"Zeebeest" doet een rondje NL.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Hallo Nico, :-D

Dankjewel, met zulke recensies zou ik het niet durven wagen om te stoppen. :wink:
En je weet het, een echte zeeman is multifuntioneel inzetbaar, zelfs in de kombuis. 8)

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

“Zeebeest” doet een rondje NL.
13.



Wo. 28 – 07 -,10 Wiss. bew. NW 4.

08:40 Vertrek, Dwars in de weg.

Vrij van de steiger gaan de zeilen er op en kruisen we richting Ossehoek. Marjanne wijst op een groene schouw en zegt: ‘Is dat niet die schouw die ook in Trintelhaven lag?’ Ik pak de kijker om de naam te lezen. ‘Verrek, je hebt gelijk het is de “Climax”, die lui blijven er maar mee te koop lopen, ‘t is gewoon niet netjes meer.’ Brouwershaven laten we links liggen.
HPIM2428.JPG
HPIM2428.JPG (92.89 KiB) 4906 keer bekeken
We zeilen langs Skaerendieke – Scharendijke voor de niet Zeeuwen – keren bij de Brouwersdam om en kachelen, eerst voor het lappie, dan met ruime wind naar de plaat “Hompelvoet”, waar we een tegenzons rondje omheen zeilen.

We gedragen ons als echte plassenzeilers, want in plaats van een boterhammetje uit het vuistje onder het varen, draaien we de zeilen weg en laten de kromme spijker vallen om op ons gemak uitgebreid te kunnen lunchen. Hoewel ik na de lunch aangeef dat ik, veiligheidshalve, even naar het lek moet luisteren, denkt mijn bemanning (m./v.) er anders over. ‘Albert schat, ik moet hoognodig weer eens een flink stuk rennen, laten we alvast een plekje zoeken in die werkhaven van Bommenede, dan kan jij gezellig op je fietsje met me meegaan.’ ‘Als jij zo nodig moet rennen, van mij mag je maar helaas kan ik niet met je mee, mijn banden zijn veel te zacht en ik ben helemaal vergeten waar de pomp ligt.’ ‘Als je niet wil dan hoef je niet maar je bent wel een watje.’ Ik antwoord niet maar toon haar een vette grijns. Hoewel ik best genoten heb van het zeilen, vind ik het onderhand wel genoeg ook. Al dat heen en weer scharrelen, zonder een duidelijke bestemming, is toch niet zo leuk als het lijkt. ‘Goed schat we zoeken de haven op.’ Ik draai het anker eruit. Met alleen de Genua op en voor een westelijk windje, dat is afgenomen tot niet meer dan1-2 bft, drijven we, met een enkele rimpel voor de boeg, langzaam naar de haven. Binnen de ingang is de wind helemaal weg, dus mogen de 21 paarden van de BUKH het zware werk doen.

Aan het eind van een van de steigers is nog een plekje met vrij uitzicht. Marjanne wijst en zegt: ‘Daar wil ik liggen!’ ‘Ja baas, zeker baas en als je dan ook nog even de goedheid wil hebben om voorop te gaan staan met een trosje, komt het dik voor elkaar’ Aan de andere kant van de steiger liggen een paar nichtjes van “Zeebeest” twee LM ’s 27. In de kuip van de eerste zitten twee families aan bier, fris en chips. Hoewel “Zeebeest” een héle voet groter is dan die armetierige zevenentwintigjes, doe ik helemaal niet uit de hoogte tegen dat gewone volk maar zeg vriendelijk: ‘Goedemiddag, is dit het LM hoekje?’ Ik krijg een vrolijke grijns als antwoord en een twee man sterke vastmakers ploeg stapt de steiger op om de lijntjes aan te pakken. We hoeven niet eens naar de rood wit geruite “Theedoeken” te kijken, om te weten waar ze vandaan komen, dat horen we meteen aan het gezellige Brabants accent. Wanneer de touwtjes vast zitten en de motor gestopt, gaat het gesprek, hoe kan het ook anders, over de LM ’s en het verschil tussen de 27 ft. en de 28 ft. Behalve dat de 28’een afsluitbare stuurhut heeft en nog wat van die kleinigheden, zeilt de 28’ dankzij de vinkiel een stuk hoger aan de wind. De 27’ daarentegen heeft, dankzij zijn bolle vormen minstens net zoveel binnenruimte als de 28’. Dan komt de snelheid aanbod. Volgens schipper A loopt zijn boot veel harder dan die van schipper B en dat komt omdat hij, A dus, een veel betere zeiler is dan B en dat die slome B nooit fatsoenlijk zal leren zeilen, al wordt hij honderd. Nu steekt B van wal en legt, met veel humor, uit wat er aan die luizenbos van een A en zijn schip mankeert en dat A niet beter zeilt maar heel valselijk met een langere mast en meer zeiloppervlak vaart. Na elkaar nog een flink stel beledigingen naar het hoofd geslingerd te hebben gaat het gesprek richting vakantie houden. Nu blijkt dat ze broers van elkaar zijn en dat de twee gezinnen gezamenlijk optrekken. Dat ze elkaar graag jennen en behalve broers ook dikke vrienden zijn, hoeven ze me niet te vertellen, dat kan zelfs Jules de Korte nog wel zien.

