reisje langs de Rijn...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Kabeljauwtje,
Goed geschreven verslag, zo blijven wij ook op de hoogte van de huidige gang van zaken.
Maar wat had die leraar precies tegen Zeevaart?
All the best
Jos

Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Jos,

hij vertelde ons alleen maar de nadelen, lang van huis, niet lang op 1 plaats e.d en niet de voordelen of leuke dingen.
daar heeft hij ook wel gelijk in maar als je het leuk vind let je daar niet eens op. ik vind het helemaal geweldig om wat van de wereld te zien en dat kan je eigenlijk alleen maar in de zeevaart. maar het is ook een hele mooie tak van de scheepvaart, groot materieel, leuke ladingen, e.d
vandaar dat ik die man niet echt kon luchten snappie?

de mazzl Kabeljauw
Adrie

rijnreis

Bericht door Adrie »

Hoi Kabeljauw,
Gaaf verslag wat je gemaakt hebt.Ik heb weer een leuke Rijnreis gemaakt. Zo zie je maar weer, thuis zitten en toch op vakantie geweest.
Ik hoop dat je er wat van hebt geleerd en het niet gauw zal vergeten.

Gr. Adrie :idea:
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

bedankt voor je compliment Adrie!
hier is dag 4:

Dag 4: donderdag 11 november 2004 Koblenz - Keulen

Vandaag zouden we tot rond de klok van 12.00 uur nog stroomopwaarts varen en daarna zouden we de kop voor nemen en weer koers zetten op Keulen.
Dus we begonnen de dag weer gebruikelijk, 7.30 uur eten en om 8.30 uur zouden de lessen beginnen. Ik had me behoorlijk verheugd op vandaag want ik had dekdienst!
Helaas konden we wegens het weer niet naar buiten wat ik erg jammer vond.
Ik moest naar de keuken. Daar moest ik me melden bij een jongen die me zou vertellen wat ik moest doen. Hij vertelde me dat mijn eerste taak de eetzaal stofzuigen was.
Dit bleek achteraf makkelijker gezegd dan gedaan. Toen ik hiermee klaar was mocht ik de kastjes onder het buffet schoonmaken wat ik opzich geen gek werk vond.
Toen liep het tegen de klok van 10.00 uur oftwel koffiepauze!
Onder de koffiepauze voeren we langs een wel heel vreemd uitziende kerk, het was namelijk een kerk met een café eraan vast. De naam was "˜zu klosterschenke' en het was de 1e keer van mijn leven dat ik zoiets zag.
Hierna mocht ik stoppen met de dekdienst en moest ik mij verdelen over andere groepjes.
We kregen namelijk nog een kleine opdracht die ging over Seinvoering.
Ik vond dit een zeer interessante les. Dit heb ik ervan geleerd:
Op een gegeven moment kom je op de rijn bij het gebergte de Loreley. De Rijn stroomt dus ook door dit gebergte heen. Maar op dit gedeelte van de rijn is het erg smal en dus zeer gevaarlijk voor de scheepvaart. Daarom is dit gedeelte van de Rijn verdeeld in zones.
Er zijn 4 zones. Bij elke zone staat een waarschuwingspost. Deze posten zijn grote verkeersborden die een bepaald tekentje laten zien. Elke tekentje staat voor een bepaald schip wat in de zone vaart waar het bord voor staat.



Als een waarschuwingspost:

 Een driehoekje laat zien: er komt een afvarend duwstel of koppelverband aan die langer is dan 110 meter.
 Een driehoekje zonder balkje aan de onderkant laat zien: er komt een duwstel, koppelverband, of een sleep die niet langer is dan 110 meter in de afvaart.
 Een schuin streepje laat zien: er komt minstens een alleenvarend schip in de afvaart aan.
 Een horizontale balk laat zien: er komt niks in de afvaart.

Als je bijvoorbeeld in zone 3 vaart en je ziet op de waarschuwingspost een schuin balkje dan houd dit in dat er een alleenvarend schip in de afvaart aankomt.
Op een waarschuwingspost zitten meestal 2 borden. Deze borden staan voor de post die je binnenvaart en voor de post die erna komt zodat je weet wat voor schip je tegenkomt.
Ook kan een waarschuwingspost nog verlichting tonen:

Bij de waarschuwingspost bij zone 1:

Een alleen voor de afvaart zichtbaar wit licht: dit duidt aan dat de opvaart is gewaarschuwd dat er afvaart aan komt.

