Stabiliteit en veiligheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veilig

Bericht door ferryvaneeuwen »

Aan de vormstabiliteit van de 'Modern Express' ligt het volgens mij niet. Lekker breed en hoekig. Bij een lengte van 164 m en een breedte van 28.06 m is de L/B verhouding 5.8 en dat is een behoorlijk laag kengetal.

Afbeelding

Dit plaatje staat op de vorige pagina van dit topic. Daar staan tevens de bij de nummers behorende scheepsnamen. De breedte uit de lengte berekend met de bovenste formule komt dan uit op 28.20 m dus dat klopt bijna precies. Het schip heeft ook een super hoog vrijboord. Het is hierdoor waarschijnlijk niet gezonken omdat het water de autodekken niet kon bereiken.


Afbeelding

mv Finnbirch Lengte 155.99 m Breedte 22.71 m L/B = 6.8 Op de tekening hierboven nummer 15.

Ik heb een theorie over wat er wellicht gebeurd is en dan verwijs ik naar het kapseizen in de Oostzee indertijd van de 'Finnbirch'. Een stuurman van een Nederlands schip dat op tegenkoers lag zag het tot zijn schrik voor zijn ogen gebeuren. Het begon met het hevig gieren van het schip waarna het vrijwel onmiddellijk daarna kapseisde.

De kapitein van de 'Finnbirch' bleek niet op de hoogte te zijn van de gevaren van het varen in achterop komende golven en zei dat dit ook niet tijdens zijn opleiding aan de Zeevaartschool aan de orde was gekomen. Hij meende zelfs dat het voordelig was om op volle snelheid in 'following seas' te varen en zo golven in te halen! Ook 'quartering seas' kunnen tot dit resultaat leiden. Het mag een wonder heten dat hij zo nooit eerder in een broach terecht is gekomen. Misschien dat ook de stuurman van de wacht of de kapitein van de 'Modern Express' er zo is ingetuind. Als je het niet weet dan is dit een bijzonder verraderlijk fenomeen, maar langzamerhand zou iedere nauticus dit toch moeten weten......

Te snel varen onder die omstandigheden schijnt te merken te zijn aan het feit dat het roer niet goed meer reageert, een eigen leven gaat leiden en dan gaat het, als er niet snel ingegrepen wordt door drastisch de snelheid te verminderen, in de kortste keren goed fout.

Door het schuinvallen van de 'Finnbirch' raakte er lading op drift waardoor de slagzij in korte tijd nog verder toenam. Bij de 'Modern Express' schijnt er geen sprake te zijn van schuivende lading wat mij gezien de grote slagzij dan weer verbaast.
Splash schreef:Investigators are at a loss to explain how the Modern Express ran into such difficulties.
Wellicht zijn de 'investigators' ook onbekend met dit verschijnsel. Als dit inderdaad de oorzaak van het kapseizen was dan kunnen ze nog lang zoeken want dit laat, behalve het kapseizen, verder geen sporen na.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bij de 'Modern Express' schijnt er geen sprake te zijn van schuivende lading
Toch moeten er gewichten verplaatst zijn. Car carriers en RoRo's zijn niet per definitie onstabiel; het gevaar zit in de grote, open, niet door schotten onderverdeelde dekken, waardoor zelfs het binnendringen van heel weinig water al fataal kan zijn door het vrije vloeistofoppevlak.
Bij achterop komende zee verandert de vorm van het onderwaterschip en daarmee de plaats van het drukkingspunt. Dat kan onder extreme omstandigheden op zich al voldoende zijn om, heel kort, een dusdanig onstabiele toestand te veroorzaken waardoor het schip gevaar loopt te kenteren. Gaat dan ook het zwaartepunt nog aan de haal door schuivende lading, dan is de ellende compleet. Kentert een schip door achteropkomende zeeën, dan gebeurt dat in één keer. Hij komt of terug, of gaat om, maar blijft niet scheef liggen.

Bij de Modern Express lijkt geen water te zijn binnengedrongen, anders was hij wel om gegaan. Het kan dus niet anders of er is gewicht verplaatst. Als het de lading niet is, moeten er dubbele-bodemtanks zijn opgevuld. Of wingtanks, maar ik heb geen idee of car carriers ooit wingtanks hebben. Hoe het ook zij, vrije vloeistof kan het niet zijn geweest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat "Investigators are at a loss to explain how the Modern Express ran into such difficulties."
Dat "the news will add fuel to the fire from insurers who have latterly been voicing concern at car carrier designs in the wake of a spate of accidents," is een conclusie van Splash die in feite los staat van dit speciale geval. Het enorme vrijboord heeft dit schip gered. Door dat enorme vrijboord kreeg hij een steeds bredere waterlijn en ontstond er een nieuwe stabiele toestand.
Hoe het zat, zal vanzelf wel duidelijk worden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nog een toevoeging aan het bovenstaande ...

De lading van de Modern Express lijkt toch wel degelijks verschoven te zijn, dat maak ik althans op uit het bericht op Splash dat de Rotterdamse roeiers te hulp is geroepen om het schip tijdens het lossen van de lading met hun Shore Tension systeem rustig op zijn plaats te houden. Dat is toch een mooie reclame voor die mannen. Klik HIER.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door ferryvaneeuwen »

Heel slim en inventief! Het is zag ik die jongens hun eigen vinding met nu een joint venture met ECT. Je hebt bij de ontwikkeling en productie van zoiets echt wel een kapitaalkrachtige partner nodig.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Met betrekking tot de Anthem of the Seas die ook dacht dat het allemaal wel wat mee zou vallen met dat slechte weer dat al dagen werd voorspeld en waarbij ook de kwalificatie "hurricane" was gevallen, schreef Robert Delhaye ...
Er was niet veel aan de hand, alleen wat plastic dat uit het plafond viel, en wat kapotte flessen en glazen zo te zien.
Er was aardig wat meer aan de hand. Zoals nu pas bekend is geworden, was de helft van de voortstuwing en besturing uitgevallen. Bakboords azipod was aan gort. Alle vier de torsiekoppelingen van de stuurmodule waren naar de pieletjes zodat de azipod gestopt moest worden. Op stuurboordsazipod is het schip teruggekeerd. Na aankomst is de schade aan de US Coast Guard gemeld die sowieso een onderzoek kwam instellen naar het gebeurde. En de Amerikaanse Raad voor Transportveiligheid ook.
    • The NTSB has been asked to open a formal inquiry into the Anthem's presence off Cape Hatteras at the time of the storm.
    • Afbeelding
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veilighei

Bericht door ferryvaneeuwen »

Downplayen of bagataliseren heet dat. De PR jongens en meisjes waren er als de kippen bij om onschuldige foto's van stukjes plastic, wat verwaaide dekstoelen en wat glasscherven te publiceren. Dat viel dus allemaal best mee.

De passagiers die natuurlijk geen ervaring op zee hadden zijn zich uiteraard rotgeschrokken, zeker als zo'n zeekasteel een slinger van 40° maakt, ik kan me dat best voorstellen. Zie de nog steeds gestresste koppies op deze foto terwijl ze inmiddels veilig aan land zijn. Het lijkt wel of ze zojuist uit een oorlogsgebied ontsnapt zijn, die gaan in ieder geval nooit meer cruisen.
image.jpeg
image.jpeg (87.79 KiB) 3264 keer bekeken
Ik heb op de Maasdam, toch al notoire slingerbakken, een grote storm op de Noord Atlantic meegemaakt waar de honden geen brood van lusten. De hele inventaris in de eetzalen en noem maar op werd gesloopt, daar moest je niet tussen gaan lopen. Ook daar was het parool dat iedereen voor zijn eigen veiligheid in de hutten moest blijven. Voor ons was er niets aan de hand behalve het ongemak maar die mensen hebben echt doodsangsten uitgestaan. Sommigen liepen nog lang nadat het ergste geweest was nog steeds jankend rond. Merkwaardigerwijs was ik meestal vrolijk onder die omstandigheden, er gebeurde tenminste weer wat en je voelde dat je leefde.

