Grote meren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Grote meren

Bericht door Cor Leliard »

Hallo RSPEUR,
hartelijk bedankt voor de foto's.Vooral die foto waar iemand aan de wal wordt gezet met een bootmansstoeltje.Klasse.
Gebeurd dat nu nog,iemansd met zo'n stoeltje aan de wal zetten.
Groeten uit een zonnig Breda Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote meren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hi Cor,
Ik kom niet zo vaak die kant uit maar de lakers die ik hier zie hebben meestal een hele lange ladder vrij stijl vlak voor het stuurhuis zitten aan een takeltje hoog aan de opbouw en laten dat meloochumpie dan even op de kaai zakken en huppetah!! Ik denk zo maar dat de "echte lakertjes" dat nog best met zo'n zwaaiend bootsmanstoeltje doen, lekker makkelijk. Tegenswoordig zullen er best een hele partij safety-knakkers er zich flink tegenaan bemoeien als er eens eentje in het water pleurt!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Herman.Ponsen

Re: Grote meren

Bericht door Herman.Ponsen »

Goede morgen allemaal,
Leuk dat er een onderwerp is over de lake´s. Ik zal proberen een foto te plaatsen hoe er in de eind jaren 50 en begin jaren 60 bij de Oranje lijn werd gesprongen bij de sluisen of in havens (tjes) die foto heb ik even geleend van Arjan Klein die de side beheerd Oranje lijn. Ik heb namelijk een paar jaar op de grote meren gevaren bij de Oranje Lijn En aangezien mijn lot was dat ik altijd de jongste was 16,17 ,18 jaar en dat je als jong broekje uit verkoren was tot springer want je kon toch niet die ouwe zak van 35 of 45 jaar buiten boord laten bungelen .Maar ok het was best leuk om het te doen in de zomer korte broek tshirt dat was blitsen in somer en one man show en af en toe kreeg je een politie man op een harly zo gek dat die op zijn trike je naar de volgen sluis reed in het welland kanaal .En niks stoeltje daar hielden ze niet van want anders zit je maar niets te doen hangen moestje aan een geitamp met acht knopen er in dan had je wat houvast. Maar als het de maanden sept,oct en nov ,er waren dan was het geen pretje meer stervens koud veel wind sneeuw dan hing je toch maar mooi met je palingfuik en spijkerbroek aan twee truien dikke jas aan die tamp te slingeren zonder handschoenen en kijk niet naar onder dat was alleen maar ijsklontjes en als de wind je nog weg blies van de wal dan was het geen pikheet blijf maar even hangen wij proberen het nog eens 15graden onder zero gevoels matig 25 graden bij regen en sneeuw bevroren je handen aan het touw vast Dit was een kleine beleving op de meren.

Groet uit het zonnige UBACH OVER WORMS

Herman
springen121.gif
springen121.gif (154.33 KiB) 4516 keer bekeken
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo, na lang puzzelen , hoe het nou moet, hier weer een paar foto's gemaakt aan boord van de ampenan en ik denk in 1968, op de grote meren grt debby op de eerste foto ; louie vermaire sjaak verhey paul Freeman voorman de hilster matroos og la lau en lankhorst en hoe de anderen heten weet ik zo niet meer. de tweede ; louie vermaire arie huizer paul freeman en sjaak Verhey
Bijlagen
scan0030 (Small).jpg
scan0030 (Small).jpg (47.93 KiB) 4460 keer bekeken
scan0051 (Small).jpg
scan0051 (Small).jpg (45.14 KiB) 4460 keer bekeken
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

En weer een paar foto's van de Ampenan op de grote meren; grt debby
Bijlagen
scan0036 (Small).jpg
scan0036 (Small).jpg (35.47 KiB) 4529 keer bekeken
scan0058 (Small).jpg
scan0058 (Small).jpg (38.41 KiB) 4529 keer bekeken
scan0066 (Small).jpg
scan0066 (Small).jpg (36.14 KiB) 4529 keer bekeken
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo nog eenpaar foto's allemaal rond dezelfde tijd genomen. grt debby. De laatste is in Montreal tijdens de wereldtentoonstelling
Bijlagen
scan0029 (Small).jpg
scan0029 (Small).jpg (24.28 KiB) 4466 keer bekeken
scan0047 (Small).jpg
scan0047 (Small).jpg (71.08 KiB) 4466 keer bekeken
scan0046 (Small).jpg
scan0046 (Small).jpg (25.96 KiB) 4466 keer bekeken
onne
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 dec 2005 12:11
Locatie: Bovenkarspel

Re: Grote meren

Bericht door onne »

Ik heb in 1955 een reis van een jaar op de Ampenan bijnaam Trappennan want van voor naar achter was je 4 trappen verder ,wij vertrokken toen uit Rotterdam naar Indonesie en daar vandaan de Java New York line. Heeft er iemand nog foto's van de meren en het Welland kanaal en het aan wal slingeren van iemand die de boot moest meren , eentje heb ik al gezien. nog een vraag ik heb gehoort dat de Oranje line speciale schepen heeft laten bouwen voor de merendienst in hoeverre is dit waar en waar vindt ik foto's van die schepen . met vr gr Onne.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Grote meren

Bericht door Roy »

Dat van die Oranje Lijners klopt helemaal.
Even op Google gegocheld en de site van Arjan Klein betreffende Antony Veder komt zo tevoorschijn.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo, nog een paar foto's gevonden van de Ampenan op de Great lakes; groet debby
Bijlagen
scan0045 (Small).jpg
scan0045 (Small).jpg (26.64 KiB) 4351 keer bekeken
scan0051 (Small).jpg
scan0051 (Small).jpg (45.14 KiB) 4351 keer bekeken
debby (R.I.P.)

Re: Grote meren

Bericht door debby (R.I.P.) »

Sorry, maar deze hoorden er nog bij; debby
Bijlagen
scan0033 (Small).jpg
scan0033 (Small).jpg (32.19 KiB) 4350 keer bekeken
scan0050 (Small).jpg
scan0050 (Small).jpg (33.7 KiB) 4350 keer bekeken


Plaats reactie