Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Tankers

Bericht door kabo » 26 aug 2018 14:53

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (204.15 KiB) 2278 keer bekeken
2_4_c Piz La Margna.jpg
2_4_c Piz La Margna.jpg (55.53 KiB) 2278 keer bekeken
Jos in de rijnvaart waren er ook 2 tankers met de brug in de midden. De Piz LaMargna en de Piz Julier. afm. 95 x 11,04 + 1805 ton en 2x 750 MWM.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 27 aug 2018 09:58

Mooie binnenvaarttankers, Bas! :)

De Barbara 1939

Barbara.jpg
Barbara.jpg (138.59 KiB) 2034 keer bekeken
IDNo: 5530780 Year: 1939
Name: BRITANNIA Type: Tanker Flag: NOR Tons: 9977
Country of build: DEU Builder: Deutsche Werft Location of yard: Finkenwarder
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-13
[1956 cv to bulk carrier, 8877gt] - 50 BARBARA - 56 SALINA
BU La Spezia 4.66
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 28 aug 2018 10:11

De Bolette 1951.

Bolette.jpg
Bolette.jpg (124.93 KiB) 1654 keer bekeken
IDNo: 5047601 Year: 1951
Name: BOLETTE Type: Tanker Flag: NOR DWT: 24862
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
64 MARIANNA III - 75 PETROLA XXXIII - 76 PETROLA 33
BU Kaohsiung 26.5.84
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 29 aug 2018 12:39

Charlie 1952

Charlie.jpg
Charlie.jpg (176.67 KiB) 1323 keer bekeken
IDNo: 5233365 Year: 1952
Name: MESSIDOR Type: Tanker Flag: FRA DWT: 19020
Country of build: DNK Builder: Odense Staalskibs Location of yard: Odense
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
67 CHARLIE
BU Perama 10.1.83
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 30 aug 2018 10:23

Champagne uit 1950. (ik weet niet of dit een goed jaar was). :wink:

Champagne.jpg
Champagne.jpg (148.87 KiB) 1230 keer bekeken
IDNo: 5067857 Year: 1950
Name: CHAMPAGNE Type: Tanker Flag: FRA DWT: 17240
Country of build: FRA Builder: Seine Maritime Location of yard: Le Trait
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
63 MONTMAJOUR - 68 MONTE MURGO
BU Hong Kong 15.7.69
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 31 aug 2018 10:34

De Beauce 1953, speed: 18 kn!

Beauce.jpg
Beauce.jpg (109.8 KiB) 1133 keer bekeken
IDNo: 5038868 Year: 1953
Name: BEAUCE Type: Tanker Flag: FRA DWT: 17529
Country of build: FRA Builder: Seine (Worms) Location of yard: Le Trait
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18
64 CONTINENTAL TRADER - 68 PACSEA - 70 MARIELLI - 73 ORIENT MERLION
BU Kaohsiung 11.77
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11519
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 31 aug 2018 13:46

speed: 18 kn!
Vandaar die "airo-dynamische" gevormde brug :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 01 sep 2018 10:41

De Barkentine 1953.

Barkentine.jpg
Barkentine.jpg (175.87 KiB) 1003 keer bekeken
IDNo: 5401479 Year: 1953
Name: SOFIE MAERSK Type: Tanker Flag: DNK DWT: 16900
Country of build: DNK Builder: Odense Staalskibs: Location of yard: Odense
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
63 BARKENTINE - 68 CAYBER
BU Yalova 27.2.73
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 03 sep 2018 13:16

De Bluebird 1956.

Bluebird.jpg
Bluebird.jpg (175.61 KiB) 905 keer bekeken
IDNo: 5359987 Year: 1956
Name: THORHILD Type: Tanker Flag: NOR DWT: 16202
Country of build: NOR Builder: Rosenberg Location of yard: Stavanger
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13.5
71 AQUARIO - 72 FLORENCE - 74 BLUEBIRD
BU San Esteban de Pravia 12.6.76
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 04 sep 2018 10:40

De Beechwood 1957.

Beechwood.jpg
Beechwood.jpg (145.86 KiB) 796 keer bekeken
IDNo: 5039147 Year: 1957
Name: BEECHWOOD Type: Tanker Flag: GBR DWT: 28735
Country of build: GBR Builder: Thompson, J.L. Location of yard: North Sands
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
68 ULYSSES - 71 PERMINA SAMUDRA VI
BU Kaohsiung 15.9.75
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11519
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 sep 2018 20:36

Bij het toenemen van de jaren betrap ik mezelf er op....EN wordt ik er OOK op gewezen door familie leden :lol: ...dat sommige zgn. sterke verhalen wel eerder zijn verteld.Bij het lezen van Hans Reints fraaie verslagen van zijn dagen als Chef Kok op de slepers van Smit, kwamen er toch weer herinneringen boven drijven die ik hier bij mijn weten niet eerder op deze Kombuis ten tonele heb gevoerd, als volgt:

Op mijn boot goed vreten.

