Mooie Tankers
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Mooie Tankers
Dit stond op een ander topic. Wij voeren wel eens wedstrijdje met een ander schip maar ging dat een enkele keer wat stroef dan werd er even naar beneden gebeld en gingen we van 21 naar 23 mijl en dan was het snel over,Ik heb op de W. Alton Jones in 1956/57 gevaren. De schepen waren zo snel omdat ze in tijd van oorlog omgebouwd konden worden tot een zogenaamde baby flattop, een kleine aircraft carrier. De Amerikaanse overheid verstrekte grote subsidies aan rederijen als ze bereid waren om het schip voor te bereiden.
De bunkers die we stookten waren enorm. Voor de turbine en de airco etc. hadden we dacht ik 110 ton per dag nodig. Er werd echter in die tijd niet op een druppel olie gekeken. Het kostte toen nog niets.
Soms gingen we even dicht langszij oplopen en dan stond er iemand op het achterdek treiterig met een trosje te zwaaien. Tja, lange reizen.......
Ferry
Re: Mooie Tankers
Pieter en Ferry, bedankt voor de uitleg.
Het is weer eens overduidelijk !.
m.v.g., Roy
Het is weer eens overduidelijk !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
- Locatie: Naaldwijk
Re: Mooie Tankers
De verschillende C-3ers van de SMN en de KRL waren ook babyflattoppers geweest.
Re: Mooie Tankers
Ja-ha, en bij de H.A.L en bij de V.N.S.. Beiden twee schepen.
In totaal tien stuks onder de Hollandse vlag.
m.v.g., Roy
In totaal tien stuks onder de Hollandse vlag.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Mooie Tankers
Met de Nedgulf tankers liepen we in ballast 18 knoopjes en het verbruik was 100 ton zware olie per dag.
Op termijn maakten we dus meer reisjes PG-NW Europa dan tankers die 15 knoopjes liepen.
More trips, more dollars.
Natuurlijk niet te vergelijken met de W. Alton Jones, maar dat is een verhaal apart.
En inderdaad vond ik het altijd leuk om in ballast, hoog optorend boven een Nederlands pakjesbootje deze van dichtbij voorbij te kachelen en in mijn blote bast vanaf de brugvleugel achteloos te groeten naar mijn strak in witte uniform gestoken collega's ver beneden onze brugvleugel.
Ach, daar konden die jongens ook niets aan doen, maatschappijvoorschrift.
Ik heb later op de bulkcarriers van Triton ook met kniekousen en balletschoentjes rondgehuppeld.
En nog later als stuurman bij Beck gevaren.
Op termijn maakten we dus meer reisjes PG-NW Europa dan tankers die 15 knoopjes liepen.
More trips, more dollars.
Natuurlijk niet te vergelijken met de W. Alton Jones, maar dat is een verhaal apart.
En inderdaad vond ik het altijd leuk om in ballast, hoog optorend boven een Nederlands pakjesbootje deze van dichtbij voorbij te kachelen en in mijn blote bast vanaf de brugvleugel achteloos te groeten naar mijn strak in witte uniform gestoken collega's ver beneden onze brugvleugel.
Ach, daar konden die jongens ook niets aan doen, maatschappijvoorschrift.
Ik heb later op de bulkcarriers van Triton ook met kniekousen en balletschoentjes rondgehuppeld.
En nog later als stuurman bij Beck gevaren.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Mooie Tankers
Nonchalant voorbij kachelen heet dat.
De Jones trok bij zo'n snelheid een behoorlijk spoor in het water. Bij de Amerikanen is alles oversized, 'even your problems' placht een gezagvoerder liefjes tegen ze te zeggen. Ik heb nog altijd mijn voormalige lease auto die ik bij vertrek kon overnemen. Het is een Ford Thunderbird of ook wel T-bird genaamd met een V-8 motor van bijna 5 liter. Ook oversized en nergens voor nodig in dit land, maar goed hij zat er nu eenmaal in. Een soort Jones op de weg, even snel en net zo duur in het gebruik Op de zaak werd het ding een hoerensloep genoemd......
