Regententen
Regententen
Onlangs gebruikte ik de term :Regententen opzetten. Elke 60 plusser weet wat daarmee bedoeld wordt. De tent aanhaken aan de laadboom en dan precies boven het midden van het luik het spul zover laten zakken dat de mannen aan dek de touwtjes konden pakken om deze vast te zetten op een staaldraad rond het luik onder de keggenbank. Vervolgens het geheel aanhieuwen en klaar was Kees.
Nu na wat nagedacht te hebben besefte ik dat het eigenlijk een methode is dat men niet meer kent.
Tegenwoordig heet het: "De luiken dichttrekken" of "de pontons er op" en ook wel "op een dakje zetten" dit laatste bij de hydrolische luiken.
Maar regenen blijft het altijd. Dat veranderd niet.
Dit was zo maar een losse gedachte.
Groeten
Martin
Nu na wat nagedacht te hebben besefte ik dat het eigenlijk een methode is dat men niet meer kent.
Tegenwoordig heet het: "De luiken dichttrekken" of "de pontons er op" en ook wel "op een dakje zetten" dit laatste bij de hydrolische luiken.
Maar regenen blijft het altijd. Dat veranderd niet.
Dit was zo maar een losse gedachte.
Groeten
Martin
Re: Regententen
En de ruimventilatie laten blazen, zodat de tent mooi bol stond.
All the best
Jos
All the best
Jos
Re: Regententen
@Jos
Je hebt gelijk , dat was ik vergeten. Het voordeel was dat je dan niet met een schepje de hoeken hoefde te lozen. Daar stond altijd water in vooral in de tropen waar het echt kon gieten dagenlang. Hoewel in die streken het voordeel weer was dat er een aangenamere luchttemperatuur was en niet zo fris als in deze contreien.
Ok so long
Martin
Je hebt gelijk , dat was ik vergeten. Het voordeel was dat je dan niet met een schepje de hoeken hoefde te lozen. Daar stond altijd water in vooral in de tropen waar het echt kon gieten dagenlang. Hoewel in die streken het voordeel weer was dat er een aangenamere luchttemperatuur was en niet zo fris als in deze contreien.
Ok so long
Martin
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Regententen
Hier een foto met een tent op luik 2?.
Niet erg duidelijk te zien,maar misschien komen er meer foto's.
de foto van laad gerei overhalen in de tijd toen wij nog jong en knap waren en snuitjes werk hadden.
Heb de foto van ????? gehaald.
groeten uit Breda Cor
Niet erg duidelijk te zien,maar misschien komen er meer foto's.
de foto van laad gerei overhalen in de tijd toen wij nog jong en knap waren en snuitjes werk hadden.
Heb de foto van ????? gehaald.
groeten uit Breda Cor
- Bijlagen
-
- tent op luik.jpg (211.1 KiB) 3502 keer bekeken
-
- Onderhoudlaadgerei.jpg (113.71 KiB) 3500 keer bekeken
Il parle Il a parle
Re: Regententen
Ik heb dit topic maar uit ruim 7 gevist, vanmorgen lukte dat niet vanwege de regentent.
All the best
Jos
All the best
Jos
Re: Regententen
De regententen werden ook gebruikt wanneer we de indonesische kust
afgingen, dan gingen de koelies mee de kust op, en sliepen ze 'snachts
op het ruim op hun tampatje onder de regententen. Daar hoefden wij als ruimsgast 'savonds na het afnokken van de koelies bijna niets aan te doen, dat regelden ze zelf.
Er werden dan een paar ruimlampen opgehangen en zaten ze tot laat in de avond te kaarten.
Wat een mooie tijd was dat.
Bertus.
afgingen, dan gingen de koelies mee de kust op, en sliepen ze 'snachts
op het ruim op hun tampatje onder de regententen. Daar hoefden wij als ruimsgast 'savonds na het afnokken van de koelies bijna niets aan te doen, dat regelden ze zelf.
Er werden dan een paar ruimlampen opgehangen en zaten ze tot laat in de avond te kaarten.
Wat een mooie tijd was dat.