Marjanne, die in de botte waan verkeert dat ik niet genoeg beweging krijg, zegt: ‘Ik ga deze keer niet hardlopen, ik ga wandelen en jij gaat mee!’ Oei, ik ken die toon, al zal ze me hoogst persoonlijk de wal op moeten kietelen, mee zal ik. Marjanne kennende, zal dat “wandelen” meer op een geforceerde mars zonder bepakking, met blaren, gaan lijken. Nu heb ik daar al lang geleden een uitstekende remedie tegen gevonden, ik neem een camera mee. Je staat versteld van hoeveel mooie plekjes en vergezichten er gewoon om schreeuwen om op de kiek gezet te worden. Nu moet je, voor het nemen van een artistiek verantwoorde foto, alle tijd nemen en vooral stil staan. Dat dit ten koste gaat van wat zij noemt “Gezonde lichaamsbeweging"? Het zij zo, kunst gaat bij mij voor sport. Marjanne ziet dat anders. Wanneer ze mijn camera in de smiezen krijgt zegt ze: ‘O nee he! Om de tien meter stilstaan en straks terug aan boord negentig procent wissen om dat ze zogenaamd niet zijn wat ze moeten zijn. Nou mij beduvel je niet, je bent gewoon lui!’ Ik trek mijn meest onschuldige gezicht uit de kast en zeg: ‘Foei, schatje toch, deze woorden treffen me diep in mijn blanke zieltje, als je zo door gaat, zie ik genoodzaakt echtscheiding aan te vragen op grond van geestelijke wreedheid.’ Ze zegt niets maar met de blikken die ze me toewerpt, kun je de een supertanker laten zinken. Terwijl Marjanne haar bootschoentjes verruild voor open sandalen, struin ik – veiligheidshalve - alvast de wal op en neem meteen de eerste kiek voor mijn master foto-shoot.
HPIM2429.JPG
HPIM2429.JPG (152.57 KiB) 4906 keer bekeken
We wandelen, met de nodige tussenstops, naar het end van de haven. Aan de landzijde van de dijk zien we iets dat misschien bij een dijkdoorbraak is ontstaan maar ook een best slenk van voor de inpoldering kan zijn. Hoe dan ook, het is een heel mooi hoekje in het voor de rest strakke Zeeuwse landschap.
HPIM2430.JPG
HPIM2430.JPG (126.01 KiB) 4906 keer bekeken
Marjanne sleept me mee rond de werkhaven en gunt me amper de tijd om een opname te maken voor mijn toekomstige expositie in het Booijmans van Beuningen. ‘Wacht even schat, deze krijgt als titel, “Bordjes met vergezicht. Een compositie in blauw en groen”, let op mijn woorden, die wordt nog heel veel geld waard.’
HPIM2432.JPG
HPIM2432.JPG (146.33 KiB) 4906 keer bekeken
‘Zeg schat, ik ben er nog niet helemaal uit hoe het volgende kunstwerkje moet gaan heten, wat dacht je van “Wolken boven Goeree”? Hoewel, echte wolken zijn het niet, het lijken meer nevelslierten. Wacht, dat is het! Ik noem het ”Een beneveld Goeree”, of zou ik daardoor last krijgen met de Dominee van Ouddorp?’
HPIM2433.JPG
HPIM2433.JPG (123.96 KiB) 4906 keer bekeken
Marjanne geeft me een knuffel en zegt: ’Lieverd, van kunst weet je misschien niet veel, maar ouwehoeren kan je als de beste.’



Do. 29 – 07 -,10 Wiss. bew. Nw3-4

‘Wat, alweer naar Brouw? Je kan me wat moppie, ik wil zeilen.’ ‘Ja maar jij wilt vanavond toch ook lekker eten, niet dan?’ Ja natuurlijk maar je hebt eergister al een rugzak vol stores ingeslagen, heb je dan niet meteen voor vandaag ingekocht?’ ‘Nee, natuurlijk niet, ik wil zo vers mogelijk inslaan.’ ‘Iedere dag vers? Wat een onzin! Dan had je eens een reisje op, bijvoorbeeld, de “Zeeland” van Wijsmuller moeten meemaken. Zes weken, of langer, aan een stuk op zee en op het laatst alleen nog maar witte bonen in tomatensaus te vreten, dat was heel normaal, daar werd je een échte kerel van.’ ‘Lieve jongen, dat kan allemaal wel waar wezen maar eerlijk gezegd heb ík er geen enkele behoefte aan om een echte kerel te worden.’ Ze neemt een uitdagende pose aan en vervolgt: ’Of ben je soms niet tevreden met me in mijn huidige vorm?’ ‘Foei, lellebel die je bent, ga je schamen.’


11:10 Vertrek Bommenede Met de motor net in zijn werk, kachelen we langzaam naar Brouw.


Met een ruime bocht varen we naar binnen. Deze keer vraagt de verkeersagent/havenmeester wel wat we komen doen. ‘We komen alleen even twaalf kratten bier en twee dozen jenever inslaan.’ ‘Zo, dat kan gezellig worden, het is te hopen dat u morgenochtend niet wakker wordt met hoofdpijn.’ Hij schakelt van rood naar groen. ‘Vaart u maar door tot net voor de bocht aan BB.’ We meren af op het toegewezen stekkie en terwijl Marjanne met haar rugzak de wal op struint, ‘Ik ben zo terug!’ vul ik de drinkwatervoorraad bij. Veel gaat er niet in maar ik weet uit ervaring dat je iedere gelegenheid tot waterladen meteen moet aangrijpen, want “jenever can tell” wanneer je weer aan het zoetwaterinfuus kan.

Het “Ik ben zo terug!” van Marjanne duurt dik drie kwartier. Nu niet bepaald een nieuw snelheidsrecord maar het had erger gekund. Terwijl ze me haar rugzak overhandigd vraagt ze me: ‘Waarom had je winterwortels op mijn boodschappenbriefje gezet?’ ‘Ha, heb je ze?’ Ja, dat wel maar waarom wil je die dingen hebben, ga je soms hutspot maken? Dan moet ik nog een keer de wal op, voor uien, gehakt en klapstuk.’ ‘Nee, het is niet om te koken, denk eens aan; Vijf december. Schoorsteen. Liedje zingen. Schoentje zetten en een grote winterpeen voor …. ?’ ‘Het paard van Sinterklaas! Dus we gaan weer naar Dwars in de weg?’ ‘Nee, als jij het er mee eens bent wil ik nu naar de Stampersplaat, die is niet alleen een stuk groter maar daar lopen ook veel meer wandelende biefstukken rond.’

Bij het uitvaren laat de verkeersagent ons even wachten op een paar schepen die naar binnen willen. ‘Kijk Martje, daarom voel ik me zo thuis in Brou, het is hier net Purmerend, daar staan de verkeerslichten ook altijd op rood.’ Het is amper een half uurtje varen naar de Stampersplaat, zodat we om 13:10 afgemeerd liggen aan het steigertje. We gaan eerst wat broodjes met de nodige Zeeuwse delicatessen wegwerken. Daarna ga ik - voor het eerst sinds lange tijd -, in het zonnetje op de zachte kuipkussens serieus naar het lek liggen luisteren. Dat de tijd vliegt wanneer je al je aandacht op je werk richt, blijkt wel uit het feit dat wanneer Marjanne met een mok koffie in haar hand mijn aandacht trekt, het al half vier is.

Na de koffie pak ik de zak winterpenen en hak ze stuk voor stuk in hapklare brokken. ‘Ga je mee?’ Wanneer we door de struiken op het eerste stuk prairie komen is er geen knol te bekennen. Ook komen ze niet tevoorschijn wanneer Marjanne luidkeels roept: ‘Poes, poes, poes, mellekie, mellekie.’
HPIM2434.JPG
HPIM2434.JPG (133.52 KiB) 4906 keer bekeken
We lopen verder en zien in de verte de eerste knollen.
HPIM2435.JPG
HPIM2435.JPG (108.44 KiB) 4906 keer bekeken
Dat ook oer-paarden gek op wortels zijn, blijkt meteen al.
PICT1909 (800x584).jpg
PICT1909 (800x584).jpg (250.75 KiB) 4906 keer bekeken
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Van alle kanten komen ze op me af.
PICT1910 (800x600).jpg
PICT1910 (800x600).jpg (214.9 KiB) 4725 keer bekeken
De leidende merrie, niet de grootste maar wel de pinnigste van de kudde, komt even kennis maken met Marjanne. ‘Ben ik in beeld, zit mijn haar goed?’
PICT1913 (800x600).jpg
PICT1913 (800x600).jpg (253.8 KiB) 4725 keer bekeken
Ze vinden het heerlijk, terwijl ze nog met veel gekraak de harde stukken peen tussen hun kiezen vermalen, staan ze al tegen me aan te duwen voor meer.
PICT1914 (800x600).jpg
PICT1914 (800x600).jpg (212.06 KiB) 4725 keer bekeken
Om te zorgen dat iedereen iets lekkers krijgt, moet ik er af en toe een paar, vriendelijk doch resoluut, aan de kant duwen.
PICT1918 (800x600).jpg
PICT1918 (800x600).jpg (205.06 KiB) 4725 keer bekeken
Vooral de Akela is nogal opdringerig, bovendien bijt en slaat ze af en toe waarschuwend naar de andere leden van Scouting Sealand. Wanneer ik wat afstand neem - na dat achteruit slaande hoeven vlak langs me heen tegen de ribbenkast van een ander knol knallen -, volgt ze me meteen en staat er bij of ze van de prins geen kwaad weet.
PICT1919 (800x600).jpg
PICT1919 (800x600).jpg (203.19 KiB) 4725 keer bekeken
Nadat ze zich er van overtuigt heeft dat er echt niets meer te halen valt, leidt de Akela de troep naar een van de zoetwaterbronnen en heeft totaal geen aandacht meer voor die twee mensen die maar weer aftaaien richting “Zeebeest”. Zelfs wanneer ik me nog een keer omdraai en ze luidkeels uitmaak voor ‘Stelletje opportunisten!’, geven ze lauw-sjoege.

Terug op de steiger zien we dat er nog een boot is bijgekomen en dat een ander aanstalten maakt om ook hier aan te leggen. Voor we aan boord stappen, doen we onze bemodderde nep Crocks uit.
HPIM2437.JPG
HPIM2437.JPG (133.7 KiB) 4725 keer bekeken
Marjanne haalt worst en nog wat hartigheden tevoorschijn en ik trek, zuiver om het niet denkbeeldige gevaar van uitdroging voor te wezen, een paar grote kouwe keilen open.

We raken gezellig aan de praat met de buurtjes. Het blijkt dat zij uit Amsterdam komen en een bakkerij hebben en hoofdzakelijk bakken voor de horeca. De vrouw vertelt dat zij zelf uit een echte bakkers familie komt. Ze zegt: ‘Ik zag dat jullie uit Purmerend komen, daar heeft een neef van me ook een goedlopende bakkerij.’ ‘O ja? Waar dan?’ ‘In het stadje vlak bij de sluis.’ ‘ U bedoelt toch niet Harry de Groot?’ ‘Ja zeker, Harry is de vijfde generatie die daar een zaak heeft.’ Ik kijk even peinzend naar de vrouw, ik weet niet hoe goed ze Harry kent en hoe ze reageren zal. Dan zeg ik: ‘Ik denk dat Harry niet alleen de vijfde maar ook de laatste generatie van Bakkers de Groot is.’ Hoe bedoelt U?’ Even kijkt ze gechoqueerd, dan proest ze het uit van het lachen, wanneer ik zeg: ’Nou, ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog een opvolger komt, want vriend Harry is niet alleen een heel aardige kerel maar ook zo ruig als een kokosmat.’



Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Ruud (R.I.P.)

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Albert & Marjanne,
Hij is weer fraai, en geniet elke keer van jullie reizen, en hoop dat jullie nog veel reizen zullen maken :!: :wink:
Hats Off :!: :!: :P
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Dank je wel Ruud. :-D


“Zeebeest” doet een rondje NL.

14.


Vr. 30 -07 -,10. Zonnig, warm. NW 2.

Vandaag gaan we naar de Mosselbank bij Bruinisse, een goeie zes mijl varen. 08:40 vertrek Stampersplaat. Het gaat niet hard, zeker niet wanneer de wind afneemt tot hooguit 1bft. en dan ook nog eens twijfelt uit welke richting hij moet komen. ’t Is jammer maar de motor moet bij en de zeilen kunnen weg. Om 10:35 meren we af aan een van de steigers.

