"Zeebeest" doet een rondje NL.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

“Zeebeest” doet een rondje NL.

9.




We stoppen vlak voor de jonge vrouw - die we al herkend hadden als Liesbeth van de “L’Avalanche” – en ik zeg:’Hoi, wat leuk zeg, waar liggen jullie?’ Zij blijken nog een stukje verder van de bewoonde wereld te liggen dan wij. We praten even over waarvandaan en waarheen onze schepen reizen en het blijkt dat de L’Avalanche ook onderweg is naar Zeeland. Dan vraagt Liesbeth:’Komen jullie straks iets drinken?’ ‘Ja, graag dat lijkt me reuze gezellig maar we gaan ons eerst even aanmelden en het vuil van de lange reis er afschrobben.’

Terwijl Marjanne ons aanmeldt, kijk ik even naar de weerberichten voor morgen.
Aanvankelijk variabel 1-2, later west 4-5, goed zicht. Hm, dat wordt eerst pruttelen op de motor en dan hobbelen onder zeil. Marjanne is klaar bij de balie en geeft me een kaartje met daarop een magneetcode, waarmee we toegang krijgen tot zowel de steigers als het sanitairgebouw. Ik haal mijn kaartje door de gleuf en zeg:’Sesam open u!’ ‘Zie je dat? Ik kan het nog steeds.’ Ze kijkt me even peinzend aan en zegt terwijl we naar binnen lopen:’Werkt dat trucje ook bij de kluis van de Nederlandse Bank?’ ‘Geen idee maar ik hoop van niet.’ ‘Niet? Hoezó niet?’ Omdat jij geen rijbewijs hebt en ik er niets voor voel om chauffeurtje te spelen en uren lang in zo’n grote ordinaire P. C. Hooft tractor te zitten wachten op mijn geliefde die, met een waaier van creditcards, zich uitleeft in de duurste zaken van ons dierbaar vaderland.‘ Even laat ze dat beeld op zich inwerken. Dan zegt ze met haar kleine meisjes stemmetje:’Dan wil je zeker ook niet met me mee naar de miljonairsfair?’ ‘Nee, dat weiger ik pertinent!’ Ze slaakt een spijtige zucht, duwt de deur naar de damesdouches open en zegt over haar schouder:’We zien elkaar straks weer buiten?’ ‘Ja, da’s goed, tot zo.’

Wanneer we ons - gewassen en gestreken - melden bij de valreep van de L’Avalanche, worden we allerhartelijkst aan boord genodigd door de schipper. Dennis komt meteen to the point. ‘Wat willen jullie drinken?’ Daar hou ik van, niet dat gedraai van, ‘Goh, dat is lang geleden.’ gevolgd door wat slap geouweneel over het weer. Nee, Dennis wéét waar het om gaat en waar een varensman, na een lange dag op het water, behoefte aan heeft.
Behalve Dennis, staan er nog vier namen op de monsterrol. Namelijk; Liesbeth, Monique, Peter en Tommy. Tommy heeft de afdeling muizen en ratten bestrijding onder zich en werkt hoofdzakelijk ’s nachts. Overdag geeft hij blijk van een ongekend talent voor het vinden van de geriefelijkste slaapplekjes, maar op dit moment zit hij – klaarwakker - me vanuit de kajuit, met grote groene ogen, wantrouwend aan te staren. Ik hef mijn glas ‘Proost, Tommy.’ en geef hem een knipoog. Tommy verblikt of verbloost niet maar blijft me strak aanstaren met een blik van. ‘Dat je die andere vier om de tuin weet te leiden, wil nog niet zeggen dat ik er ook intrap. Ik heb heus wel gezien dat je, vlak voor je aanboord kwam, dat stinkende kwijlende hondebeest van verderop hebt aangehaald, je ruikt er nog naar, jij doggy lover!‘

Ondanks de minachtende blikken van Tommy, wordt het toch een gezellig, ontspannen avondje. Omdat we morgen bijtijds willen vertrekken, maken we het niet al te laat en nemen bijtijds afscheid. Terug op “Zeebeest” zijn we het er over eens dat, dit avondje met deze vier mensen, ons goed heeft gedaan en hopen dat zij het ook zo hebben ervaren. Wanneer ik mijn kooilampje uitdoe en welterusten zeg, vraagt Marjanne:’Die scheepsnaam, L’Avalanche, wat betekent dat eigenlijk?’ ‘O, dat is Frans en betekend lawine. Trouwens, nu ik er over nadenk, als Dennis ooit naar de Noorse fjorden gaat, kan hij beter niet met een boot die Lawine heet, te dicht langs die steile rotswanden varen. Die ouwe Noorse goden, hebben een nogal apart gevoelvoor humor. Truste Martje.’ ‘Truste schat.’



