Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 04 mar 2018 14:35

Dat heeft te maken met massa, Mario...
In een waterpijpketel zit maar weinig water, en in een Bensonketel zelfs verrekte weinig water.
De ketelregeling moet daarvoor heel snel kunnen reageren, op een niet te snel fluctuerende afname.
De stoomverwarming op bijv de db-bunkers kunnen in principe allemaal tegelijk opengaan, en trekken dan een grote hoeveelheid stoom weg van een ketel met een simpele regeling....
Maar de massa water die in een vlampijpketel zit, is gigantisch (in vergelijk), en dat water in die ketel is 'op kooktemperatuur' van de druk waaronder hij werkt. 6bar, dus -zo uit m'n blote hooffie- de temperatuur een kleine 165 graden.
Zodra die druk door plotselinge grote afname ook maar een beetje zakt, is de kooktemperatuur van het water te hoog, en gaat onmiddellijk koken, en weer stoom vormen. Of er nu vuur in de ketel zit of niet.
Maar de ketel is niet meteen leeggeblazen: er zit een gigantische buffer in de ketel, die bij verder dalende druk steeds harder stoom produceert.
Op een bepaald ingesteld punt zal de brander opengaan door de ketelregelaar, en verhit het water weer waardoor ook de druk weer stijgt.
Latere electronische regelingen werkten niet alleen maar op druk (zoals een tuit-vaan-regeling) maar ook op de afname (lijn van drukdaling)

Maar het zit um dus in de buffercapaciteit van de ketel, Mario. Of zoals je wilt: de massa

Het probleem waarover Harry vertelde, is -denk ik- gebaseerd op hetzelfde fenomeen: Als een ketelpeil op laag werkpeil staat, en op dat moment gaan alle regelaars van alle db-bunkers (of lees: stoomafnemers) open, daalt de druk, en gaat het water meteen weer koken, zoals ik al uitlegde. Er vormen zich allemaal dampbellen in die ketel die het water aan de kant drukken. Je peil loopt daardoor drastisch omhoog, tot zelfs boven het hoog-peil. (Druk maar eens een voetbal in een volle emmer: de emmer is dan nog steeds tot de rand gevuld en dus voor het oog vol, maar 75% van de inhoud is zojuist over je poezelige voetjes heengelopen...)
Je kunt je de gevolgen al wat voorstellen, denk ik: de voedingwater stopt met voeden (want het peil is te hoog), en je brander ibegint bij te komen en loopt naar vol vermogen. Op dat moment sluiten alle db-bunkerregelaars weer, en meteen loopt de druk op in de ketel. Het opkoken stopt ineens, de dampbellen verdwijnen en je peil stort helemaal in. Het was al laag, en er verdampt een grote hoeveelheid, en de voedingwaterpomp moet nog gaan opstarten of is daar mee bezig.. en intussen is alle peil uit je glazen verdwenen....
Ja, dan kan het je dun door de broek dreutelen, zoals Harry al verwoordde.
Gelukkig zijn deze scenario's voor 90% hypothetisch. Maar als die 10% jou net overkomt, moet je heel snel zijn, en er toevallig naast staan...
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 04 mar 2018 17:28

Jan, bedankt voor je uitleg. het is me duidelijk. Ik heb die berekening van de enthalpie en gasssen (Boyle Gay Lussac ??) ook gehad maar, omdat ik er in de praktijk nooit meer mee te maken heb gehad, ben ik alles kwijt/vergeten (bouwjaar 1940). Maar wat ik me nu nog afvraag met welke druk werkte zo'n turbo-ladingpomp zoals op dat fotootje van dat motorschip ? Als ik me goed herinner was de keteldruk van die K-tankers in de haven 30 bar en op zee 40 bar en draaiden die ladingpompen ook op die druk. ( Als ik me niet vergis heb ik van jou eens ergens gelezen, dat je een "VAKANTIE-REIS" op de Kaap Hoorn gemaakt hebt). Volgens mij had die dezelfde installatie.
Betekent dit, dat de turbo-ladingpompen op die beroemde tankers van Harry :lol: , op een veel lagere druk draaiden ? Of waren dit pompen, die door een zuigerstoommachine werden aangedreven?
Misschien wel lastig die vragen, maar het interesseert me nog steeds.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11370
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 mar 2018 17:29