Intussen is het, nu er amper een zuchtje wind staat, bloedheet geworden. Iemand met een klein beetje verstand in zijn botte hersens, gaat met dit weer in een schaduwrijk hoekje zitten en zorgt er voor dat zijn favoriete brouwer niet failliet gaat, niet dan? Nou, dat had je gedacht, Marjanne moet weer zo nodig inkopen doen. ‘Maar moppie van me, we hebben genoeg bier koud staan en in eten heb ik voorlopig geen trek. Mocht ik me toch een tikkie flauw gaan voelen, dan hebben we nog altijd worst, kaas en toastjes.’ Ik kan lullen als een standwerker op de joden markt, het helpt niets niemendal . Ik maak “Loodje” gereed, pak de rugzak aan en vaar met mijn gezagvoerster het haventje uit. Aan het eiland blijft “Zeebeest”, samen met al dat heerlijke koude bier, eenzaam achter.
HPIM2440.JPG
HPIM2440.JPG (146.28 KiB) 4604 keer bekeken
In de jachthaven van Bru vraag ik aan de havenmeester of ons rubberbootje voor een paar uurtjes in een hoekje mag liggen. ‘Geen probleem meneer, veel plezier in Bruinisse.’ Wanneer we, onder de brandende zon, het dorp inwandelen, zegt Marjanne: ‘Je hoopte natuurlijk dat hij je weer weg zou sturen.’ ‘Wat, wie, moi? Hoe kom je daar nu bij?’ ‘Maar lieverd, je weet toch dat ik je, na al die jaren, kan lezen als een boek.’ ‘Mij lezen als een boek? Een Braille boek zeker, met je vlugge vingertjes over mijn hele lichaam.’ ‘Stil jochie, niet zo luid, die ouwe inboorling die we net passeerde kreeg er zowat een hartverzakking van.’ ‘Als dat zo is dan kwam het eerder door jouw wulpse blikken dan door mijn woorden. Wim zonneveld heeft daar ooit een liedje over gemaakt, je weet wel “Zij kon het lonken niet laten, zij lonkte naar iedere man”.’

Ook in Bru zijn de kleine winkeltjes veranderd in een grote, moderne, supermarkt. Op de terugweg, vlak tegenover de haven halen we nog het een en ander bij de “Boeren winkel” die daar in een loods zit. Omdat ik als een zoete jongen, zonder al te veel protesten, achter mijn eega heb aangesjokt, krijg ik een ijsje. Afgeladen komen we weer bij “Loodje” aan. We stappen in en terwijl ik losgooi en het motortje start, houdt Marjanne even mijn ijsje vast. Ik vaar naar de havenuitgang en eenmaal buiten zeg ik: ‘Ja dank je, geef maar weer hier.’ Verbouwereerd kijk ik naar het kale houtje dat ze in mijn hand stopt. ‘Akelig mormel dat je bent, ik mag lijden dat de splinters in je tong zitten!’ Ze zegt: ‘Wie weet, geef me maar een zoen, dan kom je er wel achter. Na deze botte opmerking, negeer ik haar volkomen. Weer terug aan boord, in het besef dat ze nu toch écht te ver is gegaan, komt ze aan zetten met een groot glas ijskoud bier. ‘O nee dame, je moet niet denken dat je me kunt omkopen met een pilsje, o nee, één pilsje is never nooit niet genoeg om deze misdaad uit te wissen, daar zijn er minstens drie voor nodig.’

Later mag ik nóg een keer de sloep naar de wal bemannen, Marjanne wil hard lopen. ‘Nee, ik ga niet hier op het eiland rennen, dat kost me mijn enkels.’ ‘Egocentrisch vrouwspersoon, besef je wel dat je me belemmert in het uitvoeren van de aller belangrijkste taak hier aan boord?’ ‘Poeh mannetje, naar het lek luisteren doe je maar als we terug zijn.’ Zuchtend pak ik mijn cryptogrammen boekje met ballpoint en laat me in “Loodje” zakken. We tuffen naar Bru waar ik mijn bootje vastknoop onder de kraan, waarbij ik hoop dat niemand eruit moet voor lekkerij of een touw in de schroef. Boven op de zeedijk verdwijnt Marjanne richting Oosterschelde. Hier beneden gaat de boatman, lekker comfortabel, met zijn rug tegen een tube liggen, begint aan zijn cryptogrammetje en zakt langzaam weg.

Omdat - juist in een rubberboot - naar het lek luisteren een bloedserieuze bezigheid is die de uiterste concentratie vereist, schrik ik me mottig wanneer een vrouwen stem zegt: ‘Meneer, kunt u misschien ergens anders gaan liggen, de havenmeester heeft ons dit plekje toegewezen.’ Hoewel mijn hart nog in mijn keel klopt, glimlach ik vriendelijk en zeg: ‘Maar natuurlijk ik ben al weg.’ Ik verhaal loodje een stukje en zij leggen hun boot op mijn plekje. Naar het lek luisteren lukt niet meer, er wordt veel te veel gepraat op de boot van de nieuwkomers. Hoewel ik niet erg nieuwsgierig ben naar de besognes van anderen, is het dit keer niet te vermijden dat ik een flink deel meekrijg van de luidkeels gevoerde telefoongesprekken bij de buurtjes. Niet dat ik de enige ben die meegeniet, want op dat grote motorjoekel aan de andere kant, zitten vier mensen onder het zonnescherm - met iets koels in de hand -, druk te doen of ze niet luisteren. Uit de telefoontjes en de onderlinge gesprekken maak ik op dat de buurtjes, wegen familie omstandigheden, naar het hoge noorden willen reizen maar bang zijn dat ze dat vanavond niet meer redden. Met de bus naar Rotterdam om daar op de trein te stappen duurt een eeuwigheid. Met een taxi naar Goes en daar op de trein is ook niet alles, want die trein gaat helemaal over Rozendaal, dus wordt het nog kantje boord of ze het zullen redden. Dan blijkt dat ze op die motorboot hun luchtkokers wel heel goed op de wind hebben staan, want de schipper zegt plots tegen de buurtjes: ‘Wij gaan over een kwartiertje naar Rotterdam, als jullie zin hebben kan je wel mee rijden.’ Zo zie je maar, sommige motorbootchauffeurs zijn best aardig, op zijn tijd.


