Je arbeidsverleden opvragen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Norbertus

Je arbeidsverleden opvragen

Bericht door Norbertus »

Ahoy!

Ik word in juni 64 jaar en woon nu in Hongarije met mijn vrouw. Wij zijn 5 jaar geleden weg gegaan uit Nederland, waar ik verschillende werkgevers gehad heb. Ik betaal elk jaar een premie aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) om de 2 % verlies op de AOW uitkering te compenseren wegens wonen in het buitenland. :-D
Ik heb bij de SVB aanvraagformulieren voor de AOW opgevraagd en ontvangen. Daarin wordt je gevraagd al je werkgevers vanaf je 15e jaar te vermelden: Namen, adressen en data in- en uit dienst treding. :roll:
Van mijn laatste werkgever weet ik het wel. (Ik heb daar 20 jaar gewerkt.) Van de meeste andere ben ik het vergeten. :?
Nu had ik op het Internet gevonden, dat je op de site van UWV je eigen arbeidsverleden kunt opvragen. Dan moet je echter eerst een DigiD inlogcode aanvragen en die werd mij geweigerd omdat ik geen uitkering heb en ook niet (minimaal 6 maanden) in een Nederlandse gemeente sta ingeschreven. Weet u een manier om mijn arbeidsverleden en dat van mijn vrouw in Nederland op te vragen? De SVB beantwoordde mijn vragen niet eens, maar stuurde enkel de formulieren. :roll:
Bestaat er een bedrijf, dat voor mensen die in het buitenland wonen, dit opvraagt? Al mijn werkgevers waren in Nederland gevestigd en de meeste niet in de scheepvaart. De werkgevers van mijn vrouw zaten ook niet in de scheepvaart. :P

Alvast dank voor de reactie.

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door lp »

Weet u een manier om mijn arbeidsverleden en dat van mijn vrouw in Nederland op te vragen?
:wink: Heeft u gevaren :?:
quo vadis
koets

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door koets »

ik worstel ook met die probleem en heb 42 jaar gevaren ,dus als iemand hierop een goede oplossing weet houd ik mij van harte aan bevolen

gr jurrie
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door lp »

:wink: Mijn advies is om contact op te nemen met een van de scheepvaartpensioenfondsen.
quo vadis
rinus

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door rinus »

pr beer het bij de belasting dienst
Norbertus

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door Norbertus »

Ahoy!

Ik heb intussen gebeld met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Daarvoor heb ik eerst (gratis) Skype gedownload en een headset gekocht, anders wordt het opbellen naar Nederland te duur. Nu kostte het mij vanaf Hongarije maar een paar dubbeltjes. :idea:

De mijnheer die mij te woord stond, zei dat ik in de aanvraagformulieren de werkgevers gegevens moet invullen die ik nog weet en er een verklaring bij moet schrijven, waarin ik en mijn vrouw de SVB toestemming geven om ons arbeidsverleden in te zien en op te vragen bij de UWV (voorheen Arbeidsbureau). Dan zoekt de SVB zelf de andere werkgevers op en werkgevers, waarvan je aangegeven hebt niet meer te weten wanneer je daar precies werkte en/of het bijbehorend adres. Daarvoor moeten wij kopieën van onze paspoorten bij sluiten en onze handtekeningen onder die machtiging zetten. :idea:
Ook moet ik naar een gemeentehuis, sociale verzekeringsinstelling, of ambassade in Hongarije gaan en daar een verklaring laten opstellen door een ambtenaar, waaruit blijkt dat ik en mijn vrouw nog in leven zijn. Dat moet ik na mijn 65ste ook regelmatig doen, omdat ze er zeker van willen zijn, dat ik én mijn vrouw nog in leven zijn. Dat heet een LEVENSVERKLARING. 8)

Voor diegenen die hier ook mee te maken krijgen: 1 jaar voordat je AOW gerechtigd bent de SVB vragen om aanvraagformulieren op te sturen of te mailen i.v.m. je AOW. :!:

