Belgische vloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eddy Lucas

Belgische vloot

Bericht door Eddy Lucas » 19 nov 2004 18:00

Dit is mijn eerste stukje. Moet me een beetje oriënteren. Heb mijn tijd tot hiertoe doorgebracht met naar de mooie foto's te kijken, wel de moeite waard. Ben ook aan 't lezen geweest, interessant, zonder meer!
Ik was op de Belgische vloot zo ongeveer een negen jaar. Dus een doorgangsberoep voor mij zoals men zegt. De rest van mijn carrière was ik bij Mercantile Marine Enginering te Antwerpen als rigger.
Ik stelde een boek samen uit anekdoten op de Belgische vloot. Over de kleurrijke figuren die, nou ja, enigszins als folklore zouden kunnen bestempeld worden. Rare snuiters, maar wel degelijk op en top uit het goede hout gesneden zeelui.
Laatst gewijzigd door Eddy Lucas op 21 nov 2004 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 19 nov 2004 18:40

Hallo Eddy,
Ge zijt van harte welkom met uw anekdotes.
De verhalen van Frans worden ook door alle bezoekers gelezen, maar wij Ollanders reageren niet meteen spontaan, maar genieten er wel van.
De verhalen van Jefke zijn een hoofdstuk apart.
Een hoogstaand stukske literatuur.
Ben benieuwd
(Let maar niet op mij, ik probeer spontaan een beetje Vlaams te lullen, is gewoon enthousiasme)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Eddy Lucas

Teniers

Bericht door Eddy Lucas » 21 nov 2004 16:05

Teniers:

Ik vaarde in "˜64 op hetzelfde schip, het ms. Teniers, waarover "Frans52"

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 21 nov 2004 19:04

hoi eddy

Goed dat ge ons komt vergezellen dan kan ik wat van jou verhalen mee genieten.
Je zult alwel gezien hebben dat jos een paar mooie foto's van de teniers heeft geplaats den janettenboot zoals ik hem noem.
Eddy doe verder ik volg je verhaal met spanning.

groetjes
frans

Jef Pijnenburg

Bericht door Jef Pijnenburg » 22 nov 2004 15:10

Amai Eddy,
Ge zult het maar meemaken zo een bakker, zo zot als een deur.
Moest ik als bakker toen op uw schip aan boord geweest zijn,
had ik toch wat variatie in diene podding voorzien :
Du podding nature
Du podding jaune
Du podding brune
Du podding chaud
Du podding froid
Podding Speciale du Chef
Nen bakker moet inventief zijn hé... :lol:

Maar laat de anekdotes maar komen Eddy,
ik volg het op.
En die "Ollanders" hier vind ik eigenlijk best meevallen.
'k Zal mijn gedacht wat moeten bijstellen.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 23 nov 2004 22:49

Hallo Eddy,
Kunt ge uw stukskes hier blijven plaatsen?
En niet steeds een nieuw onderwerp aanmaken.
Ik zag een fraai nieuw verhaal, maar op deze wijze blijft het overzichtelijker.
Het is nu te laat voor mij om pogingen te doen om het te verplaatsen, maar als je het laatste verhaal hieronder plaats ben ik zeer content en wacht met spanning op het vervolg.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Adrie
Berichten: 1915
Lid geworden op: 22 jul 2004 20:30
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Adrie » 23 nov 2004 23:19

Hoi Jos
Ik moet alle zeilen bij zetten.Het valt niet mee om iedere dag 3 verschillende boeken te moeten lezen. En dan ook nog in het vlaams :lol:
Maar het is leuk, Drie verschillende schrijvers en toch overeenkomst met elkaar. Het lijkt wel een omnibus .oftewel een triologie.
Mannen ga gerust verder, ik vermaak me wel.

Gr. Adrie.
Ps. Wie vele reizen maakt, kan veel verhalen.
Het enige in de wereld dat je kunt veranderen,
ben je zelf.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3372
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit » 24 nov 2004 10:41

Ook ik lees met plezier van alle verhalen van onze
vrienden uit België en van Dirk van Lopik
Groetjes Gerrit.