Za. 31 – 07 -,10

Vandaag gaat de Zuid Meeting plaatsvinden. Na een zwempartij in het zoute water spoelen we ons af met zoet en gaan, na het ontbijt, alweer met “Loodje” naar Bru. We slaan het nodige vlees in, zodat we vanavond wat te verkolen hebben op de barbeknoei. Intussen zijn we, wegens het steeds maar drukker worden op de westbank overgestoken naar de Mosselbank oost, zodat we straks met de rest van de bende aan één steiger kunnen liggen.. Als eerste arriveert de “Lady Anna”, ze zijn nu met zijn drietjes want dochter Ellen had ander verplichtingen. Het wordt meteen al gezellig. Ik babbel het nodige af met Henk en ook de dames hebben elkaar weer gevonden. Het lijkt er op dat Anneke en Marjanne hetzelfde gevoel voor humor hebben want ze lachen heel wat af. Ook de “Dekadent” - een schip met oven waar de kapiteinse een heerlijke cake uit tovert -, legt aan onze steiger aan. Dan komt Ben, een gezellige Belg, met de “Bollepop” aanzetten. Ik help bij het vastmaken en krijg, nog voor de motor is afgezet, een heerlijke kouwe, Belgische, keil in mijn handen gedrukt. Kijk, zó maak je vrienden, mij zal je - tenzij ze er om vrágen - geen Belgenmop meer horen tappen. Als vijfde en tevens laatste boot, komt de L’Avalanche aanzetten. Dennis en Liesbeth hebben twee opstappers mee, Cora en Michel, twee fanatieke zeilers. Ziezo, het zooitje ongeregeld - inclusief de kids vijftien personen - is compleet. Omdat ik te laat in de gaten had dat de batterijen van mijn camera leeg waren en ik, zolang de motor niet draait, geen 220 v. kan maken, kan ik ook geen foto’s meer nemen. Niet dat dit een ramp is of zo, ik “leen” t.z.t. wel wat foto’s van de anderen. Mochten de copyright houders de neiging krijgen om me daarom voor mijn toges te schoppen, dan kan ik nog altijd een broodplank achter in m’n broek stoppen of ze omkopen met; bier, wijn, sterkedrank, of desnoods - als niets meer helpt - met een glaasje grenadine.

’s Avonds slepen we de BBQ attributen naar de andere kant van het eiland. De eerste vuurtjes ontvlammen, wijn, bier en de nodige frisdrankjes worden ingeschonken. Kortom, we zijn er klaar voor.

(foto’s eerlijk gejat van ZF)
zomermeetingzuid-1030.jpg
zomermeetingzuid-1030.jpg (292.42 KiB) 4604 keer bekeken
zomermeetingzuid-1031.jpg
zomermeetingzuid-1031.jpg (355.77 KiB) 4604 keer bekeken
Er hangt een heerlijk ontspannen sfeertje, geen gevoel van haast, stress of afstandelijkheid, ik voel alleen maar de warmte van een ploegje mede zeilers.

Tegen de tijd dat het vlees begint op te raken ga ik op jacht. Helaas wil de jachthond wel met een tak spelen maar verdomd het om ook maar één enkel everzwijn uit bos te slepen.
zomermeetingzuid-1038.jpg
zomermeetingzuid-1038.jpg (335 KiB) 4604 keer bekeken
Michel en Bas zorgen vol overgave, voor een mooi kampvuur.
DSC00788.jpg
DSC00788.jpg (133.28 KiB) 4604 keer bekeken
Zonsondergang, altijd een bijzonder moment.
zomermeetingzuid-1049.jpg
zomermeetingzuid-1049.jpg (221.39 KiB) 4604 keer bekeken
Wie hier niet even stil van wordt …
DSC00790.jpg
DSC00790.jpg (133.55 KiB) 4604 keer bekeken
Wanneer het donker is geworden kruipen we wat dichter naar het vuur.
zomermeetingzuid-1054.jpg
zomermeetingzuid-1054.jpg (53.53 KiB) 4604 keer bekeken
Al met al weet ik echt niet meer hoe laat het is wanneer we, via de opeens wel héél smal geworden steiger, weer aan boord gaan. Marjanne, die net als ik een tikkie boven haar theewater is, zegt: ’Het wordt tijd dat we weer eens richting Purmerend gaan, al dat drinken kan nooit goed zijn.’ ‘Dat valt wel mee schat, mensen die het weten kunnen, zeggen dat iemand die iedere dag dronken is, ook een geregeld leven leidt.’


Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

“Zeebeest” doet een rondje NL.
15.


Zo. 01 – 08 -,10 Zonnig. SW 2-3.

