Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Henk van der Moolen

Re: Mooie Tankers

Bericht door Henk van der Moolen » 20 sep 2018 12:26

Waar diende die portaalmast eigenlijk voor op een tanker?
Aan de foto's valt weinig af te leiden.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 20 sep 2018 12:59

Een gewoon mastje is net zo makkelijk, Henk. :wink:

Gulf Italian-1.jpg
Gulf Italian-1.jpg (110.85 KiB) 869 keer bekeken
Die dingen stonden eigenlijk alleen maar in de weg, maar het oog wil ook wat. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 20 sep 2018 13:50

Jos Komen schreef:
20 sep 2018 12:59
Een gewoon mastje is net zo makkelijk, Henk.
Die dingen stonden eigenlijk alleen maar in de weg, maar het oog wil ook wat. :wink:
Daar is nou juist de portaalmast voor uitgevonden, Jos. Een stuurman wil recht vooruit onbelemmerd zicht hebben, bij een portaalmast keek je dus tussen de twee palen en onder de ligger door.
Bovendien kon je daar minstens 3 uitkijkjes neerzetten, die stonden dus hoog en konden ver weg zien.
Louis

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 20 sep 2018 14:04

Onbelemmerd zicht, Louis?? :)
Twee extra dode hoeken bedoel je, op een streek aan bakboord en aan stuurboord, zowel visueel als op de radar.
En dan nog het onderhoud aan die dingen.
Nee, geef mijn maar een klein massie recht vooruit. :wink:

v+d

Bericht door v+d » 20 sep 2018 14:08

Helemaal geen mastje nog beter, die dingen dienden slechts om de vislijnen van de Sparks te drogen.
Op sommige tankers werden ze later ingekort om onder bepaalde bruggen door te kunnen, je had er alleen maar last van.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 sep 2018 14:55

een Gulftanker die in charter voor Shell voer en ging lossen bij Esso in Milfordhaven
Olieboeren!...da's synoniem met "geld verdienen"....veeeel geld verdienen!! :mrgreen:
Vroegaah....in de " Go West Young man...GO West" dagen in Alberta, kreeg ik eens twee zomer Engineering studenten "aangewezen" door Personeelszaken, MIke & Pierre. Ze dachten daar dat ik die jongr binkies in het praktijkjaar van school nog wel wat kon leren :roll: :mrgreen: Beiden waren hele slimme jongens en het duurde niet lang dat Mike eens tegen me zei:"THEY can't help it BUT making money isn't it Harry!" :lol: Ondanks mijn toenmalige bemoeienissen zijn ze toch beiden heel goed "terecht gekomen" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jandikker

Bericht door jandikker » 20 sep 2018 15:37

Komen schreef: ↑20 sep 2018 12:59
Een gewoon mastje is net zo makkelijk, Henk.
Die dingen stonden eigenlijk alleen maar in de weg, maar het oog wil ook wat.

Dat hadden ze op de kalibootjes heel gauw door. Daar stond eerst een voor mast op met laadgerei voor het ruim dat in de bak gebouwd was. Inclusief lier. Toen de vaart op Buatan aanving is de hele zooi verwijderd ( zal echt wel verkocht zij. zie opmerking van Harry.) Op het brughuis werd een driepootje geplant met alle lichies die je maar kon wensen en voor de vonkentrekkers extra haakjes voor hun waslijnen. Kon natuurlijk ook een slokje meer meenemen van de velden in Lirik.

Groeten

Jan.

PS
Op "Stanvac" vind je nog wel een paar plaatjes.
Aait vedan :-D

Otter

Bericht door Otter » 20 sep 2018 20:50

726BA1B3-6B2D-4415-B1FC-D12946B9CB1C.jpeg
Die twee cilinders aan dek bespaar 10% brandstof per jaar! Wie weet er meer van?
726BA1B3-6B2D-4415-B1FC-D12946B9CB1C.jpeg (174.11 KiB) 744 keer bekeken
Wie onder weg is, vorderd

jdbvos

Bericht door jdbvos » 21 sep 2018 10:48

Ja, die draaien... Flettner (of Fletcher??)-cilinders, heet dat geloof ik.
En met de wind geven die een "zeil-effect" vanwege de 'lift' die dat genereert
Ergens moet ik nog een foto hebben van de 1e die dat deed, ergens beginjaren 1900, dus het is al een oud systeem.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht in bibliotheken (want Kombuispraat, waarnaar je nu in 90% van zoektochten naar wordt verwezen, bestond nog niet... :-D ), omdat ik tijdens een vaartochtje op een druilerige dag in de buurt van Lemmer een klein bootje met dat systeem zag "zeilen"...

En wanneer ik nu dat effect opvraag in Goegel, wordt ik keurig netjes verwezen naar het Magnus-effect...: http://www.quantumuniverse.nl/het-magnu ... um/18081/1
Maar het is al een oeroud systeem, al gebruikt voordat mensen wisten dat dat een Magnus-effect heette !

Hier die eerste, geloof ik: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship
Greetz!
Jan DB Vos

Otter

Bericht door Otter » 21 sep 2018 14:21

Bedankt Jan dus het is niets nieuws ! Maar wel intresant
Wie onder weg is, vorderd

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 sep 2018 16:26

Lossen in Milfordhaven.