Volledigheidshalve begin ik dit pikheethok vreterij praatje maar even met het “ op mijn boot goed vreten overzicht” wat Chef Kok Hans Reints zeer recent plaatste bij zijn fraaie verhalen op de sleepers van Smit in de 1960tiger jaren, in dit geval dus de “ Schelde” die werkzaam was offshore Nigeria voor Mobil Oil.

Overgenomen van Chef Kok Hans Reints op de Smit pagina.
Het is algemeen bekend dat het eten aan boord niet slecht is, ’s-Morgens is er het ontbijt met versbrood, opsnit, kaas en een extra’s zoals een gebakken of gekookt ei, spek of worstjes en pap, ‘’s-Middags is er de warme maaltijd met iedere dag een andere soep, aardappelen, vlees of vis, diverse groenten en fruit na. Voor de avond hap is er brood met opsnit en kaas. Er is altijd iets extra’s zoals Bami, Nassi. Salades, pasta, Duitse aardappelen en noem maar op. Vrijdag is visdag en zaterdags is er na schoonschip maken schoot-an bij de Beting en de traditionele uitgebreide Groningse rijsttafel met Bruine Bonen of Kapucijners, afgewisseld door een lekkere vette snert met drie in de pan of pannenkoeken, ja dat gaat in de tropen gewoon door. Eens in de zoveel tijd breng ik op zondag mijn specialiteit op tafel! Een echte volle Indische rijsttafel, bij de Marine steevast “Blauwe Hap”genoemd. Uiteraard doen we het met wat er aan boord en voorhanden is. Net als toen op de “Kopionella” heb ik mij bij de voorbereiding van de “Tafel” goed voorzien van die lekkere grote Gamba’s en garnalen. Deze kosten hier geen drol in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Unox rookworst Daar tel je in 1962 aan de wal in de Holland store, 10 harde Nederlandse guldens voor neer.

Zie kopie Hans Reints Rijsttafel Menu Schelde 1967 onderaan.

Einde kopie van Chef Kok Hans Reints

In die zelfde dagen kon het dus zomaar gebeuren dat er a/b van eeen van de welbekende “ Reuzen van Heusden” het totale Kerst-diner over de muur werd gepleurd i.v.m. onderlinge trammelant van de Chinezen. Het is welbekend dat b.v. Chinese bemannings leden van OF de Dekdienst en/of Machine dienst en/of Civiele dienst soms/meestal uit verschillende gebieden in China kwamen….EN in die dagen dat Mao daar zijn welbekende stellingen via zijn befaamde Rooie Boekies aan de man bracht….EN zodoende kon het zomaar gebeuren dat die diverse lieden “ niet altijd goed met elkaar konden opschieten”…..om nu maar niet verder uit te wijden over mogelijke gevolgen van onderling gespannen relaties i.v.m. smokkelen “Of wat dan ook”??
In deze-maar dus even zig zaggend terzijde- verwijs ik even naar het onlangs op Kombuis door Jos Komen weer onder de aandacht gebrachte zeer fraaie boek getiteld “ Tankvaart op Bangkok”
Toen dus de Chinese Hofmeester persoonlijk had toegezien-aldus het verhaal- dat het gehele Kerstdiner kant en klaar stond voor de staf en dus even van de Kombuis naar de salon van de Ouwe ging waar iedereen, minus 1 stuurman en 1 massinist, om ons “aan tafel ter manen”….TOEN bleek bij zijn terug komst in de Kombuis dat het GEHELE Kerstdiner al of niet via de Kerry-emmer was verdwenen…foetsie…vamos…NAKS Kerstdiner….over de muur gezet….EN “ Chinese Hofjood plenty loosy facy” en/of “ white people plenty fuck you!”….wie het weet mag het zeggen!!!

De feiten zijn dat de Chinese Hofjood dus met al of niet hangende pootjes terug moest om te vertellen dat er dus “deze kerstfeest ronde even naks te vreten was” EN er tijdens het daarop volgende “ Kerstdiner” slechts een “ broodje naks” te behappen was!!
Zie hieronder Kerstmenu kaart getekend door BK.
En aanwezigen op de achterkant- en In Memoriam- met trieste herinnering aan kollega Timmermans die kort daarna tijdens verlof bij een auto-ongeval verongelukte.

Toen ik dus Hans Reints zijn “op mijn boot goed vreten” verslag las en het water me bekant uit de mond liep bij het lezen van zijn “ Indische Rijsttafel Specialiteit voor de kust van Nigeria” toen moest ik denken aan mijn vroegere dagen op de “ Reuzen van Heusden” toen we nog een Nederlandse Civiele dienst hadden en ook een hofjood die placht te zeggen :
“ Op mijn boot goed vreten”
Desondanks kwam ik toen wel terug van een zgn. “ Langen Omvaart” reis en meende mijn familie dat ik een pikheetje te gast was geweest in een concentratie kamp….DUS ..zoooo goed was die vreterij dus ook weer niet!!

Dit is echter slechts een “ introduktie” naar de kern en ware reden van deze opwelling uit het geheugen van die vroegere “ Reuzen van Heusden” dagen….tijden dat het zgn. “ voedingscijfer” niet altijd en/of volledig 100% verdween –waar het dus hoorde- IN de monden van de al of niet zwoegende massinisten en ander aanwezigen, maar ook wel eens hier en daar ietwat werd “afgeknepen”…..om het nu maar even netjes te houden.
En ZOOO kon het gebeuren dat ondergetekende daar op een goed moment “ goed zat” van begon te worden en begon te broeden over een oplossing. Het moge de lezer duidelijk zijn dat “toendertijd” niet altijd net zoooo eenvoudig lag als het “ heden ten dage” wellicht lijkt!! :mrgreen:

AL het aan boord aanwezige voedsel lag a/b van de RvH tankers opgeslagen “achter slot en grendel” als volgt:
1) Via de kombuis kwam je via een met een hangslot af-gesloten deur in de zgn. “Droge stores”
2) Vanuit deze “Droge Stores” kon je terecht in 3-drie- stuks gekoelde ruimtes, te weten: a) de vleeskamer. b) de viskamer c) de groentekamer; deze ruimtes waren dus OOK ieder afgesloten met een hangslot.

Op dit moment wil ik dus even de aandacht van de lezer vestigen op het feit …DAT…als er dus iemand gedurende de nachtelijke uren op zgn. illegale wijze in eeen van deze afgesloten ruimtes wilde komen met snode plannen, b.v. in de vleeskamer voor een extra bieffie De Lomo of in de groentekamer voor een tomaatje met een uitje en een aardappeltje….om…nogmaals ..het is slechts een voorbeeld hoor….’snachts om twaalf uur bij het overgeven van de wacht in de MK even een “lekker schurruffie” te bakken op het kookplaatje in de MK…….DAN moest je dus door de volgende barrieres heen:

EN in de Kombuis EN minimaal 2-twee of 3-drie- hangsloten voor de vrieskamers

EN e.e.a. moest dus op een zodanige wijze gebeuren dat dit uiteraard NIET opviel…..NIET de “aangepaste hangsloten” EN de inbraak als zodanig en OOK niet de zgn. gestolen vreterij.

Dit was natuurlijk geen eenvoudige opgave op een schip waar 24/7 iedereen vrijwel alles weet van iedereen, maaar ondergetekende was dus van mening dat “ de nood de wetten dubbel en dwars had gebroken” en met mij was een kollega massinissie die het 100% met mijn kijk op de zaak eens was. Toevalligerwijze waren wij wat je noemt “ouwe maten en bekenden” want we waren beiden een gelijktijdig en klasgenoot product van de wereldberoemde school voor Massinisten in Zwolle.
Ook weer toevalliger wijze vanzelf, was mijn maat in deze buitengewoon beknijsd in het…laten we maar zeggen…meesjaaaanisch bewerken van sloten, hangsloten en anderssoort van dat gesnor EN gezamenlijk hadden wij er dus het volgende op gevonden:

1) Er werd een pass-key geritseld voor de toegang in de Kombuis.
2) Vervolgens werden de van toepassing zijnde zware bronzen hangsloten van het fabrikaat ABUS aangepast zodat
“iedere ABUS sleutel” van dat type sloten op die hangsloten paste. ( zie notitie hieronder!)
3) De van toepassing zijnde ABUS hangsloten werden planmatig uitgewisseld met “aangepaste hangsloten”

Om in eerste instantie het e.e.a. rustig en “en detail te kunnen bestuderen deed ondergetekende eerst “ kleine technische ingrepen” in de koel-machien installatie onder zijn beheer. ( Ik was daar toendertijd redelijk beknijsd in al zeggik ut selluf en hield zowel de vriezerij alsmede ook de –in de tropen- zeer belangrijke Airconditioning bij!!)
In deze zorgde ik er voor dat langzaam maar zeker de vriezerij dus wat minder goed ging werken en de Kombuizers n.a.v. de stijgende temp. mijn technische ingrijpen verzochten!! en ik dus meerdere malen “ even bij de verdampers in de vleeskamer/viskamer/groentekamer moest gaan kijken” en toen vervolgens de hele handel weer wat oppiepte en dus ooook in de ogen van de Kombuizers redelijk bij de les stond aangeschreven.