en op dat moment gaan alle regelaars van alle db-bunkers (of lees: stoomafnemers) open
Tjaa Janneman...dat klinkt allemaal heel mooi, maaar nu heppik een trieste mededeling voor je........op de Reuzen van Heusden zaten geen "regelaars".....nergens in het stoombedrijf en in feite nergens in de hele installatie ( behoudens de reduceer in de werklucht! en ook de Viscorator voor de zware olie van de homo!) die laatste werkte NOOIT.
Ik kan hier naar eer en geweten mededelen dat "we" ALLES op het handje deden, koelwater/smeerolie temp's; ketelvoedingwater, luchtpomp.......THE works.Toendertijd wist ik niet beter, NU dus wel.........maaar NU weet ik dat dit " alles op handje" ook je massinisten inzicht, gevoel,ingebouwde alarm systeem etc. etc.goed op scherp had staan.
Combineer dit met de wetenschap dat die 2 "armen en benen" voedingwater pompies en de zelfde stijl maar wat grotere luchtpomp er op de meest ongewenste momenten mee nokten of konden nokken EN je bleef dus vanzelf goed bij de les.
In den beginne hadden we redelijk beknijsde Spaanse stoker/olielieden; die al ras werden vervangen door volgelingen van Mao, waar ik wel "spannende" ervaringen mee heb gehad.Ik kan me niet heugen dat er ooit eentje bij was die je kon vertrouwen.Ik zou hier met naam en toenaam een Hwtk. kunnen noemen R.I.P. ( en een zeer bekwame man!) die dit op een gegeven moment " goed zat" was en op kantoor een opmerking maakte van " zij er af of ik neem de zak".......dat laatste was dus " ter plekke geregeld. :roll: Al reeds vele..vele jaren snappik mezelf niet dat ik niet naar een andere klub ben gegaan...........maaaaaar eerlijkheidshalve TOEN vond ik dit wel prachtig....EN ik heb er veel van geleerd dat me later heel goed van pas is gekomen, alsmede enkele vrienden voor het leven.
Betekent dit, dat de turbo-ladingpompen op die beroemde tankers van Harry
TURBO...lading pompen????........op de Reuzen van Heusden????.........dubbelwerkende Worthington "armen en benen" ladingpompen zo hoog als je huis zal je bedoelen, met TIG bronzen kleppen roosters met TIG kleppies en dan 4 stuks.Ik krijg NOG grijzer haar als ik aan die orgels denk........jullie spreken over " mederne takers" :lol: breek met het gebit nou niet los :roll:
Boyle Gay Lussac ??)
Boyle-GayLussac-Dalton!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 5151
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 04 mar 2018 18:02

Hoi Mario, die vakantiereizen op de Kaap Hoorn die maakte ik. Zo voelde het ook voor iemand die een poosje op motorschepen met de onvolprezen Hotlo had gewerkt.
De Kaap Hoorn had turboladingpompen en twee waterpijpketels. Omdat ik zo'n stoombedrijf maar matig interessant vond heb ik niet zo goed opgelet helaas, ik kan je dus echt niets vertellen over de druk waarmee de pompen werkten maar het moet haast wel de werkdruk van de ketels geweest zijn.
Immers ik kan mij niet voorstellen dat je gaat reduceren naar een lagere druk, je zou een enorme reduceer nodig hebben, nooit gezien.
Overigens voer de Kaap Hoorn in mijn tijd met SMN bemanning en daar bemoeide de machinekamer zich niet met het ladingpompgebeuren, dat was werk van de pompmannen en de stuurlui. Wij gaven slechts stoom aan dek en hielden de lampjes aan :) , echt een vakantieboot voor machinisten dus. De stuurlui hadden het niet zo makkelijk op dat kleine tankertje dat altijd de rotklusjes moest varen, dus veel verschillende ladingen vaak tanks schoonmaken, havens waar anders nooit iemand kwam en allemaal onbekend gedoe voor die pakjesboten jongens. Enfin Jos heeft ook op dat schip gevaren die weet wel hoe het er aan dek toe ging.
Ik kan het mis hebben maar ik dacht dat de ladingpompen in de pompkamer stonden op het achterschip tegen het machinekamerschot.
Ik ben terwijl ik aan boord was nooit in de pompkamer geweest, wel heb ik vaak aan gesleuteld aan winches en die ventilatoren in de masten.
Ik kan helaas niets meer nakijken alle wachtboekjes zijn kwijt, maar ik denk zomaar dat de keteldruk 60 kg/cm2 was. De ketels stookten we op de hand, dat weet ik wel zeker omdat ik vaak zelf de branders wisselde als de olieman met de verdampers aan het stoeien was.
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit paniek was door te laag voedigwaterpeil, alles werd toen op de hand geregeld dus ging er niets automatisch plotseling dicht. Ver vooruit wist je al dat er een brander bij of af moest, in havenbedrijf werkte 1 ketel en de andere stond standby,
Ik kon met een olieman/stoker dat spulletje op mijn gemak bijhouden.

