Chertal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Chertal

Bericht door frans52 »

Net zoals sjef heb ik ook op de chertal gevaren.
Ik ben aangemonstert op 1 jan72en op 11/maart 72 afgemonstert en jef is dus een paar maand later op de chertal terecht gekomen,spijtig want ik had graag met de jef gevaren.
Maar hier nog zo'n verhaaltje over de chertal.
Net zoals jef zegd waren wij ook geladen met bussen van van hool ,greyhounds zoals ze ze noemen in amerika.
Nu na terecht gekomen te zijn in zwaar weer s'nachts op de atlantic,ik liep wacht met de 3de stuurman en het het stormde lelijk.Om het kwartier deed de stuurman even de lichten aan om te kijken hoe het met onze deklast verging.Ik merkte op dat er een paar bussen waren verschoven en maakte de stuurman hier op attent.
Ik moest de bootsman wekken en moest dan samen met hen op dek in dat rotweer gaan kijken wat er loos was.De bussen stonden op dek met gewoon om de assen een waaier gedraaid om ze op hen plaats te houden,door het hevig slagzij maken en stampen van het schip is de lading beginnen schuiven en zijn de meeste greyhounds in het sop verdwenen (overboord gekipt).Niets aan te doen in zo'n weer dus laten gaan de zij over natuurlijk.
Dan aangekomen aan de ingang van de misissipi bleek den ouwe zijn vrouw hoog zwanger te zijn en moest dringend bevallen.De ouwe in paniek en riep via de vhf om hulp van een dokter.na een tijdje verscheen er een helicopter met daaraan een kooi waarin de dokter zat om op het dek te worden neergelaten.Op het dek staan twee matrozen klaar om de kooi aan te pakken.
Nu ze laten de kooi zakken,een van de matrozen pakt de kooi beet maar die verschiet ineens en laat die kooi los en slaat achterover tussen de luiken ,die dokter slaat ook uit die kooi en met alles wat hij aan zijn gat hangen heeft slaat hij ook tussen de luiken naast die matroos.
Nu bleek op die kooi statische electriciteit gezeten te hebben en die matroos moet daar een goeie klap van gekregen hebben en bij het achterover slaan heeft hij de kooi omgetrokken waardoor die dokter mee tegen dek ging.
Hebben ze daarna de dokter en die matroos met de vrouw van de ouwe in die kooi gezet en er mee naar het ziekenhuis gevlogen.
Die ouwe heeft daar op die brug staan vloeken en tieren dat het goeie gang gaf.Ganze reis naar de vaantjes en niemand kon nog goed doen in de ogen van die ouwe.Gelukkig heeft deze reis niet lang geduurd en heb ik chertal met alles op en aan achter mij gelaten.
Wij zijn in antwerpen nog een goei pint gaan pakken en hebben er nog is goed meegelachen.

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hoi Frans.

Het is jammer dat ik niet bij de Belgische koopvaardij heb gevaren, er gebeurt altijd wat, geloof ik.
Maar wat is het geworden met die vrouw van die ouwe, een jongen of een meisje?
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Hoi willem

Weet het eigenlijk niet wat het is geworden,die ouwe wilde met de lagere bemannig niets te maken hebben.Maar naderhand heb ik vernomen als het waar is dat het een flinke jongen zou zijn.
Maar de moeder de vrouw van die ouwe was een amerikaanse en zoals je weet dat zijn uit de kluiten gewassen fast food vreters,dus zal het wel ne flinke cheese burger geworden zijn zeker.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Een mooi kort maar krachtig verhaal, ben benieuwd wat je nog meer hebt meegemaakt, wij wisten tot nu toe weinig van de Belgische koopvaardij.
Ik ga nu ook maar een goei pint pakken.
All the best
Jos
Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg »

Frans,
Spijtig dat we mekander mislopen zijn op de Chertal.
Een prachtverhaal.
Toen ik daar aanmonsterde was diene Ouwe al vervangen.
Spijtig, ik had hem anders wat lekkers te vreten gegeven.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

hoi Jef.

Ik heb een keer Belg meegemaakt aan boord, Daniel heette hij.
De bootsman gaf 'm de opdracht om de kloot in de mast te gaan verven.
Daniel ging naar het kabelgat om zijn potje verf en zijn kwast te halen en klom nadat hij zijn spullen bij elkaar had, het dekhuis op.
De bootsman ziet Daniel de mast inklimmen, met alleen de kwast in zijn handen en boven aan gekomen, geeft hij de kloot een lik verf en gaat weer naar beneden, om zijn kwast weer te dopen in de verfpot en klimt weer naar boven.
Dit gebeurt een paar keer achter elkaar en de bootsman begrijpt er niets van, tot dat hij tegen Daniel zegt, "Ik zit nou al een tijdje te kijken, maar waarom neem je pot verf ook niet mee naar boven, zegt Daniel " Maar bootsman, dat kan niet, dit is toch grondverf".
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

willem
zoals geweet de belgen hebben een slechte naam wat pedofielen betreft.
Zo op een keer vaart er een groot schip op de oceaan met passagiers aan boord.Op een nacht krijgen ze ook afterekenen met een explosie en brand aan boord.
De scheepshoorn begint te brullen en door de intercom brult de ouwe abandon ship abandon ship.
Iedreen loopt naar het boatdeck om het schip te verlaten,als eerste komt daar een Engelsman aan en die roept zo luid hij kan childeren first,childeren first.
Daar komt daar een amerikaan aan gelopen en die begint te brullen fuck the childeren,een belg die daar staat hoort wat die amerikaan roep,en die belg roep terug op die amerikaan,zeg denkt ge dat we daar nog tijd voor hebben??..............
Eddy Lucas

Chertal

Bericht door Eddy Lucas »

Ik heb op een andere plaats hier op "kombuispraat" al gereageerd. We hebben met zijn drieën op de Chertal geweest, Frans en Jef ... Ja hoor, ik heb veel schepen gehad op die negen jaar, ik nam tussenin nogal gemakkelijk mijn verlof en compensatiedaen op.
Groetjes,
Eddy Lucas

Rare kwasten

Bericht door Eddy Lucas »

In antwoord op Willem Visser,
Ja hoor, er gebeurde dikwijls wat op de Belgische koopvaardij. Maar dat zal op de Nederlandse schepen ook wel zo geweest zijn, denk ik. Er waren rare kwasten bij. Enkele bijnamen opnoemen?
Allee dan degene die me zo net te binnen schieten. t' Paard, de vliegende engel, Jef stront, de cowboy, sneeuwwitje, zwarte Jaak (was een halfbloed), tarzan, maateke. Hoe ze aan die benamingen kwamen is telkens een verhaal op zich natuurlijk.
Groetjes
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier dan nog maar eens de foto van den Chertal.
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie