reisje langs de Rijn...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Danny

Bericht door Danny »

kabeljauw

ik heb op de binnenvaartschool in Amsterdam (=nu Velsen) gezeten
vandaar dat ik er verschillende van het personeel ken
en ook de schepen

Gr
Danny

Oebele

Bericht door Oebele »

Dag 2: dinsdag 9 november 2004 Duisburg-Ruhrort - Keulen

Deze dag begonnen we om 9.00 uur.
Dit was omdat we vanmorgen bezoek zouden krijgen van 2 mannen die betrokken waren bij de scheepvaart in Duisburg-Ruhrort.
De eerste man was Dhr, Kranen.
Dhr, Kranen is leraar op de binnenvaartschool van Duisburg-Ruhrort.
De tweede man was Dhr, paquet.
Dhr, Paquet is pastoor en maakt vaak een praatje met schippers die in de haven van
Duisburg-Ruhrort liggen. Met deze heren gingen we een rondvaart maken in de haven van Duisburg-Ruhrort. Daarbij lagen ze verscheidende interessante dingen uit.
op de volgende pagina vind u een apart verslag van de havenrondvaart in de haven van Duisburg-Ruhrort.




het verslag van de havenrondvaart:


Toen Dhr, Kranen en Dhr, Paquet aan boord gingen de trossen los en voeren we de
De Hafenmund in. Deze Hafenmund verbindt de Nordhafen en de Sudhafen met de Rijn. Beide heren vertelde ons dat het gebied de Ruhr maar liefst 40 km kade telde en dat aan die kades per jaar voor maar liefst 35 miljoen ton aan goederen werden overgeslagen.
Op een gegeven moment zagen we aan S.B zijde een oude kraan staan.
Dhr, Kranen vertelde ons dat dit vroeger de scheepsbeurs was. Hier werden vroeger de vrachten verhandeld onder de schippers.
Na een tijdje doorvaren de hafenmund in zagen we aan B.B zijde een felrode boot liggen.
Dit was een brandweerboot. In deze brandweerboot zat nog een kleiner bootje wat maar liefst 60 km/u ging. Vroeger werden in Duisburg-Ruhrort veel kolen overgeslagen en over de hele wereld getransporteerd via Rotterdam. Tegenwoordig is het precies het tegenovergestelde.
Tegenwoordig moeten de kolen vanuit het buitenland naar Duitsland worden getransporteerd om de elektriciteitscentrales (die op kolen werken) op gang te houden. Dit komt omdat de kolenmijnen in Duitsland haast allemaal zijn gesloten en er dus geen kolen meer beschikbaar zijn. Na een paar minuten bereikten wij de Nord en de Sudhafen. Daar hebben we een paar minuten gekeken naar de bedrijven die er gevestigd waren en toen zijn we omgedraaid en zijn we de haven weer uitgevaren richting de Rijn. In de jaren 60 was de haven te hoog voor de scheepvaart. Ze hebben de haven toen begaanbaar gemaakt door een laag kolen weg te halen en door gewoon de grond af te graven. De grond is toen maar liefst 4 meter gezakt.
Toen was het tien uur en het was tijd voor koffie! Na een kwartiertje pauze gingen we weer verder met onze rondvaart. We voeren onderhand het Hafenkanal in. Aan de B.B zijde zagen we een grote oranje pilaar. Dhr, Kranen vertelde ons dat dit een kunstwerk was waarin alle mogelijke lasnaden waren verwerkt. De oranje kleur was omdat de Rijn naar Nederland stroomt.
Toen we door het hafenkanal voeren zagen we verschillende duwbakken. Deze duwbakken worden hier geladen met alle soorten goederen en gaan dan door heel Europa heen.
Ook kwamen we verschillende Lash bakken tegen. Deze Lashbakken worden ook in Duisburg geladen en gaan dan naar een grote zeehaven zoals Rotterdam en daar worden ze in een zogenoemd Lashschip geladen. Dit Lashschip is een heel groot schip wat zich gedeeltelijk laat afzinken waarnaar de Lashbakken erin worden gezet door duwbootjes. Daarna pompt men het water weer uit het schip en is het schip geladen. Er bestaat ook nog een andere variant op de Lashbak en dat is die van rederij Barco Liner. De bak die deze rederij gebruikt is iets groter maar word op dezelfde manier vervoerd. Deze bakken van Barco Liner gaan vooral naar Afrika. Als u wilt weten hoe het nou precies in elkaar steekt gaat u naar
www.yacht-transport.com daar kiest u de knop "˜about us' en dan gaat u naar videogallery.
Daar staat een klein onderdeeltje met de naam "˜Super Servant 4 animation'. Daar klikt u op en dan krijgt u een animatiefilmpje te zien over hoe jachtjes worden geladen op een zogenoemde yachttransporter. Volgens mij is dit hetzelfde principe als bij Lash bakken.
Maar nu weer verder met de havenrondvaart.