Ferry
De Jones trok bij zo'n snelheid een behoorlijk spoor in het water. Bij de Amerikanen is alles oversized, 'even your problems' placht een gezagvoerder liefjes tegen ze te zeggen. Ik heb nog altijd mijn voormalige lease auto die ik bij vertrek kon overnemen. Het is een Ford Thunderbird of ook wel T-bird genaamd met een V-8 motor van bijna 5 liter. Ook oversized en nergens voor nodig in dit land, maar goed hij zat er nu eenmaal in. Een soort Jones op de weg, even snel en net zo duur in het gebruik Op de zaak werd het ding een hoerensloep genoemd......
Ferry
Re: Mooie Tankers
Jaja.... mijn 1e reisje als assistentos bij de HAL. Chef was A. Bakker, dat zal ik nooit vergeten. Zelf reed hij Citroen DS21 Pallas, met de nadruk op het woordje Pallas, want dat maakte nu net het verschil.
In de US of A gingen we (hij, derde stm en ik) een keer een autootje huren. Kwam ie aanscheuren met zo'n Chevrolet Camaro. In onze ogen een scheurijzer, maar daar was het een autootje wat je je voor zijn highschool geslaagde zoon zou geven. Ik geloof dat die dingen toen nieuw nog net geen 2000 dollar kostten.. en stond de dollar toen niet nog op iets van 3 of 3-1/2 gulden? Kolken in je tank trekken kon daar ook nog prima, voor een krats zat je tank weer vol
Mijn geemigreerde oom liet zich rondrijden in een Oldsmobile 98, incl. bar, airco en alles elektrisch bediend. Chauffeuze was zijn vlinderbril secretaresse, die en passant ook nog voor hem het raampje elektrisch naar beneden of boven deed, want daar was oom te lui voor Ik hoor het 'm nog zeggen "Miss Bernice, open my window please!" terwijl zijn eigen paneeltje 10cm links van hem zat...
Wie het breed heeft.....
In de US of A gingen we (hij, derde stm en ik) een keer een autootje huren. Kwam ie aanscheuren met zo'n Chevrolet Camaro. In onze ogen een scheurijzer, maar daar was het een autootje wat je je voor zijn highschool geslaagde zoon zou geven. Ik geloof dat die dingen toen nieuw nog net geen 2000 dollar kostten.. en stond de dollar toen niet nog op iets van 3 of 3-1/2 gulden? Kolken in je tank trekken kon daar ook nog prima, voor een krats zat je tank weer vol
Mijn geemigreerde oom liet zich rondrijden in een Oldsmobile 98, incl. bar, airco en alles elektrisch bediend. Chauffeuze was zijn vlinderbril secretaresse, die en passant ook nog voor hem het raampje elektrisch naar beneden of boven deed, want daar was oom te lui voor Ik hoor het 'm nog zeggen "Miss Bernice, open my window please!" terwijl zijn eigen paneeltje 10cm links van hem zat...
Wie het breed heeft.....
Re: Mooie Tankers
Mooie ronde midscheeps.
1940 Free fleet.
1953 Owners company moved to Moss and the ship registered there.
1956 Sold to Ocean Transports Inc. (I. C. & D. C. Caroussis), Monrovia, Liberia. Renamed KHIOS PIONEER.
1963 Arrived 19/03 at Osaka, Japan for demolition that began 15/05 by Funamachi
1938 Built as BEAU by Kockums Mekaniska Verkstads AB, Malmö, Sweden for D/S A/S Avenir (Biørn Biørnstad & Co.), Oslo. Launched 21/04.1940 Free fleet.
1953 Owners company moved to Moss and the ship registered there.
1956 Sold to Ocean Transports Inc. (I. C. & D. C. Caroussis), Monrovia, Liberia. Renamed KHIOS PIONEER.
1963 Arrived 19/03 at Osaka, Japan for demolition that began 15/05 by Funamachi
Re: Mooie Tankers
Je zou haast denken; Van Ommeren stijl........
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Ron Bebelaar
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: Mooie Tankers
Maar geen doelpalen als voor- en achtermastJe zou haast denken; Van Ommeren stijl........
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info