Feit blijft dat je je passagiers nooit in deze voor hun bedreigende situatie hadden mogen brengen, zo ga je niet met je duur betalende klanten om. Een groot aantal zal nooit meer een voet aan boord van een schip durven zetten, dus die klanten ben je voor altijd kwijt. Lekker slim. Stuitend en uitermate arrogant vond ik de weigering van de rederij om bemiddeling te verlenen bij het vinden van accommodatie en het organiseren van de terugreis naar huis voor de getroffen passagiers. Jullie zoeken het maar uit.....
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Harry G. Hogeboom »

was de helft van de voortstuwing en besturing uitgevallen. Bakboords azipod was aan gort.
Hieronder een paar plaatjes van de werkelijkheid bij een soortgelijke installatie.Foto's van/door H.G.H.
Bijlagen
LocalZ-drive Control.jpg
LocalZ-drive Control.jpg (80.23 KiB) 3250 keer bekeken
Local-Z-driveControl-a.jpg
Local-Z-driveControl-a.jpg (90.42 KiB) 3250 keer bekeken
StuurmotorZ-drive.jpg
StuurmotorZ-drive.jpg (85.91 KiB) 3250 keer bekeken
StuurmotorZ-drive-a.jpg
StuurmotorZ-drive-a.jpg (102.04 KiB) 3250 keer bekeken
Z-drive-Topside..jpg
Z-drive-Topside..jpg (102.95 KiB) 3250 keer bekeken
Z-drive-Topside-b.jpg
Z-drive-Topside-b.jpg (99.57 KiB) 3250 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door andrekik »

Er was aardig wat meer aan de hand. Zoals nu pas bekend is geworden, was de helft van de voortstuwing en besturing uitgevallen.
Vraagje voor de kenners van azipods: In een geval als dit, waarbij de besturing niet meer werkt, is het mogelijk om de azipod vast te zetten midscheeps? en dan de besturing over te nemen met de bowthruster(s)?
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Harry G. Hogeboom »

is het mogelijk om de azipod vast te zetten midscheeps?
Ik meen me te herinneren van wel, maaaar DAT geeft vanzelf hoopies beperkingen en restricties " als de Hydro stuurmotoren op de kont liggen" Je kunt in die ruimte " je reet niet keren".....als er toevallig op het verkeerde moment en verkeerde plekkie een hydrauliek slang is gebarsten heppie AL je klauwtjes nodig om je nek of landingsgestel niet te breken. ( gecertificeerde slangen, reserves aan boord als alles goed is!! :roll: ) Maaaar met die motorretjes en/of verpekelde tandheugels naar de gossiemijne doe je daar " zo goed als NIKS" als die boot tekeer gaat als een dolle en de Azipod waarschijnlijk ook wat zwabbert. De hele handel AFzetten en hopen dat die roomklopper er onder blijft hangen, daar komt het " denk ik" wel zo'n beetje op neer in die gegeven situatie. ( In geval van olie lekkage is dat daar zo'n GLIJbaantje geworden dat het al levensgevaarlijk is om dat hokkie IN te gaan, laat staan wat serieus te gaan vogelen, daaaar helpen geen ouderwetse plaatsloffen met houten pennetjes in de zolen aan!!! :roll: :lol: )