Bij het ontbijt, buiten in het zonnetje, overleggen we over de thuisreis. Marjanne kijkt op de kaart die naast haar op de bank ligt en zegt: ‘Waar kiezen we voor?’ ‘Martje lief, je hebt drie opties.’ Ze kijkt me vragend aan. ‘Nou?’ ‘Wel schat, je kan kiezen; koffie, karnemelk of jusd’orange.’ Het is maar goed dat ze nog niets vloeibaars voor zich heeft staan, ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat ze er op dit moment niet tegenop ziet om me - heel liefdevol -, een mok drinken in mijn nek te kiepen. Om dat gevaar te bezweren, ga ik nu serieus op haar vraag in. ‘We kunnen over de Oosterschelde via de Roompotsluis naar zee en dan de noord in. We kunnen ook over het Haringvliet via de Goereesesluis naar zee. De derde optie is, binnenslands via de staandemasten-route, op de motor naar Amsterdam kachelen.’ ‘Nee dank je, ik wil liever niet binnendoor maar wat is beter, via de Roompot of via Stellendam?’ ‘Tja, In beide gevallen is het prettig om vroeg in de morgen de sluis te nemen, zodat je met daglicht naar IJmuiden kachelt. Wat gunstige stroom betreft maakt het niet veel verschil, alleen is het vanaf de Roompot een paar uur langer varen.’ Terwijl ze een broodje smeert, kijkt ze nog eens peinzend naar de kaart. Dan gaat haar gelaatsuitdrukking van peinzend naar vastberaden. Het is overduidelijk, de gezagvoerster heeft een besluit genomen. Ademloos wacht ik af, dan zegt ze heel resoluut: ‘Zeg jij het maar!’

Om 10:15 gooien we los en varen op de pruttel naar Bru. Welke route we nemen? Wel, omdat de Roompot sluis maar een kippestukkie varen is en ik er geen trek in heb om daar een halve dag plus de nacht aan een steigertje te liggen niksen, heb ik voor Stellendam gekozen. Als het even wil kunnen we daar vanavond om een uur of acht, net voor de haven, een mooring oppikken. Ik heb er zin in, na dagen van kleine stukjes heen en weer wippen op de Grevelingen, wordt het hoog tijd dat we weer eens wat mijlen maken.

Bij de sluis in Bru is het stinkend druk en wanneer we eindelijk er in liggen is de kolk een groot eiland van kris kras door elkaar liggende bootjes. De laatste boot die er in kruipt, is een groot motorjoekel - een huurbak -, met een zenuwachtige Duitser aan het wiel. SB achter heeft hij een touwtje op de sluismuur vast maar omdat hij te lang is steekt zijn neus nog een meter bij ons langszij. Om onze achter-preekstoel te beschermen tegen zijn overhangende boeg, hou ik hem met de hand wat af. Helaas is dat stuk onbenul aan het wiel steeds met zijn boegschroef bezig om de kop weer naar mij toe te brengen. Na twee keer vriendelijk te hebben gezegd dat hij dat niet doen moet maar hij toch die verdomde knikkerbak weer laat ratelen en ik mijn volle gewicht nodig heb om dat kreng af te houden, is mijn geduld op. In mijn beste Duits roep ik: ‘Als je nu niet met je gore poten van dat verdomde knuppeltje afblijft, kom ik even bij je, om het hoogst persoonlijk in je ongewassen reet te douwen!’ Hoera, nu is de boodschap wel goed overgekomen, hij staat alleen nog maar het, nu nutteloze, stuurwiel heen en weer te draaien. Marjanne zegt: ‘Nou já, dat zég je toch niet zo!’ ‘Hoe bedoel je schat, had ik de naamvallen fout?’

11:17 Uit de Grevelingensluis, op naar de Krammersluis! Om 12:45 laten we ook deze achter ons. Om 13:15 in de Geul tussen de Krammersche Slikken en de Noordplaat lopen we een bekende op. ‘Martje pak jij hem even?’ Snel wip ik naar binnen, haal twee verse batterijen uit de lader en verwissel ze voor de zo goed als lege in mijn camera.
HPIM2441.JPG
HPIM2441.JPG (326.76 KiB) 4497 keer bekeken

‘Kijk Martje, dat is dat geinige kottertje van die Duitser die ook aan de Stampersplaat lag.’ Die man vaart in zijn eentje al zolang in Nederland rond, dat hij intussen een behoorlijk stukje Hollands spreekt. Bovendien is het een aardige peer met - en dat is wel heel bijzonder -, een bijna Engels gevoel voor humor. Wanneer we elkaar dwars hebben, roepen en zwaaien we even naar elkaar, dan neem ik nog een foto van dat eigenwijze scheepje en stoom verder richting Volkeraksluizen.
HPIM2443.JPG
HPIM2443.JPG (332.03 KiB) 4497 keer bekeken
Om 15:15 hebben we ook de Volkeraksluizen gehad en kachelen BB uit onder de brug, door het Haringvliet op. We pakken Tiengemeten aan de noordkant en steken daarna langzamerhand over naar Goeree. We varen voor de haveningang van Middelharnis langs. Binnen ligt nog steeds dat oude blauwe coastertje. Ik neem een er foto van maar betwijfel of het er goed op komt.
HPIM2444.JPG
HPIM2444.JPG (366.97 KiB) 4497 keer bekeken
We varen onder de Slijkplaat langs richting Stellendam en om 19:03 zet Marjanne een voortrosje op een van de moorings kort voor de haven.

DOG 29,3’


De weersvoorspelling voor morgen is NW 3-4. Hoewel we liever, net als vandaag, een zuidwestelijk windje krijgen, wordt het morgen best lekker weer om op zee te zitten.


Ma.02 – 08 -,10. Bew. SW 2-3

Wanneer we om 06:00 opstaan, zit de wind nog steeds niet in de voorspelde Noordwest hoek. Als dat nog een uurtje of tien zo blijft, zeilen wij, ijs en weder dienende, in een ruk naar IJmuiden. Terwijl ik de koffie beetje voor beetje opgiet, bakt Marjanne een flinke tortilla van; stukjes aardappel, zes eieren, tomaat, bacon, knoflook, wat zout, veel peper en als garnering wat verse bieslook. ‘Want een stevige bodem in de maag werkt stukken beter dan een pilletje tegen zeeziekte.’ Vanuit het oosten, waarschijnlijk uit Hellevoetsluis vandaan, komen twee paaljachten aanzetten. Ze stevenen recht op Stellendam af. ‘Martje, als die gasten net voor ons geschut worden duurt het weer een tijdje voor wij weer aan de beurt zijn, ik ga nú varen.’ Terwijl Chef-kok Marjanne verder gaat in de kombuis, start ik de motor en gooi het trosje op de boei los. Wanneer ik de neus naar het westen draai, lopen de twee paaltjes ons op volle kracht voorbij. Iets bezadigder - de motor is nog niet warm – volgt “Zeebeest” ze naar de haveningang. Via de marifoon hoor ik ze de sluis oproepen. Als antwoord krijgen ze de boodschap ‘De sluis wordt klaar gemaakt.’ Wanneer de deuren open gaan en de lichten op groen springen, komt er ook nog een viskotter uit de binnenhaven, duikt voor de andere twee langs de sluis in en meert af over BB. Omdat er ruimte genoeg is voor een hele vloot, wacht ik niet op de anderen maar schiet naar voren en leg aan over SB. Een van de twee paaltjes meert achter ons af maar de ander ligt, ondanks de grote lengte vrije muur, een beetje te klooien en komt dan door meer geluk dan wijsheid bij ons langszij. Wij pakken hun touwtjes aan, daarna weidt ik me serieus aan de tortilla. Tussendoor raakt Marjanne aan de babbel met de buurvrouw. De twee schepen gaan naar Scheveningen. Wanneer Marjanne zegt dat wij naar IJmuiden willen, wordt er even zuinig gekeken. ‘Is dat niet een beetje ver voor een dag?’ zegt de buurvrouw en kijkt intussen met een scheve blik - nog net zonder te huiveren - naar de zware maaltijd die ik op dit vroege uur smakelijk naar binnen werk. ‘Welnee, zegt Marjanne die trip hebben wel al een keer of wat gedaan. 07:05 de buitendeuren gaan open en als eerste stoomt de gloednieuwe kotter naar buiten. Ik zet mijn bord even weg, neem een slok zwarte koffie en vaar er achter aan. Buiten de haven stormen de twee paaltjes ons voorbij. Marjanne zegt, terwijl ze de trossen en fenders opbergt: ‘Met die vaart zitten zij al in Scheveningen voor wij bij de Hoek zitten.’ ‘Dat moeten zij weten, ik ben liever een beetje zuinig op mijn gasolie, die rotzooi kost ons, nu we geen rood meer mogen bunkeren, iedere keer een klein vermogen.’

Halverwege het Slijkgat komt ons een kotter tegemoet. Met de kijker kan ik geen korbomen of enig ander vistuig ontdekken, zelfs de meeuwen, die hier altijd iedere vissersboot schreeuwend achtervolgen, ontbreken. Dichterbij gekomen blijkt het te gaan om de “Calvin” die, onder Panamese vlag, dienst doet als wachtschip in de offshore.
HPIM2445.JPG
HPIM2445.JPG (277.65 KiB) 4497 keer bekeken
08:20 We gaan bij de SG 6 de boeienroute uit, sturen Noord, op de W kardinaal Hinder. Zeilen bij en motor af! De wind is iets toegenomen maar zit nog steeds niet in de voorspelde NW hoek. 09:00 Hinder lt. bo dwars. Wind WSW 3-4. Zetten koers op de W kard. MV, want daar begint het zebrapad voor jachies die de Maasmond willen oversteken. 09:35 MV dwars, melden ons op VHF kanaal 3. Het blijkt rustig te zijn, we mogen koers en vaart behouden. Zoals gewoonlijk staat er hier weer een rommelig zeetje. Een Pilot tender komt naar buiten en stuift richting Eurogeul.
HPIM2446.JPG
HPIM2446.JPG (312.29 KiB) 4497 keer bekeken
09:58 We zitten nu halverwege het zebrapad en kijken recht de Nieuwe Waterweg in.
HPIM2447.JPG
HPIM2447.JPG (302.5 KiB) 4497 keer bekeken
Op dat moment zegt Marjanne: ’Als we nu eens niet naar IJmuiden zouden gaan maar naar Oudeschild op Texel, hoeveel mijl is dat dan verder?’ ‘Oei, daar vraag je me wat, ik zal straks na de oversteek wel even kijken maar ruwweg zal dat iets van vijfendertig extra mijltjes zijn, dus dat wordt nachtwerk.’ Ze kijkt me met haar “lieve overhaal blik” aan. ‘zullen we?’ ‘Ik weet niet, eerst maar eens zien hoe het uitkomt met het tij, ik voel er geen donder voor om op Marsdiep en Texelstroom tegen de vliegende eb in te kachelen.’ Marjanne duik meteen in de kaartenlade om de stroomatlassen en getijdentabel op te snorren. Nog voor we aan het end van het zebrapad, bij de Indusbank N zijn, heeft ze al uitgedokterd dat we straks een vol tij meekrijgen. ‘Tot Oudeschild aan toe!’ Ongeduldig wacht ze tot ik het gecontroleerd heb. ‘Het klopt, we kunnen een vol tij meepakken maar evenzogoed kan het, afhankelijk van wat de wind doet, iets van een uur of een vannacht worden voor we vastliggen Goed, het wordt dus Texel maar ik ga morgenochtend niet mee op de fiets naar Den Burg, na zo’n wereldreis moet ik zeker tot tegen de middag naar het lek luisteren.’

Ik zet een nieuw koersje uit. ‘Kijk, een mooi recht lijntje naar een punt op een twee mijl west van Uiterton Schulpengat, zo vermijden we de langere weg langs de holle rug van de Hollandse kust en pakken tegelijk wat meer hoogte zodat, wanneer de wind gaat doen wat de geleerden voorspeld hebben, we het toch nog bezeild hebben.’

