Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 27 jul 2018 20:16

Die heb je uit een koelwaterleiding geschroefd
nope… uit een cilinderkop...
werd (zoals zoveel analoogs) vervangen door iets digiloogs... :-D

Niet teveel nadenken Henk, 't is veel te warm....
de hersenen krijgen zowat een vastloper….
gewoon effe deadslow...dubbele ring of wattanook…
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 27 jul 2018 22:17

Op de tankers jaren zestig hadden we op diverse plaatsen in de gangen een ijswaterkraan staan.
Als je in een laadhaven dan helemaal uitgewoond van dek kwam na zo'n 60 afsluiters open en dicht gedraaid te hebben was dat altijd het eerste waar je heen strompelde. :wink:
Ontballasten, tijdens het voor en achter maken lieten we de ballasttengen alvast leeglopen, na het vastmaken gingen de ladinggijzen ( de centrifugaalpompen) vol aan de bak.
De laatste restjes ballastwater werd door de stoomstrippers leeg gelurkt.
Dan kwam er een inspector en als die vond dat we klaar waren om te laden doken we de pompkamer in om alles klaar te maken om te laden.
Er waren altijd matrozen van de wacht aan dek, maar als er in de pompkamer aan afsluiters gedraaid moest worden met deze temperatuur dan waren ze opeens druk bezig met trossen slacken die te stijf stonden. :x
Dus de stuurman van de wacht en de pompman waren meestal de lul... :(
Ik kwam een keer de pompkamer uit, het zweet gutste uit mijn hele lichaam en wat was ik blij toen ik boven aan dek in de frisse lucht stond, waar het slechts 43 graden was. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 27 jul 2018 23:42

Mk-temperaturen...
aan de manoeuvreerstand, dan... het koppenbordes, of nog erger: bij de schuifafsluiter van de afgassenketel, was ERG !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 jul 2018 01:04

bij de schuifafsluiter van de afgassenketel, was ERG
REUZEL.....meneertje......dunne REUZEL. :lol:
Bij de Reuzen van Heusden moest je door het ketelruim bekant over de Schotse ketels naar de Stuurmachine kamer. IN de stuurmachine kamer waren de temp. vergeleken met MK & Ketelruim..b.v. " in de Rooooie Zee" best om uit te houden........MAAAR, na het ketelruim was er een nauw gangetje tussen de BB & SB drinkwater tanks door en daaar was het altijd lekker koel! Ome Cor had vanzelf gezorgd dat er GEEN verdampers op de Reuzen waren geplaatst, dus als 7e meester had ik al ras geleerd om ALLE zoetwater lekkages te verhelpen......maar nu raak ik van slag!
Over ijswater gesproken......ooit laste ik een watertank in elkaar van koperplaat.....inhoud pak weg 200++ ltr of zo...tank IN de groentekamer en dan met een ge-isoleerd pijpie naar de MK........plenty ijswater :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 28 jul 2018 11:52

Jajaja...dat ijswater in de mk en in dakkemedoazie…
Vooral in mk leerde ik héél snel dat door de temp-verschillen je daar aardig van aan de racekak raakte, vooral icm "handenvol" zouttabletten....
Nee, in de mk nam ik wel eens een handjevol ijswater om het arme hooffie wat te koelen, en verder hooguit in dakkemedoazie wanneer je aan die temperatuur gewend was.
Toen de controlekamer met ac z'n intrede deed (de 1e was voor mij op de AbelTasman) werd na enige ervaring door mij gemeden as-de-pest..:steeds in-en-uit die mk/contr.room zorgde voor chronische verkoudheid en eveneens een noodzaak voor het indienen van een idee om een toilet in die contr.room te laten bouwen...
Nee, het beste was een paar flessen water met wat citroensap erin meenemen...
Maar voordat je daar achter bent is er heel wat zachtkabbelendkontwater door de wc gespoeld...

..en zo het bovenstaande ff lezend....: blij, dat ik nooit op de Reuzels van Heusden heb gevaar'n... :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 jul 2018 14:43

Toen de controlekamer met ac z'n intrede deed
We lagen in Ras Tanurah te laden......zeg nou maar 1966 of zo....toen er met enige opwinding werd gesproken over een splinternieuwe Nippon tanker die naast ons aan de buitenkant aan de steiger lag. Daaaar hadden ze een airconditioned ECR....ik ben er toen aan boord geweest.........die Jappen lullen NU nog over die Lange Hollander die " met de kin op z'n 3e knoopsgat" daar toen rond liep te koekeloeren :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 28 jul 2018 17:53

De Oluf Maersk 1963.

Oluf Maersk.jpg
Oluf Maersk.jpg (129.44 KiB) 1584 keer bekeken
IDNo: 5425023 Year: 1963
Name: OLUF MAERSK Type: Tanker Flag: DNK DWT: 35900
Country of build: DNK Builder: Odense Staalskibs Location of yard: Odense
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
74 AEGIS PRESIDENT
explosion Gdansk 23.5.78 (2*) & BU Bilbao 31.10.78 [Revalorizacion de Materiales]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 31 jul 2018 17:11

De Camilla 1956.

Camilla.jpg
Camilla.jpg (127.58 KiB) 1450 keer bekeken
IDNo: 5101287 Year: 1956
Name: ELIN KNUDSEN Type: Tanker Flag: NOR DWT: 33764
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
67 CAMILLA - 69 NEPCO DAUNTLESS
BU Kaohsiung 8.12.76
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 31 jul 2018 17:29

Ho...dat silhouet herken ik in ene...Erik noemde die vorm ergens een K-tanker...
..en nog ergens noemde iemand een T-tanker....
En dan begint het bij mij te borrelen: T-tanker ???...Thee vervoerden we in plywood theekisten met aluminium beklede binnenruimte met pakjesboten, en koffie vervoerden wij in zakken, dat soort spul vervoeren ze toch niet per tanker ?
Dus rijst bij mij de gedachte dat er een heel alfabet is voor type-aanduiding van tankers. Vóór die gedachte was voor mij iedere tanker een k-tanker... :roll: wistikveel...gainverstaandvan....
Maar vlgs de gradatie van Erik is dit vlgs mij een K-tanker...
nooit te oud om te leren....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 31 jul 2018 17:33

DWT: 33764

Dit was in 1956 een Supertanker, Jan. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

BartR
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: Mooie Tankers

Bericht door BartR » 01 aug 2018 06:48

jdbvos schreef:
28 jul 2018 11:52
Vooral in mk leerde ik héél snel dat door de temp-verschillen je daar aardig van aan de racekak raakte, vooral icm "handenvol" zouttabletten....
Tja die zouttabletten .... daar ik heb er vroeger veel van geslikt.. dat moest je doen werd mij verteld, want door de hoge temperaturen zweet je veel ... en dus verlies je veel zout.

Toen ik later bij de HAL ging varen hadden ze geen zouttabletten. Ik weet nog wel dat ik erom gevraagd hebt, omdat ik er nog van overtuigd was dat ze noodzakelijk waren. Maar ja ze hadden ze niet en sindsdien heb ik geen zouttablet meer geslikt

Vraag me af hoe het tegenwoordig is ... Worden zouttabletten nog steeds gebruikt ??

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 01 aug 2018 16:30

daar ik heb er vroeger veel van geslikt
Jaaa, daar zeggie me zowat.... :roll: er stond inderdaad altijd een schaaltje met zoutpillen op de eettafel in de tropen. Het ziet er naar uit dat we "we" ze hier ook weer moeten inscheren :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos » 01 aug 2018 16:59

een Supertanker, Jan
Aha ! Een S-tanker, dus !
..met een verchroomde "S" op de kont.... 8)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 02 aug 2018 12:29

De Caltex Delhi 1952, met de bekende ronde patrijspoorten op de brug. :wink:
Op de Rotterdam en de Arnhem hadden we die ook, op de T2 tankers waren ze blijkbaar zo goed bevallen... :wink:

Caltex Delhi.jpg
Caltex Delhi.jpg (79.9 KiB) 1188 keer bekeken
IDNo: 5505841 Year: 1952
Name: CALTEX DELHI Type: Tanker Flag: GBR DWT: 12340
Country of build: GBR Builder: W.Doxford & Sons Location of yard: Pallion
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
BU Mihara 11.66
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 493
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter » 02 aug 2018 16:39

Even er van uit gaande, dat ik die Erik ben die tankers kwalificeert: die Camilla is geen K-tanker. Veel te groot. K-klasse was 19000 TDW. Ook geen C-tanker (13000 DWT). De kwalificatie S-tanker van Jan komt nog het beste in de buurt: supertanker, gemeten naar de maatstaven van 1956, tevens mijn bouwjaar, dik 4 kilo schoon aan de haak.
Geen reus van Heusden, maar een reusje van Scheveningen :lol:

Ze hep er trouwens flink de sokken in, met dat stuurboordanker uitgepompt. Ik zou maar even afslacken, voordat je de hele bandstopper aan gort trekt.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 03 aug 2018 14:51

De Campocerrado 1961.

Campocerrado.jpg
Campocerrado.jpg (115.21 KiB) 1059 keer bekeken
Owner: Cia Arrendataria del Monopolio de Petroleos SA ESP Bilbao
IDNo: 5059496 Year: 1961
Name: CAMPOCERRADO Type: Tanker Flag: ESP DWT: 9503
Country of build: ESP Builder: Soc Espanola de CN (SECN) Location of yard: Sestao
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
BU Vigo 29.11.84
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie