Belgische vloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eddy Lucas

Bekenden

Bericht door Eddy Lucas » 13 dec 2004 18:43

Ja frans, Swaerts zegt me wel iets, maar die namen jong. Ik heb zoveel mensen gekend. Ik heb daarna, na de jaren op zee, twintig jaar bij Mercantile Marine Engineering gewerkt, en dat was weer een hele bende hoor!
En Jos, dat scheepsjargon is soms een struikelsteen als je iets schrijft. Ik heb alles te boek gesteld. In den beginne zat ik tot oer de 400 pag. Maar dat is achteraf natuurlijk afgeslankt. Verschillende uitgeverijen zijn er aangeschreven en ook het manuscript opgestuurd. Maar, om iets uit te geven ... vergeet het jong. Als ge geen bekende Vlaming of Nederlander bent ...
Over dat scheepsjargon: de vloer was "het dek"; de wanden, "de schotten" en het plafont "de overhaed". Naar dat laatste ben ik lang op zoek geweest en te rade gegaan bij een zeeloods, die het heeft doorgegeven aan nog varende officieren langs een tijdschrift. Officieel is daar niets van te vinden. Na veel discussie is men tot de conclusie gekomen dat het gewoon "boven het hoofd" moet zijn "overhead" dus. Raar die uitdrukkingen. Bovendien zijn er nog veel termen die hun oorsprong vinden in het oud Hollands. Ere wie ere toekomt, de Hollandse scheepsbouwers waren wereldberoemd.[/i]

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 dec 2004 16:27

Hallo Eddy,
Leuk dat we bij de Nederlandse Christelijke Koopvaardij het "Overhead": het "Onderdeks" noemen.
Taalkundig gezien klopt het allebei wel.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Eddy Lucas

De Pool der zeelieden

Bericht door Eddy Lucas » 14 dec 2004 21:13

Nadat de zeelui hun nummer hadden afgegeven in "˜t rattekot werd er meestal in "De Melsele"

Eddy Lucas

Een kleine reactie op de reactie

Bericht door Eddy Lucas » 14 dec 2004 21:19

Waar Louis en Mon hun logementshuis hadden. Waar Dikke Mit café hield. Waar den Blau Tax was, enz. Staan nu appartementen en nette woningen ... (beeeeuk!!!!!!!)

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 14 dec 2004 21:44

ja eddy da waren de twee mannen in den tijd,de louis en de mon.
Heb daar ook dikwijls mijn voorschot bonnekes laten door uitbetalen en dan recht bij mit binnen.
Ja ik herinner mit nog,jong die had nen tetter die stond ook nie stil,en gelijk had ze altijd.
Toen ze gestorven is en begraven was ik juist op zee,maar heb gehoord dat haar kist gedragen moest worden door zeemannen wat dan ook gebeurd is.
Maar mit was wel een goehartig wijveke,alleen da ze van hare stoel nie kon met haar bruut gewicht,ik heb er veel uren gesleten en veel op mijne kop laten zitten door mit,want als ze het in had voor mee uw voeten te spelen dan had ge ervan.
Maar ja dat is ook verleden tijd eddy,maar het is toch plezant da we er zo'n schoon herinneringen aan hebben,dat is iets da in uw geheugen gegrift staat.
Den bleu tax daar kwam ik nie zoveel binnen,vuil café en de pinten al even smerig,op en hoek de viking daar zat ik ook regelmatig en daar was het proper.
Als ge nu de italiélei ziet waar ooit het rattekot stond wel het trekt op geen balluuuuuuuuuueee
Ik ga om de veertien dagen naar antwerpen,maar het is het antwerpen van onze tijd nie meer.
En de schipperstraat is ook gedaan,hebben ze al die prostitjes in ne blok bij een gestoken in het schipperskwartier,maar ik mag van die van ons daar nie meer komen,ge hebt daar niks te zoeken zegd ze;
Toch ik gaan nog wel is graag naar die jonge dingskes kijken zenne,en daarbij zien mag toch zeker.
Maar ik ga al is met de vader van mijne schoonzoon daarheen en die gaat daar heel graag is een kijkje nemen en meer ook en dan zijn onze vrouwen er nie bij,dus kunnen we altijd wel is een sleutelke gaan passen en een slotje smeren.
Verdomme eddy we zijn oud aan het worden,als ge ziet hoe diene tijd is gevlogen,ik was toen juist 16 en nu ne ouwe zak zeg,de jaren vliegen gelijk niks ,ik heb geluk da ik al mijn tanden en mijn haar nog hem want anders zou het er schoon uit zien.

Eddy Lucas

Stilgevallen

Bericht door Eddy Lucas » 28 dec 2004 16:50

Oei, dat valt hier stil!
Het is deels mijn schuld, want bij gebrek aan tijd heb ik mijn volgend stukje nog niet geschreven. Maar 't komt eraan! Das beloofd.
In alle geval een voorspoedig en gezond 2005 voor iedereen op Kombuispraat.

Eddy Lucas

Belgulf Union

Bericht door Eddy Lucas » 28 dec 2004 20:05

Met het eindejaar in het vooruitzicht, hier een vertelling over nieuwjaar aan boord van de Gulftanker Belgulf Union.
Ik maakte op die tanker een winter mee in de Oostzee. Vijf maanden en dagen aan boord. Het is te zeggen: soms kregen we een telegram om te laden in Heulva Spanje en dan waren we er ongeveer twee weekjes tussenuit.
Maar goed, rond nieuwjaar hingen we in de Oostzee rond. Den ouwe was een zatlap die zijn leven gebeterd had, en dat waren de kwaadste. Hij kon in elk geval niet verdragen dat er een pint gedronken werd aan boord. Meer nog hij was zijn tijd vergeten dat hij poepeloere zat door de alleyway kroop en riep: "ik ben een krokodil!"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 28 dec 2004 21:30

Hallo Eddy,
Prachtig dit verhaal over een Belgische Gulftanker.
Hier de Belgulf Union bij de tewaterlating.
Heb helaas nog geen andere foto...
All the best
Jos

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 28 dec 2004 22:20

Heb wel de "Belgulf Strenght", een zusterschip als het goed is.
All the best
Jos

Afbeelding

Deze foto hoort bij een verhaal over een rescue Operation van dit schip in 1967.

http://gulfhistory.org/specs/ships/page36.html
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3372
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit » 29 dec 2004 11:16

Zou dit hem kunnen zijn :?:

Afbeelding

gr Gerrit
Groetjes Gerrit.

Eddy Lucas

Bericht door Eddy Lucas » 29 dec 2004 20:43

Dat was hem, die laatste foto.
Overigens, Jos en Gerit, thanks. Jullie moeten over een flinke verzameling beschikken. Mooi!
Op dat schip heb ik zo vanalles meegemaakt. Ik ben ook enkele maanden op de Belgulf Glorie geweest. Daarover later iets. Ik ga het allemaal een beetje door elkaar op het forum plaatsen. Veel grappige voorvallen, maar verliezen we niet uit het oog dat het hard werken was in de Oostzee. We hebben dagen gehad van twee tot drie havens per dag. Stand-by - wacht (wiel) lopen - stand-by - enz. In Gulfhaven in Denemarken werden afgewerkte producten geladen en dat was dan dikwijls voor vier à vijf verschillende havens en ... als ge daar wat rondgedobberd hebt dan weet je dat ze dicht bij elkaar liggen ... Zwaar, maar best een leuke tijd.

Eddy Lucas

Tewaterlating

Bericht door Eddy Lucas » 29 dec 2004 20:47

Oh ja Jos, weet ge waar precies de Union gebouwd is? Zijn ze allemaal op dezelfde werf gebouwd?
Groetjes;
Eddy

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 29 dec 2004 21:03

eddy

De Belgulf Union is geboud in 1962
brt 12.126
draagverm 18.041
afm 171,00 x 21,69 x 12,12
diepgang 9,17
gebouwd Kawasaki dockyard
vermogen 7.650
snelheid 16 knots
motor kawasaki- turbo

belgulf Glory is van 1959
werf furness SB Haverton Hill

motor Richardsens Westergarth-turbo
vermogen 7.300
snelheid 16 knots

De Glory is het enige gulf schip dat bij Furness gebouwd is.
Alle andere bij Kawasaki dockyards Kobe japan.


Groetjes
frans

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 dec 2004 21:12

Hallo Eddy,
De Union en de Belgulf Enterprise zijn gebouwd bij Kawasaki Shipyard in Japan.
Ik zat begin 60tiger jaren bij Nedgulf tankers, de Gulf Swede en Hollander waren gebouwd in Uddevallavarvet. (Zweden)
De Gulf Hansa en Italian bij de Deutsche Werft in Hamburg.
In Uddevalla hadden ze een tiental tankers voor Trinity gebouwd.
Toen deze order gereed was kwam er toevallig iemand van Gulf langs en die zag zoveel overgebleven scheepsonderdelen en vroeg toen of hiervan NOG een tanker gebouwd kon worden. Ze hebben hun best gedaan en het resultaat was de "Gulf Swede".
Dat was overal goed te zien; aan dek zag je allemaal verschillende soorten afsluiters, hele grote, minder grote en hele kleintjes.
Nu was het normaal dat de afsluiters van de strippenleiding kleiner waren, maar er zaten er tussen met een handletje bovenop, zoals je bij de Nederlandse draaiorgels zag.
leidingen die opeens van grootte verschilden en waar een verloopstuk tussen geplaatst was.
Maar op deze fraaie foto is hiervan niets te zien.
All the best
Jos


Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 29 dec 2004 21:47

Het waren geen 10 schepen, maar slechts drie zusterschepen van de Gulf Swede.

(Dit is de van de Shiplist van Uddevallavarvet).

180 TRINITY CHALLENGER
178 TRINITY NAVIGATOR
179 TRINITY SHIPPER

182 GULF HOLLANDER
181 GULF SWEDE


All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Eddy Lucas

Gulf

Bericht door Eddy Lucas » 30 dec 2004 17:09

Dat is weeral een hele "scheepvaartgeschiedenisles". Wel interessant om weten. De Gulfschepen onder Belgische vlag ken ik maar over de andere, ik wist alleen dat er nog waren, wist ik niks af.
Thanks en nogmaals het beste voor 2005. Goede gezondheid ... enne ... hou de vingertjes lenig om de boodschappen in te tikken hé op het forum.
Eddy

Plaats reactie