Pagina 588 van 605

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 12 aug 2017 20:43
door v+d
Paul, een dubbelwerkende 4 takt, hoe ziet dat eruit? Ja ik weet het, ik ben ook een oldtimer maar dit is toch nog wel van ver voor mijn tijd :wink:

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 10:50
door Patru
Jan, deze typen zijn ook van ver voor míjn tijd.
Bij een oude machinist is het principe wel bekend neem ik aan, maar een goede foto heb ik nog niet kunnen vinden.
Ook ik ben benieuwd naar de uitvoering van vooral zo'n onderkop waar de zuigerstang doorheen loopt.
In die kop moeten dan ook nog kleppen en verstuivers zitten.
Ik zoek nog wat verder in boeken van Werkspoor en Stork, maar die heb ik niet bij de hand.
Groet, Paul G.

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 11:46
door jdbvos
Ik had op "Stoommachines en diesels" (of hoe heet dat topic) een link naar een gascompressor gezet... Dat is een zuigercompressor, aangedreven door 2 (of 3 ?) diesel-cilinders, allemaal op 1 zuigerstang. Die cilinders zijn 4T dubbelwerkend, met klepbewegingen op de cilinders.
Misschien moeten we dan in die richting denken...
Hier nog eens de link: https://www.youtube.com/results?search_ ... rks+engine
...en hier: https://www.youtube.com/watch?v=JKXqm49c1Qg
...en hier eentje met iemand die er wat over verteld.... https://www.youtube.com/watch?v=XN_LBFR9oxU
Maar ergens daar op Joetjoep zag ik ook zo'n filmpje van iemand (in een rood jasje) die uitleg gaf over die dieselwerking...maar zie het zo 1-2-3 niet terug: zelf ff zoeken dus...

PS Uitleg door een blauw shirtje, mag dat ook ? :-D https://www.youtube.com/watch?v=eFprmhfVUO4

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 11:47
door Theo Horsten (R.I.P.)
------------------------

------------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------Hierboven een dubbelwerkende 4-takt Burmeister & Wain uit de twintiger jaren van de vorige eeuw.

Doorsnede gescand uit Diesel Engines van Arthur H. Goldingham, 3de editie 1927. Als er belangstelling is voor de bijbehorende tekst, wil ik die wel scannen en plaatsen.

------------------------------

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 11:48
door Jos Komen
De Marpessa, ook gebouwd in 1927.

Marpessa.jpg
Marpessa.jpg (120.59 KiB) 1924 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 16:14
door v+d
Bedankt voor de uitleg en de plaatjes, ik had al wel begrepen hoe zoiets moest kunnen werken. Net als Werkspoor lught en Doxford een hoop gedoe om het anders te doen.
Veel stangetjes , palletjes en ander gedoe waar veel onderhoud en stelwerk aan zit.
Een dubbelwerkende tweetakt B&W, waar nog een werkende van bestaat, is toch met stip het eenvoudigst.

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 19:28
door Henk van der Moolen
Ik pleit toch voor de dubbelwerkende Stork als de eenvoudigste.
Argument: die heeft slechts 1 zuiger per cilinder en geen kleppen.
Dus niks afstellen met palletjes enz er valt gewoon niks af te stellen.

vr gr Henk

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 21:48
door Patru
Henk,
Ik ben het met je eens dat de dubbelwerkende 2-takt van Stork een stuk eenvoudiger is doordat er alleen poorten zijn en geen kleppen.
Maar ja, op de zoektocht naar grotere vermogens was de ontwikkeling van de 4-takt dubbelwerkend toch een interessante stap, al heeft de toepassing niet lang geduurd. Daarom plaats ik voor belangstellenden toch maar een artikel dat op 11 oktober 1926 in een krant stond en ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.

Werkspoor 4tdw 1926-0.jpg
Werkspoor 4tdw 1926-0.jpg (338.97 KiB) 1788 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 13 aug 2017 22:11
door v+d
Bedankt Paul, leuk om te weten en inderdaad ingewikkeld. Daar was meneer Lugt toch erg goed in, iets ingewikkeld maken. Overigens toen Werkspoor zich met de Hotlo ging bemoeien werd het ook gelijk ingewikkelder, brandstofpomp en zuigers uitbouwen en zo nog wel wat zaken.

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 15 aug 2017 10:48
door Erikdepooter
Er is niets te vinden over een "Telene" bij de RDM, Werkspoor of bij de Anglo-Saxon Petroleum Company.
Weet iemand meer over dit schip?

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 15 aug 2017 11:04
door Jos Komen
Het moet de TELENA zijn, Erik. :wink:


Telena.jpg
Telena.jpg (195.43 KiB) 1652 keer bekeken
IDNo: 5129942 Year: 1927
Name: TELENA Type: Tanker Flag: GBR Tons: 7406
Country of build: NLD Builder: Rotterdam DD Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[badly damaged 1940, sold and rebuilt] - [1957 re-engined] - 42 GERONA
BU Barcelona 5.75

Als Gerona

Gerona.jpg
Gerona.jpg (203.72 KiB) 1650 keer bekeken

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 15 aug 2017 11:36
door Theo Horsten (R.I.P.)
Patru schreef:ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.
Ik zal de doorsnede en de bijbehorende tekst van de dubbelwerkende 4-takt B&W op het topic Stoommachines en Dieselmotoren plaatsen.

-----------------

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 16 aug 2017 16:05
door Jacob Bothof
Bab 3.jpg
Bab 3.jpg (140.68 KiB) 1518 keer bekeken
Een tankertje langs de Nieuwe Waterweg

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 16 aug 2017 16:10
door Martinus
Wat ziet het water er bij de boeg van de Gerona onnatuurlijk uit.

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 17 aug 2017 01:07
door Hanseaat
Iemand vroeg mij onlangs waarom, zo in de loop van de jaren '60, alle opbouw op tankers en bulkers naar het achterschip verhuisde. Geen brug en accommodatie midscheeps meer dus. Ben het antwoord schuldig gebleven, alhoewel Ik heb iets van "mode" gemompeld heb. Maar ik neem aan dat er ook technische overwegingen een rol speelden?

Re: Mooie Tankers

Geplaatst: 17 aug 2017 03:21
door Knisten
@Hanseaat

Me dunkt heeft het niet zozeer met "mode" te maken, danwel met doeltreffendheid. Automatisering, minder personeel en sneller ter plaatse mocht er iets misgaan. Ook het ontbreken van een ellenlange schroefas (waardoor er minder ruimte in de ruimen/tanks achter de accomodatie overbleef) zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben. Tot zover mijn "twee kwartjes" :) Ongetwijfeld zullen er meer redenen zijn.

MVG
Dirk