Blauwpijpers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Meestertje
Berichten: 309
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Blauwpijpers

Bericht door Meestertje » 06 nov 2010 03:16

.
Laatst gewijzigd door Meestertje op 03 dec 2010 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ton van der Sluijs

Re: Blauwpijpers

Bericht door Ton van der Sluijs » 06 nov 2010 07:58

Blauwpijper is een scheldwoord :| :|

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7608
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Blauwpijpers

Bericht door Theo Horsten » 06 nov 2010 08:05

Ik ken alzo vier verschillende betekenissen van blauwpijper, maar er zullen nog wel meer zijn.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Blauwpijpers

Bericht door Jos Komen » 06 nov 2010 11:04

Aangezien dit een scheepvaartforum is kan het maar één ding betekenen: Blue Funnel Line, anders stond dit topic wel in ruim 7. :)
Hier de Laertes met een sleepboot van Goedkoop in IJmuiden.
All the best
Jos
laertes.jpg
laertes.jpg (56.06 KiB) 4962 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: Blauwpijpers

Bericht door rinus » 06 nov 2010 11:55

Ton van der Sluijs schreef:Blauwpijper is een scheldwoord :| :|

daar werd word toch ook een indo mee bedoeld???

j.haver
Berichten: 1467
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Blauwpijpers

Bericht door j.haver » 06 nov 2010 12:30

[quote="rinus] daar werd word toch ook een indo mee bedoeld???[/quote]

dat was 'blauwe aap'

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1782
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20

Re: Blauwpijpers

Bericht door Ton Pekel » 06 nov 2010 12:48

Ik ken alleen een "blauwe hap"...en dat is ontzettend lekker op zijn tijd, soms wat te pittig en een biertje erbij maakt het alleen maar erger.. :lol:
Bij deze hap heb ik niet alleen een servet nodig maar ook een handdoek want het spuit uit alle gaatjes.... :mrgreen:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

dirk1
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2010 11:33

Re: Blauwpijpers

Bericht door dirk1 » 06 nov 2010 12:58

Jongens het was toch ook zo dat een blauwpijper iemand was die constant blauw was? en ja blauwe aap wie dat heeft verzonnen iedereen weet het maar hoe dat ooit in de wereld kwam! Overgens waren de blauwpijpers wel erg mooie klassieke schepen mooie opbouw en een imposante schoorsteen, ik heb gehoord trouwens dat het ook wel een beetje een elitaire maatschappij was misschien een beetje te vergelijken met de SMN "heren maatschappij"

Dirk

A Vriend
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Blauwpijpers

Bericht door A Vriend » 06 nov 2010 14:50

Blauwpijpers ,waren de schepen die op indonesie voeren. Hier bij ons in Hoogeveen is een grote Ambonese gemeenschap.
Die noemde men vroeger soms ook Blauwpijpers, omdat ze met de schepen van de Nederlandse Blue line hier naar toe waren gekomen. Vr gr Ab

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Blauwpijpers

Bericht door Jos Komen » 06 nov 2010 15:11

De Adrastus.
M.S. ADRASTUS 1953 - S.V.MIJ. OCEAAN (A.HOLT) - AMSTERDAM
Adrastus 1953 1961 transferred to NSMO (Dutch), 1975 reverted to Blue Funnel Line, 1978 sold to Cyprus, renamed Anassa. 7,859 tons
Adrastus-01.jpg
Adrastus-01.jpg (67.97 KiB) 4855 keer bekeken
Adrastus-07.jpg
Adrastus-07.jpg (53.41 KiB) 4855 keer bekeken
IDNo: 5003203 Year: 1953
Name: ADRASTUS
Type: Cargo ship (ref) Launch Date: 22.7.53
Flag: GBR Date of completion: 12.53
Tons: 7860 Link: 1490
DWT: 9300 Yard No: 134
Length overall: 148.5
LPP: 138.4 Country of build: GBR
Beam: 19.0 Builder: Vickers-Armstrongs
Location of yard: High Walker
Speed(kn): 1D-16
End: 1981
Subsequent History:
78 ANASSA
Disposal Data:
BU Gadani Beach 12.5.81 [Gulf Tdg Agency]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

KJHvanBeek
Berichten: 541
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Puiflijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door KJHvanBeek » 06 nov 2010 15:22

Hier een plaatje van de Polydorus waar ik als R/O in 1969 op heb gevaren.
Bijlagen
polydorus1952pgureg8.jpg
polydorus1952pgureg8.jpg (21.4 KiB) 4851 keer bekeken

Bob
Berichten: 3080
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Blauwpijpers

Bericht door Bob » 06 nov 2010 17:07

Wat ik me van de Blauw Pijpers herinner is dat ze helemaal achterin de haven van Amsterdam lagen. In de buurt van de Rietlanden. Het was een eigenzinnige maatschappij. Mij is verteld dat ze niet verzekerd waren bij Lloyd. De premie van de verzekering werd in een eigen potje gestort. Zo hadden ze zelf de winst van de rente, als er geen ongelukken gebeurden.
Ik heb 1 keer contact gehad met een blauwpijper. Het schip vroeg of er een Nederlandse schip een telegram voor PCH kon overnemen, want ze stoomden Aden binnen. De blauwpijper kon geen verbinding met PCH krijgen omdat haar zender te zwak was. Ik was haar terwille en nam het telegram over. Overschakelen naar de kortegolf. Ik hoorde PCH en zij hoorden mij ook direct. Het telegram was er snel uit. Ik schakelde weer terug naar de MG en riep de blauwpijper op. Zo snel was ze nu ook weer niet binnen. Stom verbaasd was de telegrafist toen hij hoorde dat zijn telegram al op PCH lag. Ik meen dat ze een KG zender had van 125 watt. Zo'n geval met lood afgeschermde bekabeling. Ik zelf had 500 watt. Vandaar de snelle verbinding. Het scheen dat bij de blauwpijpers de radiohut niet het nieuwste van het nieuwste was.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Joop Kieviet (RIP)

Re: Blauwpijpers

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 06 nov 2010 17:51

Nog een aardige blue funnel scheepje

Afbeelding

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1782
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20

Re: Blauwpijpers

Bericht door Ton Pekel » 06 nov 2010 20:46

Toevoeging op info van Joop Kieviet, je was me net voor, zet het toch maar op het forum

m/s POLYDORUS (3) imo nr: 5281520 naamsein: PGUR (1961-1973)
Bouwjaar: 1952
Werf: Vickers Armstrong Ltd., Newcastle on Tyne (126)
Brt: 7.785, nrt: 4.259, dwt: 9.320 lxbxhxd: 148,48(141,10) x 19,00 x 10,75 x 8,66
Voortstuwing: 2 tew, 7 cil, dieselmotor B&W, A Mk III, (750 x 1.500), 6.970 rpk, 16 mijl
Machinebouwer: J.G. Kinkaid & Co. Ltd., Greenock..
Historie:
Aanvang als CADMUS.
27 november 1951 te water, 9 april 1952 overgedragen.
09.04.1952-05.09.1960 ALCINOUS, Ocean Steam Ship Company Ltd., Liverpool.
05.09.1960-09.01.1961 ALCINOUS, N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan, Amsterdam.
09.01.1961-07.11.1973 POLYDORUS, N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan, Amsterdam.
07.11.1973-00.00.1973 POLYDORUS, Ocean Steam Ship Company Ltd., Liverpool.
00.00.1973-00.12.1975 POLYDORUS, China Mutual Steam Navigation Company Ltd., Liverpool.
00.12.1975-00.04.1976 POLYDORUS, Elder Dempster Line Ltd., Liverpool.(charter)
00.04.1976-00.11.1976 JOHARA, S.H. Atlas & Co. Ltd., Jeddah.(Ocean Steam Ship Companany Ltd.)
00.11.1976-00.06.1977 POLYDORUS, Elder Dempster Line Ltd., Liverpool.
00.06.1977-21.04.1978 MATINA, Hesperus Navigation Corporation S.A., Panama.
(Zenith Management Corporation, Piraeus)
21 april 1978 Aangekomen te Karachi, om te worden gesloopt.
5 juli 1978 Aanvang sloop.

Informatie van STEGRO met dank hiervoor
Bijlagen
Polydorus(3)1952-e.jpg
Polydorus(3)1952-e.jpg (111.52 KiB) 4757 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1782
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20

Re: Blauwpijpers

Bericht door Ton Pekel » 06 nov 2010 20:57

s/s POLYPHEMUS (3) imo nr: 301361 naamsein: PGUQ (1946-1960)
Bouwjaar: 1945
Werf: Permanente Metalls Corporation, Richmond, Cal. (702)
Brt: 7.674, nrt: 4.562, dwt: 10.718 lxbxhxd: 138,76(133,83) x 18,95 x 10,51 x 8,72
Vrachtschip, Victory VC2-S-AP2
Stoomturbine met dubbele reductie op een schroefas, 6.000 apk, 16 mijl
Machinebouwer: Westinghouse Electric & Manufacturing Company, Pittsburgh,Pa.
Historie:
28 april 1945 te water, 30 juli 1945 overgedragen.
00.06.1945-00.09.1946 MACMURRAY VICTORY, U.S. War Shipping Administration, San Francisco.
09.1946 Aangekocht door de Nederlandsche Regering en overgedragen aan de N.S.M.O.
00.09.1946-29.06.1960 POLYPHEMUS, N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan, Amsterdam.
29.06.1960-00.03.1969 TANTALUS, Ocean Steam Ship Company Ltd., Liverpool.
Maart 1969 Opgelegd in de River Fal.
00.00.1969-24.12.1969 PELOPS, Mecenas Compania Naviera S.A., Piraeus.
24 december 1969 Aangekomen te Kaohsiung-Taiwan om te worden gesloopt bij,
Nan Fong Steel Enterprise Company Ltd.
10 januari 1970 aanvang sloop.

Informatie van STEGRO met dank hiervoor
Bijlagen
Polyphemus(3) 1945.jpg
Polyphemus(3) 1945.jpg (83.37 KiB) 4754 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7608
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Blauwpijpers

Bericht door Theo Horsten » 06 nov 2010 21:13

Bob schreef:Mij is verteld dat ze niet verzekerd waren bij Lloyd. De premie van de verzekering werd in een eigen potje gestort. Zo hadden ze zelf de winst van de rente, als er geen ongelukken gebeurden.
Dat was inderdaad het geval. Er werd nergens onnodig risico genomen en overal waar dat kon werd ver uit de wal gevaren. Volgens een leraar in Delfzijl - ik weet werkelijk niet meer wie - die daar had gevaren, werden de koerslijnen op kantoor in de kaart gezet of toch in elk geval door kantoor voorgeschreven. Daar mocht alleen om zeer goede redenen vanaf geweken worden, maar in geen geval om een stukje af te snijden of om de passagiers iets leuks te laten zien.

"Alfred and Philip Holt conceived the founding of The Ocean Steam Ship Company in the garden of their father's Liverpool home. They saw this as the greatest adventure of their lives and because the Odyssey was for them the finest adventure story ever written they gave Homeric names to all their ships. They were courageous technical innovators: they had the vision to embrace the whole Far East in their quest despite the initial lure of China: they demanded the highest standards of personal responsibility to match their own self-reliance and to underpin their refusal to escape through insurance the consequences of their errors and misfortunes: and they loved and inspired with their own sense of humanity the brotherhood of their creation.
We may all be grateful for this inheritance and proud to have adapted and enlarged it in a fashion that our predecessors would have understood and approved. And in recognition of our indebtedness we preserve the signature which they adopted as the embodiment of that spirit of selfless and anonymous service which has always animated and still binds together our whole company".
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 15 gasten