Vrijd. 23 – 07 -,10.


Om vijf uur geef ik de wekker een oplawabber en kruip mijn kooi uit. Marjanne, die weet dat we een lang traject voor de boeg hebben, komt er ook meteen uit. Een halfuurtje later, wast Marjanne de ontbijt spulletjes af en hang ik nog even de zoetwaterslang in de tank. Terwijl de tank volloopt, start ik de motor, leg de papieren kaarten op volgorde in de la van de kaartenrafel en start de laptop met de elektronische kaarten op. Om 05:40 gaan de trossen los en varen we naar de uitgang van de Marina. Op de “L’Avalanche” is nog geen mens te zien en volgens Marjanne ligt ook Tommy aandachtig naar het lek te luisteren. Dennis en Liesbeth hebben er voor gekozen om pas komende nacht naar Stellendam te varen, zodat de kinderen vandaag naar de kermis en het strand kunnen en tijdens de overtocht lekker in hun kooi liggen. Wij houden tussen de pieren stijf BB aan, zodat we niet twee keer voor de snufferd van de grote jongens langs hoeven te kruizen. 05:57 Buitengaats. Licht bew. Var.1-2. Goed zicht. Zwakke deining, olieachtig zeetje. We lopen 5,5 knoop op de motor en halen zowaar een vissend kottertje in. Achter ons ligt een flinke bulkcarrier op IJmuiden aan.
HPIM2387.JPG
HPIM2387.JPG (65.22 KiB) 4004 keer bekeken
Ik kijk om me heen, wat is het toch heerlijk om weer op zee te zijn, dit is genieten met volle teugen. Plots voel ik de dichter in mij ontwaken. Ik ga staan, zet mijn borst uit, maak een weids gebaar met mijn arm en declameer:’Ziet hoe het schone Zandvoort, zich koestert, in de ochtendzon. ….’ Marjanne, die me spottend aankijkt, zegt:‘Nu moet je niet ál te poëtisch gaan worden, jochie, dat past niet bij je.’ ‘Goed, dan ga ik wel zingen, wat dacht je van, “Waar de blanke top der duinen schittert in de zonnegloed”?’ Haar blik zegt genoeg. ’Maar een foto-tje ervan maken, mag dat wel?’ Ze knikt genadig van ja.
HPIM2388.JPG
HPIM2388.JPG (76.24 KiB) 4004 keer bekeken
Ik leg mijn camera weg en zeg:‘Goed, maar dan kom jij er mooi niet achter hoe dat schone vers verdergaat.’ ‘Nou, hoe gaat het dan verder?’ ‘Tja, het moet natuurlijk rijmen op ochtendzon, nu was ik er nog niet helemáál uit maar wat dacht je van; “een blonde duin-del, in een niemandalletje van een nachtjapon”.’ Ze zegt:’Ik hoor het al, het zal eens níet op seks uitdraaien, neem jij nu maar je foto en laat het dichten aan Jules Deelder over. Trouwens, die bakt er ook niet veel van.’

08:20 Noordwijk aan Zee dwars. 3,5’ BB. Wind var. 1-2. vlak zeetje
Voor Scheveningen op de ankerrede liggen, als vanouds, weer de nodige tankers.
HPIM2393.JPG
HPIM2393.JPG (111.97 KiB) 4004 keer bekeken
In de verte, alleen met de kijker goed te zien, liggen een paar afzinkbare zware lading schepen van Dockwise. Intussen heeft de wind zijn draai gevonden en komt nu met iets van 2-3 bft. uit het westen. We zetten weer zeil maar laten de motor bij staan. Bij Scheveningen, dicht bij de kust en buiten het officiële ankergebied, ligt een tanker van Knudsen.
HPIM2396.JPG
HPIM2396.JPG (91.71 KiB) 4004 keer bekeken
09:50 Scheveningse pier dwars 5,5’ BB. Wind west 3-4. Er beginnen weer wat golfjes te lopen. We naderen Hoek van Holland en melden ons, nabij de Indusbank N boei, bij “Sector Maasmond”. Er is weinig in en uitgaand verkeer en wat er vaart gaat ruim voor en achter ons langs. 12:10. Tijdens de oversteek van de Maasgeul, worden we voorbijgelopen door een Stellendammer kotter.
HPIM2401.JPG
HPIM2401.JPG (91.18 KiB) 4004 keer bekeken
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