Bij de waarschuwingspost bij de grens van zone 2 en 3:

Een alleen voor de afvaart zichtbaar wit licht: er vaart een duwstel of koppelverband van meer dan 110 meter om de Betteck heen.

Bij de waarschuwingspost bij zone 4:

Een alleen voor de opvaart wit licht: tussen "˜Die Bank' en de Loreley bevinden zich opvarend tenminste een duwstel of een duwstel met een koppelverband of alleen een koppelverband.
Of twee koppelverbanden.

Ook kan bij deze post het volgende licht worden getoond:
Een alleen voor de opvaart zichtbaar wit flikkerlicht: er komt een passagierschip in de afvaart die wil aanleggen in St. Goar.

Als een passagierschip in St. Goar wil aanleggen moet dit een blauw witte vlag voeren.
Dit hoeft alleen maar tussen de Kammereck en tussen St. Goar.

Mocht er een ongeluk gebeuren dan word dit ook op de borden getoond.
Als je in de afvaart zit en er worden bij de posten van zone 1 en 2 twee rode verticaal lichten getoond dan houd dit in dat de scheepvaart niet verder kan. Met ander woorden: de scheepvaart is gestremd. Dit zelfde wordt voor de opvaart ook gedaan alleen dan bij de posten van zone 3 en 4.

Tot zover het gedeelte over de seinposten.


Om 10.30 uur passeerden wij de allereerste waarschuwingspost

Om exact 11.25 uur kwamen wij bij onze eindbestemming aan: kilometraai 550 was behaald!
"˜Ende de bergfahrt' aldus Dhr, van Belle! We namen de kop voor en je kon gewoon zien dat het schip zelfs zijwaarts door de stroom werd meegevoerd. En nu we de stroom mee hadden voeren we natuurlijk ook veel sneller. Waar we op de heenreis soms maar 13 km/u liepen, liepen we nu minstens 21 km/u.
nu word het hele verslag weer achterstevoren afgespeeld want we waren immers op de terugvaart. Omstreeks 13.30 uur passeerden wij de plaats waar wij eerder die nacht hadden gelegen, Koblenz. Ik vond het niet erg dat we op de terugvaart waren want nu kon ik mooi alles zien wat ik met die avondvaart niet kon zien. Zo passeerden wij om 14.00 uur weer de kerncentrale van Urmitz. Toen wij deze kerncentrale passeerden zat ik in de les bij Dhr, Hofman. Deze les had meneer Hofman een powerpointpresentatie over een schip genaamd de Frienschip. Deze Friendschip was een Neokemp die speciaal was gemaakt voor het vervoer van containers. Het aparte van dit schip was dus dat hij de stuurhut voorop had. Er was nog iets vreemds met dit schip want onder de opbouw had men een ruimte gebouwd waar de matroos sliep. Nu men de stuurhut voorop had kon men maar liefst 3 containers meer meenemen dan een normaal binnenvaartschip. Van buitenaf was het dus een ontzettend lelijk schip maar in de theorie een ontzettend handig schip met veel ruimte voor bemanning en vracht. Daarna was het wederom weer koffietijd en gingen we weer naar de salon. Daar wachtte ons een leuke verrassing. Omdat we ons werk zo goed hadden gedaan kregen we de na de koffiepauze vrij van de lessen! Omstreeks 18.00 uur lagen wij weer vast aan de steiger in Keulen. Daar zijn we natuurlijk weer even de wal op gegaan en daar stond ons ook weer een verassing te wachten! Er was namelijk een soorte met carnaval aan de gang. Er waren allemaal verkleedde mens en er was een heleboel muziek. Natuurlijk hebben wij hier ook een beetje aan meegedaan! Omstreeks 21.30 uur kwamen wij weer aan boord en daar hebben we nog wat gedronken.
Oebele

Bericht door Oebele »

ha mensen!

het vijfde en laatste deel van mijn rijnreis!