Ik weet van een bakkie op een niet nader te noemen Passagiersschip, nog maar kort geleden, die OOK toevallig met de hele hap in een fraai bekkie slecht weer terecht kwam- waar ze dus omheen hadden moeten kachelen , maar jaaaa dat donderse schema!!, zodanig slecht weer dat de sludge en shit bezinksels in de Oliesumps van de Homo's ( wat reeds lang daarvoor schoon gemaakt had moeten worden!!!) die shit kwam los en sloeg de oliefilters dicht, karren van het net af en black out. Haaaalen Meneertje waarvan je in je broek zou doen. Ik zal hier de specifieke " sequence of events"- uit de 1e hand besproken- maar even vergeten te melden en besluiten met als die Baas op dat schip NIET zulke Roestvast stalen kloten had gehad en die karren NIET had opgestart ZONDER smeerolie filter elementen,- EN daarmee het giga risico een paar krukassen naar de kloten te draaien!!!wat gelukkig niet zo bleek te zijn- DAN had ik het nog niet zo net geweeeet'n! NU bleef de schade " slechts" beperkt met " de Grand Piano's" in de hoek voor oud vuil en enkele passagiers met een "spalkje lang het been" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Oscar Aardse »

re: Modern Express.
Theo dank voor je reactie.
Het verhaal van de coëfficiënten moet ik nog eens nalezen in de boeken. Dat ligt tamelijk diep in het geheugen. Ik neem graag van je aan dat de waarden van de Modern Express niet buitenproportioneel zijn. Dat val me dan behoorlijk mee.
Inmiddels is er natuurlijk meer bekend. Gelet op de foto's is het met dat schip toch wel kantje boord geweest want bij de reeds bereikte hellingshoek neemt de breedte van de waterlijn niet (of weinig) meer toe, Het vlak begon immers boven water te komen. Het is inderdaad zeer aannemelijk dat het grote vrijboord en een goede waterdichtheid haar heeft gered. Het effect van de oplopende zeeën kunnen best die enorme slagzij hebben veroorzaakt, maar er is nog positieve stabiliteit geweest, anders zou de helling toch zomaar verder toegenomen zijn. Gelet op het feit dat ze niet is teruggekeerd naar een minder grote helling kan ook mijnsinziens slechts verklaard worden door een verplaatsing van gewichten. Mogelijk was het niet de lading, maar dan moet er toch wel wat andere "äsymmetrisch" gewichten in het spel gekomen zijn.

Overigens als ik dat onderwaterschip zo zie dan wordt ik daar als opvarende van lekker brede zeewaardige schepen (met voldoende w.d. dwarsschotten) toch niet erg enthousiast over. Het lijkt me dat in dat onderwaterschip slechts ruimte is voor een klein machinekamertje en niet al te veel tankruimte. Vermoedelijk breng je als stuurman van zo'n schip toch wel veel tijd achter je computertje door om er voor te zorgen dat je tot en met de haven van aankomst een behoorlijke stabiliteit weet te handhaven. Daarbij mag je uiteraard het effect van wind niet met een natte vinger benaderen! Nog een geluk trouwens dat je dat in deze tijd niet meer op een stukje papier met momentenstellingen etc. hoeft te berekenen.

Hoe nu verder? Als het water inmiddels zo hoog (in de zij) staat, zal men ook aarzelen om (zoals we dat leerden) eerst nog wat tanken aan de lage kant te vullen om de stabiliteit te verbeteren, alvorens men kan gaan denken aan het vullen van tanken aan de hoge kant ( zo daar nog ruimte voor is). Met dit type schip en in deze toestand lijkt het me ook een uitdaging om gewichten met een grote GK van boord te halen. Het lijkt me ook niet zomaar een uitgemaakte zaak dat je uitsluitend met tensioners het schip voldoende in bedwang zult hebben zodat het niet verder door, of zelfs helemaal terug naar de andere zijde, zal hellen. Het lijkt me dat men eerst gaat zoeken naar afsluiters die het mogelijk hebben gemaakt dat er vloeistoffen naar de lage kant konden overlopen of tanken aan de lage kant konden oplopen)....... Niet een klus waar ik mijn bemanningsleden graag voor naar beneden zou sturen.

Het vervolg van het onderzoek zou best interessant kunnen zijn. Ik vraag me af of we de details daarvan te horen zullen krijgen.

Groeten OA


Plaats reactie