De Koningswaard was van een geheel andere orde, een Hotlo en ook nog twee ketels daar werkte je je uit de naad, maar leerzaam.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 520
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co » 04 mar 2018 19:16

Leuk dat die Ferncrest toch zoveel losmaakt. :-D
Nog even opgezocht:
De drie schotse ketels, = twee treks, hebben een VO van 250 m2 en ontwerpdruk van 14 kg/cm2.
De 2 turbo ladingpompen draaien ook op die druk.
Er was ook een turbo generator van 220 kW, en twee hulpdiesels van 430 pk met 330 kW DC 220 Volt generatoren.
Verder fungeren die schotse ketels natuurlijk ook nog als water afscheider voor de Spanner uitlaatgassen ketel.
Die had een VO van 350 m2.
Op de tekening zie je uitlaatgassen ketel.
Hoofdmotor 10 cyl, Eriksberg B&W 740x1600 mm., met 3 Rateau turboblowers.
Stoomwinches aan dek.
Op de eerste geladen reis met 15.3Kn bij 105 klappen, een brandstof verbruik van 40 MT voor voorstuwing en 1.8 MT voor hulp bedrijf.
Dit alles uit de Motorship van Maart April 1956.
Groeten van Co.

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 04 mar 2018 19:42

Goeieavond V+D.

Bedankt voor reactie. Sorry, ik dacht dat het een uitspraak van Jan Vos was. Ik had dit even moeten uitzoeken.
Die drukken weet ik ook niet precies meer. Het was een Engelse tanker van de H-Klasse (identiek aan de Nederlandse K-Klasse van Shell en wat soortgelijke tankers van andere reders. De bemanning was Engels/Chinees. Nadat de reparaties (o.a voortstuwings--turbines) waren uitgevoerd, ben ik namens de werf met mijn ploegbaas mee geweest op een soort proefvaart. Ik zelf had alleen aan die turbine van die ladingpomp gewerkt. Ik weet wel, dat voor vertrek de keteldruk werd opgevoerd met ca 10 bar.
Die turbine van die ladingpomp stond in de machinekamer ergens op een "tussen bordes" tegen/boven de pompkamer. Dus de turbine in m.k. was d.m.v een as verbonden met de pomp in de pompkamer.
Ik was toen bankwerker/monteur, maar vanwege mijn avondstudie aan wat toen de avond-mts was, was ik uitermate geïnteresseerd in de technische installaties (en de bediening ervan). Die branders verwisselen gebeurde daar door een van de Chinezen. Ik vond ook nog een aantekening over de peilglazen. Als deze schepen leeg voor de wal lagen, "hingen"ze erg achterover. Hierdoor dacht ik op een gegeven moment, dat er onvoldoende water in de peilglazen zichtbaar was. Dit kwam door de langsscheeps geplaatste stoomhouder. Niets loos dus. Ik kom in mijn schriftje ook nog iets tegen over een steam/steam systeem (stond voor de sb. ketel), ik heb geen flauw idee meer wat dit was. Ik kan me voorstellen, dat je het stoombedrijf maar matig interessant vond en dat je liever met motoren werkte. Op mij kwam het toen (en achteraf nu nog) als een complex systeem (met allerlei subsystemen )over. Ik denk dat dit komt, omdat toen de systemen in de luchtvaart (mijn latere werk) overzichtelijker waren en minder complex. Later is daar met de komst van de "flight management systemen" , de grotere toestellen en de turbo-fan motoren ook veel veranderd. Maar die machinekamer installaties hebben op mij een enorme indruk achtergelaten. En die interesse is er nog steeds.
Turbine v ladingpomp K-klasse..jpg
Turbine v ladingpomp K-klasse..jpg (43.42 KiB) 1296 keer bekeken
@Harry. Je hebt toevallig zeker geen foto van zo'n pomp.

Grt.