Dag 5: vrijdag 12 november 2004 Keulen-Arnhem

Vandaag was de laatste dag aan boord van de m.s Salvinia.
We vertrokken vanmorgen al vroeg (6.00 uur) en daar kon je bij zijn als je dat wou.
Daarvoor moest je je donderdags al hebben opgeven bij meneer Hofman.
Gelukkig had ik dat gedaan en dus was ik samen met nog een groepje jongens aanwezig op de brug. Wat het geheel nog spannender maakte was dat het buiten potdicht zat van de mist.
Voor de kapitein een doorn in het oog, voor ons een echte belevenis!
We vertrokken dus om 6.00 uur richting Arnhem. Er was aan het begin van de week afgesproken dat we al om 5.00 uur zouden vertrekken maar helaas, we hadden veel snelheid dus konden we een uurtje langer blijven liggen! Ik vond het best jammer want ik had graag nog wat eerder willen vertrekken maar helaas, het is niet anders.
We kwamen onderweg verscheidende schepen tegen en vanwege de dichte mist had ik veel ongelukken verwacht maar alles viel gelukkig mee. Totdat we rond een uur of 10 een blauw flikkerlicht zagen door de dichte mist. Helaas stond ik toen niet meer op de brug want we moesten gewoon door met onze opdrachten. Dat blauwe flikkerlicht bleek een licht van de politieboot te zijn, er was dus een aanvaring geweest. En inderdaad, een paar honderd meter lag een beschadigde tanker en een paar meter daarvoor lag een grote oranje kruiplijncoaster.
De tanker had opzich niet veel schade, de kruiplijner daarin tegen wel. Die had zijn hele boeiing kapot gevaren. Na wat onderzoek op www.vaart.nl kwam ik erachter dat er 1 matroos gewond was geraakt bij de aanvaring. De tanker had verder niet veel schade. Volgens Vaart.nl was de boeiing van de coaster maar liefst 4 meter in elkaar geklapt. Even verderop was ook een aanvaring geweest.
Daar was het raak tussen maar liefst 3 schepen:
1 tanker en 2 drogeladingschepen. Het ene drogeladingschip dreigde te zinken waardoor de matrozen over boord sprongen. Gelukkig wist de brandweer het schip met pompen boven water te houden. De 2 matrozen zijn toen met lichte onderkoeling verschijnselen naar het ziekenhuis afgevoerd. De schade aan de andere 2 schepen was beperkt.
Gelukkig bleef bij ons alles rustig en wij voeren met een snelheid van gemiddeld 21 a 22 km/u de rijn af richting Arnhem.
We hoefden niet veel meer te doen aan opdrachten, het enigste wat wij nog moesten maken was een opdrachtje over doorvaarthoogtes e.d bij Dhr, Visserman.
Voor de andere 2 blokken die we kregen was het vooral een kwestie van veel naar buiten zien en van de omgeving genieten. Wat wij natuurlijk helemaal niet erg vonden.
Toen was het om 12.30 uur tijd om onze laatste maaltijd aan boord te nuttigen. Om 13.30 zaten we allemaal weer boven en hadden wij vrij gekregen van de lesblokken. Ook om 13.30 uur gooide de vrouw van de schipper het souvenirswinkeltje open en konden wij souvenir-tjes kopen van het m.s Salvinia. Ik heb zelf een klein knopenbordje gekocht. Toen kregen we ook nog een afscheidscadeautje van het schip, een kaart met een lolly en een pakje drinken.
Dit heb ik mezelf goed laten smaken toen ik in de trein zat! Omstreeks 14.45 uur kwam Arnhem in zicht en om goed 15.15 uur lagen wij gemeerd aan de rijnkade in Arnhem.
Daar mochten we in dezelfde groepen als dat we de opdrachten hadden gemaakt het schip verlaten. Dit was dus het officieele einde van de rijnreis. Tot overmaat van ramp misten we ook nog de trein en konden we ook nog een halfuur langer wachten.
Omstreeks 20.00 stond ik weer op het station in Harlingen.


Slotwoord en eigen mening

Ik heb echt een geweldige week gehad! Het was mooi geregeld, we hadden dus 5 blokken op een dag en daartussenin nog veel vrije tijd. En dat we s'avonds ook nog even de stad in konden was ook erg leuk. Natuurlijk gingen er wel een paar dingetjes mis maar het is ook de eerste keer dat onze school dit doet. Wat ik sowieso zou veranderen is de tijd dat je maandags aan boord moet wezen. We moesten nu 10.00 uur aan boord wezen maar wij moesten dus al om 6.40 uur beginnen te reizen. Dan is het wel erg moeilijk om de rest van de dag bij de les te blijven. Verder heb ik er niets op aan te merken. De bemanning was echt geweldig, hele gezellig mensen. Bij het sturen werd je goed begeleid door de stuurman en de kapitein dus daar is verder ook niks op aan te merken. Ik heb verder dus echt een hele leuke week gehad en ik heb veel geleerd.

Einde verslag
ST-er

Bericht door ST-er »

applaus.....met mijn ogen dicht zie ik het zo voor me...


Plaats reactie