Pagina 2 van 14

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 06 nov 2010 21:59
door KJHvanBeek
De blauwpijpers hadden Marconi zenders (Oceanspan).

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 07 nov 2010 00:20
door Jos Komen (R.I.P)
Hier een (aangepast) stukje kombuispraat uit 2004 over een ex-ouwe van de blauwpijpers. :)


Vroeger bepaalde die ouwe om 12 uur dat de zon door de meridiaan moest.
"Laat de zon Culmineren" hoorde je toen op de brug als het 12.00 uur was.
En dan stonden alle stuurlui en leerlingen die een zelf een sextant hadden allemaal op een rijtje de zon te volgen.
Altijd spannend. "Rijzend" sprak degene met de meeste strepen.
"Noon" hoorde je dan als die eerste dacht dat het hoogste punt bereikt was.
Ik kan me voorstellen dat een wtk "toevallig"" even in de buurt was om te kijken of de druk van de hydraulische stuurmachine effe te checken dan het lied "High Noon" even begon te neuriƫn.
Do not forsake me oh, my darling..
Maar ik heb het nog meegemaakt dat we op de bloody Atlantic WARE tijd voeren.
En nog wel op een Liberiaans schip, de bekende Carchester.
Die ouwe kwam van de Blue Funnel lines en zat op directieniveau hele belangrijke zaken te regelen.
Opeens de zak, omdat de Nederlandse Blue Funnel werd opgeheven.
Dus maar als ouwe op een Liberiaanse bulkfiets.
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.
Ik moest er dus dagelijks voor zorgen dat om 12.00 uur precies de zon door de meridiaan zou gaan.
Dus tijdens de 0-4 wacht weten hoeveel minuten de klok voor of achteruit zou moeten gaan.
12 minuten, 33 minuten...
Rekening houden met de speed en de weersverwachting.
En ik kreeg iedere dag op mijn sodemieter, want het klopte natuurlijk nooit precies.
Deze ouwe werd "Sterling Moss of the Ocean" genoemd.
Met een lege bulkfiets in de winter vanaf Manchester, dus Liverpool om de noord, boven Noord Ierland grootcirkelen naar Baltimore.
De "Carchester" ging altijd leeg naar de overkant en je zag het voorschip tijdens de dagen dat je niet op je poten kon staan vanwege de storm op de kop, heen en weer bewegen.
Ik dacht dan aan metaalmoeheid, op een goed moment moet het toch een keer barsten inplaats van buigen, maar het is gelukkig steeds goed gegaan.

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 07 nov 2010 13:19
door KJHvanBeek
Het was wel een fijne club om bij te varen.
Ik heb het er toen erg naar mijn zin gehad.

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 07 nov 2010 14:36
door Bob R.I.P.
Die Marconizenders waren dat niet die zenders met al die gekleurde knoppen? Bij afstemmen altijd terug naar test anders tripte het zootje?

mvg
Bob

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 08 nov 2010 15:40
door KJHvanBeek
Dat klopt.

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 08 nov 2010 23:37
door Jos Komen (R.I.P)
Op de cd van Nautiek vond ik deze wel heel erg mooie actiefoto van de Polydorus.
De stuurman van de wacht had er er maar druk mee. :)
All the best
Jos
Polydorus.jpg
Polydorus.jpg (70.01 KiB) 10301 keer bekeken

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 09 nov 2010 12:55
door Allen
X

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 10 nov 2010 11:46
door KJHvanBeek
Jos Komen schreef:Op de cd van Nautiek vond ik deze wel heel erg mooie actiefoto van de Polydorus.

Dat was de oude Polydorus (Victory).

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 26 mar 2011 15:15
door Willem Oldenburg
Hoi kombuizers en gasten

Hier een blauwpijper uit de verzameling van Glijn:
Flintshire.jpg
Flintshire.jpg (251.49 KiB) 10034 keer bekeken
Gegevens:
Name: Flintshire
Imo: 5116385
Owner: Nederlandsche Stoomvaart Mij "Oceaan" BV - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 11926 GT
Length: 165,7 m / Beam: 22,8 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1962 als Flintshire - 1978 Orient Express.
Yard: Van der Giessen - Krimpen a/d IJssel/NLD - Yard no: 809
Gesloopt op 11-05-1979 te Kaohsiung/Taiwan.

Groetjes Willem

Re: Blauwpijpers

Geplaatst: 24 jul 2011 09:49
door Willem Oldenburg
Hoi kombuizers en gasten

Hier een paar foto's van de "Eumaeus" uit eigen doos:
Eumaeus 1953 1.jpg
Eumaeus 1953 1.jpg (189.86 KiB) 9830 keer bekeken
Boven: Eumaeus op het Noordzeekanaal.
Gegevens:
Name: Eumaeus
Imo: 5109502
Owner: NV Ned. Stoomvaart Mij "Oceaan" - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 7870 GT
Length: 148,50 m - Beam: 19,00 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1953 als Eumaeus
Yard: Caledon SB & E Co - Dundee/GBR - Yard no: 490
Type: Vrachtschip met passagiers accommodatie
Gesloopt: 31-01-1978 te Kaohsiung/Taiwan.
Eumaeus 1953 2.jpg
Eumaeus 1953 2.jpg (266.16 KiB) 9830 keer bekeken
Groetjes Willem