(Vervolg)

Na de oversteek zetten we de motor, die voor de zekerheid nog bij stond, af . Er staat nu een dikke 4bft. uit het westen, dus zeilen we, op een vorstelijk koersje, richting Slijkgat. Drie hopperzuigers zijn bezig de Maasvlakte uit te breiden door middel van “rainbowen”. Achter ons stomen twee lege hoppers naar hun zuigput.
HPIM2404.JPG
HPIM2404.JPG (99.48 KiB) 3997 keer bekeken
14:30 Slijkgat verkenningston. We zeilen, bijna recht voor het lappie, naar de Haringvlietdam. Weer worden we opgelopen door een viskotter.
HPIM2405.JPG
HPIM2405.JPG (91.2 KiB) 3997 keer bekeken
Pal voor de dam draaien we om 16:10 SB uit de haven van Stellendam in. ‘Martje, wat zullen we doen kruipen we langszij een kotter, die varen toch niet meer uit voor zondagavond twaalf uur, of gaan we door en pikken bij Hellevoetsluis een mooring op?’
HPIM2406.JPG
HPIM2406.JPG (100.39 KiB) 3997 keer bekeken
‘Marjanne zegt:’Laten we maar lekker rustig op een mooring gaan liggen’ ‘Goed, dan gaan we nog even door.’ Voor de Goereesesluis liggen al een paar paaljachten te wachten, dus houden we “Zeebeest” gaande in het voorste deel van de haven, in het hoekje bij de reddingboot.
HPIM2407.JPG
HPIM2407.JPG (103.26 KiB) 3997 keer bekeken
We liggen al een behoorlijk tijdje te wachten, het zal nu niet zo lang meer duren. We laten ons alvast door de wind – er staat nu al een stukkie of vijf - langzaam naar de sluis driften.
HPIM2408.JPG
HPIM2408.JPG (104.12 KiB) 3997 keer bekeken
De deuren gaan open en er komt een bunkerbootje uit maar de brug gaat nog niet omhoog en de lichten blijven op rood staan. Er komt een sportvisboot de haven instuiven. Aandek staan wat hengelaars met bleke gezichten. ‘Kijk Martje, die hebben zo te zien meer vissies gevoerd dan gevangen.’ De boot schiet voor de kant en de sportieve hengelaars wankelen de wal op. ‘Moet je dat zien, het is dat ze nog misselijk zijn, anders zouden ze, net als de paus, dankbaar de vaste grond kussen.’ De hengelboot, nu zonder zijn gasten, maakt los en vaart de sluis in. Meteen gaan de lichten op rood-groen, de bomen neer en de brug open. Nog voor de lichten enkel groen geven, stormen de andere paaltjes naar binnen. Wij en varen, als laatste naar binnen en maken vast tegenover de hengelaar. Om 17:10 varen we de sluis uit, door de binnenhaven het Haringvliet op en steken meteen schuin over naar Voorne. We stevenen af op een stekkie halverwege de Haringvlietdam en Hellevoetsluis. Daar ligt, speciaal voor jachtjes, een rijtje mooie gele moorings.

Marjanne staat voorop, met een kort trosje met een haak eraan gesplitst, klaar om vast te maken op de mooring. Ik draai kort om de boei, breng de neus in de wind en sla achteruit. De vaart is er bijna uit dus ik zet de motor in zijn vrij. In plaats van langzaam de laatste anderhalve meter zachtjes te overbruggen, stopt “Zeebeest af” en begint, een handje geholpen door de wind, te deinzen. Het motorhandel in zijn vooruit zetten heeft geen effect. Vlug stap ik de stuurhut uit en grijp het handel in de kuip Ook dit handel zegt:’Je kan me wat.’ En laat de keerkoppeling in zijn achteruit staan. Ik spring weer naar binnen om de motor af te zetten. Op dat moment, geen vijftien meter achter de mooring, lopen we aan de grond. De golven laten ons flink op de bodem stoten, zo te voelen is de grond hier keihard. We moeten, willen wij ons bootje heel houden, als de donder hier vandaan zien te komen. Ik roep naar voren:‘Martje, de lange lijn!’ Marjanne heeft meteen door wat ik bedoel en komt naar achter met de langste landvast. Ik spring in “Loodje”, pak het eind van de landvast tussen mijn tanden en leg terwijl Marjanne me losknoopt, de riemen in. Zo hard ik kan roei ik naar de boei en knoop vlug de lijn vast. Op het zelfde moment, zonder dat ik iets hoef te zeggen, trekt Marjanne de lijn strak, zet hem met drie slagen vast op de self-tailing schootlier en draait met twee handen aan het lierhandel de lijn binnen. Nog voor ik me langs de lijn teruggetrokken heb, begint “Zeebeest “ zich naar de boei te bewegen. ‘Goedgedaan schat maar draai nu wat rustiger, anders klappen we op de boei.’ Vanaf een oud sleepbootje, dat een paar Moorings verderop ligt, komt een kleine RIB aanzetten. Een aardige vent met een plat Rotterdams accent vraagt:‘Hebben jullie hulp nodig?’ ‘Nee bedankt, we zijn alweer vrij van de bodem.’ ‘Goed zo. Zeker motorpech?’ ‘Ja, zoiets, hij bleef in zijn achteruit hangen maar ik duik zo de machinekamer in om te kijken of ik het zelf kan opknappen.’ ‘Goedzo, als je gereedschap tekort komt, geef je maar een brul, ik heb kisten vol met van alles en nog wat.’ ‘Dank je maar ik denk dat ik het wel redt met wat ik heb.’ ‘Prima, ik hoor het wel.’ En weg is hij weer. Na dat we fatsoenlijk met een dubbel voortrosje op de boei vast gemaakt hebben en de dunne lijn, netjes opgeschoten in de ankerbak is opgeborgen, vult Marjanne het logboek in en besluit met.

Makke aan de motor, achteruit weigert uit zijn werk te gaan. Om 17:40 Gemeerd aan mooring op positie 51° 49’46 N. 04° 05’20 E. Zonnig. WSW 4-5. DOG 57,9’.

Intussen heb ik de motorluiken al open getrokken en ga op zoek naar het “vuiltje”. Aan de handels zelf kan het niet liggen, ik geloof tenminste niet dat ze allebei tegelijk in de fout gaan, dus begin ik aan het andere end, bij de keerkoppeling. Ik trek het motorhandel in zijn achteruit en weer in zijn vrij. In plaats van het hefboompje op de keerkoppeling, beweegt de buitenmantel van de Morsekabel. Aha, het vuiltje zit hem in het malochempie dat de opdracht van twéé onafhankelijke bedieningshandels, via Morsekabels, overbrengt naar één kabel die het laatste stukkie naar de keerkoppeling overbrugt. Ik zie nu dat er twee M 5 boutjes zijn losgetrild, waardoor de buitenmantel niet meer wordt vastgehouden en dus vrolijk met de binnenkabel mee voor en achteruit schuift. Ik trek mijn gereedschapkist tevoorschijn en leg wat ik nodig denk te hebben op een lap. ‘Martje, pak jij even uit het SB kastje dat bakje met RVS boutjes?’ Intussen blijkt dat ik niet aan de onderkant van dat malochempie kan komen zonder eerst de achterkant van de motorombouw los te schroeven. Daarna zie ik dat ik om twee nieuwe boutjes er in te vogelen, het hele zooitje los moet. Verdomme, dat gaat langer duren dan ik dacht en ik sta al met kramp in mijn kuiten en een zere rug, in een krakelingen houding over het zooitje gebogen. Ik kom er eerst maar even uit om me te strekken. ‘O, is het al klaar schat? Was je handen en kleed je om, dan zet ik het eten vast op.’ ‘Hallo vrouw, ik ben Merlijn de tovenaar niet, geef me effe de tijd wil je? Ik kom alleen even mijn ruggengraat in het juiste model wringen.’ ‘Oei oei, ik hoor het al, rugpijn en honger, daar wordt jij altijd een tikje chagrijnig van.’ ‘Ik? Chagrijnig? Hoe kom je er bij? Ik ben nooit chagrijnig, ik heb er alleen maar zwaar de schurft in.’ Ik rek me nog een keer en verdwijn weer in de vetput. Alle boutjes, ook die nog vast zitten, vervang ik door nieuwe RVS boutjes met zelfborgende moertjes Om 19:50 zit alles weer vast en is het spul getest. Ik maak de zaak dicht, berg mijn gereedschap op en was mijn zwarte klauwtjes. Marjanne dekt de kuiptafel en schenkt alvast een wijntje in. Even later, staan de dampende pannen op tafel. Marjanne zegt:’Proost, op mijn supermonteur!’ Ik antwoord;‘Proost, op de super kokkin!’

Na het eten, terwijl we nog even napraten, verdeelt Marjanne eerlijk het laatste restje wijn over onze glazen en zegt peinzend:’Al met al viel het me nóg mee.’ ‘Aha, je bedoelt zeker hoe snel en vakkundig ik dat vuiltje geklaard heb?’ ‘Nee schat, ik bedoel dat jij je zo keurig hebt ingehouden en meteen aan de gang bent gegaan, zonder eerst een flink stuk achteruit te bidden. Proost!’



Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

“Zeebeest” doet een rondje NL.

10.


Zat. 24 – 07 -,10 NNW 4. Zon

Na een stevig ontbijt, buiten in het zonnetje, zit ik met een mok koffie in mijn hand om me heen te kijken over een in het zonlicht schitterend Haringvliet. Op een mooring liggen is toch wel ideaal. Geen boten die zo nodig bij jou langzij moeten komen liggen met piepende fenders die ze precies op de verkeerde plek hebben gehangen. Geen idioten die, ’s nachts om een uur of half twee, wanneer je net in je eerste slaap bent, half of helemaal bezopen brullend van het lachen, over je dek komen stampen en struikelen, zodat jij verstijfd van ellende in je kooi ligt te wachten tot de laatste, jammer genoeg, net zijn poten niet breekt over de zeerailing. Ook komt er hier geen havenmeester die, nog voor je de touwtjes hebt vastgeknoopt, vrolijk staat te zwaaien met een havenbriefje waarop hij een astronomisch hoog bedrag heeft gekalkt en dat aan jou overhandigt met een gezicht alsof hij je hoogstpersoonlijk de hoofdprijs van de postcodeloterij komt uitreiken. Nee, niets van dat alles, hier vindt je rust, ruimte en de schoonheid van een heerlijk stukje Nederland.

Doordat we, dankzij de ingecalculeerde maar ongebruikte verwaaidagen, nog exact een hele week hebben voor de Zuid Meeting begint, hebben we het gevoel “alle tijd van de wereld” te hebben. Zelfs het terug denken aan het “vuiltje” met de keerkoppeling waardoor we aan de grond liepen, kan het ontspannen sfeertje niet verstoren. Integendeel, we hebben, zowel het loskomen als de reparatie, helemaal zelf kunnen klaren en dat geeft een goed gevoel.