Bertus.
Re: Regententen
Op de kustvaart, met veelal hydraulische winches, was het altijd zaak om de reeptrommel met een paar keggen vast te slaan aangezien anders de volgende ochtend een welgevulde regentent als een soort zwembad in het ruim hing door het doorlekken van het stuurventiel (natuurlijk allemaal de schuld vaan de MK
De "TYCHA" met verderop langs de kade het zusterschip "RUBICON".
Groeten,
Bert de Boer
De "TYCHA" met verderop langs de kade het zusterschip "RUBICON".
Groeten,
Bert de Boer
Re: Regententen
Hallo Cor, je hebt een goed gevoel voor detail, deze foto maakte ik op de Banggai toen we in San Francisco lagen. Ik weet niet precies waarom er een tent over het ruim was gezet, want meestal is het er warm. Ik kan me ook niet heugen dat het er regende. Ik weet wel dat er nogal wat veiligheidsmaatregelen moesten worden genomen als er op de States werd gevaren. Zo moesten alle obstakels op het dek wit geschilderd zijn, de laadbomen dubbele geien hebben en moest er via slangen lucht in en uit de ruimen gezogen worden. Wellicht moesten de ruimen, op momenten dat er niet geladen of gelost werd, gesloten zijn en werd er zolang een tent overheen geplaatst. (de Banggai had n.l. geen rolluiken, maar pontons). Ik kan me nog herinneren dat toen we in China lagen (Tienstin) het er zo koud was, dat er over ieder ruim een tent was gezet en er warme lucht in de ruimen werd geblazen. Voor elke hijs moest dan de tent worden geopend en weer gesloten, kun je nagaan dat dat een heel gedoe was.Hier een foto met een tent op luik 2. Heb de foto van ????? gehaald
quo vadis
- P.J.Schellingerhout
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09
Re: Regententen
Ik weet niet precies waarom er een tent over het ruim was gezet, want meestal is het er warm.
Hallo LP
Voor het binnenlopen van de states werd het hele laadgerei nagezien en alle reep/gei/hanger sluitingenen en vaak ook veel laadrepen gewisseld voor gecertificeerde.
Ook werden de blokken (schijven ) uit elkaar gehaald en voorzien van smeerolie.
Dat gebeurde tijdens de oversteek en dat moest vanwege de hoge claims die ze in de USA hanteerden bij ongevallen.
De tenten werden op een niet werkend ruim opgezet omdat de luikhoofden aan de lage kant waren, zodat je er niet in kon vallen.
Had je bij de latere rolluiken geen last meer van, die waren veel hoger en bij regen of niet werken, trok je ze dicht.
Dat was die herrie als je lag te slapen
Dus wel of geen regen, in de states in veel havens wilden ze geen open ruimen als er niet in gewerkt werd.
Groeten Co
Hallo LP
Voor het binnenlopen van de states werd het hele laadgerei nagezien en alle reep/gei/hanger sluitingenen en vaak ook veel laadrepen gewisseld voor gecertificeerde.
Ook werden de blokken (schijven ) uit elkaar gehaald en voorzien van smeerolie.
Dat gebeurde tijdens de oversteek en dat moest vanwege de hoge claims die ze in de USA hanteerden bij ongevallen.
De tenten werden op een niet werkend ruim opgezet omdat de luikhoofden aan de lage kant waren, zodat je er niet in kon vallen.
Had je bij de latere rolluiken geen last meer van, die waren veel hoger en bij regen of niet werken, trok je ze dicht.
Dat was die herrie als je lag te slapen
Dus wel of geen regen, in de states in veel havens wilden ze geen open ruimen als er niet in gewerkt werd.
Groeten Co
Re: Regententen
Ja Co, inderdaad zo ging dat. Ik zie nog zo alle laadgerei uitgeschoren op het dek liggen. Wist je dat wij de gangen in de midscheeps niet in de was mochten zetten, wegens eventuele claims bij uitglijden. Kon je tijdens de oversteek met een of ander smerig goedje de oude waslagen verwijderen.
quo vadis