Tegen half elf worden we opgelopen door de Yerseke 56, een mosselboer.
HPIM2448.JPG
HPIM2448.JPG (263.55 KiB) 4497 keer bekeken
Wanneer hij ons dwars heeft, zwaait de man in het stuurhuis vrolijk naar ons. Terwijl ik terugzwaai zeg ik, quasi argwanend: ‘Hij is me net een beetje te enthousiast, het is zeker weer een van je vele aanbidders, pas maar op Deerne het loopt nog eens slecht met je af.’ Marjanne die - net als de meeste vrouwen - manlijke jalousie als een compliment aanvaardt, glimlacht geheimzinnig en geeft me een zoen recht voor de boeg. ‘Wees maar niet bang jochie hij is lang niet zo knap als jij.’ ‘Ahá, dus je kent hem tóch!’

Om twaalf uur zit de wind met 3-4 bft. in de NW hoek. Terwijl “Zeebeest”, nu een stuk hoger aan de wind, gestuurd door de autopilot, gestaag door hobbelt, doen wij een boterhammetje met een bak leut. In het ankergebied ten NW van Scheveningen liggen nog steeds de twee “zelfzinkers” van Dockwise voor anker.
HPIM2449.JPG
HPIM2449.JPG (278.13 KiB) 4497 keer bekeken
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

HPIM2450.JPG
HPIM2450.JPG (291.41 KiB) 4493 keer bekeken
16:35 Kruisen de IJ-geul nabij de Y11, een goeie tien mijl uit de kust. In het ankergebied, dat we aan SB houden, liggen tweeëntwintig tankers te wachten.
HPIM2451.JPG
HPIM2451.JPG (300.58 KiB) 4493 keer bekeken
De meesten zijn leeg
HPIM2452.JPG
HPIM2452.JPG (118.89 KiB) 4493 keer bekeken
HPIM2453.JPG
HPIM2453.JPG (307.52 KiB) 4493 keer bekeken
Vooruit, op een graad of vijf over SB, staat een woud van witte bomen in zee.
HPIM2455.JPG
HPIM2455.JPG (302.35 KiB) 4493 keer bekeken
Het is het nieuwe windmolenpark voor de kust bij Egmond.
HPIM2456.JPG
HPIM2456.JPG (318.33 KiB) 4493 keer bekeken
Dat die krengen ontiegelijk groot zijn, blijkt wel uit het feit dat het een eeuwigheid duurt voor we - pas om 18:30 - zo dichtbij zijn gekomen, dat we nu ook de details kunnen onderscheiden. Die gele kolom waarmee ze op de zeebodem staan alleen al, die steekt minstens drie misschien wel vier keer zo ver boven water uit als de mast van “Zeebeest” tel daar dan ook nog eens de bovenkolom en de wieken bij op. Dan kom je al gouw aan een getal waarmee je iemand, die nog niet op de zaterdag editie van de Telegraaf durft te staan, de stuipen op het lijf jaagt.
HPIM2457.JPG
HPIM2457.JPG (320.85 KiB) 4493 keer bekeken
20:05 Een supplier steekt schuin voor ons over. Aan zijn koers te zien gaat hij straks tussen het windmolenpark en de kust door naar IJmuiden.


Het is de Rig Expres van Vroon.
HPIM2460.JPG
HPIM2460.JPG (327.01 KiB) 4493 keer bekeken
20:30 Nog een uurtje te gaan naar de uiterton van het Schulpengat. Ik zet de radar bij en krijg meteen al het Racon signaal op het scherm. Het wordt tijd om wat af te vallen en regelrecht naar de boei te varen. Het opgeven van de gewonnen hoogte, vertaald zich meteen in meer snelheid. Ook de stroom langs de kust geeft ons een duwtje in de rug.
Marjanne zegt: ’Is het een beetje te doen? Het Marsdiep in het donker aanlopen bedoel ik.’ ‘Moeilijk? Welnee, ze hebben het daar zo fool-proof bebakend, dat zelfs die kneusjes van de marine er niet kunnen verdwalen, wij mannen van de Christelijke Nederlandsche Koopvaardij hebben dat niet nodig. Wij varen, gewapend met niet meer dan ons zeemansinstinct en een fles rum, zelfs geblinddoekt nog veilig naar binnen.’

21:31 SG dwars. Voorbij de Bollen van Kijkduin gaat de boeien route zo dicht langs de kust dat je, zelfs nu het pikkedonker is, de witte koppen van de branding ziet oplichten. Met een zeer comfortabel stuk stroom in de kont, vliegen we over het Marsdiep en de Texelstroom, zodat we om 23:33, bijna anderhalf uur eerder dan ik vanmorgen nog dacht, afmeren in Oudeschild.

Ik ben benieuwd hoeveel mijltjes we over de grond gemaakt hebben. Ik buig me over het laptopje. DOG 89,7’. ‘Martje, voor en achter!’ Ze kijkt me stomverbaasd aan. ‘Wáát, wil je nú nog gaan varen?’ ‘Ja zeker schat, ik wil nog even een rondje door de haven doen.’ Ze kijkt me nu aan met een blik van ’Zal ik de die aardige mannen met hun witte jassen en een modieus dwangbuisje nú bellen, of wacht ik nog even?’ ‘Lieve jongen, ben jíj effe niet lekker in je blouse, heb je soms een middernachtelijke zonnesteek opgelopen?’ ‘Nee schat, dat niet, ik wil alleen maar even de negentig mijl volmaken.’


Albert.
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Derk Gotink »

Prachtig Albert heb weer ontzettend genoten van jullie vaar beslommeringen.
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Dank je wel Derk. :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Jaap5 »

Hoi Albert en marianne
Dit was weer een prachtig reisje en ik heb met veel plezier je verhalen gelezen. Ja mijn roots liggen daar en ik wist donders goed waar je het over had. Het was dus ook voor de insider dat je Middelharnis Meneerse noemde Dat was dus toen je nog zuidwaarts moest. Toen je de noord weer inging kwam je langs Middelharnis Haven Dat heet daar op z,n Flakkees , Het Meneerse hoad Ik zou echt niet meer terug willen ,te dicht bij de randstad, maar als ik er weer op bezoek ben voel ik me kipllekker. Dat zal wel heimwee zijn. Groeten van Jaap5


Plaats reactie