Eddy Lucas

Bericht door Eddy Lucas » 26 nov 2004 17:53

Het aanwervinglokaal voor zeelieden op de Italiëlei in Antwerpen werd het "Rattekot"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 26 nov 2004 21:02

Eddy, geweldig leuk verhaal en ook nog waar gebeurd want zoiets verzin je toch niet?
Vliegende Fiske..
Het Rattekot daar hebben Frans en Jefke het ook steeds over. Was dat de enige manier om aan een schip te komen, als je in vaste dienst was bij een rederij hoefde je toch niet naar het rattekot?
Ben benieuwd hoe dat er uitzag.
Ik zal op zoek gaan naar een foto van de Congo Star, hoort er natuurlijk bij.
Maar misschien is iemand me al voor.
Wacht alweer op het volgende verhaal en natuurlijk ook die van Frans.
En van Jefke als die den pen weer opvat.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 27 nov 2004 10:08

Eddy, de Congo Star laat nog even op zich wachten, dan maar een mooie poster.
All the best
Jos


Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 27 nov 2004 16:08

Het RATTEKOT was gelegen aan de Italiélei .
Dit rattekot
daar was een soort aanwervingbureel voor zeelieden.
Iedereen die ingeschreven was in de pool der zeelieden kreeg een volg nummer,vanaf je het volgnummer had moest je dagelijks gaan stempelen.
Dit stempelen kon je in je gemeente tot ze je op riepen naar Antwerpen het rattekot dus.
Eens je daar moest heen komen was het bijna jou beurt om gemonstert te worden.
Ieder matroos,lichtmatroos,kok of bakker had dus zo'n volgnummer.
Als je thuis kwam na een reis kon je ofwel eerst je compensatiedagen opnemen ofwel ging je je terug laten inschrijven op de pool en kreeg je een nummer.
Dit werd gedaan dat iedereen aan de beurt kon komen om te varen en
er waren dus spelregels om het netjes te laten verlopen.
Hoe eigenlijk die naam rattekot onstaan is weet ik eigenlijk niet,maar het was de verzamelplaats voor de zeeratten dus,de zeemannen.
Mensen aan de wal werden toen en nu landrot genoemd.En de mensen aan de wal noemden ons zeerotten.
Mogelijk is het daar van afgeleid,en mogelijk werd het zeerotten kot gewoon rattenkot genoemd.
Dus ze konden het ofwel het rottenkot genoemd hebben maar ze hebben gekozen voor rattenkot.
In feite een mooie naam .
Mogelijk weet eddy er meer over hoe het aan die naam gekomen is.
Buiten kapiteins en officieren die konden via de rederij een kontract sluiten en werden niet via dit rattenkot aangeworven.
Ook dit gebeurde wel eens dat je je als vrijwilliger kon aanmelden om te monsteren op een bepaalt schip.
Meestal werd dit gedaan als een persoon of personen weigerde aan te werven of te monsteren.
Meestal na 3 weigeringen werd je uitgesloten.

frans52

Eddy Lucas

"rattekot"

Bericht door Eddy Lucas » 28 nov 2004 18:29

Het rattekot was zoals Frans zegt een aanwervingslokaal voor de "lagere" bemanning. De naam is eigenlijk voor de hand liggend als we terug gaan in de tijd. De zeelui hadden nu niet bepaald een goede naam. Het is nog niet zo lang geleden dat de matrozen in de kroegen geronseld werden. De "underdog" werd ook een rat genoemd in het Vlaams of Antwerps. Wie kent in Nederland het verhaal van "Siske de rat" niet?
De eigenlijke benaming is "De Pool der Zeelieden". Dat woordje "Pool" vindt dan weer zijn oorsprong in het Engels. Bij het uitbreken van de oorlog in '40 ontkwamen vele Belgische schepen naar England. Daar moet men, volgens de zeelui die daar achteraf ook aan- en afmonsterden, zulk systeem gehad hebben. Na de oorlog brachten ze dat systeem dus in voegen in Antwerpen. De "Pool" gold voor geheel België. Ook de Walen moesten ingeschreven zijn in de Pool.

Eddy Lucas

Henri de Weert

Bericht door Eddy Lucas » 29 nov 2004 19:36

Vooreerst dank voor de poster die je toevoegde Jos.
Frans spreekt in een van zijn stukjes over zwarte Jaak. Ik heb lang contact gehad met Jaak. Hetgeen volgt heb ik op zijn verzoek opgenomen in mijn verhaal over de kleurrijke figuren op de Belgische vloot.
Het merkwaardige en trieste gebeuren speelde zich af op de Henri de Weert die toehoorde aan de rederij Geudens van Oostende. Het schip vaarde op Skandinavië en laadde hout voor Rotterdam of Antwerpen. Het waren reisjes van ongeveer drie weken, wat met zich bracht dat de bemanning doorgaans lang aan boord bleef. Bijgevolg heerste er een goede verstandhouding. Het toeval wilde dat men de jongste lichtmatroos, de veertienjarige Hubert, aan boord geplaatst had om een oogje op hem te houden, dit wegens de korte en regelmatige reizen. Hij werd te jong geacht om reeds op een schip terecht te komen dat ter lange omvaart voer en hij aldus in de vergetelheid zou verdwijnen.
Het schip lag na een reisje te Rotterdam toen de stuur in de mess kwam met de mededeling dat Jaak bij de kapitein moest komen. Boven bij de ouwe trof hij een marechaussee die hem een bevelschrift overhandigde. Hij moest zich binnen de 24 uur te Antwerpen melden om zijn militaire dienst te vervullen. Veertien dagen later werd zwarte Jaak ervan op de hoogte gesteld dat het M.S. Henri de Weert met man en muis vergaan was. Het schip was afgeladen met hout in een kleine haven in Zweden en vertrokken met een grote deklast naar Antwerpen. Er kwam ongemeen slecht weer opzetten in de Noordzee. Woeste golven en de stormwind beukten aan bakboordzijde op het hevig rollende en stampende schip in. Hout heeft de nefaste eigenschap in het water te gaan zwellen met als gevolg dat het schip naar bakboordzijde, waar het hout het meeste zeewater opslorpte ging overhellen. Daar kon min of meer aan verholpen worden door het water uit de ballasttanks te pompen teneinde het gewicht naar stuurboord te verleggen. Dat is natuurlijk maar goed voor enkele graden. Als het slagzij te groot wordt is er niets meer aan te doen. Dat moet zo ongeveer de veronderstelde ondergang geweest zijn van de Henri de Weert, uitgemaakt door de experts. Verondersteld werd dat het gehele gebeuren in de nacht plaatsvond. Volgens de experts moet het schip geheel zijn omgedraaid. Niemand kon het ooit navertellen want er waren helaas geen overlevenden. Feit is dat de zee voldreef met hout. Het lijk van de eerste stuurman spoelde dagen later aan en was ook het enige dat gevonden werd.
Elkeen die de zeeën bevoer kan veronderstellen dat het zo moet gegaan zijn. De werkelijke toedracht en de drama's die zich tijdens het gehele gebeuren afspeelden zullen immer een raadsel blijven. Hoe het ook gegaan was, Jaak was door toeval de enige overlevende.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 nov 2004 20:52

Hallo Eddy,
Op de reunie hadden we het regelmatig over de Belgische inbreng op Kombuispraat en iedereen was heel enthousiast!
Jammer dat er zo weinig foto's te vinden zijn van de Belgische schepen uit die tijd.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 nov 2004 21:09

Dit is een van de foto's die Frans (52) me opstuurde.
Ook een stukje Belgische inbreng.
All the best
Jos


Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie