Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ab Plugge

Re: Piraterij

Bericht door Ab Plugge »

re: Maersk huurt oorlogsbodem.

Dat gebeurde in december 2008 éénmalig. zie ook

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6705

Het zal ook wel een kostbare oplossing zijn.

groet
Ab

cor bal

Re: Piraterij

Bericht door cor bal »

Kijk eens op deze link, gaat over de piraterij uit 1969 door kapitein Kees Pronk toen bij Wijsmuller.

http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/in ... g88314#new
Gebruikersavatar
hgb1967
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 okt 2008 23:37
Locatie: Terwolde
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door hgb1967 »

Somalische piraten hebben zondag de grootste som losgeld ooit ontvangen. Voor een onder Griekse vlag varende olietanker met 2 miljoen ton olie aan boord, werd tussen de 5,5 en 7 miljoen dollar (3,8 tot 4,9 miljoen euro) betaald. Dat hebben de piraten en maritieme functionarissen laten weten.
De Maran Centaurus werd op 29 november gekaapt bij de Seychellen in de Indische Oceaan. Eerder op zondag vond er een schietpartij plaats tussen piraten aan boord van de tanker en rivaliserende bendes in speedboten, die het ook op de afkoopsom gemunt hadden. De bendes hebben gedreigd de tanker in brand te zetten als ze niet ook een deel van het losgeld krijgen. Het schip ligt in de Somalische haven Haradheere.

http://www.depers.nl
Hans

Net als mensen willen katten wel eens tegen de muren opvliegen. Het verschil is dat zij dat ook kunnen.
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Piraterij

Bericht door sander »

2 miljoen ton olie! :shock: Das veel ;)
Groeten Sander
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Piraterij

Bericht door K.Brouwer »

Zal wel een deel als deklading meegegaan zijn 8) :shock: :-D .

Groeten,K.Brouwer.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Piraterij

Bericht door johan.H »

sander schreef:2 miljoen ton olie! :shock: Das veel ;)
idd.......hoe hebben ze dat tankertje in hemelsnaam dat haventje ingekregen :wink:
Henny

Re: Piraterij

Bericht door Henny »

Tja vreemde zaak 2 miljoen ton, ik dacht dat de grootse tankers rond 500.000 ton waren. Al is het SG van olie anders gaat dat volgens mij niet lukken. Zal wel een vergissing zijn voor de verzekering.

Ik vind het toch soms een vreemde zaak die kleine bootjes van wat zou het zijn 10 - 20 mtr met soms wel 20 van die zgn piraten erop. Die dingen puilen uit, mijn een raadsel hoe die 1000 tot 2000 mijl uit de kust kunnen opereren.
Volgens mij ga je dat niet redden zonder te bunkeren, water brandstof voedsel, tenzij er een moederschip in de buurt is.
Maarja ik ben nooit geen piraat geweest, en ook geen verslaggever zal wel.

Wel meer gezegd wie geeft die gasten eens en pak op de sodemieter, gewoon een paar van die prauwen afzinken dat softe gedoe volgens het boekje, volgens het boekje is piraterij ook verboden.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Piraterij

Bericht door Roy »

Als ik de t.v. beelden allemaal goed bekeken heb, is er weinig haven te bekennen.
De gekaapte schepen liggen "gewoon" voor de kust voor anker.
En ach, dan past een tankertje van 2 miljoen ton al gauw in de "haven" 8) :lol:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
hgb1967
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 okt 2008 23:37
Locatie: Terwolde
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door hgb1967 »

Somalische piraten hebben een onder Griekse vlag varende olietanker maandag vrijgegeven. Zondag hadden zij tussen de 5,5 en 7 miljoen dollar (3,8 tot 4,9 miljoen euro) losgeld ontvangen, de hoogste afkoopsom die ooit is betaald. De piraten en een maritieme functionaris in Somalië hebben dat bekendgemaakt.

De Maran Centaurus, die 2 miljoen ton olie aan boord heeft, werd op 29 november gekaapt bij de Seychellen in de Indische Oceaan. Aan boord zijn zestien Filipijnen, negen Grieken, twee Oekraïners en een Roemeen. Een vliegtuig bracht het losgeld zondag naar het schip. De vrijgave van de tanker werd enige tijd uitgesteld, doordat piraten aan boord van de tanker en rivaliserende bendes in speedboten, die het op het geldbedrag hadden voorzien, elkaar beschoten. Alle bemanningsleden zijn ongedeerd.
Hans

Net als mensen willen katten wel eens tegen de muren opvliegen. Het verschil is dat zij dat ook kunnen.
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Piraterij

Bericht door sander »

Henny schreef:Tja vreemde zaak 2 miljoen ton
Hoi Henny,
denk dat het gewoon onder de noemer valt: Journalistische Onkunde ;) Altijd al moeilijk geweest, rekenen met gewichten en volumes ;)
Groeten Sander


Plaats reactie