Notitie: Bij het aanpassen van de ABUS hangsloten was HET crusiale punt dat de “ gevoelsmatige weerstand” van de sleutel in het hangslot NIET anders werd i.v.m. de inwendige modificaties van het slot in kwestie. Oooook moesten eerst de aan de zijkant van het bronzen slot lichaam ingeboorde “cylinder palletjes” en het daardoor glimmend bronzen slotlichaam chemisch worden “bijgekleurd” zodat het niet zichtbaar was dat er uberhaupt aan dit slot was geritseld.

Goed en wel…..op een gegeven moment werden dus de “aangepaste sloten” planmatig en stapgewijze vervangen en kon de “op mijn boot goed vreten” voor ons beiden een aanvang nemen door vooral dit NIET te misbruiken EN door te zorgen dat we niet door een onverwachtte toeschouwer werden gesnapt bij een inbraak.Ik had o.a. een paar extra aan de binnenkant van m’n ketelpakkie met de hand ingenaaide zakken, zodat ik niet met “ een bieffie in de hand” op heterdaad werd betrapt.
Niemand heeft ons ooit “achter de kaarten gekeken”…waarvan akte.
Bijlagen
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay.jpg
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay.jpg (157.12 KiB) 639 keer bekeken
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay1.jpg
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay1.jpg (116.75 KiB) 639 keer bekeken
RijsttafelMenu-HansReints-1967Schelde-Smit.jpg
RijsttafelMenu-HansReints-1967Schelde-Smit.jpg (182.87 KiB) 632 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Sparks316
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Sparks316 » 07 sep 2018 21:27

Wat me hier weer uitermate opvalt is dat de sparks gewoontegetrouw met zijn handtekening plus dienstnummer getekend heeft :mrgreen:
Louis

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 09 sep 2018 14:59

De Burmah Emerald 1952.

Burmah Emerald.jpg
Burmah Emerald.jpg (143.88 KiB) 477 keer bekeken
IDNo: 5425126 Year: 1952
Name: BURMAH EMERALD Type: Tanker Flag: GBR DWT: 8549
Country of build: GBR Builder: Cammell, Laird & Co Location of yard: Birkenhead
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
63 PERMINA 101
BU Kaohsiung 20.1.79
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32159
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen » 10 sep 2018 11:20

De Blueport 1952


Blueport.jpg
Blueport.jpg (199.77 KiB) 365 keer bekeken
IDNo: 5046865 Year: 1952
Name: BILL Type: Tanker Flag: NOR DWT: 18530
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
62 BLUEPORT - 69 DORALI - 70 CALYPSO
fire 22.36N/78.12W 20.12.71 & BU Santander 2.8.72
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze » 10 sep 2018 14:33

Harry G. Hogeboom schreef:
07 sep 2018 20:36
1) Er werd een pass-key geritseld voor de toegang in de Kombuis.
2) Vervolgens werden de van toepassing zijnde zware bronzen hangsloten van het fabrikaat ABUS aangepast zodat
“iedere ABUS sleutel” van dat type sloten op die hangsloten paste. ( zie notitie hieronder!)
3) De van toepassing zijnde ABUS hangsloten werden planmatig uitgewisseld met “aangepaste hangsloten”
Zoveel moeite voor een bordje eten? Dan moet de nood wel hoog zijn geweest. Of was de lol van "Dick Bos" spelen een deel van de pret?

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11519
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 10 sep 2018 16:57

Zoveel moeite voor een bordje eten? etc. etc.
@ Adri et all. Uit het toenmalige Tanker leven gegrepen en de rapportering naar waarheid opgemaakt......heden tend age wellicht moeilijk voor te stellen.Lees vooral de hieronder aangehaalde zinsnede!!!
tijden dat het zgn. “ voedingscijfer” niet altijd en/of volledig 100% verdween –waar het dus hoorde- IN de monden van de al of niet zwoegende massinisten en ander aanwezigen, maar ook wel eens hier en daar ietwat werd “afgeknepen”…..om het nu maar even netjes te houden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie