leuke vragen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
marleine

leuke vragen

Bericht door marleine »

Beste mensen,

Ik ben dus marleine en een studente en ben bezig met een projekt speciaal gericht op mensen die veel op water en de zee te vinden zijn dus jullie! :lol:
Om mijn projekt te maken heb ik een beetje info nodig hoe jullie denken over het varen en de zee, dus als jullie wat vraagjes zouden willen beantwoorden zou dat heel erg leuk zijn!

Hoe lang ben je weg van huis?
Is het moeilijk om alleen maar zee rondom te zien?
Als je op de wal bent zie je constant verscheidenheid in kleur en gebeurtenissen, is dat niet moeilijk op zee?
Is het ook op een bepaalde manier saai?
Waarom heb je ervoor gekozen om dit werk te doen?
Voelt u zich eenzaam te midden van al dat water en ver weg van alles?

Dat waren de vragen als je meer wilt weten kun je me natuurlijk altijd mailen, alvast heel erg bedankt!!

ketelbinkje

Bericht door ketelbinkje »

Nou daar komen ze dan....

Hoe lang ben je weg van huis?
- afgelopen keer 2 maanden weg, normaal is het 4 maanden'.

Is het moeilijk om alleen maar zee rondom te zien?
- nee, ik word eigenlijk gek als ik alleen maar land zie :D (neemt niet weg dat het navigeren het mooist is in nauwe vaarwateren en in het zicht van de kust)

Als je op de wal bent zie je constant verscheidenheid in kleur en gebeurtenissen, is dat niet moeilijk op zee?
- ?

Is het ook op een bepaalde manier saai?
- komt heel weinig voor.

Waarom heb je ervoor gekozen om dit werk te doen?
- Dit is wat ik altijd al wou, mooi beroep, grote verantwoordelijkheden, avontuurlijk, afwisselend, je ziet wat van de wereld, etc etc etc kortom er is geen baan aan de wal die hier aan kan tippen :wink:

Voelt u zich eenzaam te midden van al dat water en ver weg van alles?
- soms, maar dat is heel erg gezond :lol:

hoop je hierbij voldoende te hebben geholpen, als je nog wat wil weten dan hoor ik het wel.

mvg John
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hoi Marleine.

Als je op de wal bent zie je constant verscheidenheid in kleur en gebeurtenissen, is dat niet moeilijk op zee?

Een vreemde vraag vind ik dit, kan je dit misschien nader toelichten.
Ik zou hier ook geen antwoord op weten.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Aad v Staveren (RIP)

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Ik weet niet of je de reactie van 40 jaar geleden kan gebruieken.
Maar is dat zo is ,dan hier de antwoorden
Hoelang weg: Meestal lang 9 tot meer dan 12 maanden
Is het moeilijk met alleen zee om je heen: Nee dat is niet moeilijk. Elk moment op zee is anders,de golven ,de luchten en ook de kusten als je in de buurt van land was
Verscheidenheid van kleur: De kleuren op zee konden ook heel erg verschillend zijn.Dan weer azuur blauw tot diep blauw tot zwart.En dan de luchten Éen en al verscheidenheid,je moet het wel kunnen zien
Waarom hiervoor gekozen: Het is het mooiste beroep wat bestaat. Of het nu nautisch of technisch was dat maakte niet uit.
Voelt het eenzaam: Ja soms wel en vooral bij bijzonder gebeurtenissen.
HG Aad
Gebruikersavatar
skipflip44
Berichten: 650
Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
Contacteer:

Bericht door skipflip44 »

Hoe lang ben je weg van huis?
3 a 4 maanden en dan kun je ook nog kiezen of je even lang thuis wil zijn of meer geld wil overhouden
Is het moeilijk om alleen maar zee rondom te zien?
nee , 't is goed te zien, zelfs s'nachts
Als je op de wal bent zie je constant verscheidenheid in kleur en gebeurtenissen, is dat niet moeilijk op zee?
tsja, deze snap ik ook niet maar hier(Bridgetown, Barbados) is het kleurrijk genoeg
Is het ook op een bepaalde manier saai?
Dacht het niet , verveelt zelfs na 25 jaar nog niet. Wat dacht je van ruim 15 verschillende landen in de afgelopen 2 maanden?
Waarom heb je ervoor gekozen om dit werk te doen?
Hm weer zon lastige, eh mn vader werkte bij een rederij, waar je mee omgaat wordt je mee besmet of zo??
Voelt u zich eenzaam te midden van al dat water en ver weg van alles?
Ha geen idee van een schip dus, we zitten met zo'n 24 man aan boord en hebben nogal een gezellig stelletje ongeregeld bij elkaar dus nee niet eenzaam, behalve nu ff, kzit alleen in een internet cafe. M'n vriendin krijgt straks weer 4 maanden aandacht.

Groetn oet Barbados, Klaas
Volgende havens? St Eustatius, Haiti, Curacao, Panama canal, Acajutla, San Jose, San Lorenzo, Corinto.
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Zal er ook eens wat mee doen:

Hoe lang ben je weg van huis?
Normaal is 4 maanden op zee, 2 maanden thuis. Er zijn ook regelingen van 3 maanden op, 2 maanden af, 2 op 2af, of zelfs 1 maand op, 1 maand af. Dat zijn de meest gangbare regelingen, maar simpel gezegd: Alles is mogelijk.

Is het moeilijk om alleen maar zee rondom te zien?
Nee. De zee is nooit hetzelfde. Ga zelf eens een paar dagen naar het strand, en kijk per dag eens een halfuurtje naar de zee.
Je zult zien dat elke keer weer de zee anders is, de lucht anders is, etc.
Een zeeman ervaart het buitenleven niet veel anders als een boer.
Omdat een stuurman en kapitein vanwege zijn beroep veel van het weer (meteorologie) moet afweten, zal de lucht ALTIJD zijn belangstelling hebben. Zo hebben wolken namen, genoemd naar hun vorm, maar daarmee ook naar de ontstaans wijze.

Als je op de wal bent zie je constant verscheidenheid in kleur en gebeurtenissen, is dat niet moeilijk op zee?
Deze vraag kan op meerdere manieren worden uitgelegd.
In Kleur: Zie voorgaand antwoord. Het uitzich is altijd anders. Helemaal als je een haven aandoet, of ergens langsvaart.
In gebeurtenissen: Een schip is een varend dorp of stad, dat in zijn eigen behoeften voorziet. Telkens wordt weer een ander land, met een andere cultuur, aangedaan.De gebeurtenissen aan boord van een schip, of het nu op zee vaart, of in een haven ligt, is zonder meer kleurrijker te noemen als op de wal. Dan ben je in Amerika, vervolgens in Afrika, dan weer in Australië, Japan of Finland. Ieder land heeft zijn eigen cultuur en gewoontes, en als zeeman pik je daar telkens een beetje van op.

Is het ook op een bepaalde manier saai?
Hangt er van af.
Als je elke dag op een veerboot van Engeland naar Nederland vaart, kan ik mij wel voorstellen dat dat saai wordt.
Toch is ook daar elke overtocht weer anders.
Als je bedoelt of het saai is als een schip 4 weken op zee zit, is het antwoord nee. Er is altijd veel werk aan boord van een schip.
Als je een reis hebt die wat langer duurt, ontstaat er een bepaalde routine.
Maar elke dag doe je weer wat anders, zie je weer wat anders, en maak je wat mee. Daarnaast zit je met een kleine groep mensen aan boord, waarmee je een hecht team vormt. Als het al saai dreigt te worden, wordt er wel één of andere bak uitgehaald om de boel weer een beetje op stang te jagen.

Waarom heb je ervoor gekozen om dit werk te doen?
Varen is het mooiste beroep ter wereld.
Je ziet de wereld, proeft de verschillende culturen, hebt een hoop verantwoordelijkheid, krijgt redelijk betaald, en, niet onbelangrijk, je hebt 2x per jaar een vakantie langer als de zomervakantie van een scholier of student!
Het heeft één nadeel: Een verenigingsleven is moeilijk, omdat je dus ook 8 maanden per jaar buiten Nederland vertoeft. Lid zijn van een sportclub b.v. is er dus niet bij.

Voelt u zich eenzaam te midden van al dat water en ver weg van alles?
Hangt er ook weer vanaf.
Zoals eerder gezegd, zit je met een groep mensen aan boord.
Zie dat als een groot gezin. Er is altijd wel reuring om je heen, en eenzaam ben de in die zin dus nooit.
Op zee wordt je vergezelt door vissen, al dan niet vliegend, dolfijnen, walvissen, etc. Per email of vlak voor de kust gewoon met de GSM kan je altijd communiceren met thuis of met vrienden, kijk maar eens b.v. naar de onderwerpen Erasmusgracht, Atlasgracht en Appologracht, waar forumleden verslag bijhouden van hun belevenissen aan boord.
Maar als je een vriendin of vrouw hebt, dan mis je die wel eens. Soms ook wel meer dan eens.En dat is óók eenzaamheid.
Van alle zeemannen (of vrouwen) die stoppen met varen is dat ook meteen de belangrijkste oorzaak.

Succes,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Aad van Staveren.

Verschil in kleur tussen wal en op het schip. Een kleurrijker schip is bijna niet voor te stellen.
Hg Aad



Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Allemachtig zelfs de ramen zijn groen. :lol:
grts jan.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja Jan, ik zie momenteel verdacht veel groene schepen.
Dat zal waarschijnlijk Millieuvriendelijkheid moeten uitstralen.
Die PR-jongens van de rederijen moeten ook hun duurbetaalde gages waarmaken.
Binnenkort ook groene Splietschepen, ze moeten toch met de tijd meegaan.
Bruine Drollen worden dus: Groene Graspollen
All the best
Jos
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Nou Jos het gaat vriezen vannacht, dus die groene graspollen van Spliethof worden vanzelf weer bruin. :lol:
grts jan.


Plaats reactie