballen nog maar even hangen, kan best zijn dat er nog een lampie bij an mot ook :roll: :mrgreen: we houden U op de hoogte van de ont-af-wikkelingen :lol:

PS.je: Check ik net FF met die 3e hoe dat karterinspectie er bij stond, laat ie me twee klauwtjes vol met witmetaal sien, hij is nou net de kruiskop lagers van #4 aan het meten, maaaar dit ziet er niet goed uit, we salluh wel een nieuw kruiskop stelletje moeten steken, dus doe d'r nog maar 24 uur bij stuurman :roll: # 4 heeft ondermaatse pennen en daar hebben we maar eeen enkel stelletje van, dus kassie an is de orde van de dag. Stuur die ouwe maar terug naar z'n nest! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

...grvrdr...zoek me dood naar die zuiger in de draaibank.... niet in de tandwielkast....niet in de lossekoppenkast….niet in de beitellade.....
Oh hier issie ! ….ingespannen....
...zegdattanook...
Zet iemand dat ding ook nog eens aan, terwijl ik met muh vingers bij die tandwielen zit, zegtie "Nou, je had je vingers nét op tijd terug"
Dus ik zei terug "Dat zei m'n vriendinnetje ook al, tijdens dat etentje in de laatste haven...."
Daar is trouwens nog een schilderijtje van, wist je dat ? k'Heb het zelf ook nog niet gezien, maar is intussen héél beroemd. Het heet dan ook "Het laatste havenmaal" of zoiets... Je weet wel, zo'n plaatje van ons allemaal aan die grote tafel....
Oost, west...ook best


Plaats reactie