Milford Haven Terminal-1.jpg
Milford Haven Terminal-1.jpg (138.03 KiB) 600 keer bekeken
IDNo: 5107786 Year: 1962
Name: ESSO LIBYA Type: Tanker Flag: GBR DWT: 89788
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
BU Kaohsiung 1.9.76

Milford Haven Terminal-2.jpg
Milford Haven Terminal-2.jpg (172.16 KiB) 600 keer bekeken

IDNo: 5107554 Year: 1962
Name: ESSO HAMPSHIRE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 85429
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17.5
BU Kaohsiung 26.9.75

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 21 sep 2018 17:03

Rijzen er bij mij n.a.v. die 2e foto een paar vragen:
zie ik nou zoveel telefoonhokjes op die voorste kippenloop? Oh nee, da's nog de Oban van gisteren, denk ik. Fout gekeken, alleen de achterste loop heeft er twee.
Vraag 2: Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd? Toch niet hetzelfde als met die Verolme/MAN karren denk ik?

Tot slot: ik meen me te herinneren dat oud-collega H.A. Seeboldt (RIP) ooit een cartoon van die Esso Hampshire had gemaakt (en dat ding was natuurlijk in die jaren een b-e-e-s-t van een schip en daarop had ie achter de bak aan dek een benzinepompstation getekend, uiteraard met grote letters "SHELL" op het dak. Dit weer n.a.v. de recente discussie over Gulftankers die gewoon voor Shell voeren :lol:
Maar ja, dat soort "beesten" is al lang tot scheermesjes verwerkt 8)
Louis

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 sep 2018 17:49

Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd
Eeeeh Louitje...best wel een intelligente vraag voor een Sparks over die tribunes :lol: Hoe liep dat af met dat Oban flessie van je?? :roll:
Het is mij niet bekend dat Ome Cor zelf tribunes kon bouwen....volgens mijn Balvenie benevelde brein hattie daar EN de machines EN de competentie niet voor en "ik denk" :roll: dat die OF bij de Schelde zijn gebouwd ( die hadden/hebben daar wel de nodige competentie EN machine spullen voor en konden vroegaah en wellicht NU nog o.a. de meest praaachtige en zeeeer gekompliceerde hoge vermogens Marine Tandwielkasten bouwen- met b.v. twee dikke Gastribunes van G.E. d'r an in een geluidsdicht hokkie en dan ook nog eens een 3e ingaande as met een dieseltje ergens voor de economic speed en DAN dat heel zooitje weer flexibel opgesteld EN nog eens voor 2 schroeven inclusief clutches EN de mogelijkheid om met b.v. BB gas-tribune de SB as aan te drijven....in geval van "niks nie bang nie trammelant" EN die dan OOK nog eens een keer een buitengewoon laaag geluidsniveau produceerden, wat misschien wat moeilijk is voor een Sparks om te vatten, gewend zijnde aan die oorverdovende en knetterende vonken :lol: .....maaaar dat is dus een gevolg van zeeeer precies en minitieus bewerken van kei-harde tandwielen etc. etc. en da's geeen kattepis geloof me maar)...OF bij z'n ouwe baas Stork in Hengelo, waar ze dat ook wel konden.....niet zo'n reputatie als de Schelde...maaaar TOCH zeer competent.Het zal me nu niet verbazen als de Schelde dat NU nog kan en kon best wel eens de enige in nederland zijn, alhoewel "tribunes bouwen" wel iets uit het verleden is.....die Marine tandwielkassies dus niet!!Voor het gewone " Jan boeren fluitjes scheepstandwielkassie" betaalde je vroegaah bij de Schelde door de neus, momentueel weet ik niet maar zou me zeer verbazen! :)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 21 sep 2018 20:42

Dan toch maar ff hier, want volgens mij bestaat er geen topic "Goeie scheepsdiesels" o.i.d, maar ik kan me eigenlijk niet anders herinneren dan dat w.t.k.'s in mijn jaren altijd verheerlijkt omhoog begonnen te kijken als je het woord "Sulzer" in de mond nam. Doorgaans waren dat mannen die met MAN (al dan niet built by Verolme), Stork of Werkspoor gewend waren te werken.

Hier lees ik ook altijd iets van "Oh ja, Sulzer, dat was pas machinerie" en meer van dat.
Nou vroeg ik destijds ook wel "wat is dan wel een goeie masjien?" en steevast was het eerste merk Sulzer en wat ik me kan herinneren was het volgende merk B&W (oftewel Burmeister & Wain).
Na al die jaren wil ik het nou wel eens echt weten, klopt dat een beetje van die B&W?

Zelf heb ik ooit alleen maar gevaren met in de vetloods spullen van Götavärken, Stork, Werkspoor, MAN, Caterpillar (geen voortstuwing!) plus dan nog ik ben gewoon geen wtk - ook niet één met VD - dus wat kon/kan ik nou oordelen maar na al die jaren zijn mij toch wel benieuwd 8)
Een restantje Oban voor degene met het goede antwoord, al dan niet bij Maria :mrgreen:
Louis

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 sep 2018 21:57

want volgens mij bestaat er geen topic "Goeie scheepsdiesels" o.i.d
Wat dacht je van dit topic, Sparks? :wink:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=2704

v+d

Bericht door v+d » 21 sep 2018 22:01

Sulzers waren tamelijk saaie en brandstof slurpende machines.
De Hotlo was al zuiniger met brandstof en de B@W was in ieder geval een zeer betrouwbare machine, althans toen ik nog op de manoeuvreerstand voor Pias speelde.
Het is allemaal verklaarbaar, kleppen in de kop zorgen voor langsspoeling en dus een betere vulling van de cilinder met verse lucht, dwarsspoeling had je vroeger ook in tweetakt brommers, dat is dus eigenlijk gewoon een slecht systeem.
Enfin, lurk dat vingerhoedje Oban even leeg dan slaap je zonder dat je wellicht nog van een Doxford gaat dromen , dat was pas een machinistenverdriet en nog gevaarlijk ook !

Plaats reactie