Voor mij is de zaak nu opgelost. Bedankt voor de reacties.
Volle kracht vooruit! :-D :arrow:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor anderen die in het buitenland wonen en met dit probleem te maken hebben of in de toekomst te maken krijgen: als je dat eenmaal in handen van de SVB hebt gegeven, loopt dat verder vanzelf. In mijn geval ging het niet om mij - mijn arbeidsverleden was vrij simpel en gemakkelijk te achterhalen - maar dat van mijn vrouw. Die krijgt maar een schijntje AOW en de SVB kwam toen zelf met de mogelijkheid om daar meer van te maken als ze haar Griekse arbeidsverleden op kon geven. Ze had vanaf haar 19de of 20ste jaar in Athene gewerkt en later in New York, maar alleen dat Griekse arbeidsverleden zou gelden omdat daar binnen de EU overeenkomsten voor zijn.

De SVB heeft toen geprobeerd om dat bij de Griekse sociale verzekering op te vragen, maar na enige maanden kregen we een brief dat die niet op hun vragen reageerden en dat we het daarom beter zelf konden proberen. Hier waar we wonen, kon het plaatselijk kantoor niets doen; dat moesten we zelf in Athene regelen. Mijn vrouw is daar speciaal voor naar Athene gegaan en is in die droevige puinhoop gedoken die ze hier van álles maken. Na een week heeft ze het opgegeven; in die troep vind je helemaal niets terug. Dat is dezelfde troep waar nu de Nederlandse belastingcenten in worden gestort om die arme, failliete Grieken van de totale ondergang te redden, wat bij voorbaat tot mislukken gedoemd is, dus naar die centen kun je fluiten, maar dit geheel terzijde. :roll:

Maar verder niets dan lof voor de Sociale Verzekeringsbank, die helpen je echt wel. Die levensverklaring moet je eenmaal per jaar blijven invullen, maar dat is een kleine moeite. Als je de SVB nu laat weten wie je bent en waar je woont, dan krijg je de papieren voor de AOW ruim van tevoren toegestuurd.

Wat haar Amerikaanse arbeidsverleden betrof - ze is Amerikaans staatsburger - daarmee was het Amerikaanse consulaat in Thessaloniki zeer behulpzaam. Helaas bleek ze voor de Amerikaanse social security net buiten de boot te vallen. Het geeft niet. Het pensioen van de koopvaardij is ruim voldoende en als ik het loodje leg, krijgt ze daar een keurig weduwenpensioen van, dus verder geen zorgen.
pythagoras

Re: JE ARBEIDVERLEDEN OPVRAGEN

Bericht door pythagoras »

Daar ik in Griekenland woon moest ik de AOW aanvraag doen bij de IKA
deze vulde een formulier in met mijn persoons gegevens en de
opgebouwde rechten in GR.
Zonder verder enige opgave van werknemers heeft deze IKA dit
via Athene naar Nederland gestuurd.
Na ca 3 maanden bericht vanuit Nederland via Athene
met een overzicht van de opgebouwde AOW rechten tot nu toe

Dit jaar in december (1 jaar voor 65 jaar) De officiele aanvraag indienen via dezelfde instantie en dan hopenlijk de AOW uitkering toegestuurd krijgen

Ging tot nu toe heel vlot en eenvoudig mischien ga ik in december
dit formulier persoonlijk afgeven voor de zekerheid
Remy Weggemans

Re: Je arbeidsverleden opvragen

Bericht door Remy Weggemans »

Mijn vraag aan de scheepvaartinspectie was,waneer ik ben gaan varen,zouden ze toch moeten weten,eerste monsteboekje etc.....nee hoor,kunnen we niet meer achtehalen!!!!!!!!!!!!!!..was het antwoord.....
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Je arbeidsverleden opvragen

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Vreemd, voor dat ik met pensioen ging kreeg ik keurig een briefje van SVB met de namen van al de schepen waar ik op had gevaren.Het enige wat ik moest doen aangeven onder welke vlag ze hadden gevaren.Ik was onder de indruk.
Harry


Plaats reactie