Elke haven in Duisburg-Ruhrort heeft een letter:

A= gevaarlijke en vloeibare lading
B= kolen de scheepsbeurs
C= schroot

In de haven met de letter A word olie opgeslagen. Een foto van deze opslagplaats kunt u op de achterste pagina van dit verslag vinden. Verder vertelden de heren nog dat in de
Parallelhafen hoogwaterdeuren zitten. Deze deuren sluiten als
de waterstand in de Rijn hoger word dan 8 meter. Toen we verder voeren kregen we ook nog wat algemene informatie. Zo vertelde een van de heren ons ook nog dat Gerhard Gramer in de kerk van Duisburg begraven ligt. Gerhard Gramer was een Vlaamse uitvinder die ontdekte dat de wereld rond was. Deze man werd ook wel Mercator genoemd.
Daarom zie je tegenwoordig ook nog steeds op kaarten: "˜volgens Mercator projectie'
Duisburg heeft 500 000 inwoners maar men verwacht dat dat aantal nog wel gaat kelderen omdat er niet meer zoveel werk is in Duisburg.
Het laatste feitje wat we te horen kregen was dat hier in Duisburg het zogenaamde dehone anker word gemaakt. Daarna zijn we tot het einde van de haven gevaren en daar hebben we de beide heren met een cadeautje van boord gezet. Het was een interessante morgen maar het was wat lastig dat meneer van Belle alles moest vertalen. Daar was natuurlijk niks aan te doen.

Einde verslag havenrondvaart.


Vervolg dag 2: dinsdag 9 november 2004

Die middag had ik brugdienst en dat vond ik helemaal niet erg!
Ik vond de brug nog steeds het interessantst van het gehele schip. Het was een beetje leeg maar wel mooi overzichtelijk. Maar helaas, ook op de brug moesten we opdrachten maken.
Dit deden we onder leiding van Dhr, Mintjes en onder leiding van Dhr, oosterhof.
We moesten een opdracht maken over het apparatuur van de brug en we moesten een plattegrond maken van de brug. En natuurlijk mochten we ook even sturen. Dit vond ik persoonlijk een hele leuke ervaring, om voorop te sturen met het idee dat er nog een goeie 80 meter achter je zit. Hierbij werd ik goed geholpen door de kapitein die aanwijzingen gaf en me het een en ander uitlegde over de radar en over de stromingen e.d
Ik vond dit de meest interessante en leerzame les van de hele Rijnreis. Op kilometerraai 754 voeren we voorbij het vliegveld Niederdorf. Dit kon je (natuurlijk) zien aan de vele vliegtuigen die in de lucht zaten. Omstreeks 14.30 uur kwamen we door Dusseldorf (747) heen waar ik graag een nachtje had willen blijven liggen. Maar helaas, onze bestemming was nu eenmaal Keulen. Bij nader inzien ben ik toch blij dat we door zijn gevaren naar Keulen.
Naar nog wat gepraat met Dhr,Oosterhof over de zeevaart was het alweer 17.00 uur en dus weer het einde van een dag. Omstreeks 19.00 uur kwamen wij aan in Keulen. Daar zijn we met z'n allen nog even de kant opgegaan. Eigenlijk had ik geen zin om de wal op te gaan maar ik wou Keulen toch niet missen. En ik ben erg blij dat ik toch aan wal ben gegaan. Want Keulen bleek een hele mooie stad te zijn met veel winkels en veel monumentale gebouwen zoals de Dom. Omstreeks 21.00 uur kwamen wij weer aan boord waar we nog wat hebben gedronken en daarna hebben we onze hut opgezocht.

de mazzl kabeljauw
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prima kabeljauwtje, een mooi en voor mij ook leerzaam verslag.
All the best
Jos
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

het heeft even geduurd maar hier is het 4e gedeelte van mijn verslag:
Woensdag! + een verslag van de avondvaart Andernach-Koblenz.


Dag 3: woensdag 10 november 2004 Keulen - Koblenz met tussenstop in Andernach

Vandaag was het dan zover! De avondvaart en de opdracht in Andernach!
We voeren eerst van Keulen dus naar Andernach en vanaf daar zouden we een avondvaart gaan maken naar Koblenz.
Maar eerst moesten we nog wat lesjes maken"¦ totdat we in Andernach aankwamen.
Ik begon de dag met een lesje van onze nieuwe docent, Dhr, de Weerd.
Hij vertelde ons alles over de CAO in de binnenvaart.
CAO staat voor Collectieve Arbeids overeenkomst en daarin staat wat de afspraken zijn tussen de werkgever en de werknemer. Dus tussen een rederij en een matroos bijvoorbeeld.
Het was best wel een interessante les alleen ik heb me aan een ding helemaal groen en geel geërgerd. Zijn mening over de zeevaart! Hij kraakte de zeevaart zo verschrikkelijk af terwijl het best een hele mooie tak van de scheepvaart is.
Dat was het enige minpuntje aan die les.
Daarna was er weer koffiepauze en daarna moest ik naar Dhr, Geysel, die ons alles uitlegde over de verkeerstekens langs de Rijn. ook dit was een leuke les maar we wisten al een groot gedeelte want dat hadden we op school en op de prinses Irene al gehad.
Toen konden we gaan eten en
Daarna nog een lesje over de ijk door Dhr, Hofman.
Dit hadden we ook op school gehad maar het is en blijft een moeilijk onderwerp.
Ik heb er zelf nog steeds veel moeite mee maar dankzij die les is het allemaal een stuk helderder geworden. Daarna was het einde les voor vandaag want we waren bijna in Andernach. Dus gauw klaarmaken voor het aan wal gaan en toen weer naar de saloon waar we per groep naar buiten mochten. Eigenlijk moesten we de opdracht met de hele groep maken maar dat viel al snel uit elkaar. Dus toen ben ik maar met Jeroen van den Brule meegelopen en samen hebben we de opdracht gemaakt. Een opdracht die opzich niet erg moeilijk was maar doordat je niet erg veel tijd had kreeg je niet echt veel tijd om alles fatsoenlijk op te schrijven. Dus ik zou bij de volgende rijnreis wat meer tijd uittrekken
Voor deze opdracht die opzich best wel heel leuk was. Het was ook behoorlijk koud dus daar kan het ook aan hebben gelegen. Maar afin, omstreeks 16.45 uur kwamen we weer aan boord waar we gingen douchen en waar we ons verkleden voor het eten. Omstreeks 18.00 uur gingen de trossen weer los en maakten we ons klaar voor de avondvaart waarvan u hieronder een apart verslag van vindt.



avondvaart Andernach-Koblenz:


Om 18.11 uur exact gingen de trossen los en voeren we richting Koblenz.
Toen we een kleine 5 minuten onderweg waren kwamen we de haven van Andernach tegen.
Kort daarna zagen we aan S.B zijde van het schip op aanwijzingen van Dhr, Visserman het riviertje de Wid. Het was moeilijk te zien maar als je goed keek zag je inderdaad een klein riviertje. Gelukkig was de verlichting in salon uit zodat je buiten alles beter zag. Dit bemoeilijkte wel het schrijven maar daarop had ik al gauw een oplossing gevonden: mijn mobieltje! Die gaf gelukkig genoeg ligt om zelf te schrijven en andere mensen niet te storen.
Kort nadat we het riviertje de Wid hadden gezien kwamen we langs het plaatsje Neuwid.
Dit zal wel zo heten omdat het plaatsje vlak aan de Wid ligt. Nadat we het plaatsje hadden gespot kwamen we het allereerste schip van die avond tegen. Het was de Astrid, een drooglading schip dat geladen stroomafwaarts ging.
Enkele minuten later voeren we onder de verkeersbrug Neuwid door. Deze verkeersbrug ligt op kilometerraai 608. Ook vertelde meneer Visserman ons dat er beneden Neuwid een oploopverbod geld. Dit oploopverbod is na Neuwid niet meer van kracht. Toen was het enkel minuten stil. Een kleine tien minuten later passeerden we het 2de schip van die avond.
Het was een VT-tanker (naam konden we niet lezen) die zonder blauwe lichten stroomafwaarts ging. En meteen daarna voeren we langs het plaatsje Weissenturm (607).
In Weissenturm is 1 kade met 1 kraantje waar heel enkel weleens steen word geladen door binnenvaartschepen. Bij het plaatsje Neuwid aan de linkeroever is ook een cementfabriek
gevestigd met de Dyckerhof waar toevallig die avond een binnenvaartschip lag te lossen.
Enkele minuten later passeerden we de kerncentrale van Urmitz. Het was de allereerste kerncentrale die ik in mijn hele leven heb gezien. Daarna passeerden we het 3e schip van die avond. Het was een eiltank 22, een tanker die met de gebruikelijke verlichting afvarend was.
Dus geen blauwe lichten. Ook passeerden we aan de B.B zijde "˜das gutten man kade'
Dit is een kade waar vroeger altijd een oud mannetje stond die de touwtjes aanpakte voor de binnenvaartschepen die aan de kade kwamen liggen. Vandaar de naam "˜de aardig oude man' kade. Vlak daarna passeerden we alweer een schip met 2 blauwe lichten. een schip met stoffen aan boord die voor de gezondheid schadelijk waren. Deze keer was het geen tanker maar een containerschip. Dit containerschip was ook in de afvaart. Tegelijkertijd passeerden we aan de andere zijde een drooglading schip die in de opvaart was. We liepen het schip dus voorbij. Het werd gelukkig wat drukker op de Rijn!
En daar kwam het volgende schip alweer aan, een tanker van chemgas, met de naam cycloon die een blauw bord voerde en ook in de afvaart was.
Op een gegeven moment passeerden we op kilometerraai 603 het eilandje de Urmitzer Wardt.
Dit eilandje kan maar aan 1 zijde gepasseerd worden en dat is aan de SB zijde oftewel aan de linkeroever. Toen voeren we een paar minuten later onder de "˜Eissenbahn Brucke Urmitz Engers' oftewel de spoorbrug van Urmitz.
Ook passeerden we op kilometerraai 601 aan B.B zij nog het dorpje Kalte Engers.
En vlak daarna een halve kilometer verderop lag het dorpje Muhlhofen.
(kilometerraai 600+ of 600,5)
enkele minuten daarna passeerden we nog een drooglading schip. Alhoewel passeren, voor mijn gevoel raakte we hem bijna. Dit kwam omdat dit schip de kop voornam zodat wij in een keer flink gas terug moesten nemen. Het betrof hier het drooglading schip de houtland die later afvarend ging. Toen voeren we langs een stuk waar de linkeroever erg ondiep was.
Wat ons opviel was dat we nogal veel rood-witte lampjes zagen.
Dit bleek aan te geven welk gedeelte van de vaarweg vrij was en welke niet. Dit hadden we in het 3e jaar al gehad maar we waren het even vergeten!
Dubbel rood geeft de niet vrije zijde aan en de rood witte zijde geeft de vrije zijde aan.
Na enkele minuten passeerden we weer een dorp. Het was het dorp Kesselheim op kilometerraai 597. En daar passeerden we tegelijkertijd alweer een schip.
Weer een drogelading met de gebruikelijke verlichting die ook weer in de afvaart was.
De naam van het schip was Remontie.
Net nadat we de Remontie waren gepasseerd zagen we aan de S.B zijde een olieopslag en vlak daarnaast zat een laadplaats voor kleine steentjes.
En toen passeerden we de 3e en laatste brug voor die avond, de Autobahnbrucke Bendorf.
Deze brug lag op kilometerraai 595. En ook passeerden we een kilometertje later het dorpje
Sint Sebastian. Dit was een van de laatste dorpjes voor Koblenz.
En toen ik dacht dat alles voorbij was passeerden we het hoogtepunt van de avond!
Een duwstel met 3 heklichten oftewel een duwstel langer dan 110 meter.
Dit vond ik toch wel het hoogtepunt van de avond. Vlak voordat we de haven van Koblenz binnenvoeren zagen we aan S.B zijde nog een containerterminal op aanwijzingen van Dhr, Visserman. Dit was het laatste wat we zagen voordat we de haven van Koblenz binnengingen.

Einde verslag avondvaart Andernach-Koblenz.


Vervolg van Dag 3: woensdag 10 november 2004-11-19

Omstreeks 20.00 uur lagen wij gemeerd in Koblenz.
Mijn mening over de avondvaart was dat het nogal vreemd in elkaar stak.
Want elke keer als Dhr, Visserman wat probeerde uit te leggen, schalde de stem van Dhr, van Belle door de microfoon zodat Dhr, Visserman zich niet verstaanbaar kon maken.
Misschien is het handiger als jullie gewoon die microfoon weglaten en zorgen dat er bij elke groep een docent zit die uitleg geeft over de Rijn en over de schepen die passeren.
Dan kan ieder leraar vertellen wat hij belangrijk vindt. Het maken van het bovenstaande verslag heeft behoorlijk wat werk gekost omdat ik er geen "˜en toen' verhaal van wou maken.
Maar dat was nogal behoorlijk moeilijk omdat we van alles zagen.
Maar afin, dat was mijn mening. Toen we eenmaal gemeerd lagen ben ik nog even de stad in geweest maar niet zo lang want ik was behoorlijk moe.
Dus toen we terug kwamen heb ik meteen mijn hut opgezocht.


dit was Woensdag!
de mazzl Kabeljauw!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Kabeljauwtje,
Goed geschreven verslag, zo blijven wij ook op de hoogte van de huidige gang van zaken.
Maar wat had die leraar precies tegen Zeevaart?
All the best
Jos
Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Jos,

hij vertelde ons alleen maar de nadelen, lang van huis, niet lang op 1 plaats e.d en niet de voordelen of leuke dingen.
daar heeft hij ook wel gelijk in maar als je het leuk vind let je daar niet eens op. ik vind het helemaal geweldig om wat van de wereld te zien en dat kan je eigenlijk alleen maar in de zeevaart. maar het is ook een hele mooie tak van de scheepvaart, groot materieel, leuke ladingen, e.d
vandaar dat ik die man niet echt kon luchten snappie?

de mazzl Kabeljauw
Adrie

rijnreis

Bericht door Adrie »

Hoi Kabeljauw,
Gaaf verslag wat je gemaakt hebt.Ik heb weer een leuke Rijnreis gemaakt. Zo zie je maar weer, thuis zitten en toch op vakantie geweest.
Ik hoop dat je er wat van hebt geleerd en het niet gauw zal vergeten.

Gr. Adrie :idea:
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

bedankt voor je compliment Adrie!
hier is dag 4:

Dag 4: donderdag 11 november 2004 Koblenz - Keulen

Vandaag zouden we tot rond de klok van 12.00 uur nog stroomopwaarts varen en daarna zouden we de kop voor nemen en weer koers zetten op Keulen.
Dus we begonnen de dag weer gebruikelijk, 7.30 uur eten en om 8.30 uur zouden de lessen beginnen. Ik had me behoorlijk verheugd op vandaag want ik had dekdienst!
Helaas konden we wegens het weer niet naar buiten wat ik erg jammer vond.
Ik moest naar de keuken. Daar moest ik me melden bij een jongen die me zou vertellen wat ik moest doen. Hij vertelde me dat mijn eerste taak de eetzaal stofzuigen was.
Dit bleek achteraf makkelijker gezegd dan gedaan. Toen ik hiermee klaar was mocht ik de kastjes onder het buffet schoonmaken wat ik opzich geen gek werk vond.
Toen liep het tegen de klok van 10.00 uur oftwel koffiepauze!
Onder de koffiepauze voeren we langs een wel heel vreemd uitziende kerk, het was namelijk een kerk met een café eraan vast. De naam was "˜zu klosterschenke' en het was de 1e keer van mijn leven dat ik zoiets zag.
Hierna mocht ik stoppen met de dekdienst en moest ik mij verdelen over andere groepjes.
We kregen namelijk nog een kleine opdracht die ging over Seinvoering.
Ik vond dit een zeer interessante les. Dit heb ik ervan geleerd:
Op een gegeven moment kom je op de rijn bij het gebergte de Loreley. De Rijn stroomt dus ook door dit gebergte heen. Maar op dit gedeelte van de rijn is het erg smal en dus zeer gevaarlijk voor de scheepvaart. Daarom is dit gedeelte van de Rijn verdeeld in zones.
Er zijn 4 zones. Bij elke zone staat een waarschuwingspost. Deze posten zijn grote verkeersborden die een bepaald tekentje laten zien. Elke tekentje staat voor een bepaald schip wat in de zone vaart waar het bord voor staat.



Als een waarschuwingspost:

 Een driehoekje laat zien: er komt een afvarend duwstel of koppelverband aan die langer is dan 110 meter.
 Een driehoekje zonder balkje aan de onderkant laat zien: er komt een duwstel, koppelverband, of een sleep die niet langer is dan 110 meter in de afvaart.
 Een schuin streepje laat zien: er komt minstens een alleenvarend schip in de afvaart aan.
 Een horizontale balk laat zien: er komt niks in de afvaart.

Als je bijvoorbeeld in zone 3 vaart en je ziet op de waarschuwingspost een schuin balkje dan houd dit in dat er een alleenvarend schip in de afvaart aankomt.
Op een waarschuwingspost zitten meestal 2 borden. Deze borden staan voor de post die je binnenvaart en voor de post die erna komt zodat je weet wat voor schip je tegenkomt.
Ook kan een waarschuwingspost nog verlichting tonen:

Bij de waarschuwingspost bij zone 1:

Een alleen voor de afvaart zichtbaar wit licht: dit duidt aan dat de opvaart is gewaarschuwd dat er afvaart aan komt.

Bij de waarschuwingspost bij de grens van zone 2 en 3:

Een alleen voor de afvaart zichtbaar wit licht: er vaart een duwstel of koppelverband van meer dan 110 meter om de Betteck heen.

Bij de waarschuwingspost bij zone 4:

Een alleen voor de opvaart wit licht: tussen "˜Die Bank' en de Loreley bevinden zich opvarend tenminste een duwstel of een duwstel met een koppelverband of alleen een koppelverband.
Of twee koppelverbanden.

Ook kan bij deze post het volgende licht worden getoond:
Een alleen voor de opvaart zichtbaar wit flikkerlicht: er komt een passagierschip in de afvaart die wil aanleggen in St. Goar.

Als een passagierschip in St. Goar wil aanleggen moet dit een blauw witte vlag voeren.
Dit hoeft alleen maar tussen de Kammereck en tussen St. Goar.

Mocht er een ongeluk gebeuren dan word dit ook op de borden getoond.
Als je in de afvaart zit en er worden bij de posten van zone 1 en 2 twee rode verticaal lichten getoond dan houd dit in dat de scheepvaart niet verder kan. Met ander woorden: de scheepvaart is gestremd. Dit zelfde wordt voor de opvaart ook gedaan alleen dan bij de posten van zone 3 en 4.

Tot zover het gedeelte over de seinposten.


Om 10.30 uur passeerden wij de allereerste waarschuwingspost

Om exact 11.25 uur kwamen wij bij onze eindbestemming aan: kilometraai 550 was behaald!
"˜Ende de bergfahrt' aldus Dhr, van Belle! We namen de kop voor en je kon gewoon zien dat het schip zelfs zijwaarts door de stroom werd meegevoerd. En nu we de stroom mee hadden voeren we natuurlijk ook veel sneller. Waar we op de heenreis soms maar 13 km/u liepen, liepen we nu minstens 21 km/u.
nu word het hele verslag weer achterstevoren afgespeeld want we waren immers op de terugvaart. Omstreeks 13.30 uur passeerden wij de plaats waar wij eerder die nacht hadden gelegen, Koblenz. Ik vond het niet erg dat we op de terugvaart waren want nu kon ik mooi alles zien wat ik met die avondvaart niet kon zien. Zo passeerden wij om 14.00 uur weer de kerncentrale van Urmitz. Toen wij deze kerncentrale passeerden zat ik in de les bij Dhr, Hofman. Deze les had meneer Hofman een powerpointpresentatie over een schip genaamd de Frienschip. Deze Friendschip was een Neokemp die speciaal was gemaakt voor het vervoer van containers. Het aparte van dit schip was dus dat hij de stuurhut voorop had. Er was nog iets vreemds met dit schip want onder de opbouw had men een ruimte gebouwd waar de matroos sliep. Nu men de stuurhut voorop had kon men maar liefst 3 containers meer meenemen dan een normaal binnenvaartschip. Van buitenaf was het dus een ontzettend lelijk schip maar in de theorie een ontzettend handig schip met veel ruimte voor bemanning en vracht. Daarna was het wederom weer koffietijd en gingen we weer naar de salon. Daar wachtte ons een leuke verrassing. Omdat we ons werk zo goed hadden gedaan kregen we de na de koffiepauze vrij van de lessen! Omstreeks 18.00 uur lagen wij weer vast aan de steiger in Keulen. Daar zijn we natuurlijk weer even de wal op gegaan en daar stond ons ook weer een verassing te wachten! Er was namelijk een soorte met carnaval aan de gang. Er waren allemaal verkleedde mens en er was een heleboel muziek. Natuurlijk hebben wij hier ook een beetje aan meegedaan! Omstreeks 21.30 uur kwamen wij weer aan boord en daar hebben we nog wat gedronken.
Oebele

Bericht door Oebele »

ha mensen!

het vijfde en laatste deel van mijn rijnreis!

Dag 5: vrijdag 12 november 2004 Keulen-Arnhem

Vandaag was de laatste dag aan boord van de m.s Salvinia.
We vertrokken vanmorgen al vroeg (6.00 uur) en daar kon je bij zijn als je dat wou.
Daarvoor moest je je donderdags al hebben opgeven bij meneer Hofman.
Gelukkig had ik dat gedaan en dus was ik samen met nog een groepje jongens aanwezig op de brug. Wat het geheel nog spannender maakte was dat het buiten potdicht zat van de mist.
Voor de kapitein een doorn in het oog, voor ons een echte belevenis!
We vertrokken dus om 6.00 uur richting Arnhem. Er was aan het begin van de week afgesproken dat we al om 5.00 uur zouden vertrekken maar helaas, we hadden veel snelheid dus konden we een uurtje langer blijven liggen! Ik vond het best jammer want ik had graag nog wat eerder willen vertrekken maar helaas, het is niet anders.
We kwamen onderweg verscheidende schepen tegen en vanwege de dichte mist had ik veel ongelukken verwacht maar alles viel gelukkig mee. Totdat we rond een uur of 10 een blauw flikkerlicht zagen door de dichte mist. Helaas stond ik toen niet meer op de brug want we moesten gewoon door met onze opdrachten. Dat blauwe flikkerlicht bleek een licht van de politieboot te zijn, er was dus een aanvaring geweest. En inderdaad, een paar honderd meter lag een beschadigde tanker en een paar meter daarvoor lag een grote oranje kruiplijncoaster.
De tanker had opzich niet veel schade, de kruiplijner daarin tegen wel. Die had zijn hele boeiing kapot gevaren. Na wat onderzoek op www.vaart.nl kwam ik erachter dat er 1 matroos gewond was geraakt bij de aanvaring. De tanker had verder niet veel schade. Volgens Vaart.nl was de boeiing van de coaster maar liefst 4 meter in elkaar geklapt. Even verderop was ook een aanvaring geweest.
Daar was het raak tussen maar liefst 3 schepen:
1 tanker en 2 drogeladingschepen. Het ene drogeladingschip dreigde te zinken waardoor de matrozen over boord sprongen. Gelukkig wist de brandweer het schip met pompen boven water te houden. De 2 matrozen zijn toen met lichte onderkoeling verschijnselen naar het ziekenhuis afgevoerd. De schade aan de andere 2 schepen was beperkt.
Gelukkig bleef bij ons alles rustig en wij voeren met een snelheid van gemiddeld 21 a 22 km/u de rijn af richting Arnhem.
We hoefden niet veel meer te doen aan opdrachten, het enigste wat wij nog moesten maken was een opdrachtje over doorvaarthoogtes e.d bij Dhr, Visserman.
Voor de andere 2 blokken die we kregen was het vooral een kwestie van veel naar buiten zien en van de omgeving genieten. Wat wij natuurlijk helemaal niet erg vonden.
Toen was het om 12.30 uur tijd om onze laatste maaltijd aan boord te nuttigen. Om 13.30 zaten we allemaal weer boven en hadden wij vrij gekregen van de lesblokken. Ook om 13.30 uur gooide de vrouw van de schipper het souvenirswinkeltje open en konden wij souvenir-tjes kopen van het m.s Salvinia. Ik heb zelf een klein knopenbordje gekocht. Toen kregen we ook nog een afscheidscadeautje van het schip, een kaart met een lolly en een pakje drinken.
Dit heb ik mezelf goed laten smaken toen ik in de trein zat! Omstreeks 14.45 uur kwam Arnhem in zicht en om goed 15.15 uur lagen wij gemeerd aan de rijnkade in Arnhem.
Daar mochten we in dezelfde groepen als dat we de opdrachten hadden gemaakt het schip verlaten. Dit was dus het officieele einde van de rijnreis. Tot overmaat van ramp misten we ook nog de trein en konden we ook nog een halfuur langer wachten.
Omstreeks 20.00 stond ik weer op het station in Harlingen.


Slotwoord en eigen mening

Ik heb echt een geweldige week gehad! Het was mooi geregeld, we hadden dus 5 blokken op een dag en daartussenin nog veel vrije tijd. En dat we s'avonds ook nog even de stad in konden was ook erg leuk. Natuurlijk gingen er wel een paar dingetjes mis maar het is ook de eerste keer dat onze school dit doet. Wat ik sowieso zou veranderen is de tijd dat je maandags aan boord moet wezen. We moesten nu 10.00 uur aan boord wezen maar wij moesten dus al om 6.40 uur beginnen te reizen. Dan is het wel erg moeilijk om de rest van de dag bij de les te blijven. Verder heb ik er niets op aan te merken. De bemanning was echt geweldig, hele gezellig mensen. Bij het sturen werd je goed begeleid door de stuurman en de kapitein dus daar is verder ook niks op aan te merken. Ik heb verder dus echt een hele leuke week gehad en ik heb veel geleerd.

Einde verslag
ST-er

Bericht door ST-er »

applaus.....met mijn ogen dicht zie ik het zo voor me...


Plaats reactie