Marjanne, die een vooruitziende blik heeft en terdege weet wat belangrijk is, legt een stuk of wat pijpjes bier in de koeling en zegt:‘Ziezo, dat is voor vanmiddag wanneer we vast liggen, met dit warme weer smaakt een koud pilsje beter dan een glaasje wijn.’ Ze komt bij me zitten. ‘Ik moet nog boodschappen doen voor het hele weekend. Kunnen we straks Hellevoetsluis even aandoen?’ ‘Dat kan maar dat “even” kun je wel vergeten, zover ik me kan herinneren zit de supermarkt helemaal aan de andere kant, iets van twintig minuten lopen. Ik ga liever door naar Willemstad, daar zit de grootgrutter heel wat dichter bij de haven.’ Om 09:30 laat Marjanne het voortrosje door het oog op de boei slippen. We stomen een stukje naar de vaargeul, weg van de ondiepte en draaien BB uit. Marjanne laat de Genua uitrollen en ik scheer Wilhelm de autopilot in. De motor kan af en zo lopen we, bijna recht voor het lappie, op de enkele Genua kalm tussen Hellevoetsluis en de Slijkplaat door. Marjanne, die net als een kat, altijd het lekkerste plekje opzoekt, gaat net voor de stuurhut in het zonnetje zitten.
Een of andere malloot schijnt het nodig te vinden om, op dit toch ruime water, zodanig van koers te veranderen dat hij of op onze kont of op de rubberboot zal knallen. Nou ja, hij bekijkt het maar, híj moest zo nodig van koers veranderen, dus moet hij míj vrijvaren en als hij de gore moed heeft om “Loodje” achter mijn kont vandaan te varen zal ik hem even enteren om hem, streng doch rechtvaardig, voor zijn kloten te schoppen. ‘Albert, heb je die andere boot gezien?’ ‘Ja, die heb ik al een pikheetje in de peiling, niks aan de hand.’ Hoewel ik doe of ik niet kijk, hou ik hem vanuit mijn ooghoeken scherp in de gaten.
(Foto: Monique)
DSCF0790.JPG
DSCF0790.JPG (129.34 KiB) 3900 keer bekeken
Plots draait die verdomde gek BB uit, brengt zijn boot zowat bij ons langszij en …. roept me bij mijn naam. Verrek, het is de L’Avalanche met Dennis, Liesbeth, Monique en Peter. We groeten vrolijk terug maar intussen schaam ik me voor mijn kwade gedachten van daarnet. Het blijkt dat zij gister, zo rond de middag, van IJmuiden zijn vertrokken en na een snelle toch met meer wind dan wij hadden, midden in de nacht door de Goereesesluis zijn gekomen. Ze moeten in het donker onze mooring voorbij zijn gekacheld om Hellevoetsluis binnen te lopen. Ze zijn nu onderweg naar hun thuishaven maar zullen proberen om volgende week zaterdag ook op de meeting te zijn. Onder het praten lopen ze ons, langzaam maar zeker, voorbij. We nemen afscheid en ik duik naar binnen om mijn fototoestelletje te zoeken.
(Foto: Monique)
DSCF0791.JPG
DSCF0791.JPG (124.26 KiB) 3900 keer bekeken
Wanneer ik weer boven kom, zijn ze bezig hun Genua wat beter te trimmen waardoor de L’Avalanche sneller gaat. Met een kleine koersverandering kruip ik achter ze en hou de “Lawine” een minuut of wat in onze vuile wind. Marjanne, die dat niet doorheeft, zegt:’Wat sta jij daar vuil te grijnzen? Je voert weer iets in je schild mannetje!’ ‘Wie, ik??? Hoe kom je daar nu bij?’ Even nog gaat het goed, dan weet Dennis zich vrij te varen en loopt meteen zichtbaar op ons uit. Ik laat het sturen weer aan Wilhelm over en neem, voor ze te ver weg zijn, vlug een foto van ze.
HPIM2409.JPG
HPIM2409.JPG (128.48 KiB) 3900 keer bekeken
Voorbij de monding van het havenkanaal van Meneerse (Middelharnis), houden we BB aan, om via het Vuile Gat boven Tiengemeten langs te gaan. Net voorbij Tiengemeten, pakweg één mijl voor de Haringvlietbrug, ligt een “Geen zand, geen vreten!” gebakkie.
HPIM2410.JPG
HPIM2410.JPG (117.59 KiB) 3900 keer bekeken
De cutterzuiger is zo te zien gloedje nieuw en aan de vlaggen te zien nog niet overgedragen aan de afnemer. Waarschijnlijk moeten ze hier eerst nog proefdraaien voor IHC dat gebakkie overdraagt aan zijn nieuwe eigenaren. Aan de karakters op de naamplaat te zien, gaat het geval onder Koreaanse vlag aan het werk.
HPIM2411.JPG
HPIM2411.JPG (89.4 KiB) 3900 keer bekeken
Zo in het zonnetje, met frisse verf zonder bagger en/of roest strepen, oogt het bijna als een plezierbootje. ( Ik ken er een die met liefde op dit gebakkie zou aanmonsteren).
HPIM2412.JPG
HPIM2412.JPG (97.84 KiB) 3900 keer bekeken
We koersen nu af op de hoge doorvaaropening van de Haringvlietbrug. Voor de brugval, die over een klein kwartiertje weer opengaat, liggen al de nodige paaljachies te wachten. Dat wil zeggen, dat sommigen liggen te drijven met de kont in de wind, terwijl anderen constant rondjes draaien en zich gedragen als “een drol in een pispot”. Volgens de kaart is de doorvaarhoogte 12,80 m. Daar kunnen wij met onze 12,40 m. makkelijk onderdoor maar toch pak ik alvast de kijker om even een blik op de peilschaal te werpen, want wat geschreven staat hoeft niet altijd waar te zijn en met de wind in de rug zonder de motor, kan je een noodstop gevoegelijk op je buik schrijven. Bij de laatste meters voor de brug, zit Marjanne gepannen naar de masttop te staren. ‘Martje moppie, kijk nu maar niet zo benauwd, we gaan er, echt eerlijk waar, ruim onderdoor.’ We komen ongeschonden onder de brug vandaan en zien Willemstad al liggen. We zitten nu op het Hollandsch Diep en moeten eerst nog voor de voorhaven van de Volkeraksluizen langs om het smalle havenkanaal van Willemstad in te kachelen. Marjanne draait de Genua weg en ik start de motor. Een volle schutting beroepsvaart komt de voorhaven uit en draait, ca. een kwart mijl voor onze neus, SB uit richting Moerdijk.
(zie vervolg)
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

