Knopen, Splitsen en het Allemansend

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Allemanseind

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Bertus... voor ''WHO THE BELL IS'NT RINGING''. ik zet elke dag nog een achtertrosje uit,ja op 640 meter boven de zeespiegel, :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Allemanseind

Bericht door arij »

Ik heb met plezier de discussie gevolgd over het "Allemanseindje", echt duidelijkheid waar de term vandaan komt is niet echt boven water gekomen.
In "Zeemanstaal" verzameld door J F Viëtor staat onder Allemans eind; een sierlijk gevlochten eindje aan de klepel van de scheepsbel. Ik heb het daar altijd maar op gehouden. De prachtige sierlijke allemanseindjes die ik tegenwoordig nogal eens op Maritieme evenementen tegenkom, zullen in vroeger tijd nooit aan de scheepsbel hebben gehangen. Gepensioneerden en hobbyisten en niet altijd oude zeebonken zijn daar waarschijnlijk de makers van.
De andere versie die je tegenwoordig tegenkomt. Zijn meestal verteld van de gidsen op de Bataviawerf of bij de bouw van slands oorlogschip De Delft in Rotterdam, die je dan vertellen dat het de voorloper is van het huidige toiletpapier. Wel leuk en begrijpelijk. Ze vertellen daar dan meestal bij dat iedereen aan boord op een gegeven moment mee te maken krijgt. Dat zal wel denk ik dan, maar ik denk dan ook dat er toen wel hele sterke rangen verschillen waren. Je behoorde tot voor of tot achter de mast. Achter de mast dan betekende je wat. Voor de mast dan hoorde je tot het gespuis. Als je van voor de mast op het achterschip moest zijn, was dat alleen maar om daar te werken. Anders had je daar niets te zoeken. En tegen woordig hoor je nog wel eens en schij........... doe je maar in je eigen tijd. Dus ik denk dat je van voor de mast daar je behoefte wilde doen. Had je eerder kans op oorlog dan dat je een sanitaire allemanseindje kon gebruiken. 8) :lol: :wink:
Maar ja wie ben ik dat je dat zomaar kan zeggen.
gr>arij
Natit

Re: Allemanseind

Bericht door Natit »

Zou het allemansend ook te maken hebben de poep. Deze uitdrukking kom je ook niet veel tegen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Allemanseind

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

de poep
Dat is Engels en wordt dan wel uitgesproken als het Nederlandse "poep", maar geschreven als poop.
Het is afkomstig uit het Frans: la poupe - achtersteven en dat is weer afkomstig van het Latijnse puppis - achtersteven.

Ook wordt wel beweerd dat het in verband zou staan met het Mariabeeld dat Spaanse en Portugese schepen vroeger op het kampagnedek hadden staan - de pop, in het Frans la poupée.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Allemanseind

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En wij spreken hier liefkozend over "mooie kontjes". :lol:
All the best
Jos
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Allemanseind

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja..''er hangt een niet zo mooi kontje over het mooie kontje...vlak naast het allemanseindje....zeker van een stuurmens? :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Allemanseind

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Wolga hebben ze dit topic blijkbaar ook gelezen. :)
HIER is een filmpje te zien hoe ze daar de dekzwabber schoonhouden. :)
All the best
Jos
allemansend.jpg
allemansend.jpg (190.41 KiB) 6543 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door lp »

hoe ze daar de dekzwabber schoonhouden
:wink: Er zitten zeker nog voldoende fosfaten in de Wolga :?: :lol: Bij ons in het Gooimeer heeft dat geen zin.
quo vadis
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Zoals met zoveel is het gewoon een kwestie van eenvoudig beginnen en veel oefenen. Zelfs als je het al redelijk kan, dan moet je toch nog zo af en toe oefenen om de kunst niet te verleren.
Dus gewoon beginnen met alle eenvoudige knopen te leren leggen en vervolgens aan het wat moeilijkere werk beginnen.
De twee boeken van Kaj Lund 'Werken met staaldraad en touw' en 'Creatief met touw' hebben mij bijna alles kunnen leren wat ik weten wilde.
En denk er aan: natuurvezels, zoals hennep, werken veel makkelijker dan vele soorten kunststof touw!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Allemanseind

Bericht door Meestertje »

.


Plaats reactie