Mario

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 04 mar 2018 19:48

Co,

Bedankt voor je aanvullende informatie over de "Ferncrest". Wat ik niet had gedacht, is dat de stoomdruk van die ladingpompen "slechts" 14 kg/cm2 bedroeg. Maar zoals je gemerkt zult hebben, ben ik slechts een leek met interesse in deze techniek.
Hartstikke leuk toch.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 04 mar 2018 19:59

Een steamsteam (steam2) of stoomstoom (stoom2) is een stoomomvormer. In feite is het een ketel, die dan echter niet wordt verhit dmv vuur, maar door HD oververhitte stoom, en daarmee maak je LD (oververhitte) stoom.
Het principe zit um in het enthalpieverschil, en kun je (zoals op de ouwe Hunze-centrale) met 125 bar stoom en 540'C (of 70bar/540 herverhittestoom) stoom maken van 20 bar en 350'C.
In een warmtewisselaar...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 520
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co » 04 mar 2018 20:21

Hallo Mario,
Ja 14 kg/cm2 is laag voor een turbine.
Het laagst waar ik mee gewerkt heb voor turbo lading pompen, was 22 bar, op Mitsubishi turbines.
en het hoogst 62 bar op Peter Brotherhood turbines.
Vier van die "jongens" vol aan de bak gebruikten 110 ton stoom per uur, de enkele :cry: ESD III ketel op zijn max.
Groeten van Co.

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 04 mar 2018 21:40

Hallo Co,

Ja inderdaad. Ik zal zo nog eens in een stoomtabelletje kijken wat dit allemaal betekent. En dan die 62 bar is ook geen kattepis. Ik weet niet wat de max. druk is die ooit is toegepast bij scheepsinstallaties.

Hallo Jan,

het zag er inderdaad uit als een warmte-wisselaar. Als ik mij goed herinner, lag die horizontaal voor het front van sb-ketel. Slim systeem. Ik heb er nog steeds spijt van, dat ik niet allemaal op foto heb vastgelegd.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11370
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 mar 2018 22:00

@Harry. Je hebt toevallig zeker geen foto van zo'n pomp.
Hallo Mario, nee niet dat ik zo weet......maaar de foto op de vorige blz. van de 2 verticale voedingpompen is redelijk duidelijk en de pompen waar ik het over heb waren net zulke orgels. De ladingpompen waren identieke stoomfietsen maar dan met een HD en een LD zuiger boven elkaar op de zuigerstang ( daar smeerden de pomplieden dan ladingpomp zuigerstang smeervet op :lol: )Dit waren torenhoge orgels, 2 zuigers naast elkaar vormden een pomp en dan 4 stuks in de pompkamer in de midscheeps. Jan ( Vroom & Dreesman!) voer op een herenbootje als ie zelfs maar nooit IN de pompkamer is geweest.Op de Reuzen van Heusden was dit een kontinue zorg, met name de kleppen roosters die vanzelf van lieverlede verpekeld raakten, die sleepten we naar de Mk, lasten de randen op, draaiden de roosters weer af op dat ouwe draaibankie, kleppies weer wat gladschuren en dan de handel weer in elkaar sleutelen.Er was daar zoveel werk aan dat er af en toe een Noorse ploeg bankwerkers van een man of 4-6 meevoer om de zaak weer in het rede te krijgen want in de Mk met die donderse MAN van Ome Cor hadden we sowieso de handen vol.Wat betreft armen en benen pompen stonden daar de 2 stuks voedingpompen, de knijter van een luchtpomp, de dubbele lenspomp.In het ketelruim hadden we 2 stuks armen en benen stookolie pompies.Allemaal op het zelfde Worthington ontwerp principe, alleen wat verschil in grootte.Die rotzakken hadden een horizontale Bos schuif welke werd gestuurd door een vertikaal bakschuifje; na verloop van tijd was er dus niks meer vlak en niks meer rond en was je daar vrijwel kontinue mee aan het fiksen.
Ik lees net in de originele " Tahama" specifikatie ( DAT was dus DE originele " Reus van Heusden")
quotatie:
Four vertical duplex compound cargo oil pumps 16"& 25X16X24.Ca[acity 500 tons water/hr against a waterhead of 100m each.Einde quotatie.
Er staat me bij dat we in de handen klapten als we met de hele handel 800 ton per uur losten en ik weet NU nog dat we ergens in de Kalimantan bijzondere waxy olie gingen laden voor Japan en dat we de ladingverwarming dan VOLLE bak bij moesten houden anders kregen we die shit er in Nippon niet meer uit.Jullie met die verhalen, nu steekt al mijn Post Traumatic Tanker Stress Disorder weer de kop op. :mrgreen:
Als je echt een tekening van die pompen wilt zien dan zal ik eens wat in de boeken gaan scharrelen, maar hou je adem niet in. :lol:
PS: In de pompkamer stond dan ook nog een miniatuur ladingpompie als de zgn. stripper, altijd veel werk aan omdat de stuurlui dat ding als een gek op en neer lieten klepperen om de laatste slokkies uit de tengen te lebberen. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6387
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 04 mar 2018 22:08