(vervolg)
We moeten even een beetje afstoppen om twee schepen náár de sluis niet voor de voeten te lopen en varen om 14:35 Willemstad binnen. Eerst leggen we even aan bij het bunkerponton voor wat diesel. Marjanne rekent af en verdwijnt, met rugzak en al, in het stadje. Het is stinkend druk in de haven, ook de “boodschappensteiger” ligt stampvol. Ik gooi “Zeebeest” alvast rond en meer af, als derde in de rij, langs een ander jachie.
HPIM2413.JPG
HPIM2413.JPG (160.61 KiB) 3894 keer bekeken
Buiten dat ik sowieso geen behoefte voel om de wal op te gaan, zou dat niet verstandig zijn ook. Hier aan de boodschappen steiger is het een komen en gaan van boten die, in de nauwe ruimte die overblijft, de gekste stunts uithalen.
HPIM2414.JPG
HPIM2414.JPG (156.27 KiB) 3894 keer bekeken
Zelf moet ik, terwijl ik al een ander langszij heb, twéé keer los gooien om de buren er tussenuit te laten. Wanneer Marjanne eindelijk weer opduikt, liggen we wel aan de steiger, maar moeten er eerst drie andere boten losgooien om óns te laten vertrekken.

15:55 Vertrek Willemstad.
16:35 In de Volkeraksluis.

Buiten de sluizen gaan we SB uit en ankeren om 16:50 in 11 meter water.
DOG 18,5’

We zitten lekker ontspannen in de kuip, met een kouwe klets en een stuk droge wordt, om ons heen te kijken. ‘Je hebt weer een mooi ankerstekkie uitgezocht, prachtig is het hier.’ Ze heeft gelijk, het wijde water, de groene oever en het warme zonlicht, zorgen voor een mooi plaatje. Uit de voorhaven komt een flinke motorjoekel onze kant uit. ‘Kijk Martje, nog eentje die een ankerplekkie zoekt. Nou dat kan, al heeft hij de hele marine op sleeptouw, er is ruimte zat.’ De schipper van dat geval heeft zeker niet veel zelfvertrouwen en gaat liever af op het zeemanschap van een ander, want hij gaat zo dicht naast ons vooranker dat het bij het onbeschofte af is. ‘Moet je dat zien, hij heeft hier meer dan driekwart mijl de ruimte en toch moet hij zonodig boven op mijn lip komen zitten. Ik begrijp dat soort gasten niet.’
HPIM2415.JPG
HPIM2415.JPG (95.27 KiB) 3894 keer bekeken

