Reactie op de verhalen van Dirk van Lopik

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Reactie op de verhalen van Dirk van Lopik

Bericht door Willem Visser »

Het valt me op, dat er weinig reactie is op de verhalen is van Dirk. Ik kan dit alleen maar toejuichen, omdat het nu een soort boek wordt, die je in één adem kan uitlezen. Het zijn fantastische verhalen, die niet verstoord mag worden door reactie's tussendoor, althans dat is mijn mening.
Daarom had ik gedacht, als je wilt reageren, doe dat dan hier!
Ik hoop dat het voorlopig nog even door gaat, want ik denk dat een ieder die dit leest, er veel dingen in herkennen, die ze zelf ook meegemaakt hebben.
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prima Willem
Je hebt helemaal gelijk.
Voor mij is het ook nog steeds een verrassing, want ik heb ze zelf nog niet gelezen als ik ze ga bewerken.
Lig ik in een deuk en vraagt Akkie: "Ben je weer met een verhaal van Dirk bezig?"
Echt uit het zeemansleven gegrepen.
Vroeg ze vanmorgen ook, maar toen zei ik: "Nee nu een verhaal van Jefke".

All the best
Jos
Adres van Dirk: Lopik.Van@barwilknudsen.pt
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Willem,
Als je die verhalen van Dirk of wie dan ook uit het vroegere zeemansleven leest dan heb je geen tijd om te reageren.
Tenminste ik niet, ik zit af en toe nog uren na te ebben.

Hulde voor diegene die het zo mooi verwoordelijken kunnen.
Gewoon door gaan want ik lees ze niet 1 maar 2 maal !!

Groet Derk
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Aanmoediging

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D :wink: Hallo Den Dirk en ook nu den Sjefke van den langen Omvaart!

Ja de verhalen van Dirk zijn bijzonder om te lezen, ik heb er dacht ik al eerder iets over gezegd , en nemen me in ene slinger weer mee terug naar "tijden van weleer"
Terwijl Dirk het mooi kan brengen, het moet gezegd dat Sjefke van "den Langen Omvaart" der ook een houtje van kan!
Als je op je eerste reis gelijk de bootsman op z'n nummer zet!!! :shock: :shock: 8)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Sorry, even geen tijd om te reageren; ben veel te druk met de verhalen van Dirk.!!!

Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De verhalen van Dirk blijven voor mij een dagelijkse bron van plezier geven.
Ik moet ze bewerken want volgens mij heeft Dirk ze in WP 4.0 op een 5.3 inch floppy met alleen hoofdletters door iemand die er een beetje verstand van had op een schijfie laten pleure.
"Jos, je bekijkt het maar wat je ermee wil doen.
Mijn intentie is alleen maar een dankbetuiging aan degenen waar ik mee gevaren heb en zoveel plezier heb meegemaakt, dat wil ik op deze manier laten blijken"
Aldus Dirk, ik heb het even vrij vertaald maar gelukkig hebben we nog een aantal hoofdstukken te goed.
Dirk heeft een zwak voor Hagenezen en Scheveningers
Heb ik ook last van, alhoewel mijn Haags niet is wat het geweest is.
Op de Goeree had ik naast de omstreden Willem Scholten, die goser had echt het beste met de haven van Rotterdam voor!!!!!! nog een stapmaat. Keessie.
Ik baal als een stekker als ze Willem als crimineel gaan behanden, ik ken die gozer, goud en goud eerlijk. Altijd in de clinch met die ouwe, die ouwes waren dat bij de KRL niet gewend dat een tweede stuurman ze duidelijk probeerde te maken dat we niet meer in het stenen tijdperk leefden.
Maar ik dwaal weer af.
Mijn vaste stapmaat, 4e wtk Keeesie uit Den Haag kwam op de Goeree in Glasgow met een fikse schudder en een aantal dronken kaairatten terug aan boord en logischerwijze verzeilden ze in de bar, waar ik net de boel aan het opruimen was. Het was weekend en er werd niet gewerkt.
Vanwege het onvermijdelijke tumult wat hiermee gepaard gaat werd die ouwe wakker.
Ik had inmiddels de bar weer geopend en de dames van een drankje voorzien en Keessie en ik namen ook nog wat.
Keessie was een ouwe zwabbermaat van me en ik probeerde hem duidelijk te maken dat die zatte temeiers van boord moesten.
Kwam die ouwe in zijn ochtendjas de bar in.
"Komen, schop die wijven onmiddellijk van boord".
Die zatte wijven en Keessie lagen helemaal in een deuk bij het aanschouwen van een gezagvoerder in een ochtendjas.
Even later kwam die ouwe terug, volledig in uniform.
"Komen, jij bent als stuurman verantwoordelijk voor de Messroom".
Ik antwoordde dat het geen messroom was, maar de officiersbar en dat ik alles al geprobeerd had om die dronken vrouwen van boord te piekelen.
Toen zei Keessie op zijn Haagenees: Kappieten, ik zie die wijffe liever in hun blote kont dan jouw in je zondagse pak.
Kees Verstraten, Willem Scholten.
Je vergeet veel, maar de maten waar je echt leuk mee gestapt hebt, die vergeet je nooit meer.
All the best
Jos
Vaerderij

Bericht door Vaerderij »

Hallo Jos,
Ik neem aan dat Willem een goede stapmaat was en onrecht heeft bevochten. Ik denk echter dat hij na die periode zijn hand overspeeld heeft. De berichten die ook vandaag weer aan het licht komen pleiten niet voor hem. Ik twijfel niet aan zijn intenties en sociale kwaliteiten maar zijn handelswijze onder het oog van (slapende?) bestuurders hebben in ieder geval grote schade toegebracht aan de Rotterdamse haven. En niet te vergeten aan belastingbetalers en werknemers die bij zijn sobat in dienst waren en inmiddels zonder werk zijn. Maar laat ook ik mij maar niet meeslepen uiteindelijk dient de rechter recht te spreken als er een zaak is. Overigens heb ik altijd gedacht dat wethouders ook "wet moesten houden." Moest me toch even van het hart.
Vriendelijke groeten,
Anne Mulder.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Anne,
Willem ging later wel met een ander soort mensen om, zoals Bram Peper en Nelie Split Kroes, dat kan meegespeeld hebben.
Gelukkig heeft Nelie NU geen Split meer.
All the best
Jos
Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg »

Schoon verhalen van Dirk,
hij verstaat de kunst om het allemaal luchtig en grappig te vertellen,
en toch voelt de lezer aan dat er méér is.
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Ik heb ook aandachtig de verhalen van Dirk gelezen.
Ik was eraan begonnen en zonder dat ik het wist was het al tegen de morgen aan,ik ging zo in de verhalen op dat ik alle tijd uit het oog verloor.
Ik merk zelfs op dat er aan boord van nederlandse schepen meer genegenheid was onder de bemanning dan op belgische schepen.
Toch het blijven mooie herineringen aan die tijd op zee.
Hij die nooit gevaren heeft kan zich niet voorstellen hoe het er eigenlijk aan toe gaat in een zeemans leven.
In Belgie word een zeeman aanzien als een hoeren loper en zuipschuit,en avonturiers die voor niets goed zijn.
Toch ik mis het leven van op zee,een heimwee die een gewoon mens niet kan begrijpen,een pijn in het hart als je die prachtige schepen ziet in en uit de havens varen,dan komen die mooie herineringen terug en pink ik ook een traan weg.
De liefde voor de zee,de liefde voor de schepen,het gemis als de zee ons schip deed huiveren en rollen.De herinering aan een mooie vervlogen tijd,maar die herinering blijft toch bij ,dat is onze enige troost.
Dirk het zijn mooie en hartverwarmende verhalen.

frans52


Plaats reactie