Op de Abel Tasman werd mij verteld dat de stoomdruk dáár 63,nogwat was, en dat was "de kritische druk"....
Waarmee dat kritisch was ben ik helaas vergeten, want ik heb er later nog vaak aan teruggedacht en proberen te beredeneren wát daar dan zo kritisch aan was.... De Hunzecentrale had 125 bar en 520'C, en was een 'gewone' drumketel (ik meen FosterWheeler-principe, maar weet dat niet meer precies)
Maar de OS-temperatuur was, zoals zo vaak was, 520'C Dus die combinatie 63,nogwat/520 was "kritisch"....
Alle stoomleidingen en stoomdelen waarvan de isolatie wat was weggetrild, straalde bij donkere mk (1 x lichtuitval meegemaakt op de Abel Tasman) letterlijk oranje licht uit !

Normaliter is een ketel kritisch als hij zelf niet meer kan circuleren omdat de "4e aggregatietoestand" wordt bereikt, en dan moet je overstappen naar een doorpompketel (Bensonbedrijf): onbekend peil in de ketel, die bepaald wordt door de stoomtemperatuur. Aan de onderkant pers je er voedingwater in, en aan de bovenkant komt er OS uit, en je peil is 'zwevend' in die ketel. Dat is een kritische ketel.
Een moderne ketel is "superkritisch": temperaturen van tegen de 600'C en een druk boven de 230 bar (nu ca 275 bar) Uiteraard doorpompketels als de Benson...
Afijn, komt allemaal netjes tot uiting in het Rankine-diagram waaruit het overbekende Molier-diagram uit is ontstaan.

Hieronder is een schemaatje van die "4e aggregatie" van bar/temp en 'kritisch'. Er is dan geen scheiding meer tussen vloeibaar en gas...
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (20.98 KiB) 1239 keer bekeken
Als je wat meer over stoom wil weten, zag ik laatst een mooi REWIC-verhaal (ooit door de gezamenlijke E-centrale's opgezet)
Kijkt hier !
En over ketels algemeen, kijkt hier !
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 04 mar 2018 23:43

Harry.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb door je verwijzing naar de tweede foto een goede indruk gekregen van de omvang van dergelijke pompen. Ik weet niet of ze alle vier tegelijkertijd gebruikt werden, maar dat moet gigantisch geweest zijn. De hoeveelheid werk, die dit met zich meebrengt is voor een leek als ik moeilijk voor te stellen. Ik zal nog eens verder zoeken op het net. Ik heb al iets gezien van Weir en Worthington, maar verder nog geen tijd om me werkelijk te verdiepen. Nu je het over stripping pumps hebt is de volgende link misschien interessant : https://www.motralec.com/telecharger/Hy ... SYSTEM.pdf

Kijk maar eens vanaf pag. 20. Waarschijnlijk is dit voor jou met je scheepvaartverleden niets nieuws.

Jan, ook bedankt. Interessant, die vierde aggregatie toestand. Ik zal eerlijk zijn, dat ik hier nog nooit van gehoord heb ( of vergeten misschien). Dus weer heel wat geleerd. Ik ga me ook hier in verdiepen (hopelijk word ik honderd en takel ik niet nog verder af !!).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand

Bedankt voor de twee .pdf . Ik heb hem al gedownload en druk het morgen af. Interessant allemaal. Helaas is het voor vandaag gebeurt met het incasserings-vermogen. Hopelijk is het morgen weer gereset.

Grt.

Mario
Laatst gewijzigd door Da Silva op 05 mar 2018 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11370
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 mar 2018 01:02

Ik weet niet of ze alle vier tegelijkertijd gebruikt werden
Mario.
We deden ons uiterste best om alle 4 lading pompen in bedrijf te houden, al of niet in optima forma, want anders stortte onze al ietwat minimale loskapaciteit helemaal verder in elkaar.
Deze "Reuzen van Heusden" serie tankers is van de lichting " eind 1950ties" en toen waren deze "armen en benen" trammelant pompen al behoorlijk ouderwets, ik verdenk dus de Verolme inkoper van " een stinkend goeie deal" met die Weir of Worthington fabrikanten.......en " wij" moesten daar mee leven.Ik zeg nogmaals "ik vond het toendertijd allemaal wel praaaachtig" er kon wat mij betreft niet genoeg gesleuteld worden :lol: Ik heb hierboven melding gemaakt van die " geen water meer in het glas" affaire in Hull vroegaah!!! DAT was in feite het geval in meerdere haventjes daar op de kust. De ouwe hap had de eega's aan boord en was foetsie zo gauw we voor de kant lagen, ik was EN koud 20 EN net 4e meester EN ik was dus de klos in voorkomende gevallen.Het was echter een zodanige " technische strijd" dat ik had besloten om de zak te nemen zo gauw we in Rotterdam kwamen, hetgeen geschiede op 27-07-1966 maar dan Amsterdam waar we afmonsterden en ook weer aanmonsterdan.Mijn beste vader zaliger wist me te overtuigen dat ik er later veel spijt van zou krijgen als ik me " op de kop liet zitten"door zo'n situatie, dus ik monsterde weer aan.
Ik zie net in " Scheepswerktuigkunde Hulpwerktuigen Deel 1" van laHey & Oostendorp 3e druk 1957 een vrij uitgebreid verhaal over dit soort pompen.Ik ga me er niet meer verder in verdiepen want "ze" hebben vroegaah al genoeg schade aangericht aan mijn gemoedsrust :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva » 05 mar 2018 10:52

Harry,

Bedankt, ik begrijp dat het geen sinecure was, dit (ook Britse :wink: :wink: ) vernuft in bedrijf te houden. Ik weet voorlopig voldoende. Ik kan voorlopig weer vooruit. Ik vond het wel bijzonder, dat die "stripping pomp" van Hyundai min of meer op het zelfde principe gebouwd is. Je zou toch zeggen, dat in 2018 er wel iets simpeler variant van een zuigerpomp op de markt zou zijn. Misschien zijn die er ook wel, maar in mijn zoektocht op Google kreeg ik gelijk deze voorgeschoteld.
Hyundai_001_.jpg
Hyundai_001_.jpg (23.01 KiB) 1138 keer bekeken
Hyundai_002_.jpg
Hyundai_002_.jpg (41.54 KiB) 1138 keer bekeken
grt.

Mario

v+d
Berichten: 5151
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d » 05 mar 2018 14:24

Mario, wat ik vreemd vind is dat ze zo'n ding met een luchtsysteem besturen.
Ik heb met een zusje van de Kaap Hoorn, in Finland, een paar weken in de diepvries gezeten en dan zijn luchtbesturingen dramatisch onbetrouwbaar.
Inmiddels hebben we luchtdrogers en conditioneringssystemen, ik weet het, maar tot ik met pensioen ging werd op mijn bedrijf alles geregeld met elektrische stelmotoren en als het helemaal niet anders kon gewoon met hydrauliek.

Overigens heeft jouw bericht de grijze massa bij mij weer aan het werk gezet, ik was net mooi uitgerust na bijna drie maanden vakantie in het prachtige Portugal :wink:
Inmiddels heb ik uit het hoofd een plattegrondje getekend van de Kaap Hoorn machinekamer, de twee ketels stonden op hetzelfde bordes als de manoeuvreerstand, ik stond dus met mijn rug naar de ketelfronten. Aan stuurboord stonden op een tussenbordes de twee verdampers en aan bakboord naast het manoeuvreerbordes stonden de generatoren. Vanaf het manoeuvreerbordes keek je op de tweetraps Parsonsturbine en daar onder zat de condensor.
Er bewoog niet veel behalve hier en daar zo'n armen- en benenpompje :wink: Destijds hadden we nog een wacht-chef, een vijfde wtk en een leerling wtk plus een olieman/stoker op wacht. Ik begrijp dat het op andere tankers inspannender was :lol:, maar ik verveelde mij aardig en leerde de theorie voor het volgende diploma en meer van die nuttige dingen.
Als ik weer helemaal op streek ben zal ik nog eens zoeken naar schema's en stoomdrukken.

Plaats reactie