Regententen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Regententen

Bericht door dita »

Onlangs gebruikte ik de term :Regententen opzetten. Elke 60 plusser weet wat daarmee bedoeld wordt. De tent aanhaken aan de laadboom en dan precies boven het midden van het luik het spul zover laten zakken dat de mannen aan dek de touwtjes konden pakken om deze vast te zetten op een staaldraad rond het luik onder de keggenbank. Vervolgens het geheel aanhieuwen en klaar was Kees.

Nu na wat nagedacht te hebben besefte ik dat het eigenlijk een methode is dat men niet meer kent.
Tegenwoordig heet het: "De luiken dichttrekken" of "de pontons er op" en ook wel "op een dakje zetten" dit laatste bij de hydrolische luiken.

Maar regenen blijft het altijd. Dat veranderd niet.

Dit was zo maar een losse gedachte.

Groeten
Martin :idea:
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Jos Komen (R.I.P)

Re: Regententen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En de ruimventilatie laten blazen, zodat de tent mooi bol stond. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Regententen

Bericht door dita »

@Jos
Je hebt gelijk , dat was ik vergeten. Het voordeel was dat je dan niet met een schepje de hoeken hoefde te lozen. Daar stond altijd water in vooral in de tropen waar het echt kon gieten dagenlang. Hoewel in die streken het voordeel weer was dat er een aangenamere luchttemperatuur was en niet zo fris als in deze contreien.
Ok so long
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Regententen

Bericht door Cor Leliard »

Hier een foto met een tent op luik 2?.
Niet erg duidelijk te zien,maar misschien komen er meer foto's.
de foto van laad gerei overhalen in de tijd toen wij nog jong en knap waren en snuitjes werk hadden.
Heb de foto van ????? gehaald.
groeten uit Breda Cor
Bijlagen
tent op luik.jpg
tent op luik.jpg (211.1 KiB) 3502 keer bekeken
Onderhoudlaadgerei.jpg
Onderhoudlaadgerei.jpg (113.71 KiB) 3500 keer bekeken
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Re: Regententen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb dit topic maar uit ruim 7 gevist, vanmorgen lukte dat niet vanwege de regentent. :)
All the best
Jos
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Regententen

Bericht door Bertus. »

De regententen werden ook gebruikt wanneer we de indonesische kust
afgingen, dan gingen de koelies mee de kust op, en sliepen ze 'snachts
op het ruim op hun tampatje onder de regententen. Daar hoefden wij als ruimsgast 'savonds na het afnokken van de koelies bijna niets aan te doen, dat regelden ze zelf.
Er werden dan een paar ruimlampen opgehangen en zaten ze tot laat in de avond te kaarten.

Wat een mooie tijd was dat. :-D

Bertus.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Regententen

Bericht door Compass »

Op de kustvaart, met veelal hydraulische winches, was het altijd zaak om de reeptrommel met een paar keggen vast te slaan aangezien anders de volgende ochtend een welgevulde regentent als een soort zwembad in het ruim hing door het doorlekken van het stuurventiel (natuurlijk allemaal de schuld vaan de MK :wink: :lol:

Afbeelding

De "TYCHA" met verderop langs de kade het zusterschip :) "RUBICON".

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Regententen

Bericht door lp »

Hier een foto met een tent op luik 2. Heb de foto van ????? gehaald
:P Hallo Cor, je hebt een goed gevoel voor detail, deze foto maakte ik op de Banggai toen we in San Francisco lagen. Ik weet niet precies waarom er een tent over het ruim was gezet, want meestal is het er warm. Ik kan me ook niet heugen dat het er regende. Ik weet wel dat er nogal wat veiligheidsmaatregelen moesten worden genomen als er op de States werd gevaren. Zo moesten alle obstakels op het dek wit geschilderd zijn, de laadbomen dubbele geien hebben en moest er via slangen lucht in en uit de ruimen gezogen worden. Wellicht moesten de ruimen, op momenten dat er niet geladen of gelost werd, gesloten zijn en werd er zolang een tent overheen geplaatst. (de Banggai had n.l. geen rolluiken, maar pontons). Ik kan me nog herinneren dat toen we in China lagen (Tienstin) het er zo koud was, dat er over ieder ruim een tent was gezet en er warme lucht in de ruimen werd geblazen. Voor elke hijs moest dan de tent worden geopend en weer gesloten, kun je nagaan dat dat een heel gedoe was.
quo vadis
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Regententen

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Ik weet niet precies waarom er een tent over het ruim was gezet, want meestal is het er warm.

Hallo LP
Voor het binnenlopen van de states werd het hele laadgerei nagezien en alle reep/gei/hanger sluitingenen en vaak ook veel laadrepen gewisseld voor gecertificeerde.
Ook werden de blokken (schijven ) uit elkaar gehaald en voorzien van smeerolie.
Dat gebeurde tijdens de oversteek en dat moest vanwege de hoge claims die ze in de USA hanteerden bij ongevallen.
De tenten werden op een niet werkend ruim opgezet omdat de luikhoofden aan de lage kant waren, zodat je er niet in kon vallen.
Had je bij de latere rolluiken geen last meer van, die waren veel hoger en bij regen of niet werken, trok je ze dicht.
Dat was die herrie als je lag te slapen :lol: :lol: :mrgreen:
Dus wel of geen regen, in de states in veel havens wilden ze geen open ruimen als er niet in gewerkt werd.
Groeten Co
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Regententen

Bericht door lp »

:wink: Ja Co, inderdaad zo ging dat. Ik zie nog zo alle laadgerei uitgeschoren op het dek liggen. :idea: Wist je dat wij de gangen in de midscheeps niet in de was mochten zetten, wegens eventuele claims bij uitglijden. :evil: Kon je tijdens de oversteek met een of ander smerig goedje de oude waslagen verwijderen.
quo vadis


Plaats reactie