Stabiliteit en veiligheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 05 nov 2016 23:08

Da's toevallig...ik was ook net bezig met deze links, Lemans.
Met zoeken op Kombuispraat op Leliegracht staat er nog veel meer over deze ramp. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Lemans
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Lemans » 05 nov 2016 23:30

hoi Jos, ik zag je antwoord met een halve url, die werkte niet goed en ineens was ook je bijdrage weg. nieuwsgierig ben ik wat door gaan zoeken en vond jou eerste url. die er toen maar ingeplakt.

het lukt me echter niet om de uitspraak van de raad voor de scheepvaart terug te vinden en door te linken.
gr Lemans

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 02 nov 2017 07:48

Jinny schreef:de betekenis van de diverse G* termen
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, reden waarom ik niet meteen kon antwoorden. Pas vanmorgen had ik tijd om me er verder in te verdiepen, maar ik begrijp het nog niet. G is het zwaartepunt en dat vind je uiteraard overal terug. Het zwaartepunt en het drukkingspunt zijn de twee punten waar alles om draait. Het zwaartepunt G ligt vast en grijpt, bij rechtliggend schip, aan in het vlak van kiel en stevens. Het drukkingspunt, vaak B genoemd, is het meetkundige zwaartepunt van het ondergedompelde deel van het schip, oftewel de carène. Zodra het schip helling krijgt door een van buiten komende kracht, dus wind en of zee, verandert de vorm van de carène en verplaatst het drukkingspunt zich. Er onstaat nu een richtend koppel. Aan het begin van dit topic "Stabiliteit en veiligheid" vind je een samenvatting van dit alles en verder is alles ook op het internet te vinden. De theorie is vrij simpel; de uitwerking en toepassing in de praktijk is een andere kwestie, maar dat zal voor jou van minder belang zijn, neem ik aan.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jinny » 02 nov 2017 11:38

Oke, het wordt al iets duidelijker...
Hoe ik het precies moet uitrekenen is inderdaad van minder belang, maar ik wil de materie begrijpen...

Het effect van voor de golven uit het roer lopen met 'het potje van je tante' ken ik, want inmiddels meegemaakt met onze roestige tobbe...
In begrijp nu ook de oorzaak beter denk ik.
Alvast bedankt dat je in dit ouwe wijf energie steken wilt.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jinny » 02 nov 2017 13:58

Inmiddels een pagina gevonden waar eea op mijn niveau wordt uitgelegd...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 02 nov 2017 16:27

------------
Dat zijn de basics. Dit is de aanvangsstabiliteit, maar daar heb je verder niet zo erg veel aan. Dat was voldoende toen we deklasten los gestuwd gezaagd hout voeren die van boord tot boord reikten. Dan kon je zien hoe ver je kon gaan voordat je omsodemieterde. Alleen kon een schip met een dergelijke deklast nooit helemaal kapseizen; die bleef op de breedste waterlijn liggen. Voor andere ladingen kun je op die manier alleen maar bepalen of je aanvangstabiliteit voldoende is, dat wil zeggen: of de metacenterhoogte voldoende is. Maar dan weet je nog steeds niet wat het schip in zee gaat doen, als hij door wind en zee een helling krijgt. Daarvoor heb je de dynamische stabiliteit nodig. Dan moet je de GZ-kromme tekenen en - nog veel belangrijker - (kunnen) beoordelen. En daar gaat het allemaal om bij die kleine containerfeeders waarbij de ontwerpers de grenzen opzoeken.
En daar gaat het ook om bij die enorme cruiseschepen, die drijvende hoogbouw met maar een verdomd klein beetje onderwaterschip. Wat gaat dat schip doen als je daarmee in slecht weer dwarszees komt te liggen? Dat wil je niet laten gebeuren, want dan krijg je "Hals und Beinbruch" onder de passagiers en mogelijk vallen er zelfs doden, maar het schip moet het wel kunnen hebben en dat moet je uit de stabiliteitskromme kunnen aflezen. Wat gebeurt er als hij bij een slingering van 10 graden naar loef getroffen wordt door een aanhoudende windstoot? Hoe ver slingert hij dan door naar lij?
Dat zijn interessante zaken, zoals ook de dynamische stabiliteit van andere schepen interessant is en verdomd belangrijk. Wat doen die enorme containerschepen als ze met windkracht 10 dwarszees komen te liggen? En wat doet die kleine feeder als hij, tot de limit geladen, voor een windkracht 7 met een mooi zeetje wegloopt?

Daar is heel wat over te vertellen, over te studeren en te leren. Het is jammer dat hier geen mensen meer komen die nu op dergelijke schepen varen en die ons haarfijn zouden kunnen vertellen hoe dat allemaal gaat. Zelf heb ik me vroeger, toen ik het nodig gehad, altijd met veel genoegen in die materie verdiept. Aanvankelijk zelfs zonder een elektronisch rekenmachientje; alles met een potlood en een papiertje, een rekenliniaal en een logaritmetafel. En, niet te vergeten: millimeterpapier en een flexibele liniaal om de kromme te tekenen. Je was vier uur bezig voordat je dat op papier had staan. Mijn eerste calculatortje - zonder komma en zonder geheugen - was een zegen. Nu doet de computer al het werk voor je. Maar wat blijft is het beoordelen van de resultaten. Dat zul je toch echt zelf moeten (kunnen) doen.
Nogmaals: interessant.

---------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6953
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door jdbvos » 03 nov 2017 09:51

Het is jammer dat hier geen mensen meer komen die nu op dergelijke schepen varen
Helemaal gelijk !
Het wordt hen zelfs verboden om info te geven; wie weet bevoordeelt dat de concurrentie, of de rederij krijgt 'moeilijke vragen' van instanties....
Overigens heel begrijpelijke argumenten, maar ik vind beknotting van vrijheid van meningsuiting eveneens discutabel.
Maar je mag -en wilt uiteraard- niet je broodheer in moeilijkheden brengen...
Ja, een heikel punt, en jammer voor een forum waar collega's zitten die nog steeds graag een beetje op de hoogte willen blijven....uit betrokkenheid: dat spreekt...

En Ginny, ik wil geen gras wegmaaien voor Jos z'n voeten, maar hij schrijft zelf: 'een forum waar zeelui zich thuis voelen'.
Dat is ook zo: het onderlinge sfeertje bestaat hier (virtueel) weer: we herkennen elkaars insteek. "wie nog nooit gevaren heeft, die weet niet hoe een zeeman leeft"
We voelen ons ook prima thuis in een gezellig cafe of een leuk restaurant. En daar mogen óók ander mensen komen die in datzelfde gezellige cafe bij willen dragen aan die gezelligheid, of mensen die ook in dat leuke restaurantje willen eten om de tong te (laten) strelen....
Dus ook hier zijn geïnteresseerde mensen van harte welkom...
Domme vragen bestaan niet... op dit forum zitten allemaal vakmensen van alle voorkomende disciplines, en eeuwen aan vaartijd bij elkaar, dus als hier een maritiem-gerelateerde vraag niet beantwoord zou kunnen worden zou mij dat hogelijk verbazen.
Een mens kan niet alle kennis in huis hebben....maar hier benaderen we dat met-z'n-allen (!) wél ! :lol:
Ik persoonlijk vind het leuk dat anderen interesse hebben, en met vragen komen. En al helemaal wanneer ze ook van de vaart komen...recreatievaart welliswaar, maar varen = varen
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jinny » 03 nov 2017 13:00

Jdbvos, Ik lig regelmatig dubbel als ik stukjes lees...
De soms gortdroge humor..

Ik ben nogal nieuwsgierig van aard, en wil dan ook wat weten..
Ooit op mijn achtste van iemand eens een boek uit de jaren 30 gekregen wat een opleidingsboek was voor stuurman grote vaart.
Boek ben ik al zeker 40 jaar kwijt, maar ik heb het toen verslonden..

Nooit op zee geweest, wel een bootje.

Het sfeertje, ik herken het wel.
Ik heb tijden in de bouw gezeten (kom er nog af en toe), daar hangt ook zo een sfeertje.
Hoewel ik buiten de keet altijd iets andere gesprekken uit de keet hoorde komen dan als ik de keet binnenkwam..

Goed, ik zal het topic niet vervuilen verder, ik lees verder.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Jur de Jong
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jur de Jong » 04 apr 2019 20:58

Rond 1970 waren veel Nedlloyd schepen voorzien van een cardanische bak waarop gewichten konden worden geplaatst om de belading te simuleren. Hiermee kon de stabiliteit worden bepaald. Weet iemand hoe die bakken heetten?
8)

Oscar Aardse
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Oscar Aardse » 05 apr 2019 09:11

De knobbelbak

Jur de Jong
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jur de Jong » 06 apr 2019 16:59

Dat was een bijnaam. Ik zou graag weten hoe die bakken officieel heetten en evt een link naar meer info. 8)

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door leo-shof » 06 apr 2019 23:06

Image48.jpg
Image48.jpg (27.13 KiB) 1595 keer bekeken
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6953
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door jdbvos » 08 apr 2019 15:15

Ik heb het even gevraagd aan een bevriende ex-stuurman -nog maar net een ex, overigens- en die zegt:

Volgens mij heette het geheel Pelaris.
In de vraag staat een fout. De bak was niet cardanisch opgehangen. Het was een stuwplan ingekerfd op een houten plaat met de tanken..
Er konden blokjes lood op geplaatst worden ,die 500 ton voorstelde, 200 ton, 100 ton etc.
Die moest je dan plaatsen op de plekken van de tanken , onderruimen , dieptanken,ondertussendekken, boventussendekken, koel- en vries-kamers in het tussendek van ruim 3 en 4 en aan dek voor de deklading.
Dan kon je de bak op twee manieren omhoog doen.
Bij voor en achtersteven om de stabiliteit te bepalen, moest je met stelschroeven draaien om de bak in evenwicht te krijgen.
Op de schaalverdeling bij voor en achtersteven kon je de stabiliteit aflezen.
Dan deed je de bak helemaal weer naar beneden.
Dan draaide je midscheeps de bak omhoog en draaide je met stelschroeven de bak zodat die weer in evenwicht kwams.
Op de schaal verdeling midscheeps kon je dan de trim aflezen. Het verschil tussen voor en achter diepgang.
Dus dit is niet cardanisch, omdat je niet allebei tegelijk omhoog mocht doen.
Ik heb het maar één keer meegemaakt, dat een eerste stuurman dit gebruikte.


Dankjewel, Wil ! :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Jur de Jong
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jur de Jong » 09 apr 2019 21:46

Dank voor de uitleg! 8)

Plaats reactie