Even kom ik in de verleiding om die aso netjes te verzoeken om op te sodelazeren maar ach, wat zal ik me druk maken? ‘Martje schat, ik laat een eerlijk schip als “Zeebeest” niet naast een boot liggen met zo’n nichterige naam als “Tomboy”, we gaan een stuk verkassen.’ Een kwartiertje later liggen we, weer heerlijk op ons zelf, een halve mijl verderop achter de spijker. Marjanne begint aan het eten en ik zorg dat er in de koeling ruimte komt voor een nieuwe lading bier. Ik hef mijn glas naar “Tomboy” ‘Ik weet nog een veel leuker plekje voor je, wat dacht je van een ligplaats op de wal bij Scheepssloperij Treffers? Proost Tommy, op een goede oud-ijzerprijs!’
HPIM2416.JPG
HPIM2416.JPG (106.71 KiB) 3894 keer bekeken
We eten, alweer, lekker buiten in de kuip. Na de afwas pakken we allebei een boek en blijven lezen tot het begint te schemeren en de zon alles in een rode gloed zet.
HPIM2417.JPG
HPIM2417.JPG (89.52 KiB) 3894 keer bekeken
In het donker drinken we een laatste glaasje wijn en genieten samen van de stilte. Dan wordt het zachtjesaan kinderbedtijd. We liggen hier veilig buiten de vaargeul, het ankerlicht brandt en het anker houdt goed dus kunnen we veilig gaan pitten. Met één oor gespitst op geluiden die er niet bij horen, dát dus weer wel. Wanneer we in de kooi liggen, draai ik mijn rug naar Marjanne en zeg:’Ik heb jeuk tussen mijn schouderbladen en kan er zelf niet bij, wil jíj even zachies krabben? Ha lekker dankjewel.’ ‘Graag gedaan schat. Ik ben trouwens blij dat je geen herrie hebt gemaakt en gewoon zelf een stuk verhaald hebt.’ ‘Maar Martje, je weet toch dat ook ík niet hou van dat ruwe onbeschaafde gedoe? Daarom ga ik, in plaats van de goede man zijn huid vol te schelden, morgen een spandoek maken met de tekst “Hé lullo, heb ik honing aan mijn reet?”



Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Compass »

Albert jongen,
Het lijkt me verstandig om zo'n zeiltocht niet zomaar abrubt te beeindigen maar eerst zorgvuldig een maandje af te trainen om de spiermassa tot rust te laten komen. 8)
"Welke spiermassa?" zullen velen zich sarcastisch af vragen :lol:
Maar ik weet wel beter. Dat met gebalde vuist zwaaien naar andere (bij voorkeur Duitse)schippers moet inmiddels een schouder- en bicepsmassa gekweekt hebben waarbij vergeleken Rambo een couveuse kindje lijkt :) en het schelden en tieren heeft je kaakspieren een dusdanige kracht gegeven dat ergens iemand ze als blauwdruk gebruikt voor een hydraulische houtblokken splijter :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In de Volkeraksluis.
Hallo Appie,

Tussen 1976 en 1980 hadden we onze Aldebaran in Kats in de tot jachthaven omgetoverde Veerhaven aan de toen nog open Oosterschelde liggen...........de diverse sluizen in de regio waren een kontinue vertoning van " ruimtevaarders" achter een stuurwiel(tje) al rukkende aan een gashandle in welke vorm dan ook....het zal er sinds die tijd best behoorlijk drukker op zijn geworden, waarschijnlijk met een exponentiele toename van het percentage "ruimtevaarders" met steeds meer "PK's" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Hallo Bert, :-D

Dank voor je wijze raad. Dat aftrainen, dat heb ik even opgezocht in wikipedia. Als ik het goed begrijp, moet ik overstappen van halve liters op pijpjes pils. :wink:

@Harry, :-D

Kats ken ik goed uit begin jaren tachtig, toen ik daar dagelijkd rondvoer op een ankerbehandelingsvaartuig van de Oosterschelde werken. Wat betreft die idioten met meer pk's dan verstand? Breek me de bek niet open! Boekdelen kan je daar mee vullen. :shock:


Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Compass »

breek me de bek niet open
Kalm aan Albert;denk aan het aftrainen :)

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zitten jullie aan het bier??..........heeft Bertje een rondje gegeven omdat het Zaterdag is :mrgreen: OF heeft ie de loterij gewonnen :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Of Bert de loterij gewonnen heeft? Geen idee!
Ik denk eerder aan een acute aanval van weggeveritus. :shock:
Hoe dan ook, het was wel even schrikken.

Vr. gr. Albert :lol:
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Plaats reactie