Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1950
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door dick/brazil » 08 aug 2011 19:02

Harry,
Daarom ben ik oprecht blij dat ik iedereen nog steeds recht aan kan kijken, maar het was indertijd wel een schok om er achter te komen dat niet iedereen recht door zee was en zeker van mensen in een positie waar je het absoluut niet van verwacht. :?

Maar ik geef het topic weer vrij voor mooie verhalen uit de Stanvac tijd.

Gebruikersavatar
Jan Dikker
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2010 21:57
Locatie: Schore (Zeeland)

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker » 12 aug 2011 16:34

Beste mensen,

Het vervolg van het reisje.

Met verlof 3

In Penang voelde ik me een echte toerist. De kalibootjes kwamen er regelmatig en ik was er wel eens aan de wal geweest, maar in het gezelschap van alle Denen werd een tempel bezocht en nog meer bezienswaardigheden, waar je als actief zeeman niet aan toekomt.
Ik had me voorgenomen om elke morgen een blik te werpen in de vetloods. Dit om het gevoel van verlof te accentueren. Natuurlijk niet de stalen trappen afdalen: alleen de blik op de machine en om het hoekje kijkend de mannen op de vloerplaat te zien was genoeg. Dan voelde ik me klaar om het dagschema aan te vangen.

Op de Indische Oceaan, ergens tussen Ceylon en Aden, waar gebunkerd zou wor-den werd de verjaardag van Mrs Schultz gevierd. Zij had over de viering van deze heuglij-ke dag reeds overleg gevoerd met het hoogste gezag, een beetje gesloten man die ik eigenlijk alleen tijdens de maaltijden zag. Maar er was een akkoord bereikt om de gehele bemanning een hoeveelheid alcoholische versnaperingen ter beschikking te stellen na vastwerken.
Tegenwoordig bestaat er een alcoholverbod op de Maersk schepen, en als ze dit lezen zullen ze wel schuwen. Op het hoofddek was een ruimte onder het dekhuis en daar zaten alle mensen die vrij van dienst waren. Zij genoten van een drankje en ook van de andere versnaperingen. Naarmate de avond vorderde hoorde we een paar dekken hoger dat er regelmatig een paar lege flessen heen weer rolden op de deinende beweging van het schip. Maar verder bleef het rustig, op het steeds luidruchtiger zingen van allerlei Deense liederen na en om ongeveer tien uur ’s avonds was het feest voorbij.

Afbeelding

Mevrouw Pedersen met dochter en de jongste Deense passagier.

Tussen Aden en Port Said verkeerden de maatsgezellen ineens in rep en roer. Een van de machinisten was zwaar gewond geraakt. Bij het laten zakken van een voering van een hulpmotor in de cilinderbalk was zijn hand ertussen gekomen.

Afbeelding
Mrs Schultz komr weer aan boord.

Goede raad was duur. Medische hulp was wel noodzakelijk maar waar kon die gevonden worden. Een klein eindje terugvaren naar een Arabische haven was een alterna-tief. Besloten werd echter veel verder terug te varen en een Zweeds schip tegemoet te varen. Het ongeluk vond omstreeks tien uur plaats en om vijf uur ’s middags zagen we de “Kennedy”. Het was een opleidingsschip met enkele tientallen cadetten aan boord. Maar wat werkelijk van belang waren een medische staf en de volledige behandelkamer aan boord. En zoals te verwachten was kwam een sloep geroeid door cadetten onze vierde machinist halen. Goed vast gesnoerd op een brancard en bungelend aan de haak van een van de dekkranen ging de gewonde in de sloep
En even later konden we, de schemering was reeds gevallen, de reis vervolgen. De Zweed voer sneller dan de Patagonia en was na een paar uur uit zicht verdwenen. Wel werden we op de hoogte gehouden van de toestand van de gewonde. Later hoorden we dat hij direct na aankomst Suez per vliegtuig naar Kopenhagen vervoerd was. Ik heb deze rederij altijd bewonderd over de moeite en de kosten die ze aan deze machinist besteed hebben.
Ik hoorde maanden later dat hij in Kopenhagen een paar keer geopereerd was en op weg was de functie van zijn hand grotendeels terug te krijgen.

Volgende keer de rest van de zeereis

Groeten,

Jan
Aait Vedan!

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 12 aug 2011 17:27

Ik kijk uit naar het vervolg, Jan. Boeiend verslag.
Wat me opvalt zijn de mooie foto's van verrassend goede kwaliteit.
Kleurenfoto's uit die tijd, dat was niet zo gebruikelijk.
Vertel eens wat meer, camera, film en zo?
Als ik naar de mooie, zachte kleuren kijk, was het geen Kodak, maar eerder Agfa.

Maar je verhaal is uiteraard het belangrijkste. Mooi geschreven.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jan Dikker
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2010 21:57
Locatie: Schore (Zeeland)

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker » 13 aug 2011 21:28

Hallo Theo,

Bedankt voor je compliment. Ik schrijf niet zo vlot als jij. Het kost mij meer tijd, vooral het corrigeren. En dan ben ik vaak nog niet tevreden. Als ik het dan weer lees zie ik altijd waar het nog uitgebreider of beknopter kan, of soms duidelijker.

Deel 4 is nagenoeg klaar. Ik zal daar nog een paar foto's bij plaatsen. Maar die hebben niet zoveel te maken met het onderwerp. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een paar verloren gegane dia's.

Ik heb die reis ook vastgelegd op m'n 8 mm camera en daardoor zijn er minder dia's gemaakt.

Hieronder een paar afbeeldingen van de camera waarmee de plaatjes gemaakt zijn. Ik heb het toestel in 1954 gekocht bij de fotograaf Boom in Almelo. Het was trouwens mijn tweede, want de eerste heb ik in de trein laten liggen en nooit meer teruggezien.

Afbeelding

Afbeelding

De film die ik gebruik heb weet ik niet meer. Het meest waarschijnlijk is Kodak, omdat ik die in Singapore aangeschaft heb. En AGFA was daar minder bekend.

Groeten


Jan
Aait Vedan!

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 14 aug 2011 00:19

Dat was een prima camera en die Skopar was een uitstekende lens.
Op eBay staan ze nog steeds te koop, vanaf 5 tot 150 euro.

Ik ben benieuwd naar de volgende aflevering.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11196
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 aug 2011 15:24

benieuwd naar de volgende aflevering.
Jan, nempt'r noe mah heinig an de tiet t'r veur en loat oe de kop neet ummuhlul'n, dat bint hatstikkuh mooie prevelementies van oe uut die tiet in Tempo Doeloe en doar muij gewoon un tiettien an politoer'n veur as taij't goed veur mekaahruh hebt!! :roll:

Ait in Goed Oaveriessels wilt schriev'n, goat gerus oe gank, dan wik ut weh vertaal'n veur die andere luu :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3703
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Mart Hoogedoorn » 14 aug 2011 17:38

Tja ....dit is inderdaad een spraakgebrek
Gaarne ondertiteling :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11196
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 aug 2011 18:30

Jan, nempt'r noe mah heinig an de tiet t'r veur en loat oe de kop neet ummuhlul'n, dat bint hatstikkuh mooie prevelementies van oe uut die tiet in Tempo Doeloe en doar muij gewoon un tiettien an politoer'n veur as taij't goed veur mekaahruh hebt!! :roll:

Ait in Goed Oaveriessels wilt schriev'n, goat gerus oe gank, dan wik ut weh vertaal'n veur die andere luu :mrgreen:
Mart..........U vraagt, wij draaien :lol:

Jan, neem d'r nou maar rustig de tijd voor, en laat je niet be-invloeden. Het zijn hele mooie stukkies van je uit de tijd van Tempo Doeloe en daar moet je gewoon de tijd voor nemen en wat aan poetsen voor jet het goed voor elkaar hebt.

Mocht je het in goed Overijssels willen schrijven, doe dat dan gerust, dan wil ik het wel voor je vertalen voor die andere lieden.
:roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1950
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door dick/brazil » 15 aug 2011 02:33

Harry, zou het niet gemakkelijker zijn om gelijk alles in fatsoenlijk Nederlands neer te schrijven ?
Hoeven we niet te vragen en ook niet te gissen met wat je nu weer bedoeld...

KJHvanBeek
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Stanvac

Bericht door KJHvanBeek » 15 aug 2011 08:43

Wat een taal !

Gebruikersavatar
Jan Dikker
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2010 21:57
Locatie: Schore (Zeeland)

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker » 15 aug 2011 11:01

Beste mensen,

Leuk, zo'n zijstraatje
De taal is belangrijk. En ik vraag me wel eens af, wat erger is: het tegenwoordig veelvuldig en onnodig spreken en schrijven van Engelse woorden, vergeleken met een beetje "plaatselijk" taalgebruik. Toen ik als zesjarig jochie een boerenschoolvriendje kreeg moest ik me het Twents aanleren om me verstaan te maken, maar nog meer om te begrijpen wat die boerenmensen me aan mijn verstand probeerden te maken. Opoe en Opa spraken nauwelijks "ABN" en hadden het over tuffel'n. Vanaf die tijd werd ik tweetalig. In 1978 verhuisde ik naar Zeeland en sindsdien ben ik bijna drietalig want die Zeeuwen spreken ook weer hun eigen taaltje en daar neem je ook wat van over.

Nu weer terug naar het verhaaltje.

Met verlof 4

Afbeelding

De doorvaart door het Suez kanaal verliep vlot. Laat in de avond voeren we als derde schip in het noord varende konvooi. Dat was natuurlijk dom, want we zouden in Port Said nog lossen en laden. Normaal varen deze schepen als laatste in het konvooi. Bovendien stond er een sterke woestijnwind uit het Zuiden.
En het ging dan ook verkeerd toen we in de duisternis in Port Said arriveerden. De voortros ging vlot op de boei, maar bij het uitbrengen en vastzetten van de achtertros ging er iets fout. En in no time lag de Patagonia dwars in het vaarwater. Bovendien was de kaapstander niet bij machte om het schip snel uit het vaarwater en tussen de boeien te dwingen. Alom verwarring door fluitende en uitwijkende schepen. Ik heb toen heel wat Deense vloeken gehoord, denk ik. Het was een spannend uurtje voor we veilig vastlagen!

Tenslotte kwamen we in Genua aan. Mrs Schultz nodigde alle passagiers uit om een afzakkertje te nemen in de Scandinavian Club. Dat werd natuurlijk door allen toegejuicht. Wij wilden ons echter ook van onze goede kant laten zien en nodigden haar uit voor een bezoekje aan “het straatje van alles”. Ze kon de grap wel waarderen, maar was ontstemd dat in een van de tentjes die we bezochten, alleen een urinoir aanwezig was. Toen ze dat aan ons vertelde deed een schone Italiaanse, die meegeluisterd had, haar voor hoe zij dat oploste. Onder groot gejuich! Toen was het tijd om weer naar het schip terug te keren. Voor de gezelligheid met zijn zevenen in een taxi!

In Genua zou ik het schip verlaten en met de Holland – Italie Express verder naar huis reizen. Het bleek echter dat deze trein net zo goed de Scandinavie – Italie Express zou kunnen worden genoemd. Alle passagiers, op Mrs Schultz na, zaten in dezelfde trein. De oude dame ging mee naar Kopenhagen en ik had geen zin om in de winter een stukkie Atlantische Oceaan nog mee te maken. Tijdens de treinreis werd afgesproken om elkaar weer te ontmoeten in Kopenhagen op 17 januari om 17.00 uur bij Nyhavn 17. Mijn Deense reisgenoten zouden Mrs Schultz informeren.
In Keulen ging ik alleen verder met een voldaan gevoel. Een heerlijke vakantie gehad, die op de kosten van een paar flessen jenever en consumpties na, door de baas betaald was want zelfs het treinkaartje kon ik declareren.

In de laatste aflevering de ervaringen rond de zeventiende januari 1959

Groeten

Jan
Aait Vedan!

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 15 aug 2011 11:31

Tijdens de treinreis werd afgesproken om elkaar weer te ontmoeten in Kopenhagen op 17 januari om 17.00 uur bij Nyhavn 17.
Dat zijn de mooiste afspraken, hoewel er soms weinig van terechtkomt, dus ik ben benieuwd hoe dat in jouw geval afliep, Jaap. :-D

Een heel oude zaak, dat Nyhavn 17. Ik ben gelijk even gaan kijken hoe het er nu, 52 jaar na dato, uitziet. Lang niet slecht!

Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jan Dikker
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2010 21:57
Locatie: Schore (Zeeland)

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker » 15 aug 2011 12:18

Hallo Theo,

Hoe wist je dat ik dat plaatje van No 17 wil gebruiken voor mijn laatste bijdrage?

Enfin, spaart moeite.

En nog iets. Hoe krijg ik een .tiff bestand in Photobucket?

Groeten


Jan
Aait Vedan!

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 15 aug 2011 12:53

Ja, Jan, maar ik dacht: jij komt met een foto van Nyhavn 17 uit 1959, toen het allemaal nog een beetje anders was dan nu. Niet zo netjes, zeg maar. :oops:
Hoe krijg ik een .tiff bestand in Photobucket?
Openen in Photoshop en dan opslaan als jpeg-bestand.
Als je geen Photoshop of ander fotoprogramma hebt dat dit doet, kun je het ook online doen. Even googelen op "converting tiff to jpeg", dan zijn er legio mogelijkheden.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Re: Stanvac

Bericht door rinus » 15 aug 2011 14:20

Nyhavn 17

wie ooit op kopenhagen gevaren heeft kent deze kroeg
heb zelf een tijd op de sont line van vUden gevaren dus om de week trouwe gast

Gebruikersavatar
Jan Dikker
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2010 21:57
Locatie: Schore (Zeeland)

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker » 15 aug 2011 15:09

Theo Bedankt.

Bij nader inzien wist ik het ook!

Maar zo is het altijd

Groeten

Jan
Aait Vedan!

Plaats reactie