Stanvac
Re: Stanvac
Goedemorgen Jos,
Hadstikke bedankt voor de tip!
Ga op zoek naar het boek.
Schamhardt en ik waren de laatste die uit Indonesia vertrokken toen Bung Karno beslist had dat Stanvac met Italiaanse officieren moest gaan varen. We zaten toen beiden als "advisor" op de Stanvac Pendopo.
Ik heb wel eens gehoord dat hij een boekhandel in Lekkerkerk of in die omtrek had. Maar ik ben er eigenlijk nooit meer verder ingedoken om oude herinneringen wakker te maken.
Nogmaals Terimah Kasih
Groeten
Jan
Hadstikke bedankt voor de tip!
Ga op zoek naar het boek.
Schamhardt en ik waren de laatste die uit Indonesia vertrokken toen Bung Karno beslist had dat Stanvac met Italiaanse officieren moest gaan varen. We zaten toen beiden als "advisor" op de Stanvac Pendopo.
Ik heb wel eens gehoord dat hij een boekhandel in Lekkerkerk of in die omtrek had. Maar ik ben er eigenlijk nooit meer verder ingedoken om oude herinneringen wakker te maken.
Nogmaals Terimah Kasih
Groeten
Jan
Re: Stanvac
Ahoy Jan,
Het boekje is te koop bij http://www.mooiboek.nu. ,voor slechts 3 euri
Dorpstraat 84, 7361 AX Beekbergen, The Netherlands Tel.: + 31 (0) 55 5060 270
Email: info@mooiboek.nu
Ook nog verkrijgbaar bij andere boekwinkels:
http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid ... =1&nieuw=1
Ennuh....kembali sampai jumpa
Het boekje is te koop bij http://www.mooiboek.nu. ,voor slechts 3 euri
Dorpstraat 84, 7361 AX Beekbergen, The Netherlands Tel.: + 31 (0) 55 5060 270
Email: info@mooiboek.nu
Ook nog verkrijgbaar bij andere boekwinkels:
http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid ... =1&nieuw=1
Ennuh....kembali sampai jumpa
Re: Stanvac
Hallo Jan,
zojuist gescanned, ik moest eerst met de hond wandelen.
zojuist gescanned, ik moest eerst met de hond wandelen.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stanvac
Bedankt voor de tip Jos,
De boektitel en het omslag "kwam me zo bekend voor" maar de inhoud helemaal niet, na enig zoeken bleek dat ik het boek in November 2000 in Deventer 2e hands kocht- waarschijnlijk gebaseerd op de titel, ik ga het NU lezen
PS.je 1. Het is inmiddels Vrijdag 03-24.00hrs. en ik heb dat boekje van Schamhardt in min of meer 1 adem uitgelezen ( nadat het dus een goeie 10 jaar ongestoord op m'n boekenplank heeft gestaan!)
Het is in feite helemaal geen boek maar een kollektie brieven welke Schamhardt schreef naar zijn vriend in Nederland in de tijd dat hij bij de Stanvac voer vanaf 1948 tot aan het einde van die Indische episode in ik meen 1961- plus nog een paar brieven uit 1968 maar die hebben in feite niks met de Stanvac te maken
Zeker in het licht gezien van de verschillende " Indische scheepvaart onderwerpen hier op Kombuis-KPM-KJCPL- en STANVAC specifiek" en in kombinatie met dit Stanvac onderwerp is dit een bijzonder interessant boekje.
Schamhardt is een wijze man en een persoon naar mijn hart, hetgeen moge blijken uit een letterlijke quotatie uit zijn brief gedateerd 14 April 1948- blz. 21.
Quote:
Machinisten zijn technici, en zodoende vaak menselijker in de omgang dan de vormelijker stuurlieden en kapiteins. Je kunt je dikwijls voorstellen dat de lieden van de brug een uniform met gouden strepen dragen, maar de machinisten stel ik me altijd voor in een slordig ketelpak, werkend of debaterend over een vrag van het vak. Ik heb veel respect voor die machinisten, als ik ze zo bezig zie. Het zijn echte specialisten, die veel afweten van heel de uitgebriede scheepsinstallatie. Ze kunnen daarbij dikwijls allerlei vakwerk doen, als draaien, schaven, boren enz.........................................
Einde quotatie.
Ik meen dat er hier op Kombuispraat wel eens werd gesproken over "witte sokkies en witte danschoentjes"...........maar misschien heb ik dat wel gedroomd
De boektitel en het omslag "kwam me zo bekend voor" maar de inhoud helemaal niet, na enig zoeken bleek dat ik het boek in November 2000 in Deventer 2e hands kocht- waarschijnlijk gebaseerd op de titel, ik ga het NU lezen
PS.je 1. Het is inmiddels Vrijdag 03-24.00hrs. en ik heb dat boekje van Schamhardt in min of meer 1 adem uitgelezen ( nadat het dus een goeie 10 jaar ongestoord op m'n boekenplank heeft gestaan!)
Het is in feite helemaal geen boek maar een kollektie brieven welke Schamhardt schreef naar zijn vriend in Nederland in de tijd dat hij bij de Stanvac voer vanaf 1948 tot aan het einde van die Indische episode in ik meen 1961- plus nog een paar brieven uit 1968 maar die hebben in feite niks met de Stanvac te maken
Zeker in het licht gezien van de verschillende " Indische scheepvaart onderwerpen hier op Kombuis-KPM-KJCPL- en STANVAC specifiek" en in kombinatie met dit Stanvac onderwerp is dit een bijzonder interessant boekje.
Schamhardt is een wijze man en een persoon naar mijn hart, hetgeen moge blijken uit een letterlijke quotatie uit zijn brief gedateerd 14 April 1948- blz. 21.
Quote:
Machinisten zijn technici, en zodoende vaak menselijker in de omgang dan de vormelijker stuurlieden en kapiteins. Je kunt je dikwijls voorstellen dat de lieden van de brug een uniform met gouden strepen dragen, maar de machinisten stel ik me altijd voor in een slordig ketelpak, werkend of debaterend over een vrag van het vak. Ik heb veel respect voor die machinisten, als ik ze zo bezig zie. Het zijn echte specialisten, die veel afweten van heel de uitgebriede scheepsinstallatie. Ze kunnen daarbij dikwijls allerlei vakwerk doen, als draaien, schaven, boren enz.........................................
Einde quotatie.
Ik meen dat er hier op Kombuispraat wel eens werd gesproken over "witte sokkies en witte danschoentjes"...........maar misschien heb ik dat wel gedroomd
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
- Locatie: Naaldwijk
Re: Stanvac
Ik heb bij de Norness gevaren met twee oud Stanvac mannen, t.w. stuurman Meyert Kerkhoff en electricien Cees de Booy.
Later heb ik gewerkt bij Singer met ene Frans van Baal (wtk).
Later heb ik gewerkt bij Singer met ene Frans van Baal (wtk).
- Puntenel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
- Locatie: Telopea Sydney Australia
- Contacteer:
Re: Stanvac
Tempoe Doeloe
Martin Vlaming heeft me een stel foto's gestuurd van een Birthday Party in Bangkok die op het achterdek van de Talang Akar gehouden werd.
Wij herkenden nog wel één van de vrouwelijke gasten - Hendrikje - ook Kapt. von Henning die er verlegen bij zat. Maar ik kan me de naam van de HWTK niet meer herinneren en behalve Martin ken ik ook de anderen niet.
Maar hey, de fotos brengen toch wel goeie herinneringen naar boven. MIsschien herken je wel een vriendinnetje! Geniet er maar van.
Met groet,
John Papenhuyzen
Martin Vlaming heeft me een stel foto's gestuurd van een Birthday Party in Bangkok die op het achterdek van de Talang Akar gehouden werd.
Wij herkenden nog wel één van de vrouwelijke gasten - Hendrikje - ook Kapt. von Henning die er verlegen bij zat. Maar ik kan me de naam van de HWTK niet meer herinneren en behalve Martin ken ik ook de anderen niet.
Maar hey, de fotos brengen toch wel goeie herinneringen naar boven. MIsschien herken je wel een vriendinnetje! Geniet er maar van.
Met groet,
John Papenhuyzen
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stanvac
Terwijl ik van "de volgende generatie" ben........heb ik toch ook hele goede herinneringen aan " another Cold Tiger" in Singapore en "omstreken"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stanvac
Tempo Doeloe
Ben verschillende keren in Bangkok geweest en de foto's zijn heel erg leuk. Jammer dat ik er niemand van kan herinneren.
Maar omdat we nu toch foto's van personen tonen ben ik nog eens in het archief gedoken.
Voor hoog bezoek moet de valreep schoon zijn!!!
Hier is de grote chef aan boord: Rudy Heasner, als ik het goed spel. Met baas van Essen
Tweede van links, zonder uitmonstering, was Hekman. De derde stuurman is Jan Sanderse, tweede van rechts is de Sparks.
Staande ben ik zelf
Links eerste stuurman van de Schaaf?? uit Scheveningen en derde van links Florentinus, vijfde!
Een onschuldig clubje opvarenden met een onschuldig spelletje....
Stelletje fietsenmakers: links electricien Barendse
Misschien is er iemand herkenbaar?
En Harry. Als we langs Singapore kwamen kon je een hele grote lichtreclame van Tiger Beer waarnemen. Maar er eentje aan de wal pikken was er niet bij!
Groeten
Jan
Ben verschillende keren in Bangkok geweest en de foto's zijn heel erg leuk. Jammer dat ik er niemand van kan herinneren.
Maar omdat we nu toch foto's van personen tonen ben ik nog eens in het archief gedoken.
Voor hoog bezoek moet de valreep schoon zijn!!!
Hier is de grote chef aan boord: Rudy Heasner, als ik het goed spel. Met baas van Essen
Tweede van links, zonder uitmonstering, was Hekman. De derde stuurman is Jan Sanderse, tweede van rechts is de Sparks.
Staande ben ik zelf
Links eerste stuurman van de Schaaf?? uit Scheveningen en derde van links Florentinus, vijfde!
Een onschuldig clubje opvarenden met een onschuldig spelletje....
Stelletje fietsenmakers: links electricien Barendse
Misschien is er iemand herkenbaar?
En Harry. Als we langs Singapore kwamen kon je een hele grote lichtreclame van Tiger Beer waarnemen. Maar er eentje aan de wal pikken was er niet bij!
Groeten
Jan
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stanvac
Hallo Jan, mooie nostalgische plaatjes, zeer herkenbaar en "echt" tankerwerk met de "slangen an dek"
Wij kwamen niet vaak IN Singapore, maar wel in Pulu Sambu, Pulu Boekom, Palembang,Balikpapan ...om een paar herinneringen uit de mouw te schudden........rond 1971 hadden we "een geluk bij een ongeluk" want de Griekse " Savina" zette haar anker in BB 9 ( beiden geladen met onverdunde Ras Tanurah crude-- dat spul waar Jossie Koomuh nog steeds high van wordt ) zij zette haar anker in BB9 van onze " Forest Town" ( kan ook de " Forest Hill" zijn geweest, moet ik even nakijken) dus terwijl wij bezig waren slaags te raken van de ankerplaats in Ras Tanurah......ik heb dat verhaal hier wel eens eerder omschreven.we hadden geluk dat we NIET de lucht invlogen met de hele handel EN na het beluisteren van angstwekkende verhalen over " repareren in Karachi- Bahrein en andere plekkies waar we reeds nachtmerries van hadden" gingen we dus naar Sinagpore en in dok bij Jurong Shipyard voor een weekie of drie..........mijn vrouw was aan boord en dat leverde dus hele goede herinneringen op voor ons beiden EN een deuk in de drank en andere financiele rekeningen waar ik jaaaaren aan heb moeten sleutelen om weer " bij te trekken"............
Op het "scheiden van de markt" in 1972 toen die prachtige jachten van Verolme Heusden over gevlagd werden naar Liberia en ze d'r Laskaren op gingen zetten boden ze mij en enkele kollega's ook de funktie van "adviseur" aan.........waar ik wijselijk voor bedankte. Waar ik toen niet voor bedankte was een week of 3 weer bij Jurong in Singapore voor groot survey en overdracht van de hap aan die andere maaten, terwijl wij "ons wentelden in het Tigerbier en bijbehorende goeie hap in de Shangri-La ik meen op Orchard Road" en vervolgens " uit onze tropenpakkies barstend " afreisden naar de Lage Landen"
Zodoende is dat allemaal " geKoomuh" en heb ik uitstekende herinneringen aan die Oosterse wereld " van toen" en brengt "a Cold Tiger" goed herinneringen boven. ( maar er zijn meer merken met soortgelijke emoties)
Wij kwamen niet vaak IN Singapore, maar wel in Pulu Sambu, Pulu Boekom, Palembang,Balikpapan ...om een paar herinneringen uit de mouw te schudden........rond 1971 hadden we "een geluk bij een ongeluk" want de Griekse " Savina" zette haar anker in BB 9 ( beiden geladen met onverdunde Ras Tanurah crude-- dat spul waar Jossie Koomuh nog steeds high van wordt ) zij zette haar anker in BB9 van onze " Forest Town" ( kan ook de " Forest Hill" zijn geweest, moet ik even nakijken) dus terwijl wij bezig waren slaags te raken van de ankerplaats in Ras Tanurah......ik heb dat verhaal hier wel eens eerder omschreven.we hadden geluk dat we NIET de lucht invlogen met de hele handel EN na het beluisteren van angstwekkende verhalen over " repareren in Karachi- Bahrein en andere plekkies waar we reeds nachtmerries van hadden" gingen we dus naar Sinagpore en in dok bij Jurong Shipyard voor een weekie of drie..........mijn vrouw was aan boord en dat leverde dus hele goede herinneringen op voor ons beiden EN een deuk in de drank en andere financiele rekeningen waar ik jaaaaren aan heb moeten sleutelen om weer " bij te trekken"............
Op het "scheiden van de markt" in 1972 toen die prachtige jachten van Verolme Heusden over gevlagd werden naar Liberia en ze d'r Laskaren op gingen zetten boden ze mij en enkele kollega's ook de funktie van "adviseur" aan.........waar ik wijselijk voor bedankte. Waar ik toen niet voor bedankte was een week of 3 weer bij Jurong in Singapore voor groot survey en overdracht van de hap aan die andere maaten, terwijl wij "ons wentelden in het Tigerbier en bijbehorende goeie hap in de Shangri-La ik meen op Orchard Road" en vervolgens " uit onze tropenpakkies barstend " afreisden naar de Lage Landen"
Zodoende is dat allemaal " geKoomuh" en heb ik uitstekende herinneringen aan die Oosterse wereld " van toen" en brengt "a Cold Tiger" goed herinneringen boven. ( maar er zijn meer merken met soortgelijke emoties)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stanvac
Hallo John,
is het misschien elec T. Ridderhof die hier in zijn hempie aan het tafeltje zit?
is het misschien elec T. Ridderhof die hier in zijn hempie aan het tafeltje zit?