Grote meren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Grote meren

Bericht door Chr.Vr. »

Hier nog iets over de Can.meren , met de "RAKI"lagen we in Gary en daar van gingen we naar Chigago , varen was dat al met al ongv.een uur of vijf , alleen in Gary als je voor de wal ging moest je achteruit, het idee van een dok insteken,
en dan meerden je af , bij aankomst waren er een paar man om de trossen aan te pakken , maar bij vertrek moesten we ze zelf los gooien , dat was bekend , dus de springer van voor, dat was Cor Weug en ik Chr.Vr. was degene voor achter, dus wij de wal op , nog via de gang way, en als we los waren dan via de loods ladder weer aan boord terug , dat leek vrij eenvoudig, alleen om die slurf uit te komen werd er een extra spring achter bij gezet zodat , als je voor los was en de achter trossen waren ook weg , werd er achter uit geslagen om de kop vrij van de wal te krijgen zodra dat genoeg was , [ in tussen was Cor van voor, al via de loods ladder terug aan boord ] werd er vooruit geslagen om met wat gang de slurf te verlaten en vrij van de wal te blijven, zodat de schroef gestopt kon worden om de twee springs binnen te halen en ik dan via de loods ladder weer terug aan boord kon , nou dat kon ik wel vergeten, de ruimte was tussen kaai en schip een meter of twee, en die ouwe maar schreeuwen, spring dan ,spring dan , ja bekijk het maar dacht ik, ik spring niet . dus ik werd door vermoedelijk de agent naar Chigago gebracht, was weer eens wat anders dan varen het was ruim twee uur rijden , maar daar stond je dan met niks , kreeg wel een hamburger van de gene die me weg bracht .
grtn C.Vrolijk

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Grote meren

Bericht door Bertus. »

Hallo Chris,

Mooie verhaal, en zo kom ik de naam Cor Weug weer tegen,waarmee ik
op de Tabinta en/of Karimun heb gevaren.
Wij noemden hem altijd Jezus,door zijn lange haar, hij had ook een sikje
en altijd dat vette petje op zijn kanis en constant een half sjekkie in z'n mond.
Hij kwam uit Vlissingen.
Voor ± 2jaar terug kwam ik op een fietstochtje bij ons in Zwolle iemand uit Vlissingen
tegen die hier op de camping stond,en we raakten aan de praat,laat die persoon nu
Cor goed kennen. Hij woont nu in Oost Souburg, ik hem toen eens gebeld maar hij was niet
zo erg geïnteresseerd in een gesprek,maar kende mij nog wel.
Hij is het grootste deel van het jaar met zijn Camper op pad.
Cor was toentertijd een fijne collega.

Groeten,

Bertus.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Grote meren

Bericht door rspeur »

Ik kreeg niet zo lang geleden een beetje heimwee naar 1969, toen ik met de Camerounkust de grote meren "deed".
Ik heb er op dit topic al eerder over geschreven. Ik ben op Flickr.com, waar ik mijn foto's plaats, wat gaan spitten naar aardige plaatjes, het barst ervan. Ik heb een setje samengesteld (allemaal foto's van anderen dus, je hebt de mogelijkheid binnen Flickr een "Gallery" samen te stellen), ik heb de link al op de FB pagina Vrienden van Nedlloyd gezet. Goed ontvangen. Zowel door mensen die de meren kennen als door anderen.
Ik weet dat er Kombuizers zijn die ook op de meren hebben gevaren, voor hen zal het een aardige terugblik zijn. Maar ook anderen kunnen genieten.
René

https://www.flickr.com/photos/rspeur/ga ... 985904091/
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote meren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bel...bel....bel...Rene....weer wat geleerd....en ik maar denken dat de Grote Meren in Friesland lagen :lol: :roll: Mooie kollektie trouwens!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie